Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#151 Bericht door PD7CW »

Als de één niet van je plukt dan probeert de ander het wel.
Nee, als Novice amateur wil ik eerste de 40m band beschikbaar hebben voor ‘mijn experimenten’ en als dát dan voor elkaar is dan zien we misschien wel verder.
Momenteel kom ik met mijn mobieltje en een 2 Euro maandabonnement verder…

Cees

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#152 Bericht door PA3DAT »

We houden nu méér over dan wanneer er wél een contributieverhoging zou zijn geweest, dan zouden we namelijk minder over gehouden
hebben. En velen hebben het afgelopen jaar salarisverhoging gehad (ik niet voor zover ik weet) dus die houden nu helemaal méér over! :wink:

Die stonden gisteren dan ook massaal rond die Icom IC-7610 te kwijlen... :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijking N-amateurs

#153 Bericht door Solostar »

PD7CW schreef:Leuk om nog eens te tonen Adrie. Maakt niet uit hoe je iemand kwalificeer, we zijn allemaal zendamateur.




Morsecode en meer; onze hobby

Beste radiovrienden, Beste cw’ers,

Welkom op de nieuwe VERON website over Morsecode.

Deze website is tot stand gekomen nadat de VERON in 2015 de erkenning heeft gekregen dat zij de belangenbehartiger is van de Morsecode als traditie in Nederland.

Er zijn heel veel websites die over Morsecode gaan, maar die zijn vaak internationaal georiënteerd. Het is de intentie dat we ons gaan richten op wat zich in Nederland over het onderwerp Morsecode is gepubliceerd en wat zich hierover in Nederland afspeelt. Het is toch leuk om elkaars ervaring te delen. Dat werkt alleen maar stimulerend voor degene die zich hiermee bezig willen houden maar ook enthousiasmerend voor diegene die er al mee bezig zijn.

We willen ook graag uw belevenissen die over Morse gaan lezen en publiceren. Inmiddels is er al een verhaal van een voormalig telegrafist te lezen. Lees het spannende verhaal van Herman Scholten in de rubriek “Belevenissen met Morse“. Wie volgt??

De vraag is terecht of de Algemeen voorzitter ook actief is met Morse. Dat kan alleen maar met “ JA” beantwoord worden. Met uitzondering van de PACC contest maak ik zo’n 95% van alle QSO’s in morse. Op dit moment gebruik ik de Kent seinsleutel.

Maar er zijn heel veel meer merken op de markt. Er zijn ook amateurs die hun eigen seinsleutel maken. Kortom ook op dit terrein zijn amateurs erg actief.

Er is een overlap met de amateurs die een achtergrond hebben als telegrafist. Ook hun verhalen zijn spannend om te lezen.

Het is goed te om te beseffen dat wij, radioamateurs, een van de laatsten zijn die gebruikmaken van Morsecode. In het verleden maakten het bankwezen, de spoorwegen, de landmacht, de marine, de luchtmacht, de scheepvaart en de luchtvaart er gebruik van.

Als ik over de band draai en ik hoor een kakafonie aan Morse signalen dan ben ik er trots op dat wij deze mode nog intensief gebruiken en ik ben ervan overtuigd dat ook de volgende generatie besmet zal worden met het Morse bacil.

Kortom Morse is niet dood!!

En het bewijs hiervan is dat er in Nederland nog steeds cursussen in het opnemen en seinen van Morse worden gegeven en dat Nederlandse amateurs in België examen gaan doen om het felbegeerde “ Morse included” op hun registratiebewijs te krijgen.

Een mooier bewijs dat Morse niet dood is, is er niet.

Ik wens u veel plezier met het bezoeken van deze website en ik zie uw verhalen met enthousiasme tegemoet.

