Welke CW paddle om mee te beginnen?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#61 Bericht door PA3DAT »

Wat ik me serieus afvraag: begint er niemand meer met een "gewone" sleutel? Mijn eerste sleutel was een echte
Junker, ex-navo, uitstekende kwaliteit. Toen nog 40 gulden voor betaald, tweedehands. Het examen werd ook
afgenomen op een gewone sleutel. Je mocht wel je eigen sleutel meenemen naar het examen.

Ik heb een keyer altijd beschouwd als "de volgende stap". En een luxe stap. Mijn Bencher uit de jaren '80, (die ik
nog steeds gebruik), kostte toch ook tussen de 150 en 200 gulden. Ik weet niet beter of je leerde eerst zélf
sleutelen, het échte werk, en pas daarna gingen de snelle jongens en meisjes over op een keyer.

Begali waardevast? Al mijn oude sleutels zijn nu minstens 2 tot 3 keer zoveel waard als toen ik ze kocht! :wink:

Overigens, voor de cw-cursisten: onze cursus duurde 11 maanden. De eerste 8 maanden oefenden we alleen
het nemen. Pas in de 9e maand, met alle klankjes in ons hoofd, gingen we ook seinen. Daarvoor kwamen we
enkele keren een avond bij elkaar, dan seinde je een stukje en konden de anderen dat beoordelen. Enkele
maanden later gingen we naar het examen.

Kunnen die nieuwe telegrafisten nog wel "normaal" sleutelen, zélf de lengte van punten, strepen en tussenruimte
bepalen? Sommigen denken zelfs dat een gewone sleutel iets uit het museum is, wat niemand meer gebruikt... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#62 Bericht door PA0FRI »

De Kent is een (heel) goede keus. Ik heb er rmeer dan 25 jaar mee gewerkt. Waarom daarna toch een Begali, omdat deze lichter afgesteld kan worden dan de Kent. Op eBay.co.uk wordt de Kent regelmatig 2dehands aangeboden. Verslijten doen ze niet en als je geduld hebt, kom je het wel tegen. Succes met welke keus dan ook!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#63 Bericht door PA1FOX »

PA3DAT schreef:Wat ik me serieus afvraag: begint er niemand meer met een "gewone" sleutel?


Overigens, voor de cw-cursisten: onze cursus duurde 11 maanden. De eerste 8 maanden oefenden we alleen
het nemen. Pas in de 9e maand, met alle klankjes in ons hoofd, gingen we ook seinen. Daarvoor kwamen we
enkele keren een avond bij elkaar, dan seinde je een stukje en konden de anderen dat beoordelen. Enkele
maanden later gingen we naar het examen.
Ik weet niet of 'niemand' meer begint met een gewone sleutel, maar je tweede gedeelte van je bericht is net de reden waarom ik aanbeveel met paddles te starten.
Zelf heb ik er in 1986 ook vele maanden over gedaan om CW te leren, uiteindelijk doe je dan examen en dan blijkt vlak daarna dat je aan die 12wpm examensnelheid nauwelijks wat hebt op de banden. De onprettige ervaringen die ik destijds heb gehad op onder andere 30 meter waren voor mij aanleiding om ruim 20 jaar niets met CW te doen. Iets wat ik niemand toewens.

In de (CWops) academy starten we direct met het nemen en seinen van letters rond de 17 wpm. Dan blijven die klankjes veel beter hangen en is het risico op punten tellen veel minder. Het seinen op die snelheid met een rechte sleutel is voor beginners niet weggelegd, vandaar de aanbeveling met een paddle en keyer te beginnen. Overigens versterken het oefenen van seinen en nemen elkaar, het is een verstrengeld leerproces.

Dit levert telegrafisten op die na de 2 maanden cursus al een basis QSO kunnen maken. Als ze daarna nog een straight key willen leren weten ze in ieder geval hoe het behoort te klinken. Leren seinen op een gewone sleutel is dan puur het trainen van 'muscle memory' die daarbij hoort. Zelfde geldt voor bugs, sideswipers etc...

Gezien het wereldwijde succes van de academy schijnt deze benadering goed te werken. Leermethoden zijn met de tijd meegegaan. Ik merkte destijds dat vooral oudere studenten heel veel moeite hebben met de motoriek die bij een gewone sleutel hoort. Zelfs zoveel moeite dat ze overwegen helemaal te stoppen met het leren van CW. Met een paddle en keyer is het voor hun ook niet makkelijk, maar toch gaat dat aanmerkelijk beter.

Misschien heb je hiermee een beetje antwoord op je bericht, Aloys.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#64 Bericht door PA3DAT »

Lijkt me een uitstekende methode, als ze na twee maanden al voorzichtig een qso kunnen maken!
Mijn xyl heeft begin jaren '80 ook haar cw gehaald (PA3DWK) maar is na slechts één qso al afgehaakt...

