Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#91 Bericht door andre »

En hoe kom jij aan deze wijsheid? Voorlopig is het nog bij wet vastgesteld dat je een (slimme)digitale meter mag weigeren.
Hoe dat over 5 of 10 jaar is zien we dan wel weer.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#92 Bericht door PF9ZX »

https://www.liander.nl/consument/slimme ... y/weigeren

Bij Liander bieden ze zelfs de mogelijkheid om te weigeren
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#93 Bericht door PA3HMP »

als je oude meter afgekeurd is, en dat doen ze terwijl je eigen meter nog prima werkt, heb je drie keuzes.

1: een slimme meter.

2: een slimme meter waarvan ze het slimme gedeelte zeggen uit te zetten.

3: een domme electronische meter.

de domme electronische meter wordt vaak verzwegen maar in alle gevallen krijg je oncontroleerbare electronische zooi in je huis want de netwerkleverancier laat bewust geen ouderwetse ferrarismeter meer maken.

Een keuze heb je niet want de meter is eigendom van de netwerkleverancier en hij moet ten alle tijden toegang krijgen tot zijn eigendom, doe je dat niet dan zetten ze vanaf buiten de stroom eraf.

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#94 Bericht door PA1PDB »

PA3HMP schreef: 2: een slimme meter waarvan ze het slimme gedeelte zeggen uit te zetten.
In de meeste gevallen zetten ze hem administratief uit en blijft hij de gegevens wel doorzenden :?
Daarvoor mag je ook de ca. 10 euro stroom die het ding per jaar verbruikt zelf betalen.
Ik ga dan toch voor optie 3 als het echt zou moeten.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#95 Bericht door PA3HMP »

dat is ook de reden waarom er bij mij optie 3 is gekomen, helaas ook inclusief een dubbel electra verbruik omdat die meters bagger zijn en de netwerkbeheerder doet alsof zijn neus bloed.

mensen die denken met zonnepanelen dan ook dubbel terug te krijgen zullen dat wel niet krijgen want ik verwacht dat die spullen wel netjes in orde zijn en een netjes sinusvormig vermogen terugleveren aan het net.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#96 Bericht door PA0HJA »

Zoals ik al eerder stelde is de discussie over het juist meten van de gebruikte hoeveelheid energie bij digitale verbruiksmeters (dus niet de privacy aspecten van de slimme meter invoering) er een over de gebruikte algoritmes (de formules) en de implementatie ervan in de software.
Zolang deze niet duidelijk (openbaar) zijn is een goede discussie moeilijk of niet mogelijk.
Ook het gebruikte argument zoals het bewuster omgaan met het gebruik van energie als een van de "voordelen" van de slimme meter komen hiermee deels op losse schroeven te staan, je weet immers niet exact wat je wanneer en hoe verbruikt en wat jij of jouw apparaten eventueel fout doen.

Al zoekende op internet naar informatie over de gebruikte formules kwam ik dit aardige artikel over deze zelfbouw wattmeter tegen dat naast een leuk DIY project ook een paar formules beschrijft hoe er gerekend word:

https://www.solo-labs.com/diy-digital-ac-watt-meter/

Daarnaast over de discussie met betrekking tot de privacyaspecten van de slimme meter wil ik nog opmerken dat we ons af moeten vragen of deze niet héél véél meer in gevaar zijn met het gebruik van de smartphone en met name fout gebruik van social media en misbruik van gegevens door de grote internet bedrijven en geheime diensten.

Zo geven we al onze privé data maar al te graag weg voor het nieuwste "gratis" flitsende app'je..... :roll:
Wat men zich niet realiseert is dat men betaald met zijn/haar privacy.

Voor de duidelijkigheid: ik ben tegen de invoering van een slimme meter.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#97 Bericht door PE1PQX »

PA3HMP schreef:...
Een keuze heb je niet want de meter is eigendom van de netwerkleverancier en hij moet ten alle tijden toegang krijgen tot zijn eigendom, doe je dat niet dan zetten ze vanaf buiten de stroom eraf.
En dat is pertinent NIET waar. Voor de energie leveranciers EN netbeheerders bestaat er een leveringsplicht. Het weigeren van een nieuwe (slimme of domme) meter ontslaat de leverancier niet van die plicht zolang jij keurig je energienota betaalt. Wel dien je toegang te verschaffen tot die meter voor eventuele controles, onderhoud en reparaties.
Het afsluiten KUNNEN ze niet eens van buiten af doen, hiervoor dient de hoofdzekering verwijderd te worden. (tenzij ze jouw tuintje opgraven en de kabel afkappen)
Die leveringsplicht is voor telecombedrijven net even anders geregeld tegenwoordig omdat er verschillende keuzes zijn, VDSL, CAI of 4G/UMTS etc. voor telefonie en internet. Voor energie is er tot nu toe maar één mogelijkheid: via die dikke kabel die je meterkast binnenkomt. Er is maar één netbeheerder (Liander, Enexis.. afhankelijk van welke regio) die de bekabeling regelt en aan wie je vastrecht via de energienota betaalt.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/energ ... s-energie/
Kopje "leveringsplicht".
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#98 Bericht door -Verwijderd account »

