QSSTV software configureren?

Alles over ATV, SSTV enz.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

QSSTV software configureren?

#1 Bericht door boop »

Hoi!

Ik ben een beetje aan het experimenteren met het decoderen van SSTV. Erg leuk, om piepjes en kraakjes om te zetten in beeld! Maar dat beeld ziet helaas wel erg groen. Iemand een tip?

Ik gebruik qsstv. Heb de laatste versie gecompileerd (9.2.4). Iemand hier toevallig ervaring met deze software? Aangezien ik Linux draai heb ik verder niet zoveel keuze volgens mij. Suggesties uiteraard welkom.

Bij wijze van test gebruik ik nu voorbeelden van Youtube. Bijvoorbeeld deze: https://www.youtube.com/watch?v=AjDpAO2pUYs

Het plaatje dat ik er dan uit krijg heb ik bijgevoegd. De maker zegt dat het encoded is met robot 36 maar als ik qsstv daarop instel pikt ie niets op. Zet ik qsstv op 'auto' dan maakt ie er ml240 van. Zeggen die nummers toevallig iets over het aantal beeldlijnen? Want het lijkt erop dat ie de zaak te veel uit elkaar trekt ofzo? En niet alleen dit plaatje maar alle plaatjes maakt ie overwegend groen.

Ik heb de configuratie meerdere keren nagelopen maar kan niet ontdekken waar het aan kan liggen. Moet ik bij zeggen dat ik niet alle opties helemaal begrijp :) Als iemand een idee heeft, hou ik me aanbevolen!
Bijlagen
ML240_20170605_110254.png

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: QSSTV software configureren?

#2 Bericht door boop »

P.S., eerder deze week heb ik via de UTwente WebSDR wel een redelijk plaatje binnengehaald met een eerdere versie van qsstv (7.1.7) en met deze versie van qsstv heb ik ook nog lopen experimenteren maar krijg ik ook groene plaatjes die uitgerekt lijken. Misschien toevallig geluk gehad eerder? Of ergens een verkeerde configuratie gedaan of een verkeerde library geinstalleerd?
Bijlagen
S2_20170601_193527.png
S2_20170601_193527.png (162.89 KiB) 17078 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: QSSTV software configureren?

#3 Bericht door PA1 »

Probeer eens MMSSTV, dat werkt altijd.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: QSSTV software configureren?

#4 Bericht door boop »

PA1 schreef:Probeer eens MMSSTV, dat werkt altijd.
Helaas is daar zo te zien geen linux versie van. Nu kan ik Windows emuleren met Wine maar ik vermoed dat ik daarmee weer een heel nieuw blikje wormen aanbreek ;)

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: QSSTV software configureren?

#5 Bericht door KHoos »

boop schreef:Ik ben een beetje aan het experimenteren met het decoderen van SSTV. Erg leuk, om piepjes en kraakjes om te zetten in beeld! Maar dat beeld ziet helaas wel erg groen. Iemand een tip?

Ik gebruik qsstv. Heb de laatste versie gecompileerd (9.2.4). Iemand hier toevallig ervaring met deze software?
Ervaring mee, voor het ontvangen van de SSTV beelden uit de ISS. Oplossing toen was om het geluid van een pass op te nemen met audacity met een 48 kHz sampling rate (de voorkeur van qsstv) en dan vervolgens af te spelen en te decoderen met qsstv. Met pavucontrol stel ik dan in dat de input van qsstv 'monitor of internal audio' is. Maar dat deel had je al 'opgelost' door geluid van youtube videos te decoderen. Hoe stuur je de audio van youtube naar qsstv?

Algemeen heb ik al een paar keer gemerkt dat input niveaus wel lastig kunnen zijn in digimode software. Soms staan er dingen gewoon te hard of te zacht en vervormt het signaal.
Koos van den Hout callsign PE4KH

boop
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 mei 2017, 16:57

Re: QSSTV software configureren?

#6 Bericht door boop »

KHoos schreef:Ervaring mee, voor het ontvangen van de SSTV beelden uit de ISS. Oplossing toen was om het geluid van een pass op te nemen met audacity met een 48 kHz sampling rate (de voorkeur van qsstv) en dan vervolgens af te spelen en te decoderen met qsstv.
Hee, bedankt voor de tip! Ga ik proberen.
KHoos schreef:Met pavucontrol stel ik dan in dat de input van qsstv 'monitor of internal audio' is. Maar dat deel had je al 'opgelost' door geluid van youtube videos te decoderen. Hoe stuur je de audio van youtube naar qsstv?
Inderdaad heb ik ook even mee lopen stoeien. Maar inderdaad mbv pavucontrol stuur ik de audio direct van firefox naar qsstv.
KHoos schreef:Algemeen heb ik al een paar keer gemerkt dat input niveaus wel lastig kunnen zijn in digimode software. Soms staan er dingen gewoon te hard of te zacht en vervormt het signaal.
ook een goeie. Thanks!

Plaats reactie