Slimme meter (verplicht ja/nee)

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#61 Bericht door PE1PQX »

PA1 schreef:
PA1PDB schreef:Naast Privacy is voor mij de belangrijkste reden dat nu het salderen van mijn zonnepanelen (met ferraris-meter)
Dat salderings regeling verandert in 2020 toch. Je kunt hoog of laag springen, die ferraris meter gaat er uit en je krijgt een nieuwe digitale meter. Of dat een slimme meter is mag je zelf bepalen. En als je een paar keer weigert wordt je afgesloten want de meter is niet jou eigendom.
En dat is onzin, er bestaat een leveringplicht voor energie en als jij netjes je rekeningen betaalt mogen ze nooit afsuilten.
Hooguit ptoberen ze als laatste middel je via een rechter een nieuwe meter opdringen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#62 Bericht door PA1 »

Daar zou ik nier zo zeker van zijn. Zoals ik al zei is die meter eigendom van de netwerkbeheerder en als zij willen dat je een nieuwe meter krijgt dan kan je die niet weigeren. Doe je dat wel dan krijg je een paar dummy's in je aansluitkast en anders graven ze je kabel op en knip knip. Als jij niet meewerkt, hoeven zij niet mee te werken aan aan de leveringsplicht, zo simpel is dat. Dan kan je 10 advocaten op laten draven maar je legt het af.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#63 Bericht door PA3HMP »

PA1 schreef:Misschien gaf jouw ferraris meter wel te weinig aan, dat zou een reden van afkeur kunnen zijn.

.
nope, verbruik was al ongeveer 16 jaar lang hetzelfde (sinds ik hier kwam wonen), de nieuwe meter telt dus te veel, handig voor de netwerkbeheerder, maar niet voor de consument.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#64 Bericht door PA3HMP »

PA3DAT schreef:
PA3HMP schreef:smoesjes van anderen dat je op facebook zet wanneer je op vakantie gaat slaat natuurlijk kant nog wal, je bent altijd nog zelf degene die bepaald of je iets op facebook (of waar dan ook) zet, een keuze die je bij de slimme meter geheel niet hebt.
Ah, ik was blijkbaar niet helemaal duidelijk...

Dan leggen we het gewoon nóg eens uit: aan de ene kant maken we ons druk om het feit dat een ander (heel misschien) wel kan zien hoeveel gas we verbruiken. En die leidt daar dan uit af wanneer we precies op vakantie zijn. Tegelijkertijd zetten we van dag-tot-dag onze belevenissen in het verre vakantieoord op Facebook.
De slimme inbreker die eerst de gasmeter hackt is dus eigenlijk een hele domme inbreker; hij had al lang op Facebook kunnen zien dat we op vakantie waren! :mrgreen:

Even voor de duidelijkheid: ik zet vrijwel NIETS op FaceBook, ik houd daar niet van. Maar miljoenen Nederlanders schijnen dat dus wel te doen.
En @Mark, jij hebt ook geen adres op QRZ.com, maar even Googelen en ik heb het. Die privacy, die bestaat al lang niet meer... :?
En nog steeds zet ik zaken als wanneer ik op vakantie ga niet op facebook(net als heel veel van mijn vrienden op facebook dat dus niet doen), je hebt namelijk zelf de keuze om iets op facebook te zetten, die keuze heb jij bij een slimme meter niet, dat is het grote verschil.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#65 Bericht door PA3HMP »

PA0FRI schreef:Uit deze discussie begrijp ik dat het niet slim is om een slimme meter te accepteren en dat slimme mensen een slimme meter weigeren. Over een paar jaar als een slimme meter gemeengoed geworden is en de techniek wat verder staat, zullen overheid en energie leveranciers vast wel andere regels stellen voor het afwezig zijn van zo’n meter. De nieuwe bewoner van een huis kan eisen dat op kosten van de vorige bewoner de slimme meter alsnog geïnstalleerd wordt en/of de energielabel van het huis wordt omlaag gewaardeerd. De energie leverancier “baalt” van al die huishoudens zonder slimme meter en gaat gunstige contracten niet verlenen of “smoesjes” bedenken om de overjarige meter te vervangen. In die tijd blijkt misschien dat het slim is om een slimme meter te hebben. Voor de goede orde ik ben geen visionair.
ze zijn allang bezig geweest om te proberen iedereen te verplichten een slimme meter door de strot te duwen, enkel de wet liet dat niet toe, nog niet.

