Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#16 Bericht door Steef »

Het is op een ander forum, maar het zou hier en daar een "stickey" top bovenaan topic moeten zijn.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/51008/1
Wie praat luistert niet

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#17 Bericht door Geen belang »

PA2RU schreef:Ik ben van mening dat coaxgevoede antenne's in afstemming moeten zijn , pas dan heb je maximaal signaaloverdracht..
Snap dus ook niet waarom hele volksstammen bij een coaxgevoede antenne zoals de G5RV of ZS6BKW ( multiband antenne net als een end-fet ) de tuner moeten gebruiken omdat het anders niet lekker aanpast op de zender..
Wel dat is dus juist de fout die je maakt.
Als je gaat voeden zonder tuner dan moet alles 50 Ohm zijn, maar een dipool is dat niet dus moet je die aanpassen of je wilt of niet.
Het enige wat je bij 1:1 weet is dat je zender niet gaat terug-regelen in vermogen maar dat is alles.

Maximaal signaal overdracht heb je in alle gevallen waar de impedantie van de bron (tuner) gelijk is aan die van de belasting (antenne).
De voedingslijn is van onder geschikt belang echter de kwaliteit van die kabel is dat niet, dus verlies en snelheids-factor spelen een grote rol, niet of die 50 Ohm of 400 Ohm als karakteristieke waarde heeft.

Goede kabels hebben 2 waarden, 1 een hoge doorvoersnelheid (RG-213 heeft dat niet) en een lage demping (RG-58 heeft beiden niet).
Kippenladder heeft van nature een lage demping en hoge snelheid, daarom men dit aanbeveelt, maar goede coax doet precies hetzelfde en is makkelijker te verwerken tot in de shack.

Wat aangaande de G5RV, probeer er eens een, die is makkelijker in het gebruik dan een Doublet en goedkoper te tunen, maar doet absoluut niet onder voor een ladder-gevoede dipool of loop.
SWR gaat alle kanten op, nou en? Daar zorgt de tuner voor dat de zender netjes 50 Ohm krijgt waardoor die het maximale vermogen kan afgeven.

Ik merk dit dagelijks op de band.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#18 Bericht door PA1ZP »

Dag Bas

Gedeeltelijk heb je gelijk gedeeltelijk ook niet.
SWR is inderdaad te tunen, en bij niet al te wilde en hoge SWR gaat dat op coax ook prima, zeker als je echt goede coax gebruikt.
De artikelen hier geplaatst zijn daar duidelijk genoeg in al zijn ze wel erg taai om te lezen.

Vergeet echter niet dat uw stralingsdiagram gevormd wordt door de eigenschappen van uw antenne en de invloed vanuit zijn omgeving.

Daar kan u tunen wat u wil, daar verander je niks aan.
Ik ben eigenlijk helemaal niet bang dat mijn 2 x 7 meter rotary V-dipool het net zo goed doet op 20, 17, 15 , 12 en 10 meter als uw G5RV, misschien wel beter.

Dat u toevallig een heel mooi signaal produceert is ook zeker te danken aan de hoogte van uw G5RV, en de omgeving waarin deze opgehangen is.
Zou u deze antenne op een andere plaats minder gunstig ophangen heeft u ook een minder sterk signaal.

Verder heb ik antennes gebouwd met coax en met kippenladder gevoed, en soms is coax makkelijker en soms kippenladder.
Ik heb nu 2 antennes 1 met coax en 1 met kippenladder, ze werken beiden heel goed op de banden waarvoor ze zijn ontworpen.

de antenne met kippenladder doet het op 80 meter niet best maar met 2 x 7 meter mag je dat ook niet verwachten, deze antenne zou toch niet goed werken op 80 meter of ik die nu met coax of kippenladder voed dat maakt niks uit.

De antenne die ik voor 80 meter en 40 meter gebruik is stukken beter , ondanks zijn zeer compromisvolle plaatsing (de ruimte die ik heb is nu eenmaal niet groter, daarom had ik vroeger mijn 80/40 meter antenne ook rechtop gezet) .
Ik heb deze huidige draadantenne ook al eens met kippenladder gevoed en dan doet deze antenne het even goed als nu ik deze met coax voed.

Ik denk dat deze antenne met maten ongeveer gelijk aan de G5RV het bij u op 80 en 40M even goed doet als de G5RV die u nu gebruikt.
Maar ik zou zeggen bouw deze antenne eens na dan weet u het.
het is gewoon een heel simpele trapdipool voor 80 en 40 meter met traps van 40pF en 12.6uH.
En het ding doet het niet best bij mij omdat mijn huis zo in de weg staat haha.
En veel van het toegevoerde vermogen wordt direct in de beton bewapening afgevoerd naar aarde en omgezet in warmte.

Plaatsing van antennes is net zo belangrijk als de antenne zelf Bas.
Ik ben wel benieuwd hoe hoog uw G5RV hangt in het voedingspunt en de hoe hoog de uiteinden hangen.
Ik hoor je van de week wel weer ergens.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#19 Bericht door Geen belang »

Dag Jos,

Ik heb het niet zozeer over de antenne maar over de voedingslijn en welke je gebruikt.

Kijk een dummy heeft een heel slechte afstraling maar loopt wel 1:1 dus met goedkope coax heb je heel weinig verlies, maar werken doet die niet :lol:

Het enige wat je bij 1:1 weet is dat je systeem 50 Ohm is, verder weet je niets.

Maar wat als je kippenladder ipv coax tussen transceiver en dummy steekt? Dan is de karakteristieke impedantie geen 50 maar 400 Ohm, hoeveel vermogen komt er dan nog aan in de dummy?

Dit zou een enorme mis-aanpassing betekenen, maar is dat ook zo? Wat gebeurd er als je er dan een tuner tussen hangt?

Misschien heeft iemand de spullen in huis om dit te testen? Want ik heb geen tuner om dit te kunnen proberen, gebruik enkel coax omdat kippenladder veel te lastig is.

Dus dit:

1: Tranceiver -> SWR-power-meter -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

2: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

3: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 300 Ohm dummy => uitkomst???

4: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> coax 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

5: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> coax 50m? -> SWR-power-meter -> 300 Ohm dummy => uitkomst???

etc....

Is wat werk, maar het zou heel veel uitklaren wat er precies gebeurt, natuurlijk ook verschillende coax te meten, dus RG58 / RG213 / Aircell7 om iets te noemen.

Wie heeft zin en tijd en vooral spullen om dit eens na te meten?
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#20 Bericht door PD7CW »

PA5HB schreef:Dag Jos,

Ik heb het niet zozeer over de antenne maar over de voedingslijn en welke je gebruikt.

Kijk een dummy heeft een heel slechte afstraling maar loopt wel 1:1 dus met goedkope coax heb je heel weinig verlies, maar werken doet die niet :lol:

Het enige wat je bij 1:1 weet is dat je systeem 50 Ohm is, verder weet je niets.

Maar wat als je kippenladder ipv coax tussen transceiver en dummy steekt? Dan is de karakteristieke impedantie geen 50 maar 400 Ohm, hoeveel vermogen komt er dan nog aan in de dummy?

Dit zou een enorme mis-aanpassing betekenen, maar is dat ook zo? Wat gebeurd er als je er dan een tuner tussen hangt?

Misschien heeft iemand de spullen in huis om dit te testen? Want ik heb geen tuner om dit te kunnen proberen, gebruik enkel coax omdat kippenladder veel te lastig is.

Dus dit:

1: Tranceiver -> SWR-power-meter -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

2: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

3: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> kippenladder 50m? -> SWR-power-meter -> 300 Ohm dummy => uitkomst???

4: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> coax 50m? -> SWR-power-meter -> 50 Ohm dummy => uitkomst???

5: Tranceiver -> SWR-power-meter -> tuner -> coax 50m? -> SWR-power-meter -> 300 Ohm dummy => uitkomst???

etc....

Is wat werk, maar het zou heel veel uitklaren wat er precies gebeurt, natuurlijk ook verschillende coax te meten, dus RG58 / RG213 / Aircell7 om iets te noemen.

Wie heeft zin en tijd en vooral spullen om dit eens na te meten?
Kijk Bas,

Ik combineer berichten vaak om een indruk te hebben van de kennis der zendamateurs.....

Niet lang terug kwam ik dit tegen:
PA5HB schreef:Voor de N-amateurs, je kan ook examen doen in een ander land.
Bv België waar de Harec examens een pak makkelijker zijn, 33 vragen en je moet 66% goed hebben.
Het Agentschap Telekom aanvaard het certificaat wat je dan haalt en dan krijg je een F-vergunning.

Waarom zou je die moeite doen? Simpel, het examen in België is niet veel moeilijker dan het Nederlandse D-examen toen ik het deed.
Zo hebben ze mijn PD0BAS probleemloos omgewisseld voor PA5HB.

Hou er wel rekening mee dat de Belgische wetskennis en banden alsook vermogens anders zijn.
Dus met gokken kom je er niet, echter het technische deel is een eitje voor mensen die vroeger D gedaan hebben, want het niveau is hetzelfde.
Wat overigens hetzelfde is als het vroegere C-examen, ik heb indertijd beide gedaan.

Is het simpel? Je kan hier testen: http://hansvi.be/harec.php

Het examen dat ze in Nederland voor F doen is veel te zwaar om nog een Hobby te noemen, zelfs op de HTS gingen ze vaak niet zo ver.
Doe er je voordeel mee, en als je het niet geloofd, vraag het maar na bij het AT, je mag het examen doen waar je wil, als het maar een Harec is.

Inschrijven voor Harec in België: https://registration.bipt.be/nl/radioam ... s/b-examen

Veel plezier 8)
Het valt me op dat veel F amateurs vragen stellen van een dusdanig niveau dat deze mij ernstig doen twijfelen aan het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs.

Cees

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#21 Bericht door Bert_1 »

PD7CW schreef:
Het valt me op dat veel F amateurs vragen stellen van een dusdanig niveau dat deze mij ernstig doen twijfelen aan het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs.

Cees
Mij valt op dat je niet begrijpt dat er vele redenen kunnen zijn, ook die niets met 'het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs' te maken hebben. F betekent niet supermens of zo... Het lijkt wel alsof dat zo wordt gezien door sommigen met N maar die zouden daar eens mee moeten stoppen.

;) Bert
Bert

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#22 Bericht door PD7CW »

PE1KVL schreef:
PD7CW schreef:
Het valt me op dat veel F amateurs vragen stellen van een dusdanig niveau dat deze mij ernstig doen twijfelen aan het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs.

Cees
Mij valt op dat je niet begrijpt dat er vele redenen kunnen zijn, ook die niets met 'het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs' te maken hebben. F betekent niet supermens of zo... Het lijkt wel alsof dat zo wordt gezien door sommigen met N maar die zouden daar eens mee moeten stoppen.

;) Bert
3 november Bert.....
PE1KVL schreef:
Willem-PA5WK schreef: ik zou ook niet weten wat daar mis mee is
Nou, bijvoorbeeld dat het de bedoeling is om met een examen je kennis te testen lijkt me. Voldoe je daar niet aan dan mag je er ook geen gebruik van maken, daar is CB bijvoorbeeld voor.

Cees

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#23 Bericht door pa0ejh »

Ik vind ook dat de vraagstelling van Bas niet getuigd van enig inzicht...

Punten 4 en 5 kun je zo uitrekenen...

En de eerste 3 punten daar van weet je ook de uitkomst al..

Totaal zinloos om een SwrPower meter voor en na een openlijjn te plaatsen, die zijn gemaakt voor een 50 Ohm systeem...

Over de uitvoerbaarheid maar niet te spreken, waar laat je 50m openlijn ? die kun je niet
op een bosje laten liggen of opgerold op de grond.....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#24 Bericht door Bert_1 »

PD7CW schreef:
PE1KVL schreef:
PD7CW schreef:
Het valt me op dat veel F amateurs vragen stellen van een dusdanig niveau dat deze mij ernstig doen twijfelen aan het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs.

Cees
Mij valt op dat je niet begrijpt dat er vele redenen kunnen zijn, ook die niets met 'het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs' te maken hebben. F betekent niet supermens of zo... Het lijkt wel alsof dat zo wordt gezien door sommigen met N maar die zouden daar eens mee moeten stoppen.

;) Bert
3 november Bert.....
PE1KVL schreef:
Willem-PA5WK schreef: ik zou ook niet weten wat daar mis mee is
Nou, bijvoorbeeld dat het de bedoeling is om met een examen je kennis te testen lijkt me. Voldoe je daar niet aan dan mag je er ook geen gebruik van maken, daar is CB bijvoorbeeld voor.

Cees
Ik sta nog helemaal achter mijn opmerking van 3 november en er zijn bepaalde redenen om vragen te stellen over bepaalde stof ook al heb je die tijdens je studie gehad, ook goede redenen. Dat heeft niet perse met de kwaliteit van de studie te maken maar wordt soms wel graag zo gebracht. Ben benieuwd hoever je database terug gaat met alle meldingen van alle gebruikers :), ik wacht het af.
Bert

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#25 Bericht door Geen belang »

pa0ejh schreef: Totaal zinloos om een SwrPower meter voor en na een openlijjn te plaatsen, die zijn gemaakt voor een 50 Ohm systeem...
Toch doen mensen dit wel als er coax tussen zit....ongeacht de bron- en belasting-impedantie.

Denk er eens over na....want we hebben het over een voedingslijn en niet over enkel coax.....leuk is dat het Veron handboek hetzelfde zegt, maar dan niet spreekt over coax maar wel over voedingslijn :lol:

Waarna ze helemaal de fout in gaan met hun berekening van het verlies. Ze laten daar vermogens verdwijnen alsof het niets is....en dat klopt niet.

Deze meneer legt het nog eenvoudiger uit: http://www.k0bg.com/myths.html
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#26 Bericht door pa0ejh »

Je roept wel van alles over wat mensen fout doen, geef dan maar eens een concreet voorbeeld...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#27 Bericht door Geen belang »

Ga je nu echt vraag met vraag beantwoorden?

Lees de links en PDF's eens in deze topic, staan alle beweringen in met linken naar het ARRL en Rothammel.....of zijn die ook fout? :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#28 Bericht door PD7CW »

PA5HB schreef:Ga je nu echt vraag met vraag beantwoorden?

Lees de links en PDF's eens in deze topic, staan alle beweringen in met linken naar het ARRL en Rothammel.....of zijn die ook fout? :lol:

Ik heb op 31oktober 2017 een reactie gegeven op je bewering over de endfed.
PA5HB schreef:Dat bedoel ik....

Ben trouwens nog even verder gaan lezen in het artikel PA1FJ, op pagina 22 begint de pret pas goed.
Bij een SWR van 3:1 zou je 50% vermogen verliezen....volgens een vage tabel.
Klein probleem, mensen die werkelijk zijn gaan meten kwamen op minder dan 5% uit :lol:

Gemeten klopt er toch niets van: https://www.arrl.org/files/file/Technol ... 106037.pdf

Veel plezier met lezen 8)

Zie; http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 14#p206702
PD7CW schreef:

Bij een SWR van 3:1 zou je 50% spanning verliezen.....

SWR ook wel VSWR staat voor voltage standing wave ratio.



Leek het je verstandig om ook toén maar nergens inhoudelijk op te reageren Bas, met je 'Veel plezier met lezen 8)'?



Cees

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#29 Bericht door Geen belang »

Ik ben nog even verder gaan zoeken, om een goed idee te krijgen wat ik bedoel, kijk eens op deze pagina:

http://www.ac6la.com/swrloss.html

Kijk naar het verschil tussen matched en unmatched, want dat is wat ik bedoel, zodra er sprake is van matching gaat het verlies omlaag, maar ze zeggen niet waar ze matchen.

Als we dan gaan opzoeken wat matching precies is dan kom ik hier uit:

https://en.wikipedia.org/wiki/Impedance_matching

Waar ze opgeven dat je kan matchen waar je wil ongeacht het type van voedingslijn maar opnieuw niet heel erg duidelijk.
Want ze zeggen dat je geen SWR wilt hebben en dan zeggen ze dat je impedantie-matching wil gebruiken, maar ze vertellen opnieuw niet waar je dat zou willen of wat het beste is.

Geen SWR voor de Transceiver is belangrijk want dan heb je maximale output van vermogen uit je eindtrap, daar is iedereen het over eens.....maar dan?

Misschien dat het nu allemaal duidelijker is, of juist nog onduidelijker, dat kan ook :lol:
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Reflections.....SWR en Antenne zin en onzin....

#30 Bericht door PD7CW »

PE1KVL schreef:
PD7CW schreef:
PE1KVL schreef:
PD7CW schreef:
Het valt me op dat veel F amateurs vragen stellen van een dusdanig niveau dat deze mij ernstig doen twijfelen aan het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs.

Cees
Mij valt op dat je niet begrijpt dat er vele redenen kunnen zijn, ook die niets met 'het opleidingsniveau en opleidingssysteem rond de certificering van, met name F amateurs' te maken hebben. F betekent niet supermens of zo... Het lijkt wel alsof dat zo wordt gezien door sommigen met N maar die zouden daar eens mee moeten stoppen.

;) Bert
3 november Bert.....
PE1KVL schreef:
Willem-PA5WK schreef: ik zou ook niet weten wat daar mis mee is
Nou, bijvoorbeeld dat het de bedoeling is om met een examen je kennis te testen lijkt me. Voldoe je daar niet aan dan mag je er ook geen gebruik van maken, daar is CB bijvoorbeeld voor.

Cees
Ik sta nog helemaal achter mijn opmerking van 3 november en er zijn bepaalde redenen om vragen te stellen over bepaalde stof ook al heb je die tijdens je studie gehad, ook goede redenen. Dat heeft niet perse met de kwaliteit van de studie te maken maar wordt soms wel graag zo gebracht. Ben benieuwd hoever je database terug gaat met alle meldingen van alle gebruikers :), ik wacht het af.
Mijn 'database' hoeft niet ver terug te gaan Kees.
Vorige bladzijde van dit draadje met een bericht van jou;
PE1KVL schreef:
PA2RU schreef:Als ik mijn vertical aan de antenne analyzer hang zie ik dat die een impedantie heeft van om en de nabij 50 ohm , aangezien mijn TS-590 met die antenne niet of nauwelijks terug regelt ivm slechte swr heb ik reden om aan te nemen dat die wel 50 ohm is...
Is met een dummyload idem ;) hoewel dat dan een zuiver ohmse belasting is....dat even gezegd hebbende...
De coax en de antenne / dummy load moeten wel 50 ohm zijn (normaal gesproken) maar de zender hoeft dat niet te zijn, het heeft zelfs voordelen als die helemaal geen 50 ohm uitgangsimpedantie heeft. Ik heb eens een artikel hierover gelezen en dat leek me goed in elkaar te zitten, indien gewenst kan ik eens kijken of ik het nog ergens op mijn pc heb staan.
Ik bouw zenders Kees, zie dit voorbeeld.
BILD6679.JPG
Geloof maar dat ik er alles aan doe om ervoor te zorgen dat de uitgangsimpedantie de juiste waarde heeft en voor deze uitvoering dus 50 ohm is om te kunnen koppelen aan een 50 ohms voedingslijn.
Andere zenders kunnen een andere impedantie hebben, neem als voorbeeld zenders waarbij de antenne direct aan de eindtrap gekoppeld is. dus zonder transmissielijn.

Ben zéér geïnteresseerd in je artikel en indien gevonden zullen we de auteur even 'knippen en scheren'.

Cees

Plaats reactie