Ervaringen met FT8 en JT-Alert

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#1 Bericht door PA3DAT »

Ik schreef het al in een ander topic, http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 33#p207233, maar nu toch ook even in een nieuw
topic, dat lijkt me duidelijker.

Ik werk met een FT1000, MicroKeyer II en de programma's WSJT-x (mode FT8) en het hulpprogramma JT-Alert. Automatisch
loggen doe ik in HRD-logbook v5. Een en ander gaat als volgt:

Ik start eerst HRD-logboek, daarna JT-Alert en WSJT-x. Ik laat JT-Alert mijn logboek scannen: het programma weet nu exact
wie-wat-wanneer ik welke stations heb gewerkt in de afgelopen jaren. En je kunt van alles, simpel, instellen.

Dat heb ik (tot nu toe) zo gedaan:
- na elke doorgang laat JT-Alert alle gehoorde calls zien mét de naam van het land erbij (vind ik handig)
- de calls in verschillende kleuren, zoals door mij ingesteld:
- een kleur (zachtgrijs) voor stations die ik eerder gewerkt heb
- een kleur voor landen die ik nog moet hebben in die band voor het DXCC
- een kleur voor Amerikaanse staten die ik nog moet het hebben voor Worked All States
- een kleur voor werelddelen die ik nog moet hebben voor Worked All Continents

Als voorbeeld van dat laatste: ik heb naast het huis in het "gemeente bos" een 80m lange loop opgehangen, van boom naar boom,
op een hoogte van 4 a 5 meter. Die gebruik ik, met een handtuner, voor 160m. Is een pure NVIS, naar mijn idee, maar JT-Alert
meldde gisteravond in oranje een nieuw continent op 160m: Azië. En die heb ik gewerkt, dus dat systeem doet het goed! :D

Daarnaast 'schuift' JT-Alert élke verbinding meteen door naar HRD-logboek v5, de verbinding staat meteen in mijn log! Dat scheelt
me ook het een-en-ander aan gedoe achteraf. Het ADI-bestand van WSJT-x wordt niet begrepen door HRD-log, omdat er behalve
de datum en tijd van het QSO ook een EINDdatum en -tijd in staat. En HRD-log begrijpt die einddatum niet, dus die ging ik er dan
bij élke verbinding handmatig weer uithalen, met kladblok...
Image1.jpg
Links de waterval, rechts het werkgedeelte van WSJT-x. Daaronder, rechts onderaan dus, het schermpje van JT-Alert. Van de
laatste doorgang van 15 seconden op (30m) zijn 9 stations gedecodeerd.
De 5 gele blokjes in JT-Alert (Frankrijk, Polen, Cyprus, Hongarije en Finland) zijn voor mij nieuwe landen in FT8 op 30 meter. Dan de
witte blokjes, Griekenland en Spanje, dat zijn stations in landen "die ik al heb". Het groene blokje, EA3GXZ, is Spanje. Dat heb ik al,
maar groen betekent dat EA3GXZ cq geeft. Het grijze blokje tenslotte, ES3RM uit Estland, heb ik eerder gewerkt. Er staat dan ook
ES3RM-B4, "before", reeds gewerkt dus.
Alle kleuren kun je eenvoudig zélf instellen, alsook de filters. De filters CQ-zones, prefixen etc. heb ik niet aangezet.

P.s.: ik weet nog niet wat die verticale, kleine zwarte streepjes betekenen die JT-Alert naast de calls zet. In bovenstaand plaatje
staat er eentje links van SP7AH, 2 bij 5B4AIF en eentje rechts van HA6ZX. Wie kan me dat vertellen? :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#2 Bericht door PA3DAT »

Andere vraag:
Mijn audio-uit van de computer gaat naar de zender en niet naar de luidsprekers.
Maar JT-Alert kan gesproken mededelingen doen. Die moeten natuurlijk niet worden uitgezonden...

De audio-uit, zou die eigenlijk niet verzorgd moeten worden door de geluidskaart in de MKII?
Kan ik in de computer een keuze maken: WSJT-x-geluid naar de zender, andere geluiden naar de speakers?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#3 Bericht door PA3DAT »

Zoals ik al eerder schreef:
PA3DAT schreef:ik weet nog niet wat die verticale, kleine zwarte streepjes betekenen die JT-Alert naast de calls zet. In bovenstaand plaatje
staat er eentje links van SP7AH, 2 bij 5B4AIF en eentje rechts van HA6ZX. Wie kan me dat vertellen? :D
Niemand werkt hier met FT8 en FTAlert? :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#4 Bericht door PF1JM »

Jawel, maar geen idee...
En wellicht velen met mij?
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
ON4RUB
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 jun 2013, 10:46
Roepletters: ON4RUB
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#5 Bericht door ON4RUB »

Als er een verticaal streepje staat aan de rechterkant van de call wil dit zeggen dat de om in kwestie Eqsl gebruikt.
Een verticaal streepje aan de linker kant wil zeggen dat de om lotw gebruikt.

