CW in loop Arduino.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CW in loop Arduino.

#16 Bericht door pa3dsc »

Overzicht van de relatieve duur van streepjes en punten in morsecode.

relatieve tijdsduur

element
punt 1
streep 3


pauzes
tussen punten/streepjes binnen een letter 1
tussen punten/streepjes tussen letters 3
tussen punten/streepjes tussen woorden 6

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: CW in loop Arduino.

#17 Bericht door Rene - pg3r »

pa3dsc schreef:Overzicht van de relatieve duur van streepjes en punten in morsecode.
tussen punten/streepjes tussen woorden 6
Zeven. Zie deze ITU Recommendation, paragraaf 2.4.

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: CW in loop Arduino.

#18 Bericht door PD2EW »

Dag allen,

Inhakende op dit Arduino-Pixie topic:

Ik ben dus ook een leergierige PD'er, met Pixie(s) en Arduino Nano(s), en mag dus in Nederland ook niet onder de 7.050MHz uitkomen.
Mijn radiohobby beoefen ik hoofdzakelijk in de zomervakantie en tijdens de JOTA (als gast, niet als JOTA station).
In deze zomer ga ik opnieuw weer naar Zweden/Noorwegen en wil een Pixie bakentje meenemen om 't een en ander kunnen testen op het Reverse Beacon Network. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan.. en ook omdat ik (nog) geen ervaring heb op dit gebied maar er meer mee wil doen.

De Noorse autoriteiten heb ik enkele jaren geleden al eens aangeschreven met de vraag of er beperkingen zijn om als PD'er mijn radiohobby in Noorwegen te beoefenen. Ik heb al snel een bericht teruggekregen dat ik mij dan wel aan hun eisen moet houden, wat betekent dat ik hun restricties in bandplan, vermogen en modes wel moet volgen. Het komt erop neer dat ik in Noorwegen wel mag uitkomen op enkele banden waar ik dat in NL niet mag.

Mij gaat het hierbij in hoofdzaak om het voor de PD'ers in NL verboden bandje van 7.000-7.050MHz. Hiervoor heb ik wat 'krijskeitjes' (leuk woord overigens) besteld en een verloopprintje gemaakt met een 6x DIP schakelaar. Dit printje kan op een Pixie gezet worden en zo breid ik de mogelijkheden uit.

Het lijkt mij leuk om in Noorwegen een baken te realiseren met in de boodschap ook wat meer info over mijn station, rig, antenna, locatie en contact.
VVVV TEST BEACON LA/xxxxx/B .... <hier de info en eindigend met> TEST BEACON LA/xxxxx/B EEEE
Liefst ook een vermelding met 'more info: http://www...', dit alles met het doel een evt. reactie terug te krijgen via internet (het is immers een baken..). Als dat kan, dan wil ik ook QSL kaarten voor dit doel maken, lijkt me leuk!

Na deze lange introductie heb de volgende vragen:
- Is er een restrictie in lengte en regelmaat van uitzenden van de morseboodschap?
- Wil ik teveel of is dit een beetje 'overkill'?
- Heeft er iemand ervaring en of tips mbt. de radiohobby in Noorwegen/Zweden?

Voor Scoutinggebruik heb ik met de Arduino ook al enkele bakentjes gemaakt op 433MHz, die het leuk doen.
De stap naar een Pixie is voor mij dus niet groot.

Alvast dank voor het meedenken,
Erik (PD2EW)

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: CW in loop Arduino.

#19 Bericht door PE1LGW »

Heb zelf een setje gekregen met een kristal van 7.000 MHz.
Nu lijkt mij dit wel wat aan de lage kant.
Nu heb ik weinig ervaring met die soort setjes, de beacons zitten toch wat hoger.
Van af welke frequentie wordt hier gewerkt, zo ver ik kan zien is dit van af 7.040.
Klopt dit

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: CW in loop Arduino.

#20 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij bevestigt een qsl-kaart een qso. Dat heb je niet als iemand je baken ontvangt. Maar misschien moet ik dat niet zo scherp zien. Luisteramateurs sturen ook kaarten, en die worden ook beantwoord tenslotte.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: CW in loop Arduino.

