PH2LB schreef:Ik denk dat er een verschil is tussen echt muziek draaien (zoals bij muziek zenders gebeuren) en muzikale ondersteuning, waarbij de laatste vaak in bulletinuitzendingen worden gedaan (meestal zelf gecomponeerd of licentie vrije muziek, riedeltje onder het spraak uitzending en geen heel concert of nummer).
Bumpertjes en intromuziek daar heb ik ofwel zelf de rechten op of het is muziek in het publieke domein (=zonder auteursrechten)
Bij nieuwsuitingen geldt nog iets speciaals, namelijk dat auteursrecht nooit de vrije verspreiding van het nieuws en de vrije nieuwsgaring in de weg mag staan (als ik het goed heb is dat artikel 2 in het EVRM dat in Nederland de status van Grondwetsartikel heeft). Bij zo'n fragment als deze week van Atlantis Radio was het enige geluidsfragment van een aankondiging van het station waar ik redelijkerwijs aan kon komen, een intro waar de presentator door een auteursrechtelijk beschermd stuk muziek zat heen te praten. Als ik dat dan gebruik, en ik laat daarna de muziek na het nieuwsonderwerp niet onredelijk lang doorspelen, dan is het auteursrecht op dar fragment niet van toepassing.
Daar komt nog bij wat er in nagenoeg alle landen in de auteurswetgeving staat: het auteursrecht dient uitsluitend om de commerciële belangen van de rechthebbende te beschermen. Een voorbeeld is tegenwoordig dat meerdere boekhandels een print-on-demand-dienst hebben van niet meer verkrijgbare boeken. Als een boekhandel bij de uitgever vraagt of die uitgever nog voornemens is om een bepaald boek opnieuw te leveren, en de uitgever antwoordt dat hij dat niet van plan is, dan vervallen diens commerciële rechten en daarmee ook het auteursrecht. Zo'n boekhandel staat het dan vrij om een facsimilé-versie (gekopieerd) van het originele werk uit te brengen en daar zelf geld aan te verdienen, en dat gebeurt in de praktijk dus ook.
Het is vanwege deze regel dus ook zo dat het moeilijk vol te houden is dat ik met een korte uitzending op de amateurband iemand's commerciële belangen schaad. Dat is met name zo als een werk al langer op de markt is. Een amateuruitzending is namelijk per definitie een niet-commerciële uitzending, want als het dat wel was, dan was het een illegale uitzending volgens de regels die voor amateurs gelden.
Bij een nieuwer werk zou je nog kunnen stellen dat er een zekere "verdrijving" is: doordat ik het werk al draai zou iemand minder geneigd zijn die via iTunes aan te schaffen. Hoewel dat ook een zwak argument is, als je ziet hoeveel moeite wordt gedaan om voor nieuwe nummers bij de omroepen airplay te krijgen.
Buma/Stem denkt daar ongetwijfeld anders over, of althans dat zullen ze vermoedelijk zeggen. En daar heb je dan het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen dat om de hoek komt kijken: als zo'n auteursrechtenclub je voor de rechter daagt, ben je een stuk goedkoper uit door dan maar gewoon de rechten te betalen en van een verder rechtsvervolg af te zien, of dit nou wettelijk echt zo moet of niet.