te vinden onder =>settings =>manage settings (F11) => alerts =>LoTW/eQSL(AG) Flags :wink:
(zie bijlage)
jt.jpg

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#6 Bericht door PA3DAT »

Geweldig, hartelijk dank voor je reactie! :D

Ik begon al te twijfelen; zijn er dan niet meer mensen die met JT-Alert werken? Ik had natuurlijk ook
zélf beter kunnen zoeken in de handleiding... :oops:

Ik zie nu op 15m Kazakhstan, Hong Kong, Indonesië, India, Israël enz. Allemaal Azië over het scherm
rollen! Zelfs Australië, VK2FR, met een signaal van s7 (-12dB). En dat op mijn FD4, die eigenlijk niet
geschikt is voor 15m, maar alleen voor 10/20/40/80m.
Update: ik zie Nieuw Zeeland op 15m, ZL3RJ, -20dB.

Gisteravond nog Azië gewerkt op 160m, met mijn NVIS-loopje... :D

En nu precies ook Azië toegevoegd aan mijn 15m-continenten, al was het dan "slechts" Turkije! :wink:

Nu kijken of ik óók VR2XYL, Hong Kong, -17dB, kan werken op 15m. Ze zakt al af naar -20dB.
En is in de ruis verdwenen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#7 Bericht door PE4BAS »

Ik gebruik JT-Alert alleen maar om rechtstreeks naar HRD te loggen. Ik weet dat je van alles in kan stellen maar heb daar persoonlijk geen belangstelling voor. Handig is wel om te zien of je een station al gewerkt hebt, maar dat geeft WSJT-X zelf ook aan. Inderdaad kan je in JT-Alert een andere geluidskaart kiezen voor de alarmen die je in kan stellen. Als je geen 2 geluidskaarten hebt kan een goedkope USB audio stick misschien een uitkomst zijn. Ben benieuwd of je het werkend krijgt, zelf houd ik niet van al die toeters en bellen. Ik luister liever naar muziek als ik bezig ben met digimodes.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#8 Bericht door PA3DAT »

PE4BAS schreef:Handig is wel om te zien of je een station al gewerkt hebt, maar dat geeft WSJT-X zelf ook aan.
Dat wist ik niet, dat zie ik ook niet. Nog eens in het manual duiken...
PE4BAS schreef:Ik luister liever naar muziek als ik bezig ben met digimodes.
:mrgreen:

Hoi Bas, dank voor je reactie.
Wat het geluid betreft: mijn interface is een MircroKeyer II met ingebouwde geluidskaart. Toch schijnen de
toontjes van FT8 te worden opgewekt door de PC en doorgestuurd naar de microfoon-ingang van de transceiver.

Schijnbaar ziet de computer de MKII niet als geluidskaart, ik koppel inkomend- en uitgaand audio aan de codec
van de MKII, maar dan gaat mijn Youtube-geluid ook naar de FT1000, om maar wat te noemen... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#9 Bericht door PA3HAW »

PA3DAT schreef:
PE4BAS schreef:Handig is wel om te zien of je een station al gewerkt hebt, maar dat geeft WSJT-X zelf ook aan.
Dat wist ik niet, dat zie ik ook niet. Nog eens in het manual duiken...

Ik ook niet, bij jtdx geen probleem maar bij wsjt-x kun je wel wat kleuren veranderen maar van een gewerkt station kan ik het niet vinden.
jammer trouwens dat de ft-8 mode nog niet in jtdx 18,0 geïntegreerd is.

Nico
PA3HAW Nico 73

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#10 Bericht door PE4BAS »

In WSJT-X heeft een gewerkt station volgens mij een andere kleur, althans wat je maar ingesteld hebt. Met JT-Alert word het vakje grijs en staat er B4 voor de call. JT-Alert is wat mij betreft een stuk duidelijker.

Maar zelfs ik loop tegen bepaalde problemen aan...

Lees mijn blogpost eens: https://pe4bas.blogspot.nl/2017/11/ft8-puzzles-me.html

Ben wel benieuwd of iemand hier tegen dezelfde problemen aan loopt?

PA3HAW
Berichten: 82
Lid geworden op: 20 aug 2016, 08:19
Roepletters: PA3HAW
Locatie: Roermond-Swalmen

Re: Ervaringen met FT8 en JT-Alert

#11 Bericht door PA3HAW »

Maar zelfs ik loop tegen bepaalde problemen aan...

Lees mijn blogpost eens: https://pe4bas.blogspot.nl/2017/11/ft8-puzzles-me.html

Ben wel benieuwd of iemand hier tegen dezelfde problemen aan loopt?

Bas PE4BAS

==================================================

Ja, zelfde "probleem" voor zo ver het een probleem is.

propagatie is vaak onderling verschillend.
hoeveel watt gebruikt het tegenstation en welke antenne.?
hoe heeft die de ontvangst van de zender ingesteld,want daar zit ook nogal wat verschil in.

Nico
PA3HAW Nico 73

Plaats reactie