alweer een oplichter ..blijf opletten

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

alweer een oplichter ..blijf opletten

#1 Bericht door pa1bvm »

ik zet een Ft-225 rd te koop op zendamateurtweedehands .. krijg ik dit fraaie aanbod ..
***********************
***********************
afzender Sabrina Gounon

Hello I confirm the purchase of your item and I am ready to make an addition of 30 euros so that the article is reserved for me, however I would like to send you the money in cash in an envelope via the DHL courier delivery service EXPRESS to your address and once the money received, I would send a service to my home at my expense.Thank you for giving me your postal address and NAME coordinates to put on the envelope containing the sub not to mention amount global items as well as your phone number so that I can quickly ship it to you. My details: Sabrina Gounon Address: Rue du Grand Hornu Postal code: 17, 7301 City: Boussu Country: Belgium cordially


dus ik stuur terug ..

Sabrina ,
first give me your official call sign, I only sell to official radio amateurs
regards !!!

en de reply was ..

On va procéder ainsi mais je ferez le virement via Mon Compte DHL part la suite Une fois les fonds sur votre compte vous je tiendrai informer et procéder a l'enlèvement du colis
cependant j'aurais besoin de vos cordonnées afin de me rendre dans Une localité de DHL Afin de m'occuper de cela

PS : si vous êtes d'accord merci de me faire parvenir c'est information suivant

Nom
Prénom
Adresse
Numéro de téléphone
Montant global:
Cdt.


nou dat is dus wel duidelijk !!
komt nog bij dat Sabrina precies 1 dag actief was

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#2 Bericht door PA3BAS »

Nog een keer roepletters vragen. Dan krijg je een reactie in het Spaans denk ik. :)
.... But will it blend?

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#3 Bericht door PA0LMD »

Ik kreeg een identieke email maar het oplichtingsmodel is me niet echt duidelijk.
Als een (echte?) DHL man het item komt halen en contant afrekent lijkt het enige risico dat ie met vals geld betaald.
Of zie ik iets over het hoofd ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#4 Bericht door PA1AIS »

Ik mag dan heel conservatief zijn, maar dat soort buitenlandse mail reageer ik niet eens meer op bij advertenties.
Eerst een post adres en telefoon nummer ter controle en dan boter bij de vis.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#5 Bericht door PE2AAB »

PA1AIS schreef:Hoeveel van dit soort nutteloze berichten gaan we nog krijgen op dit forum?

Iedereen weet het al.
Iedereen past heel erg op.
Iedereen krijgt 60% van dit soort mailtjes.

Hou toch a.u.b. op met dit soort nutteloze onzin.
Tsja, niet iedereen is even scherp dus het lijkt me goed elkaar te blijven waarschuwen. Als het bekende info voor je is kun je het bericht overslaan toch?

Aardig zijn voor elkaar. Het jaar is pas net begonnen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#6 Bericht door Thijzer »

Vroeger, dan heb ik het over krap 10 jaar geleden, verkocht ik nogal eens iets op Marktplaats. Er waren toen lui in - ik dacht - Nigeria die dan in correct Nederlands een mail stuurden met de ogenschijnlijke bedoeling het artikel van je te kopen. De werkwijze was altijd: meer bieden dan de vraagprijs en vooruit willen betalen met het verzoek om het artikel op te sturen naar een kennis/vriend/familielid in Nigeria die daar "toevallig" op stage was. Eind van het liedje was dat je wel betaald kreeg via Western Union of zo, maar uiteindelijk de betaling werd ingetrokken en je dus geld én koopwaar kwijt was.

Ik heb toen wel eens het idee gehad om het gewoon eens te doen: laten betalen, opsturen naar Nigeria en kijken wat er gebeurt met het geld. Uiteraard niet het artikel zelf opsturen maar een doos met stront.

Ik heb 't nooit gedaan helaas.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#7 Bericht door sottezero »

#1 Een nep overschrijvingsbericht van een bank (die niet bestaat) dat het geld op je rekening staat. Met het verzoek zo snel mogelijk te verzenden
#2 Een ongedekte overschrijving welke teruggevorderd wordt door de bank, ondertussen wordt verzocht het product op te sturen.
#3 Een verzoek om het product toch te sturen ivm een of ander spoed ding waardoor je NU-NU-NU moet sturen.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#8 Bericht door PA1WES »

sottezero schreef:#1 Een nep overschrijvingsbericht van een bank (die niet bestaat) dat het geld op je rekening staat. Met het verzoek zo snel mogelijk te verzenden
#2 Een ongedekte overschrijving welke teruggevorderd wordt door de bank, ondertussen wordt verzocht het product op te sturen.
#3 Een verzoek om het product toch te sturen ivm een of ander spoed ding waardoor je NU-NU-NU moet sturen.

in dit geval zou er contant geld gestuurd worden. Maar volgens mij gaat t helemaal niet om het product maar om de NAW gegevens zodat hier allerlei abonnementen en leningen op afgesloten kunnen worden bijvoorbeeld.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#9 Bericht door sottezero »

Vandaag duidelijk ook een slachtoffer geworden...
Ik had iets besteld via een persoon die al 12 jaar op marktplaats zat...
Als het te goed is om waar te zijn... dan is het dat ook vaak.
Dus dat is inmiddels ook geen keurmerk meer... hoe lang iemand al actief is.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#10 Bericht door PE2AAB »

sottezero schreef:Vandaag duidelijk ook een slachtoffer geworden...
Ik had iets besteld via een persoon die al 12 jaar op marktplaats zat...
Als het te goed is om waar te zijn... dan is het dat ook vaak.
Dus dat is inmiddels ook geen keurmerk meer... hoe lang iemand al actief is.
Ik zou er zeker melding van maken bij Marktplaats. Welwillende medewerkers daar. Ze geven de persoon in kwestie een kans e.e.a. op te lossen anders wordt deze verwijderd (tenzij de tegenpartij verweer heeft/geeft uiteraard).
Zelf uiteraard aangifte doen in dat geval met de IP gegevens die Marktplaats heeft.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: alweer een oplichter ..blijf opletten

#11 Bericht door PA0CMU »

Vanavond in 'Opgelicht' gezien hoe een gehacked Marktplaats account tot heel vervelende situatie kan leiden. De 'verkoper' kan zomaar de hacker zijn die zich voordoet als.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie