800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

Alles over zelfbouwprojecten.
Bericht
Auteur
Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#1 Bericht door Thom PA9T »

Hallo allemaal,

De winterknutsel is weer klaar. Deadline was het zomerkamp van de Scouting, dus ruim op tijd :-)

Een FD4 is natuurlijk niet nieuw, en een stroombalun en 1:4 impedantietrafo natuurlijk ook niet. Maar ik denk dit project zich onderscheid van andere bouwprojecten door de hoeveelheid meetgegevens, de super goede balun die er in zit, en de youtube videos.

Materialenlijst zit er ook bij, voor als iemand dit na wilt bouwen. De ontwikkelaar van de balun heeft 1 kW door de balun gejaagd. Hij werd warm, maar bleef netjes heel. Ik zou echter niet zo snel 800 Watt+ in deze antenne jagen als je buiten de gemeten banden zit en een tuner nodig hebt (bijvoorbeeld op 15m)

https://a08.veron.nl/zelfbouw/antennes/ ... per-balun/

Groeten
Thom

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#2 Bericht door pa0ejh »

Die Balun's zijn het geesteskind van Wolgang DG0SA Website >: http://www.dg0sa.de/balun1zu4gross.pdf

Helaas wordt in de Video over de Coax CMchoke negatief gedaan, en zonder vermelding welke Kern soort
er is gebruikt, want daar staat of valt het ontwerp mee...

Wist ook niet dat de Video van Peter was, na een paar minuten krijg ik al het apezuur van z,n Engels...

Ook hier lees ik het gebruik op 15m, wat absoluut niet is aan te raden, hang er dan nog een windom voor 15m bij.

Gewoon 2 draden, 1 van ca 4,5m en 1 van ca 2,25m gewoon aan de zelfde Balun knopen, de 2,25m draad onder de lange FD4 draad
en de 4,5m draad onder korte FD4 draad, gewoon een cm of 10 er onder hangen. (kattesnor principe)

Succes met je Antenne.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik heb even gezocht Egbert, in al die tabellen ontbreekt 15m. Ik kan het niet vinden.

Maar waarom niet op 15m? Mijn Fritzel FD4 is iets van 1:3 op 15, de antenne is daar niet op gebouwd.
De tuner van mijn FT1000mp heeft er geen enkele moeite mee, die past dat wel aan.
En weet je wat het gekke is? De FD4, zowel zenden als ontvangen, doet het beter dan mijn 12AVQ op 15m,
een vertical voor 10/15/20m. De FD4 hangt hoger, 12m boven de straat. De vertical doet het eigenlijk
op alle drie de banden minder, zowel qua afstraling als qua ontvangst.

Ik gebruik 'm niet op 160m, daarmee heb ik mijn vorige FD4 waarschijnlijk om zeep geholpen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#4 Bericht door Thom PA9T »

pa0ejh schreef:Die Balun's zijn het geesteskind van Wolgang DG0SA Website >: http://www.dg0sa.de/balun1zu4gross.pdf
Bedankt Egbert! Ik zet het in het artikel erbij als bronvermelding. Peter noemt DG0SA netjes in de video's, maar ik denk dat het leuk is om ook even naar de originele bron te wijzen.
pa0ejh schreef:Helaas wordt in de Video over de Coax CMchoke negatief gedaan, en zonder vermelding welke Kern soort
er is gebruikt, want daar staat of valt het ontwerp mee...
Wat bedoel je precies? heb je het over die eerste 1:4 impedantietrafo die balun wordt genoemd, in dat elektra installatie doosje?

PA3DAT schreef: Ik heb even gezocht Egbert, in al die tabellen ontbreekt 15m. Ik kan het niet vinden.
Ik wilde de antenne relatief simpel houden. Omdat de FD4 uit zichzelf (dus zonder kattensnor) niet geschikt is voor 15m, heb ik hem hier ook niet gemeten. Ik had tijdens de SWR metingen ook geen tuner bij me, omdat die simpelweg niet in mijn FT-897 zit. Ik wil de antenne meenemen op kamp van de Scouting, en dan gaat de 897 mee. Vandaar geen 15m. Daarnaast is een kattensnor ook niet zo prettig in een naaldbos lijkt me. We hebben al moeite om een normale end-fed weg te spanning zonder dat de draden alle takken raken, laat staan dat je vier draden moet wegspannen hi :-)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#5 Bericht door pa0ejh »

Hallo Aloys.

Dat klopt, hij heeft 15m niet gemeten omdat het niet aanpast....

Bij 80-40-20 enzv zit het voedings punt op ca. 33% en is je voedingspunt nog redelijk laagohmig ~ 200-300 Ohm

Voor 15m is je voedingspunt aanmerkelijk hoog-ohmiger dan je Balun met gevolg, een misaanpassing.

Beneden aan je kabel lijkt dat wel mee te vallen, door de kabel demping, aan de Balun is het veel slechter.

Als je er maar veel vermogen in stookt, gaat het geheid mis...

Nu kan het van geval tot geval wel wat verschillen, ophang hoogte, lengte van de coax enzv. en dan
krijg je weer de Boer en z,n Aardappel verhaal, HI.

Maar je hebt een miniVNA en je kunt het zichtbaar maken, daar ben ik wel benieuwd naar...

En ja, mijn Antenne gebruik ik ook wel eens op 60m waar die ook niet aanpast, maar met 15W en de Tuner
werkt het wel, maar ik ga er dan ook geen 100W in stoppen....

Nu zie ik dat Thom al heeft geantwoord, ik bedoel die eerste Video met de Teflon Coax CM choke....
En ja, ik schreef al dat nooit lang naar z,n video,s kijk ......brrr...steenkolen engels...

Allen Een Mooie Kerst en de Beste Wensen voor 2018,
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#6 Bericht door PA3DAT »

Onze berichten kruisen elkaar. Jouw antwoord kwam terwijl ik dit nog typte. Ok,
duidelijk. Het is dus slecht voor de balun, dat snap ik. Met mijn 1,5KW-versie van de
FD4 zal het wel goed gaan, mijn output is 200W max.

Onderstaande vraag heb je nu al min of meer beantwoord, dank! Fijne feestdagen!

Ik vroeg me af waarom "absoluut niet aan te raden"? Ok, hij is er niet voor gemaakt.
Maar bij mij doet ie het beter dan een laag opgestelde 15m vertical, die geeft s9 qrm.
Heb veel geswitched, ook in contesten, dx stations op 15m met de FD4 of de vertical.
Zowel zenden als ontvangen.

Zoals ik al opmerkte, de FD4 hangt hoger: 3m boven de nok. De vertical op dakgoot-
hoogte.

De FD4 doet het zóveel beter dat de vertical terug naar de garage mag, voor de JOTA.
Waar die het overigens prima deed, met minder qrm.

Vandaag mijn vraag aan Egbert...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#7 Bericht door Thom PA9T »

pa0ejh schreef: Nu zie ik dat Thom al heeft geantwoord, ik bedoel die eerste Video met de Teflon Coax CM choke....
En ja, ik schreef al dat nooit lang naar z,n video,s kijk ......brrr...steenkolen engels...

Allen Een Mooie Kerst en de Beste Wensen voor 2018,
Hihi, ja, je moet er even doorheen. Een voordeel is dat hij zo langzaam praat, dat je alles op je gemak kunt volgen en tussendoor ook nog naar het toilet kunt zonder iets te missen ;-) Maar ik vind het wel heel leerzame video's. Zo'n youtube video, met metingen en aanwijzingen vind ik beter dan een boek o.i.d.

Ik ben heel benieuwd hoe deze balun zich houdt met QRO. Binnenkort wil ik hem eens aan de tand voelen bij PI4UTR op de club, eens rustig power er op, beetje bij beetje meer en af en toe eens kijken hoe warm die core wordt.

Jij ook een mooie kerst toegewenst en een fijn 2018!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#8 Bericht door PA0FRI »

Op het internet wordt in een aantal publicaties afgeraden om DG0SA's balunsysteem te gebruiken. Mijn ervaring sluit daarbij aan. De windingen lijken symmetrisch ten opzichte van elkaar, maar elektrisch zal er een verschil zijn, waardoor tijdens de werking de magnetisatie of demagnetisatie van de kernhelften niet gelijk is. Wat er precies gebeurt valt buiten mijn theoretische kennis van de materie, maar bij mijn testen met onder andere 800 W werd de kern behoorlijk heet. Beter is om twee ringkernen te gebruiken.
Overigens heb ik qua symmetrie geen verschil kunnen merken om de windingen volgens W1JR kruislings uit te voeren. Die methode pas ik dan ook niet toe.
Bijlagen
Balun 1 - 4.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#9 Bericht door PA3DJS »

Mijn eerste kennsimaking met de OCF dipool "FD4" (scouting, JOTA), was er een van "Au!" bij het beetpakken van een koppelstuk en vonken tussen een datzelfde koppelstuk en CV pijp.

Voor NVIS op 40m (nu niet echt vaak mogelijk) doet hij het verre van geweldig, omdat de 40 m lange FD4 niet lekker omhoog wil stralen op 40m band.

Jaren terug de OCF in IE3D gestopt (nu Hyperlynx), en nu eens in NEC2 (UI van Arie Voors). Als je hem zuiver zwevend zou kunnen voeden, kom ik op een impedantie van grofweg 85 Ohm op 80m (1/3 links, 2/3 rechts), spanning tussen de voedingspunten dus rond 90 Vrms bij 100W input. Maar......

De common mode spanning (dat is de spanning die over de voedingspunten en de kabelmantel komt te staan bij gebruik van een ideale transformator) is zo'n 400Vrms (vierhonderd volt rms)! Je hebt dus een hele goeie transformator nodig met behoorlijk hoge impedantie tussen ongebalanceerde zijde en twee voedingspunten voor de OCF.

Bij 800W input is dat dus 260V over de voedingspunten van de OCF, en 1100Vrms over de transformator en de kabelmantel als de transformator ideaal is. 1100rms ligt ver boven de partial discharge waarde in gewone lucht.

Over het concept uit:
http://www.dg0sa.de/balun1zu4gross.pdf
Zijn transformator heeft onbruikbaar lage CM impedantie, en is tevens niet symmetrisch (het is dus geen balun). Daarom heb je bij het gebruik van zo'n transformator als balun altijd een CM choke nodig. Hij doet dit met een extra kern met twee parallele 100 Ohm wikkelingen.

Op 80m komt hij op zo'n 33 dB IL uit, grofweg zo'n 4 kOhm. Dat is geen slechte prestatie, maar voor een OCF is het als je echt wil dat je kabel niet meedoet, niet voldoende. Die 400 Ohm common mode spanning, heeft geen 0 Ohm uitgangsimpedantie, maar de CM stroom in je kabel zal bij 100W toch richting 100 mA gaan. Bij 400 W dus richting 200 mA. Voor 40m en hoger wordt het gezien de CM impedantie van de balun gunstiger.

De transformator ervaart weinig spanning, en daarmee relatief weinig flux. De CM choke ervaart in een OCF toepassing de meeste spanning met daarmee de grootste kans op verliezen.

Het concept uit het plaatje van Frits PA0FRI:
http://zendamateur.com/viewtopic.php?f= ... 07#p208677
Als transformator gok ik dat de verliezen gelijkwaardig zijn aan de transformator uit de link van DG0SA. Het zal afhangen hoeveel windingen je gebruikt om een goede balans te vinden tussen magnetische verliezen en dielectrische verliezen. Maar.... de common mode impedantie bij gebruik volgens het plaatje van PA0FRI halveert. Voor CM staan de twee kernen parallel terwijl ze elkaar v.w.b. flux niet helpen. Voor het lage deel HF kun je die halvering opheffen door grofweg 40% meer windingen om iedere kern te leggen.

Kortom: voor de OCF dipool zie ik niet waarom de DG0SA oplossing inferieur zou zijn aan de oplossing in het PA0FRI plaatje. Het "voordeel" van de oplossing volgens PA0FRI is dat in de OCF toepassing de verliezen worden verdeeld over twee kernen die door het grotere totale oppervlak hun warmte beter kwijt kunnen waardoor verlies wellicht minder opvalt.

Voor beide oplossingen geldt dat als je daadwerkelijk 800W gaat gebruiken, en je kabel alleen als voedingslijn wilt gebruiken, 1100Vrms (dat is dus bijna 1600Vp) wel wat serieuze aandacht behoeft (ik doel op corona ontlading).

