Regelgeving t.a.v. plaatsen antenne op een Koophuis

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Regelgeving t.a.v. plaatsen antenne op een Koophuis

#1 Bericht door PE2AAB »

Hallo,

Ik heb onlangs, op een tegelvoet voor 4 stuks 30x30 tegels, een mastje gezet van 1,5 meter op mijn dakkapel met daarop een simpele rondstraler.

Dit huis is gebouwd in dezelfde stijl als een aantal appartementen hiernaast.
Om die reden hebben we dus een vereniging van huiseigenaren.
Het eerste jaar word deze door een extern ingehuurde voorzitter geleid.
Op deze beste man berust de taak, toe te zien op de naleving van de aan ons, bewoners, gestelde regels.
In mijn akte van slpitsing staat ook genoemd dat ik geen schotelantennes alsook geen amateur antennes mag plaatsen.

Ik heb daarop de aktie gestart om handtekeningen van medebewoners te verzamelen. Van alle bewoners, op één na, heb ik een positieve reactie met handtekening ontvangen.
Dit heb ik terug gekoppeld aan de voorzitter en hij heeft me later verteld dat, als ik de antenne wil laten staan, ik tijdens een vergadering een stemming moet beramen waar een unaniem JA uit moet komen. Daarna moet de akte van splitsing notarieel worden aangepast (op mijn kosten) om daarin expliciet een regel op te nemen dat ik een antenne op mijn dakkapel heb.

Ik heb deze gang van zaken besproken met diverse lieden op een lokale repeater en kwam erachter dat ik volgens een bepaalde wet (Verdrag van Rome), niet verboden kan worden om een antennetje te plaatsen.

Op de website van VROM heb ik ook ontdekt dat ik voor het plaatsen van een antenne aan de achterzijde van mijn huis sowieso geen vergunning nodig heb.

Hoe zijn mijn rechten? Is er iemand juridisch onderlegt die me zwart op wit een wet kan laten zien die mij het recht geeft een antenne te plaatsen?

(Artikel 10 van 'Het verdrag van Rome')

Wie kan me helpen?

Rick, PE2AAB

P.s. het gaat dus om een koophuis. Geen achtertuin. wel een balkon. Aan een doorgaande weg in Valkenswaard (hoek Eindhovense weg/Karel Mollenstraat Noord)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#2 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik zag op de veron website dat er een boekje te koop is bij de veron over dit onderwerp. Misschien heb je er iets aan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

De clausule van huiseigenaren houdt geen stand i.v.m. je inperking van de door de grondwet aan jou toegekende rechten.

Van PA0GMM is er inderdaad het boekje voor perikelen met antenneplaatsing via de Veron te krijgen met veel informatie hierover.

Mits je binnen de beperking van de bouwvergunning blijft en geen bouwvergunning plichtige mast neerzet raad ik iedereen aan om gewoon de boel op te zetten, het zal heel moeilijk worden voor de huiseigenaren vereniging om hier wat aan te doen.

Succes

Cor

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Vraag #1: waarom wordt je lid van een vereniging die jou BEPERKINGEN oplegt, en vervolgens ook nog geld vraagt om rechten die je hebt, terug te geven? (zowiezo dat er een voorzitter ingehuurd moet worden is al te triest voor woorden). Lijkt me een beetje onhandig voor alleen wat gemeenschappelijk schoonmaak werk als een portaal of voor wat pasjes van de makro ofzo.

Dat gezegd, het verdrag van rome heeft hier vrij weinig mee te maken. Kort gezegd is het verdrag van rome een aantal afspraken waar men als europeesch land zich aan dient te houden. Een daarvan is vrije ontvangst van nieuwsgaring.

Echter, juridisch gezien heeft zo'n vodje tegenwoordig NIETS meer te vertellen. Rechtspraak in Nederland gaat tegenwoordig op uitspraken van de hoge raad. Zodra de hoge raad een uitspraak heeft gedaan, is deze bindend, tenzij het hof van europa daar een andere uitspraak tegenover zet.

(zo kan men officieel niet afwijken van dwingende regels vanuit europa, echter de hoge raad heeft onlangs besloten dat bijvoorbeeld radardetectoren verboden mogen worden in de auto en dat handel hierin verboden is. Het is echter een RADIO en de hoge raad mag gewoon simpelweg radio's niet verbieden. Een andere spannende uitspraak is het naast zich neerleggen van de europeesche regels dat een tweebaans weg met in totaal vier rijstroken en gescheiden fietspaden MINIMAAL 70km/h moeten zijn. Hier in Nederland zijn ze bijna allemaal 50km/h behalve dan enkele auto(snel)wegen en zelfs in bijv Nijmegen krijgen ze het voor elkaar om autowegen en autosnelwegen met een maximum snelheid van 50 te bouwen,.. super illegaal maar wie houdt ze tegen.)