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#66 Bericht door verwijderd »

Goed ik zal nog maar wat meer olie op het vuur gooien :D :D aangezien ik wel merk dat er 2 kampen zijn waarbij 1 het totaal niet kan schelen wat er met hun meterstanden e.d. gebeurd en andere die in mijn optiek, zeer wijs deze proberen af te schermen voor derde.

Dus even een kleine afwijking van het TOPIC
vraag omtrent CONTACTLOOS BETALEN MET JE BANKPAS
Wat denken jullie van een bankpas met verplicht RIFD erin verwerkt ??

Weer een mooi voorbeeld waarbij (bank)instellingen iets door onze strot duwen.
De reden om RIFD in je bankpas te maken is uiteraard om het voor ons als consument allemaal vele malen makkelijker te maken.
Want i.p.v. met contant geld te betalen met alle gevolgen van dien zoals, teveel cash op zak of in de kassa, wat weer kans geeft op overvallen, verkeerd afrekening en natuurlijk dat het heel erg lang duurt voordat je het wissel geld terug heb ontvangen doen we tegenwoordige Pinnen. Dit kost vrijwel geen tijd, mits dat het Pin apparaat geen storing heeft en uiteraard is de kans op overvallen vrijwel nihil. Al hoewel nu kan iedereen dus ook de overheid precies zien wat je gekocht heb en hoe je uitgave patroon er uit ziet.
Maar dat is niet erg, per slot van rekening willen we dit met z'n allen en juichen we deze (nieuwe)technieken toe...

Zo nu dan ook contactloos betalen met je bankpas waar RIFD in verwerkt zit. Toen ik mijn nieuwe bankpas kreeg heb ik gevraagd om een andere bankpas waarbij RIFD niet in verwerkt was. Uiteraard kon dit niet want alle bankpassen in Nederland worden automatisch voorzien van RIFD(binnenkort is dit dus standaard). Best grappig..., als consument heb je daar nooit om gevraagd daarbij en kan je niet eens kiezen om het product niet te accepteren omdat je verplicht ben in Nederland een bankrekening te hebben omdat deze weer gekoppeld is aan je Loon/Hypotheek/Huur/ etc.... (Uiteraard hoef je niet verplicht een bankrekening te nemen maar dan word het wel heel moeilijk in het dagelijkse leven....)

Kortom weer word iets verplicht door je strot heen geduwd.

Ik heb de bankmedewerker bij het in ontvangst nemen van mijn bankpas met RIFD uit gelegd dat ik hier geen gebruik van diende te maken. Haar antwoord(de beste dame weet ook niet beter) was dat je het contactloos betalen gewoonweg kon uitzetten via internetbankieren.
Daarbij heb ik de vrouw uitgelegd dat ongeacht de software een draadloos (radio)signaal kan worden onderschept aangezien mijn bankpas met RIFD voorzien is van een ingebouwde antenne daarin heeft verwerkt en mensen met speciale software en verkeerd intenties zonder enig probleem geld van mijn rekening kunnen halen. (Nu is dit MAX. 20 euro p/keer)
Ook heb ik haar verder uitgelegd dat er al mensen bezig zijn met speciale software/laptop/antenne(s) ingebouwd in een laptop tas die bij het niets vermoedend winkelend publiek geld van hun rekening af halen zonder dat zij er erg in hebben. (Dit is niet moeilijk en gebeurd dit dagelijks " as we speak "...)
Ik heb haar ook uitgelegd aangezien de bank(en) mij niet een bankpas zonder RIFD kon leveren ik van hun een portemonnee eiste waarbij de voering bekleed was met aluminium (daarop de Kooi van Faraday maar eens uitgelegd...) aangezien mijn huidige portemonnee dit niet had.
Na enig aandringen was het mij gelukt om 20 euro te krijgen die vervolgens 3 werkdagen later op mijn rekening zijn bij geschreven om deze aan te schaffen.