73, Remy PA3AGF
Algemeen Voorzitter van de VERON



Cees


Een mooi betoog

Hier heeft de heer Denker goed over nagedacht .... ..
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#154 Bericht door PA1AIS »

Van de herijking van N-amateurs hoeven we geen maatschappelijke tranentrekker te maken.
We hebben in dit land nu eenmaal regels en normen afgesproken die uitermate duidelijk zijn.
Dat houdt in dat er voor het behalen van de F vergunning een proeve van bekwaamheid afgelegd moet worden, zoals vermeld in de wet.
Als blijkt dat iemand de proeve van bekwaamheid wel of niet haalt is dat duidelijk, zal zich moeten schikken in zijn lot.
Het staat niemand in de weg om zijn kennis te verrijken en te vergroten of een poging te wagen. Tenslotte mag er best een maatschappelijke stimulans blijven bestaan om een F vergunning te behalen.

Wel zou ik willen pleiten dat N amateurs CW mogen doen op de reeds toegelaten banden.

De N amateurs zijn in het verleden reeds meerdere malen tegemoet gekomen door de bevoegdheden uit te breiden. Het halen van een passend rijbewijs vind wel iedereen normaal zonder morren, geen automobilist haalt het in zijn hoofd om zonder papieren op een grote truck te stappen?

Dat eeuwige gezever van diverse N amateurs die vinden dat ze meer moeten mogen: verman je zelf en haal een F vergunning! Of berust in je lot.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#155 Bericht door sottezero »

Het enige wat ik zou willen is dat alle N amateurs over heel Europa hetzelfde zouden mogen doen. Die radiogolven stoppen toch echt niet bij de grens...
en dat je met je licentie dan ook overal in Europa gebruik zou kunnen maken...

Gelukkig is het vermogen van een stofzuiger belangrijker...

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#156 Bericht door PA3DAT »

Dat verlangen begrijp ik wel, maar dat kan haast niet (meer).

Voorbeeldje: in Nederland en Duitsland hetzelfde willen doen. Wat is je voorstel?
Situatie nu: Nederland 10/20/40m, Duitsland 10/15/80.
Kies jij er nou eens 3 banden uit die PD in Nederland en DO in Duitsland dan gelijk zouden hebben...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#157 Bericht door PD7CW »

PD7CW schreef:Interessant deel uit de openingstoespraak van de VERON DvdRA 2017 door algemeen voorzitter Remy Denker PA3AGF


Er is uitgebreid gesproken over contributie verhoging van de verenigingen aan de IARU organisatie. De UBA en de VERON waren daar op tegen en bij de stemming over dit onderwerp is overeengekomen om de contributie niet te verhogen. Later kregen we te horen dat de VERON haar standpunt ten voeten uit had verdedigd.

Dat klopt; we laten niet over ons heen lopen.

Het gevolg van dit besluit is dat de VERON naar haar leden toe geen contributieverhoging hoeft door te voeren. Zij hebben nu meer geld over voor experimenten.

Onderwerpen die niet bij een specifieke commissie thuis horen worden in een algemene commissie ondergebracht. We hebben getracht zoveel mogelijk vergaderingen van deze commissie bij te wonen.
De VERON heeft drie voorstellen ingebracht
• Harmonisatie van de N-licentie in Europa,
• het plaatsen van een DXCC lijst op de IARU pagina
• en het verzoek aan de verenigingen om zich in te zetten voor een erkenning in het land waar morse beschouwd wordt als een immaterieel cultureel erfgoed.

Alle VERON voorstellen zijn aangenomen.



Goed zo Remy……. ja, gaan jullie je er na al die jaren eens voor inzetten dat de meest elementaire vorm van informatieoverdracht, morse, door de Novice amateur mag gaan worden toegepast op de banden die daarvoor in Nederland aangewezen zijn.
Als dát dan voor elkaar is dan zal ìk eens beoordelen of ik hobbybudget beschikbaar wil stellen om óók eens een Dag van de RadioAmateur bij te wonen of…….. zelfs misschien nog eens lid wordt van een vereniging.
Zoals het tot op heden allemaal gaat ziet het er nog niet naar uit.

Cees
Herinnert U zich deze nog.........10 december 2014 !!!!!!
Herinnert u zich deze nog.png
Actiepunt 90-03 Het agentschap gaat onderzoeken wat de mogelijkheden
zijn........