Inmiddels heeft deze hoge raad uitgesproken (en toevallig is dat ook nog in overeenstemming met het verdrag van rome) dat een vereniging, of dat nu een woningstichting is of een vereniging van huiseigenaren NOOIT EN TE NIMMER een verbod mogen uitspreken op het plaatsen van antennes. Ze mogen ALLEEN beperkingen stellen. Deze beperkingen kunnen bijvoorbeeld inhouden dat je antennes alleen aan de achterzijde van het huis mag plaatsen (zodat het vooraanzicht onaangetast blijft, meestal bij satelietschotels). Of dat een antenne tegen de achtergevel gemonteerd moet (meestal bij amateur- en 11m antennes) worden. Tot (ik dacht) 5 meter boven het top van het dak zou er zowiezo geen beperking moeten gelden voor soort en hoogte. Dus een X7000 van Diamond zou gewoon moeten kunnen (met de eventuele beperking aan de achterzijde van het huis (dus aan de achterzijde van de schoorsteen die misschien midden op het dak staat). Een avanti-frietbuil is misschien wat teveel van het goede.

Let wel even op de verzekering... Soms is dit verplicht of gewenst. Dit kost je ongeveer 25 euro per jaar voor een bedrag van 150.000 EYPO...

Het lijkt me overigens stug dat je geld moet ophoesten voor het laten aanpassen van een illegaal stukje tekst in de AVS welke daar al nooit in had mogen staan. En waarom zeg je lidmaatschap niet gewoon op? Dan hoef je je er immers helemaal niet meer aan te houden aan die achterlijke illegale regels.
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#5 Bericht door PE2AAB »

angelo schreef:Vraag #1: waarom wordt je lid van een vereniging die jou BEPERKINGEN oplegt, en vervolgens ook nog geld vraagt om rechten die je hebt, terug te geven? (zowiezo dat er een voorzitter ingehuurd moet worden is al te triest voor woorden). Lijkt me een beetje onhandig voor alleen wat gemeenschappelijk schoonmaak werk als een portaal of voor wat pasjes van de makro ofzo.

Dat gezegd, het verdrag van rome heeft hier vrij weinig mee te maken. Kort gezegd is het verdrag van rome een aantal afspraken waar men als europeesch land zich aan dient te houden. Een daarvan is vrije ontvangst van nieuwsgaring.

Echter, juridisch gezien heeft zo'n vodje tegenwoordig NIETS meer te vertellen. Rechtspraak in Nederland gaat tegenwoordig op uitspraken van de hoge raad. Zodra de hoge raad een uitspraak heeft gedaan, is deze bindend, tenzij het hof van europa daar een andere uitspraak tegenover zet.

(zo kan men officieel niet afwijken van dwingende regels vanuit europa, echter de hoge raad heeft onlangs besloten dat bijvoorbeeld radardetectoren verboden mogen worden in de auto en dat handel hierin verboden is. Het is echter een RADIO en de hoge raad mag gewoon simpelweg radio's niet verbieden. Een andere spannende uitspraak is het naast zich neerleggen van de europeesche regels dat een tweebaans weg met in totaal vier rijstroken en gescheiden fietspaden MINIMAAL 70km/h moeten zijn. Hier in Nederland zijn ze bijna allemaal 50km/h behalve dan enkele auto(snel)wegen en zelfs in bijv Nijmegen krijgen ze het voor elkaar om autowegen en autosnelwegen met een maximum snelheid van 50 te bouwen,.. super illegaal maar wie houdt ze tegen.)

Inmiddels heeft deze hoge raad uitgesproken (en toevallig is dat ook nog in overeenstemming met het verdrag van rome) dat een vereniging, of dat nu een woningstichting is of een vereniging van huiseigenaren NOOIT EN TE NIMMER een verbod mogen uitspreken op het plaatsen van antennes. Ze mogen ALLEEN beperkingen stellen. Deze beperkingen kunnen bijvoorbeeld inhouden dat je antennes alleen aan de achterzijde van het huis mag plaatsen (zodat het vooraanzicht onaangetast blijft, meestal bij satelietschotels). Of dat een antenne tegen de achtergevel gemonteerd moet (meestal bij amateur- en 11m antennes) worden. Tot (ik dacht) 5 meter boven het top van het dak zou er zowiezo geen beperking moeten gelden voor soort en hoogte. Dus een X7000 van Diamond zou gewoon moeten kunnen (met de eventuele beperking aan de achterzijde van het huis (dus aan de achterzijde van de schoorsteen die misschien midden op het dak staat). Een avanti-frietbuil is misschien wat teveel van het goede.