Het moraal van het verhaal:
Doordat de mens zo is verdeeld en wij geen front vormen tegen of voor word het voor overheden en instellingen veel te gemakkelijk gemaakt waardoor vele dingen voor ons worden uitgemaakt met alle gevolgen van dien....

Mijn standpunt is en wat ik al eerder geroepen heb is dat we continue worden geprofiled zonder dat we daar wat tegen kunnen of sommige eens willen doen. Degene die nu roept alle vooruitgang en technologieën PRIMA... zal m.i. op een dag achter zijn oren krabben en denken; " tja.. dit was vroeger toch anders..., vroeger kost mijn ziektekosten beduidend minder. Maar ja door mijn Bonus kaart van de AH.../ Abonnement sportschool.../ ben ik verplicht om meer Zorgpremie te betalen(of minder) en te sporten want anders krijg ik die levensverzekering ook niet(of juist wel).

Wij hebben ook gezien dat u tussen 15:00 en 20:00 gedurende 24 uur het meeste stroom verbruikt daarom mogen wij u PRE-PAID stroom aanbieden ..... ooh ik zie dat u Zondags geen stroom verbruikt... bij deze kunnen we u stroom in dag delen en/of zelfs dagen wel/niet aan bieden

Hoe word een mens gek gemaakt....

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#67 Bericht door PA3DAT »

En ik kan me nog herinneren dat er begin jaren '80 in de Tweede Kamer over werd gedebatteerd
of we de import van chips (ja, die geïntegreerde elektronische schakelingen) zouden moeten
verbieden in Nederland. Het zou namelijk heel slecht zijn voor de werkgelegenheid! :mrgreen:

Als ik jouw verhaal lees ga jij nog het liefst met een zak rinkelende munten over straat! :D :wink:

Maar ik ben blij dat je de solidariteit nog hoog in het vaandel hebt; mensen die gezond leven en
zij die dat niet doen betalen bij jou evenveel zorg-premie. Daar ben ik het wel mee eens (en ik
rook niet eens meer).

En eh... nu geen bankjuffrouwen meer plagen he?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#68 Bericht door PA2EFR »

Vroeger wist het hele dorp meteen hoeveel geld je had opgenomen aan de balie van de Boerenleenbank.
Alle wachtenden zaten met elkaar in de wachtruimte.

Ik ben wel blij met mijn rfid, goed idee. ;) Ik doe er veel mee. Ik hou niet van mensen die eindeloos zitten te kl*ten met briefjes van 50 (hebt u niet kleiner?) of hun pincode kwijt zijn, of in de verkeerde rij voor de pinkassa staan.

En de knakker die mij hinderlijk volgt met een mobiel pinapparaat grijp ik in zijn nekvel.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#69 Bericht door PA3HMP »

het eerste wat ik gedaan heb is contactloos betalen uitzetten, dan kunnen ze wel je pas scannen maar niks afhalen, ik heb al filmpjes gezien van dieven die met een klein apparaatje in een metro zo geld van je rekening afhalen zonder dat je het in de gaten hebt, dat zou bij mij dus niet mogelijk moeten zijn.

evenzo is het met mijn telefoon, staat niet op naam, contant betaald, een random e-mail adres aangemaakt voor google en dan wordt het ineens een stuk lastiger om iets met de gegevens te doen.