En nu, 2017 deze van het AT....
In the ether 3.png
Hoe heet die organisatievorm ook al weer, die maar niet kan besluiten en telkens om andere, betere, nieuwere, meer en/of anders geordende .... etc. ....... informatie vraagt?

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#158 Bericht door Adrian_ »

Voor 61 euro kun je het F examen doen en heb je Full toegang.
Novice is voor nieuwelingen.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#159 Bericht door PD7CW »

Adrie_ schreef:Voor 61 euro kun je het F examen doen en heb je Full toegang.
Novice is voor nieuwelingen.
Voor 0 euro heb ik morse geleerd, zou dat graag toe willen passen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#160 Bericht door PA3DAT »

Ik heb voor 0 euro van mijn vader auto leren rijden.
Moest ik daarna op mijn 18e ook nog eens een rijbewijs gaan halen... stom he? :mrgreen:

En morse kan toch ook gewoon op 10m? Of op 2m, of op 70cm?
Op 10m heb je regelmatig prachtige openingen, daar is een apart topic over!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#161 Bericht door PA3DAT »

[mod knip [/mod]

En je hebt volkomen ONgelijk over die 40m band. Die band behoort tot de kleinere en drukste HF-banden. Daar
hadden ze nooit N-amateurs op moeten toelaten, evenmin als op de drukke 20m-band. Kijk naar onze grote buur:
Duitsland. Novices op 10, 15 en 80m. Dat getuigt van meer realiteitszin. Dan is er ook een grotere aantrekkingskracht
om door te leren voor F, want is dat niet de bedoeling van N?

[mod knip [/mod]
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#162 Bericht door PD9CN »

Ik zou al blij zijn met een stukje van 40 meter er bij.
Ben nu ook al tevreden gebruik van de 10/14/7Mhz banden.


En dat vergelijk met een auto rijbewijs halen is appels met peren vergelijken.
Dit is ook een examen die velemalen lichter is als onze zendamateur HOBBY ja hobby.

Bij een auto examen heb je eerst theorie en met goed gevolg dan pas praktijk.
Maar zonder dat je daar bij een auto moet kunnen demonteren en weer moet monteren in de theorie fase onderdeel.
Temmisten niet dat ik weet.

Hier een paar hobby’s die je kan beoefen en waar ook licentie voor nodig is maar die ook voor éénieder haalbaar is.

Race licentie
Golf licentie
Scheidsrechter licentie
Schiet licentie


En heb ook een paar van deze licenties.
Dit zijn examens die aan deze tijd van nu voldoen en voor iedereen haalbaar is die deze HOBBY wilt beoefen.

De examens voor de zendamateur is daar in tegen zwaar achterhaald en is nog op basis van zelfbouw uit de jaren dat Ben-Hur nog met paard en wagen reed.

Begrijp mij goed ik ben wel voor een zendamateur examen maar dan wel één van deze tijd.
En dan hoeft er zelfs geen Herijking aan te pas te komen :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#163 Bericht door PD7CW »

Ik ga in hoofdzaak af op de berichten waarop ik mijn eigen activiteiten heb gebaseerd.
Voor mij is daarom alleen realisatie van het voorgenomen plan van belang.
Zie onder meer dit bericht uit 2015.
Ham news.png
Zien jullie het staan ;
Novice amateurs moeten dus nog even wachten op de verzochte uitbreiding van de 40-meter band met het stukje 7000-7050 kHz. Eerder al heeft Agentschap Telecom aangegeven om de gehele band aan Novices toe te wijzen.

Als e.e.a. is gerealiseerd kan gekeken worden hoe méér inhoud aan de hobby gegeven kan worden.

En Aloys, onderstaande Daar hadden ze nooit N-amateurs op moeten toelaten, evenmin als op de drukke 20m-band. is voor mij dan ook simpel een gepasseerd station!!!!!
PA3DAT schreef:
En je hebt volkomen ONgelijk over die 40m band. Die band behoort tot de kleinere en drukste HF-banden. Daar
hadden ze nooit N-amateurs op moeten toelaten, evenmin als op de drukke 20m-band.