#21 Bericht door PD2EW »

@ PE1LGW: ik heb het volgende gevonden mbt. de CW bakens:
According info on Reverse Beacon Network site:
Bands to work on for CW:
40m: 7.00 - 7.04 MHz
20m: 14.00 - 14.07 MHz
10m: 28.00 - 28.07 MHz
A CW skimmer does NOT decode SSB
Length of a DX spot is normally 80 characters (dus je CW berichtje is iets van max. 80 tekens lang)

Op het RBN wordt echter de volgende bandbreedte gebruikt (na lang monitoren heb ik dit proefondervindelijk gevonden):
40m: 7.0030 - 7.0650 MHz
20m: 14.0008 - 14.0650 MHz
Op 20m vond ik ook nog een uitzondering op 14.1000 MHz


@ PA3BAS: klopt! Maar het is altijd leuk om voor de genomen moeite een kaartje te sturen ;-)
Bij mijn bezoekjes in Noorwegen en tijdens mijn radioavonturen aldaar, stuur ik altijd een kaartje vanaf die locatie.
In het begin stuurde ik zelfs een brief (ik had nog geen kaarten)!
Tegenwoordig wel, dus een gepersonaliseerd kaartje met eigen layout, heeft de copyshop ook wat te doen..

Wat ik nog wel zou willen weten is, wat is de max. lengte van een bericht voor een CW baken (niet per-se voor het RBN)?
En welke snelheid? Ik ben snelheden tussen 12 en meer dan 30 tegengekomen.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CW in loop Arduino.

#22 Bericht door ----- »

ewijkamp schreef:According info on Reverse Beacon Network site:
Bands to work on for CW:
40m: 7.00 - 7.04 MHz
20m: 14.00 - 14.07 MHz
10m: 28.00 - 28.07 MHz
A CW skimmer does NOT decode SSB
Length of a DX spot is normally 80 characters (dus je CW berichtje is iets van max. 80 tekens lang)
Dat de site "Reverse Beacon Network" heet, betekend niet dat het hier bakens betreft, de frequenties die je opgeeft zijn de reguliere CW QSO frequentie banden.

Op 14.100 zit het IBP (international beacon project), uitzenden op die frequenties zal als zeer ongewenst worden gezien. (IBP zit op meerdere banden)

Over HF bakens zegt de IARU het volgende:
"IARU member societies are requested to limit this activity on the HF bands."
"Member Societies are reminded of the recommendation in the IARU Region 1 HF Band Plan ‘that any unmanned transmitting stations on HF shall only be activated under operator control, except for beacons agreed with the IARU Region 1 Beacon Coordinator’."


Gezien de reikwijdte van HF bakens kan ik wel begrijpen dat ze HF bakens ontmoedigen, Als er in elke DXCC 1 persoon zit die een HF baken in de lucht wil zetten, zitten de banden vol.

Een experiment moet natuurlijk wel kunnen.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CW in loop Arduino.

#23 Bericht door EA5JEX »

Niet onderin de band op 7 MHz gaan zitten, daar zitten DX stations, zelfs overdag!

Ik vraag me af of je in Noorwegen dan wel een onbemand station (baken) mag opzetten (met name als je in Nederland verblijft).

Als je een baken wilt opzetten zou ik kiezen voor 5 MHz of 10 MHz, daar zitten nog niet zoveel bakens.

(als dat in Noorwegen mag).

B.T.W veel bakens vragen om luister rapporten.

Kees

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: CW in loop Arduino.

#24 Bericht door PD2EW »

Dank voor jullie info

Ik verblijf als callhouder op het moment van gebruik van het bakentje natuurlijk zelf ook wel in Noorwegen.
Onbemand ergens anders een baken gebruiken, zeker terwijl de callhouder op het moment er niet bij is, mag gewoonweg niet.