Let wel even op de verzekering... Soms is dit verplicht of gewenst. Dit kost je ongeveer 25 euro per jaar voor een bedrag van 150.000 EYPO...

Het lijkt me overigens stug dat je geld moet ophoesten voor het laten aanpassen van een illegaal stukje tekst in de AVS welke daar al nooit in had mogen staan. En waarom zeg je lidmaatschap niet gewoon op? Dan hoef je je er immers helemaal niet meer aan te houden aan die achterlijke illegale regels.
Angelo,

Volgens mij ben ik verplicht lid van deze vereniging.
Het plaatsen van deze antenne is NIET in strijd met de vergunning regelgeving hier. Maar ik weet wel dat iedereen zegt, het mag, maar zwart op wit heb ik het nergens. Da's jammer want ik moet toch echt met keihare argumenten komen.
Dat boekje van PA0GMM ken ik maar heb ik niet. Is er iemand die dat heeft? Of misschien kan ik het bij de bibliotheek halen?

Zonde om zo'n boek aan te schaffen voor 1 lullig sprietje op mijn dak. Maar als het niet anders gaat schaf ik dat ding graag aan!
Rick

P.s. Angelo, kom jij uit Veldhoven?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#6 Bericht door PA5COR »

Ik neem aan dat je in de toekomst wel meer als 1 sprietje zult willen, zo begint het allemaal bij ons, en voor je het weet loopt er een armdikke bundel coax door de muur met een bos antennes.
Bij mij zowiezo :)

In Nederland is het gewoon zo dat grondwettelijke rechten prevaleren op andere wetgeving, ook op inperkingen door een vereniging van eigenaren.

De gemeente Sneek had ook zijn eigen ideen over antenneplaatsing, ben daarmee in de strijd gegaan, met als resultaat dat er geen problemen meer zijn voor een ieder die een antenne wil plaatsen, de Ingenieur erkende dat hun "regels" niet door de bocht konden en ze zijn dan ook aangepast.

Ik houdt hier de vinger dan ook aan de pols, en de Gemeente Sneek kan dan ook weer rekenen op mijn bezoek als er wat gebeurt wat niet door de beugel kan.

Het boekje Amateurradio antennes, een juridische leidraad kun je bestellen bij het Veron service bureau voor 19 euro.
Bel tijdens kantoor uren 026-4426760
Kijk eens op www.veron.nl en ga naar Servicebureau klik op het boekje voor een korte inhouds opgave.

Succes,
Cor

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#7 Bericht door PH7W »

PE2AAB schreef:Het plaatsen van deze antenne is NIET in strijd met de vergunning regelgeving hier. Maar ik weet wel dat iedereen zegt, het mag, maar zwart op wit heb ik het nergens.
Hey Rickske,

Zie het bijgevoegde PDFje. Dit is wat je van de gemeente krijgt als je ze naar bouwvergunningen voor antennes vraagt. Ik heb destijds de papieren versie van de gemeente Eersel gekregen.
Bijlagen
wonen23279.pdf
Bouwvergunningen voor antennes
(122.33 KiB) 1125 keer gedownload
Jorg | PH7W

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#8 Bericht door PE2AAB »

PA8JRG schreef:
PE2AAB schreef:Het plaatsen van deze antenne is NIET in strijd met de vergunning regelgeving hier. Maar ik weet wel dat iedereen zegt, het mag, maar zwart op wit heb ik het nergens.
Hey Rickske,

Zie het bijgevoegde PDFje. Dit is wat je van de gemeente krijgt als je ze naar bouwvergunningen voor antennes vraagt. Ik heb destijds de papieren versie van de gemeente Eersel gekregen.
Jorg,

Het probleem in deze is niet de gemeente. Via de website van VROM kan ik zien dat een antenne aan de achterzijde geen vergunning vereist. Het probleem zit hem in de voorzitter van de vereniging van eigenaren. Deze is tegen en verteld ook dat de architect er niet mee akkoord gaat.
Ik moet dus zwart op wit kunnen overleggen dat ik niet in strijd met de regelgeving handel, maar dat juist de akte van splitsing in strijd is met de grondwet.
Verder heb ik ik ook op één al mijn buren mee! Zij hebben allen getekend.