--------
Cees

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Herijking N-amateurs

#164 Bericht door PD1ADM »

Ik kan me wel vinden in het antwoord van Cor,

MAAR:
Gaan we dan niet juist terug in de tijd?.. Als je als zendamateur alleen maar met goedgekeurd koop-spul op 2m. wil werken? Dat was immers de oude D-licentie.

Tegenwoordig zijn daar genoeg alternatieven voor: pmr etc. mag je niet eens zelf je antenne aansluiten.

Ik merk bij mijzelf: Ik ben niet electrotechnisch opgeleid (wel natuurkundig). Met de kennis van N voel ik mijzelf in staat standaard onderdelen aan elkaar te zetten en de waarde van storingen in te schatten en eenvoudige op te lossen. Meer niet.

Wil je nog meer, zul je echt technische kennis nodig hebben. F dus.
(Ook dat komt er nog wel aan, maar eerst even de tijd weten te vinden)

(Ik vind trouwens de vergelijking met de auto een prima vergelijking, daar waar je het hebt over veiligheid moet de APK keurmeester dit jaarlijks controleren).

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#165 Bericht door PD7CW »

Lees dit nog maar eens, ............ bericht 2 van dit draadje. 7 maart2017.



PA2LO schreef:Maarten, ik denk inderdaad dat je iets gemist hebt. De verzoeken tot uitbreiding van de Novice machtiging zijn door de VERON, n.a.v. besluitvorming op de VR, al geruime tijd geleden ingebracht bij het AT. In de regiobijeenkomsten maar ook in het Electron is door het HB van de VERON aangegeven dat er vorig jaar, samen met de VRZA, een brandbrief is gestuurd naar het Agentschap Telecom. Reden hiervan was het uitblijven van voortgang op diverse onderwerpen, waaronder ook de verzoeken tot uitbreiding voor Novice op 40 meter en 23cm.

Het Agentschap heeft deze brandbrief serieus opgepakt en aan de deelnemers aan het amateuroverleg gevraagd om het AT te helpen om voortgang te krijgen. Gevraagd is om een voorstel uit te werken, waarbij geborgd wordt dat er een pakket komt voor de Novice dat enige vorm van toekomstvastheid heeft. Duidelijk is dat het AT/de wetgever af wil van ieder jaar te discussiëren over weer een stukje aanpassing. In de regiovergaderingen van de VERON (november 2016!) werd al aangegeven dat VRZA en VERON samen een commissie zouden vormen die op korte termijn bij elkaar zou komen. Mijn verwachting is dan ook dat, nu bijna een half jaar verder, die commissie al heel wat bijeenkomsten gehad zal hebben...

Uiteraard weet ik niet of de bestuurders uit je lokale afdeling terugkoppeling hebben gegeven over de besproken onderwerpen in de regiobijeenkomst én of je het Electron van A-tot-Z leest, maar deze informatie had je m.i. kunnen weten. Stellen dat de VERON over dit onderwerp niet (voldoende) informeert en of de belangen niet behartigt, lijkt mij onjuist:

- het is de VERON geweest die uitbreiding van de mogelijkheden voor Novice op 40m en 23cm heeft aangekaart bij het Agentschap Telecom.
- het zijn de VERON en VRZA geweest die geëscaleerd hebben bij het Agentschap Telecom dat er nu eindelijk voortgang moet komen.
- het zijn de VERON en VRZA die nu gezamenlijk bezig zijn om te komen tot een, door de amateurgemeenschap gedragen, voorstel.

Ik ben ervan overtuigd dat het HB tijdens de a.s. VerenigingsRaad in april de aanwezigen uitgebreid zal informeren over de voortgang en planning van dit onderwerp.

73,
Gert PA2LO
Ik ben ervan overtuigd dat het HB tijdens de a.s. VerenigingsRaad in april de aanwezigen uitgebreid zal informeren over de voortgang en planning van dit onderwerp.
Er zijn inmiddels veel zendamateurs die wachten en de inhoudelijk discussie is ALLANG gevoerd.
Zie óók;
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 50#p207106

Cees

Gesloten