Weet iemand een correct en betrouwbaar overzicht van de bandindeling voor CW op 20m en 40m?
Van waar tot waar zit DX, QRP, Projects etc.?
Ik vond dit, is dit een goede richtlijn voor gebruik in Noorwegen?
http://www.iaru-r1.org/index.php/spectr ... d-plans/hf

Op internet is erg veel te vinden, maar of het allemaal wel klopt…?
Dat kom ik ook tegen bij het samenstellen van mijn SDR lijst.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: CW in loop Arduino.

#25 Bericht door ----- »

Wat je zou kunnen doen is de lijst met bestaande HF bakens bekijken, en je daar op richten als het gaat om het zoeken van een geschikte frequentie.

https://www.keele.ac.uk/depts/por/28.htm

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: CW in loop Arduino.

#26 Bericht door PD2EW »

@PG8M
Dank voor de link naar G3USF's Worldwide List of HF Beacons.
Ik kende deze info nog niet en het is een welkome aanvulling op hetgeen ik inmiddels al wel gevonden heb.

Voor de Arduinogebruikers kan ik de volgende bakensoftware aanbevelen: https://github.com/W8UPD/FoxBox
Dit is een erg mooie Arduino sketch en inmiddels heb ik daarmee 3 bakentjes gemaakt, voor gebruik bij de Scouting.
De Pixie-2 ligt voor mijn eigen amateurgebruik in Scandinavie ook al klaar en het principe wordt hetzelfde als bij mijn reeds gemaakte 433 MHz bakentjes.

Deze 433 MHz versies werken als volgt:
Pak de goedkoopste Arduino Nano, sluit daar een FS1000A moduultje op aan.
Lekker compact, werkt lang op een 9 Volt batterij, geen licentie nodig, maximaal iets van 40 meter reikwijdte.

Scouts kunnen deze signalen op de computer opzoeken, gebruikmakend van SDR-Sharp en de USB dongle.
Decoderen gaat erg goed met een (oude) Android tablet en het Morse Code Reader (versie 1.0) appje.
Gewoon je mobiel in de buurt van de luidspreker houden en direct resultaat op je telefoon of tablet.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW in loop Arduino.

#27 Bericht door PA3DAT »

Een experimenteel bakentje als waar we het hier over hebben is natuurlijk geen officieel baken, laten we
daar wel onderscheid in maken. Een officieel baken is een onbemand station met speciale vergunning en
eigen callsign, en is vaak jarenlang continu in bedrijf.

Hier gaat het om een experiment. De vraag "hoe lang mag een uitzending zijn" kun je volgens mij gelijk
stellen aan de vraag "hoe lang mag een doorgang zijn" tijdens een qso. Of "hoe lang mag een cq-oproep
zijn". Daar is geen maximum aan, zolang je je call maar regelmatig noemt.

Dan de vraag hoelang hoelang je een frequentie bezet mag houden. Kijk eens naar een DX-peditie: een
week, twee weken? Ook daar zijn geen regels voor. Zolang je maar zélf bij de uitzending aanwezig bent en
regelmatig je call gebruikt.

Er is ook niets op tegen om bijv. op 7.060 of 7.080 te gaan zitten. In dat gedeelte van de band is zowel cw
als ssb toegestaan en wie heeft er nou last van een qrp-cw-bakentje? Je loopt hoogstens het risico dat er
"gewoon" overheen gewerkt wordt.

Piet PE1ADY experimenteert ook regelmatig met bakentjes. Hij weet er veel van, ook van de techniek,
misschien een tip.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: CW in loop Arduino.

#28 Bericht door PD2EW »

Dank Aloys, voor de bevestiging dat ik ook iets hoger in frequentie kan gaan zitten.

Inmiddels heb ik ook al enkele kristallen op de kop getikt: 7.045/7.050/7.052/7.055 MHz.
Met een DIP 6 schakelaar staan ze op een stukje experimenteerprint en met een verloopstukje gaat dit op de Pixie-2.
Werkt prima, wel moet ik de exacte werkfrequentie nog even goed opmeten, het wijkt iets af, zo heb ik het idee..

Ook is er een AD9850 DDS printje naar mij onderweg uit China.
In combinatie met een Arduino Nano geeft dat in werkfrequentie wat meer mogelijkheden.

Plaats reactie