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#65 Bericht door Adrian_ »

Voor wie geen geld (over) heeft voor de Janus sleutel:

Op de CW ops site staat dit artikel:
Iambic Keying - Debunking The Myth by Marshall Emm (N1FN)
http://www.cwops.org/pdf/iambicmyth.pdf
Citaat hieruit:
At higher speeds most operators who routinely use squeeze keying will shift to non-iambic
keying. In fact, most high speed European operators prefer single lever paddles, non-iambic
keyers, or dual paddles with a piece of cardboard jammed between the levers to keep them from
squeezing!
Dat stukje karton is dus een goedkoop alternatief voor de schroef in de Janus sleutel.
Citaat van Begali:
And, with the twist of a screw, you can adjust the mechanism so that squeezing the paddles will no longer produce alternating dits and dahs, in effect making the Sculpture Janus a single lever paddle.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een single-lever key kopen, want jambisch sleutelen is lastig en levert nauwelijks snelheidswinst op.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#66 Bericht door PD7CW »

Adrie_ ik ben altijd geïnteresseerd in de ervaring en/of mening van een deskundige vandaar de vragen;
Gebruik jij veel morse om verbindingen te maken? Ik bedoel bijvoorbeeld het leggen van contacten met toepassing van de gestandaardiseerde procedures, Q-codes e.d. met individuele zendamateurs, of deelname aan contests met toepassing van de computer of hou je je bijvoorbeeld ook bezig met ''rag chewing'' met bekenden?

Zo ja voor wat betreft één van deze vormen, wat is daarbij je snelheid in woorden per minute (wpm)?

Cees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#67 Bericht door Adrian_ »

Cees,
Ik ben geen deskundige maar een beginner. Ik baseerde mij op het artikel van N1FN.
Ik moet mijn eerste CW verbinding nog maken. Ik oefen met 20wpm maar maak nog te veel fouten om in de ether te verschijnen.
Contests en ragchewing zijn niets voor mij. Ik ben meer een WSPR type, en het algemeen meer met theorie bezig dan met praktijk. Ook al vanwege zeer beperkte antennemogelijkheden.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#68 Bericht door PD7CW »

Je kunt je tijd beter besteden aan luisteren, luisteren ....... luisteren.............. en nóg eens luisteren, naar morse natuurlijk.
Op internet is veel te lezen.maar je schiet er geen fluit mee op, en óók nog weer eens niet als je de moeite neemt om het te publiceren.

Ik ben van mening dat iambic de voorkeur geniet voor normale CW verbindingen boven andere methodes, meeste effect met de minste inspanning, dat ''high speed contesters'' er misschien meer fouten mee maken vergeleken met een single lever speelt daarbij geen rol. Voor high speed contests is dat natuurlijk funest, elke fout is er één maar, het zal de doelstelling van weinigen zijn om aan dit soort contests mee te doen of daarmee al rekeningen te houden in de eerste fase van studie.

Ga je het over details van paddles hebben, dan is het interessant om te vernemen bij welke snelheid de bevindingen zijn opgedaan en of je voor jezelf al een streefsnelheid heb kunnen bepalen.


(Over de ouderwetse sleutel laat ik me niet uit. :wink: )

Cees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#69 Bericht door Adrian_ »

PD7CW schreef:Ik ben van mening dat iambic de voorkeur geniet voor normale CW verbindingen boven andere methodes, meeste effect met de minste inspanning
Volgens N1FN is dat effect op de inspanning dus minder dan 5%.

Gebruik je trouwens 'true squeeze' of 'character insertion'? (Termen uit genoemd artikel.)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#70 Bericht door PA3DAT »

PD7CW schreef:Je kunt je tijd beter besteden aan luisteren, luisteren ....... luisteren.............. en nóg eens luisteren, naar morse natuurlijk.
Op internet is veel te lezen.maar je schiet er geen fluit mee op, en óók nog weer eens niet als je de moeite neemt om het te publiceren.
Nou nou, dit gaat wel heel ver. Opa spreekt... :mrgreen:
Overigens vond ik het stuk wel interessant Adrie_, bedankt!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#71 Bericht door PD7CW »

Adrie_ schreef:
PD7CW schreef:Ik ben van mening dat iambic de voorkeur geniet voor normale CW verbindingen boven andere methodes, meeste effect met de minste inspanning
Volgens N1FN is dat effect op de inspanning dus minder dan 5%.

Gebruik je trouwens 'true squeeze' of 'character insertion'? (Termen uit genoemd artikel.)

Dat is niet eerlijk! :wink:
Nu dwing je mij om dat artikel óók te gaan lezen....., ik hou niet van die nonsens, maar vooruit......

Cees

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#72 Bericht door Radioot »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook leverbaar in ruw sloophout :)

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#73 Bericht door Adrian_ »

Als ik een Optibeam OB9-5 had dan zou ik er ook geen wasknijper bij gebruiken.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#74 Bericht door PA3RIS »

Ik verwacht dat je van die van HB9CRX wel sterke vingerspieren krijgt :mrgreen:

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#75 Bericht door dxhunter »

Adrie_ schreef:
PD7CW schreef:Ik ben van mening dat iambic de voorkeur geniet voor normale CW verbindingen boven andere methodes, meeste effect met de minste inspanning
Gebruik je trouwens 'true squeeze' of 'character insertion'? (Termen uit genoemd artikel.)

Je vroeg het niet aan mij maar misschien heb je ook wat aan mijn antwoord.

Het hang af van de letter die je wilt seinen. Met 'true squeeze' (knijpen) kan je de K, R, C en de . (punt) seinen.
Met 'character insertion' de L, F, Y, Q, / (breukstreep).

Deze technieken kan je ook gebruiken om te speciale tekens te seinen: KN, AR, SN, AS, BK Dit zijn aan elkaar vast geseinde tekens met elk een eigen betekenis. Deze 5 hoor je veel op de band maar er zijn er nog meer. Ik gebruik ze zelf ook veel gewoon omdat het leuk is om met een vrij eenvoudige seinbeweging zo'n lang teken eruit te gooien.

Plaats reactie