P.s. Je PDF file doet niks
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#9 Bericht door Yannick PE2YSB »

pdf doet het hier wel
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Ik moet dus zwart op wit kunnen overleggen dat ik niet in strijd met de regelgeving handel, maar dat juist de akte van splitsing in strijd is met de grondwet

??????

Zet die antenne neer en laat hun maar komen met een bezwaarschrift....

Dan kun je ondertussen het boekje bestellen en op je gemak met de radio aan erbij dat eens doorlezen.

Het verbieden van een antenne is een onredelijk bezwaar, een aantasting van de grondwetelijke rechten die je onvervreemdbaar hebt in Nederland, en een aantasting van de persoonlijk levenssfeer, en beperking in je hobby.

Met al de bewoners die voor zijn had ie bij mij al gestaan, en een knappe jongen die hem wegkrijgt...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#11 Bericht door PE2AAB »

PA5COR schreef:Ik moet dus zwart op wit kunnen overleggen dat ik niet in strijd met de regelgeving handel, maar dat juist de akte van splitsing in strijd is met de grondwet

??????

Zet die antenne neer en laat hun maar komen met een bezwaarschrift....

Dan kun je ondertussen het boekje bestellen en op je gemak met de radio aan erbij dat eens doorlezen.

Het verbieden van een antenne is een onredelijk bezwaar, een aantasting van de grondwetelijke rechten die je onvervreemdbaar hebt in Nederland, en een aantasting van de persoonlijk levenssfeer, en beperking in je hobby.

Met al de bewoners die voor zijn had ie bij mij al gestaan, en een knappe jongen die hem wegkrijgt...
Ik geloof dit bovenstaande onmiddelijk en begrijp de werkwijze ook maar ik wil het gewoon zwart op wit hebben.
Tot nu toe staat in de akte van splitsing dat ik geen antenne's mag zetten en vooralsnog is deze door mij ondertekend want anders had ik in een kartonnen doos gezeten ipv. het huis waar ik nu in woon.
Er zal, in het wetboek, toch wel een artikel zijn waar ik dat 'Vrijheid van Nieuwsgaring' kan vinden?
Ik moet dit gewoon in een brief aan de voorzitter overleggen zodat deze dan zijn verbod zal moeten intrekken.

Ik weet van het boekje maar als iemand me dat artikel kan kopieeren ofzo dan hoef ik dat niet aan te schaffen. Het zal na dit ene geval gewoon in de kast wegkwijnen en dat is zonde.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#12 Bericht door PE2AAB »

Yannick schreef:pdf doet het hier wel
Hier op school ook.

Ik ken deze PDF. Dit is het artikel van VROM. Ik weet al dat ik de antenne vergunningsvrij mag plaatsen daar hij aan mijn achtergevel zit maar het probleem is dus dat de regels volgens de akte van splitsing mij het plaatsen van een antenne verbied.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#13 Bericht door PA5COR »

Er zijn meerdere rechtszaken geweest waarin de rechter beslistte dat dit een onredelijke paragraaf was, en dat je wel moest tekenen om aan het huis te komen.

Dus de jurispredentie is al aanwezig, net als voor de huurders met eenzelfde clausule in hun huurcontract.

Je grondwettelijke rechten gaan voor een eventueel dwangmatig getekend contract, zeker als deze grondwettelijke regels ingeperkt worden door dat contract, deze grondwettelijke regels zijn onvervreemdbaar, en zullen dus het contract op dat punt ongeldig maken.

Vandaar dat ik mijn antennes al 20 jaar hier heb staan op het huurhuis met eenzelfde clausule, een persoonlijk bezoek naar de huurvereniging was afdoende.

Succes,
Cor

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#14 Bericht door wbeekman »

Omdat Rick toch iets tastbaars wil hebben, kan hier misschien een opsomming komen van de data vd rechtzaken die over dit onderwerp zijn gevoerd.

b.v. data rechtzaak - zaaknr etc....

Dan kan hij de uitspraken gebruiken als bewijs.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#15 Bericht door PA5COR »

Gewoon het boekje van de Veron halen, in dringende gevallen kun je zelfs contact opnemen met de auteur voor verdere hulp, deze kun je dan doorspelen aan je advocaat.

Ik neem aan dat deze de diverse uitspraken van de Hoge Raad ook wel op afroep heeft op zijn kantoor, hier is ook nog wel het een en ander te vinden.

Plaats reactie