In mijn flatwoning hangen nog de klassieke analoge meters. De groepenkast is enkele jaren geleden geheel gerenoveerd, maar toen woonde ik hier nog niet. Er zijn toen onder andere aardlekschakelaars aangebracht, maar niet bij alle groepen :shock:
Vorige week is de meteropnemer van netbeheerder Stedin nog geweest voor metercontrole, die elke drie jaar kennelijk nodig is. Die meneer heeft geen enkele opmerking gemaakt betreffende de huidige meters. Wel foto's ervan gemaakt die gebruikt worden om de meterstanden van dat moment aan te tonen.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#99 Bericht door PA1 »

PE1PQX schreef: En dat is pertinent NIET waar. Voor de energie leveranciers EN netbeheerders bestaat er een leveringsplicht. Het weigeren van een nieuwe (slimme of domme) meter ontslaat de leverancier niet van die plicht zolang jij keurig je energienota betaalt. Wel dien je toegang te verschaffen tot die meter voor eventuele controles, onderhoud en reparaties.
Het afsluiten KUNNEN ze niet eens van buiten af doen, hiervoor dient de hoofdzekering verwijderd te worden. (tenzij ze jouw tuintje opgraven en de kabel afkappen)
Je zegt het zelf:
PE1PQX schreef:Wel dien je toegang te verschaffen tot die meter voor eventuele controles, onderhoud en reparaties
Het vervangen is een vorm van onderhoud.

En:
PE1PQX schreef: (tenzij ze jouw tuintje opgraven en de kabel afkappen)
Inderdaad, en ik kan je vertellen dat het gebeurt ook, niet direct voor weigering van een nieuwe meter maar wel voor wanbetalers. De meeste weigeraars van nieuwe meters zijn slim en wachten niet op een graafploegje, dan gooien ze hun eigen glazen in. Want als ze weer worden aangesloten kost dat een flinke duit. Maar reken er maar op dat als je steeds weigert dat graafploegje echt wel komt. Dan is het je eigen schuld en daarmee ontsla je de energie maatschappij van leveringsplicht.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#100 Bericht door PA2RU »

Zolang jij je energierekening netjes op tijd betaald moet ik het nog zien of dat laatste dan gaat gebeuren...
Ik denk dat er eerst een rechtzaak aan vooraf gaat die je leverancier tegen je aanspant om je via die weg je te verplichten dat ding te laten installeren..
Mochten ze dat nalaten en je betaalt zoals gezegd keurig je rekeningen hebben ze geen poot om op te staan.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#101 Bericht door PE1PQX »

Zolang de rekening betaald wordt conform het contract, kan en mag een leverancier je nooit afsluiten want dan pleegt die zelfde leverancier contractbreuk. Simpeler kan ik het niet uitleggen.

(Ik heb het dan niet over zaken als illegale aftap of zeer ondeugdelijke installaties achter de groepenkasten)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#102 Bericht door pe1hzg »

Inderdaad, en ik kan je vertellen dat het gebeurt ook, niet direct voor weigering van een nieuwe meter maar wel voor wanbetalers.
In principe hoeft er bij een slimme meter niet meer gegraven te worden, er zit een schakelaar in die op afstand bediend kan worden, waarmee de spanning op afstand uitgezet kan worden.

Daar wordt niet veel praat over gemaakt maar dit is bedoeld voor "prepaid electriciteit" in situaties waar een normale opnamecyclus en vooruitbetaling niet goed werken. AFAIK wordt dit in NL nog niet aangeboden maar de apparatuur kent het truukje wel.

Meters worden om de zoveel jaar vervangen, dit heeft o.a. te maken met calibratie die verlopen kan (denk daar eens aan bij de 35-jaar oude Fluke in de shack!)

Geert Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#103 Bericht door PA2RU »

pe1hzg schreef:
Meters worden om de zoveel jaar vervangen, dit heeft o.a. te maken met calibratie die verlopen kan (denk daar eens aan bij de 35-jaar oude Fluke in de shack!)
Het huis wat ik huur is ruim 50 jaar oud net als de meter in de meterkast ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#104 Bericht door PA1 »

pe1hzg schreef:
er zit een schakelaar in die op afstand bediend kan worden, waarmee de spanning op afstand uitgezet kan worden.
Dat was in het begin wel zo maar dat mag niet meer, nieuwe meters vanaf DSMR 4.0 hebben dat niet meer.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#105 Bericht door sottezero »

Zojuist een P1 sniffer geinstalleerd...
Stiekem veel stroom waar je niet bij stil staat...

Auto: 3500 watt
wasmachine: 1200 watt
oven: 900 watt
tv en laptops: 300 watt
wifi en NAS: 240 watt

Plaats reactie