@PA0FRI:
over kruislinks wikkelen (of oversteken). Op het lage deel HF is het verschil nihil. In mijn ervaring met strak (dus netjes) wikkelen om kernen, heb ik gemerkt dat op het bovendeel HF en vooral VHF de impedantie met toenemende frequentie sneller afneemt als je NIET oversteekt (dus oversteken is beter).

Bij los wikkelen (dus veel lucht) meet ik een hogere impedantie ten opzichte van strak wikkelen, en de verschillen tussen niet oversteken en wel oversteken worden kleiner.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#10 Bericht door pe1rea »

Het model als Frits toont gebruik ik al zeker 15 jaar om mijn as-tuner geschikt te maken voor open lijn.
Tot volle tevredenheid.
Enige coax die ik gebruik is die tussen tuner en trx.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#11 Bericht door Thom PA9T »

PA0FRI schreef: ...maar bij mijn testen met onder andere 800 W werd de kern behoorlijk heet. Beter is om twee ringkernen te gebruiken.
Overigens heb ik qua symmetrie geen verschil kunnen merken om de windingen volgens W1JR kruislings uit te voeren. Die methode pas ik dan ook niet toe.
Hallo Frits en Wim,

Bedankt voor jullie technische reacties. Erg interessant om dat allemaal te lezen. Ik heb de insertion loss van de balun (dus de common mode choke, niet de impedantietrafo) doorgemeten, en kwam voor de 10m band (hoogte frequentie die ik heb gemeten) uit op 3.8% loss. Met 800 Watt verlies je dus 30 Watt in de choke. Ik heb niet voldoende kennis om toe te kunnen lichten of deze verliezen plaatsvinden in de bedrading of de kern, maar met 30 Watt in zo'n relatief klein volume kan ik me goed voorstellen dat het heet wordt als je langere tijd met hoog vermogen zit. Volgens TRX Bench blijft alles echter heel met 1000 Watt, dus daar vertrouw ik dan maar op.

Wim, ik ben benieuwd of deze antenne voor mij ook een 'schokkende' ervaring wordt. 4000 Ohm common mode impedantie is niet slecht op 3.5 MHz, en ik vraag me af of de originele FD4 dit beter doet. Bij PI4UTR op de club bijvoorbeeld hangt de 3 kW (!) originele FD4 in de bomen, maar het viel me op dat de behuizing van deze balun relatief klein is ten opzichte van mijn knutsel. Toch claimt de datasheet dat bij deze QRO versie van die FD4 antenne ook hier een current balun in zit. Ik vind dat wel verdacht hoor, zo'n groot vermogen in zo'n kleine behuizing. Of die Fritzel QRO balun is briljant, of er klopt iets niet, en zit er dus helemaal geen current balun in, maar alleen een impedantietransformator.

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#12 Bericht door Thom PA9T »

Toevoeging:

Op de website van Frits kwam ik een foto tegen van deze 3 kW Fritzel (83 COM serie) tegen. Opgeblazen, maar ze combineren een 1:6 en een 1:1 op dezelfde kern.

Afbeelding

Als het getwiste koperdraad een current balun is, dan zitten er maar 5 windingen op de kern. Dat kan geen hoge impedantie opleveren op 3,5 MHz... Ik weet niet wat voor kernmateriaal er gebruikt is, maar mijn gevoel zegt dat het te weinig is. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#13 Bericht door PA3DJS »

@Thom PA9T:
Als je de kabel daar waar hij bij de grond komt even aan een kleine aardpen stopt, dan ga jij geen brandplekken oplopen. Wij hadden overigens een FD4 met het rechthoekig blokje (zonder vleugels) als "balun".

Over jouw verlies:
Jij hebt het verlies gemeten, wat was de SWR bij dat verlies? Om de dissipatie in de choke te kunnen bepalen, moet je ook met het mismatch loss rekening houden. Stel dat SWR = 1.2 bij die 3.5% doorgangsverlies, dan komt er 0.83% terug de VNA in waardoor je dissipatie in de choke zelf behoorlijk lager wordt (2.6%).

Ander punt waardoor je iets meer verlies kan meten is ontstaan van common mode stroom op je meetkabels. De choke is immers een open constructie. Of die ontstaan, hangt af van hoe je je meetopstelling uitvoert.