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#70 Bericht door verwijderd »

Als ik jouw verhaal lees ga jij nog het liefst met een zak rinkelende munten over straat! :D :wink:
Dat klopt helemaal.... Ik ga het liefst met cash geld de deur uit aangezien je precies weet wat je in je zak heb en kan uitgeven.
Maar zeker al dat men niet digitaal hoeft te weten waar ik mijn geld aan uit geef. :wink:
het eerste wat ik gedaan heb is contactloos betalen uitzetten, dan kunnen ze wel je pas scannen maar niks afhalen, ik heb al filmpjes gezien van dieven die met een klein apparaatje in een metro zo geld van je rekening afhalen zonder dat je het in de gaten hebt, dat zou bij mij dus niet mogelijk moeten zijn.
Dit is dus totaal verkeerd gedacht....
Mensen die de juiste (illegale) software met een RIFD antenne + pre amp. hebben kunnen ongemerkt op afstand (+/-5 mtr)bij jouw geld van je rekening af halen, ongeacht of jij je CONTACTLOOS betaal via je internetbankieren heb aangevinkt JA/NEE.
De bedragen die de dieven stelselmatig er afhalen gaan in eenheden van 20 euro p/keer om geen verdere alarmbellen in het contactloos betaal systeem af te laten gaan.
En de knakker die mij hinderlijk volgt met een mobiel pinapparaat grijp ik in zijn nekvel.
Deze mensen hebben dus bijvoorbeeld een onopvallende laptoptas waar de laptop met speciale software en RIFD in verborgen zit.
Dus zal je niet in de gaten heb dat je digitaal ge"zakken"rolt word.

Dus een gewaarschuwd mens telt voor twee...
Mocht je geen andere portemonnee met aluminium willen aanschaffen dan kan je er ook voor kiezen om alleen je pasje te voorzien van een RIFD bescherming
Zie onderstaande link

https://www.batteryking.nl/overige-prod ... rce=google

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#71 Bericht door PA2EFR »

Ik heb een stukje alufolie over een onbelangrijk pasje heen geplakt, een voor en een achter mijn pinpassen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#72 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruik al jaren een aluminium pasjeshouder, daar kunnen 5 pasjes in en dan in de beurs. Gaan de pasjes
ook niet stuk...
Google maar eens op aluminium pasjeshouder.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD8RAY
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:45
Roepletters: PD8RAY

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#73 Bericht door PD8RAY »

RFID chip permanent uitschakelen is vrij simpel. Als je de pas op een zaklampje legt zie je de chip zitten en er 3 banen uitkomen wat de antenne is. Zet op de middelste baan met stift een puntje, pak de gaatjestang en knip. De lus is onderbroken en de chip doet niets meer. Makkelijk te controleren met een smartphone met NFC of de chip nog werkt of niet.

Nu even OT, de slimme meter kom er bij mij ook niet eerder in dan dat ze kunnen bewijzen dat m'n huidige meter afgekeurd is. En dat zal nog wel even duren gezien de meter al een digitale is van slechts 8 jaar oud. M'n verbruik monitoren doe ik al lang digitaal op de door mij gekozen manier.

Zo nu m'n alu hoedje weer op want moet naar buiten met zak met rinkelende munten.
73' Ray
PD8RAY

verwijderd

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#74 Bericht door verwijderd »

Hallo Ray

Bedankt v/d tip...!

En terug naar TOPIC.
Succes aan allen die wel zo'n slimme meter willen hebben.
Bij mijn zal deze ook niet zonder slag of stoot worden geplaatst aangezien men nu mijn standpunt onderhand daar wel in weet. :D

En ook ik ben zo weg met me Alu. pashouder en crispy bankbiljetten i.p.v. rinkelende munten :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Slimme meter (verplicht ja/nee)

#75 Bericht door PA3HMP »

PD8RAY schreef:RFID chip permanent uitschakelen is vrij simpel. Als je de pas op een zaklampje legt zie je de chip zitten en er 3 banen uitkomen wat de antenne is. Zet op de middelste baan met stift een puntje, pak de gaatjestang en knip. De lus is onderbroken en de chip doet niets meer. Makkelijk te controleren met een smartphone met NFC of de chip nog werkt of niet.
Bij mij komen geen drie banen uit hoor, gewoon een baan die drie keer rond de rand van het pasje gaat.

Plaats reactie