Stel dat je als 1:1 balun 3.5% verlies hebt, dan zal het in deze toepassing wat hoger zijn, vanwege de forse common mode spanning die over de choke komt te staan.


Over de kWen.
Ik ontwerp wel eens wat spul met ferromagnetisch materiaal erin. Als ik dan de claims op internet tegenkomen bij diverse amateurspullen, dan moet ik wel een slecht ontwerper zijn, want ik heb dan of een grotere kern, grotere behuizing, of geforceerde luchtkoeling nodig. Even iets kortdurend testen met veel vermogen gaat vaak goed. Je maakt gebruik van de warmtecapaciteit van de gebruikte materialen. In geval van partial discharge (bij 3 kW zeker niet denkbeeldig) gaat het vaak niet stuk als je het kort doet. Heb je wat langer key down, dan blijken spullen toch kapot te gaan.

Ik heb dit diverse keren met RF HV condensatorconstructies uitgeprobeerd op 5 kV en hoger. Als je te krap ontwerpt, gaat het op een gegeven moment stuk. In mijn gevallen niet door warmte-ontwikkeling, maar door partial discharge gevolgd door complete overslag.

Voorts is er wellicht sprake van 3 kWPEP SSB intermitterend gebruik. Het gemiddeld vermogen van SSB is afhankelijk van de compressorsetting 10.20% tijdens zenden. Tijdens de RX perioden kan de boel weer afkoelen.

Beetje OT:
Heb je jezelf al verdiept in het stralingsdiagram van jouw FD4 opstelling?

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#14 Bericht door Thom PA9T »

Specifiek gezegd heb ik de return loss gemeten, die was 28dB op 28 MHz. Dat komt overeen met 0.16% reflectie naar de VNA. Stel dat de 1:1 balun ALLE mismatch veroorzaakt, dan komt de IL loss uit op 3,34% in plaats van 3,5%. Dit verschil is niet spannend meer naar mijn idee, omdat ik geen idee heb hoe het op dit moment zit nu alles in het bakje is gebouwd...

De return loss van mijn (zeker niet perfecte) meetopstelling van RG-58 coax, N naar PL verloopje, overgang van coax naar losse draden, draden stukje niet getwist in de open lucht en de 50 Ohm belasting van 2 stuks 100 ohm weerstanden uit een junk box heb ik niet gemeten. Ik weet dus niet wat bepalend was, maar omdat de return loss zo laag was, heb ik me hier niet verder in verdiept.

Stralingsdiagram heb ik niet gesimuleerd van die FD4... Jij schreef dat hij op 40m nogal slecht afstraalt naar boven. Ik weet niet hoe hoog de antenne hing in je simulatie. Ik heb me er eigenlijk niet in verdiept, omdat die FD4 op de club altijd harde signalen oplevert. Zo ook tijdens de afgelopen zomerkampronde van de Scouting. Dat is natuurlijk wel een heel andere band (80m). Het zal niet in de laatste plaats hebben gelegen aan die doos met gloeiende buizen die naast de set stond :D

Terug naar 40m; Heeft het wellicht te maken met de golflengte van het signaal t.o.v. de antennelengte? 1 labda?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 800 WATT FD4 antenne met 1:4 trafo en goede balun

#15 Bericht door PA3DJS »

@PA9T:
Eens, met RL = 28 dB hoef je geen correctie te maken gezien een IL van 3.5% (0.155 dB). Nu nog het verlies van de impedantietransformator. Die is overigens lastiger. Het makkelijkste is om dan een tweede exemplaar te maken voor bepaling IL.

40m band.
Op 80m werkt een FD4 met verwaarloosbare CM stroom in de voedingslijn net zo als een halve golf dipool.
Maar voor 40m krijg je 2 stroommaxima die in tegenfase zijn. Als je hem mooi recht hebt hangen, zal NVIS op 40m echt slecht gaan. Hang je hem als een asymmetrische inverted-V, dus met de trafo in het hoogste punt, dan heb je wel wat straling omhoog, maar een hele golf dipool doet het dan wel beter. Bij een middengevoede hele golf dipool zijn de stroommaxima in fase.

Plaats reactie