CQWS CQ World Scouts HF Contest

Alles wat betrekking heeft op jeugdactiviteiten, waaronder Scouting/JOTA/JOTI, etc
Bericht
Auteur
PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

CQWS CQ World Scouts HF Contest

#1 Bericht door PA1BVH »

Hopelijk staat deze post hier goed, twijfelde even of ik hem niet bij contesten moest plaatsen.

Tijdens de afgelopen JOTA werd ik geattendeerd op de volgende contest,de CQWS, deze is speciaal voor en door scouts.
Zijn er hier mensen die al een keer hebben deelgenomen en of bekend zijn met deze contest?
Het lijkt mij een mooie manier om met een groepje de eerste stappen te zetten in de wereld die contest heet.
Ik snap ook wel dat we geen hoge verwachtingen moeten hebben aangezien er bij onze groep niemand echt contest ervaring heeft en onze set-up ongeveer het zelfde zal zijn als tijdens de JOTA.

Ik heb in de bijlagen het reglement van afgelopen jaar toegevoegd.

Graag lees ik jullie tips/trucks!

Alvast bedankt!

Bart
Bijlagen
12cqws2014-rules.pdf
(395.76 KiB) 417 keer gedownload
member of:PI4SBR

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#2 Bericht door PD9RS »

Lijkt mij erg leuk om bij de scouting hier aan mee te doen. Zal het even in de groep gooien.

Wij hebben al wat ervaring met contesten maar dan op 2m wij doen tot nu toe elk jaar mee met de jota contest.
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#3 Bericht door PD0MVL »

Zal hem ook bij ons even in de groep gooien. Hij staat in ieder geval al bij mij in de agenda.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

PD9RS
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2014, 15:16
Roepletters: PD9RS
Locatie: Joure

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#4 Bericht door PD9RS »

had laatst bij ons in de groep gegooid. we bekijken volgend jaar even qua tijd enzo als het past. maar ze waren wel positief :D
Explorer van de Borgergroep joure. 73' PD9RS

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#5 Bericht door PA1BVH »

Zijn er inmiddels al groepen/amateurs die weten dat ze mee gaan doen aan deze contest?
Ik heb het reglement in het portugees bijgevoegd. Ze worden op het moment vertaald naar het NL.
Zodra ik deze in mijn bezit heb zal ik die ook posten.

Hopelijk tot werkens!

Bart
PA1BVH/PI4SBR
Bijlagen
Regulamento_13CQWS_2015_PT.pdf
CQWS_2015_portugees
(1.08 MiB) 337 keer gedownload
member of:PI4SBR

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#6 Bericht door PA0RAB »

OM's
Het zal ergens tegen schenen schoppen en tenen trappen zijn, maar........
Uit de begin jaren der Jota rond 1950 1955 herinner ik me de gedachte dat onderling contact elkaar doet begrijpen.
Onderling begrip doet meningsverschillen verminderen.
Na de W.O. II dus een vredes gedachte
Wat jaren later doe je zelf mee met je call .Langzaam sloop er toen een wedstrijd idee in de jota. Wie had de verste afstand. Wie de meeste verbindingen. Het ging helaas niet meer om een andere groep of scout waar vandaan te leren kennen en hoe het spel daar werd gespeeld ,maar om de getallen.
Kilometers afstand aantal continenten aantal landen en meer van het ik ben beter dan jij.
Flink wat discussies daarover.
Ook gleed de Jota af naar het pestfenomeen en andere bedenkelijke zaken scouting onwaardig. Weer de goed pratende discussies.
Ook zijn er ergernissen en discussies over het contest gebeuren en alles er om heen.
Is het nog mogelijk om in het week-end een gezellige babbel te hebben met iemand ergens elders over bepaalde aspecten van de hobby ? Zeker kans dat je wordt overstemd door CQ contest.
Er zijn al jaren scouting frequenties. Soms is daar inderdaad iemand in ribcord broek te vinden
Voegt het meehuilen op de contest steppe iets toe aan de scouting gedachte Yalahee en de rimboe
Natuurlijk doe je operator practice op Natuurlijk breng je jongeren in contact met amateur radio.
Is amateur radio slechts elkaar een station afsnoepen voor het puntje en een snel praat wedstrijd ?..
Juist in deze tijd denk ik dat het met elkaar in contact komen en elkaar begrijpen steeds belangrijker wordt.
73 de Ruud PA0RAB

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#7 Bericht door pe1mix »

Beste Ruud,

Schenen schoppen en tenen trappen vind ik wel meevallen, kan wel wat hebben.
Waar ik wel mee zit is het feit dat je in je laatste zin "ons" iets mee wil geven; dat elkaar begrijpen belangrijk is.
Daarmee haal je helaas wel je hele verhaal onderuit want uit je hele epistel blijkt totaal geen begrip!

Het leuke van de hobby (en ook van Scouting) vind ik dat er voor iedereen iets bij zit.
Er zijn amateurs die knutselen en er zijn amateurs die willen contesten.
Allemaal hebben ze het recht de hobby op hun manier te beleven.
Hetzelfde gaat op voor Scouts, er zijn er die plezier beleven aan een contest, de JAMPUZ of alleen het pionieren van de benodigde toren.
Is het zo erg dat er een contest is tijdens de rustige uurtjes?
Dan is er in ieder geval wel activiteit en er wordt zelfs plezier aan beleefd.

Gelukkig herken ik de meeste zaken waar je het over hebt niet, ik heb heel andere ervaringen.
Veel van de zaken die jij aanhaalt kunnen ook de deelnemende kinderen niet worden verweten.
In een aantal, wellicht alle gevallen, had het er met een andere benadering/houding van amateurs en/of leiding heel anders uitgezien.
Er zijn amateurs die de JOTA gebruiken als een amateur experiment van een weekend lang.
Die met de antenne die ze thuis niet kwijt kunnen dat land ver in de ruis willen werken terwijl er 6 jarigen bij zijn.
Er is leiding die het wekend zien als een moetje omdat ze altijd meedoen.
Beide zaken hebben niets met HAM spirit of met de Scouting gedachte te maken.
Gelukkig zijn dat uitzonderingen.

Verder is het een keuze om je te ergeren op deze manier je mening te ventileren en mensen plezier te ontnemen.
Het was een positief topic totdat.....

Eric PE1MIX.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#8 Bericht door PA1BVH »

Beste Ruud,

Met tegen schenen trappen bereik je in het algemeen niet zoveel. Verder herken ik niet zoveel van je aangedragen punten, maar uw ervaringen kunnen anders zijn.
Natuurlijk heeft uw recht op uw eigen mening en zolang deze op een nette wijze geventileerd word heb ik daar nog respect voor ook.

Bij onze scoutinggroep hebben wij een clubje van 8 personen waarvan de meeste in het bezit zijn van een call, of bezig zijn om het er eentje te gaan halen.
Wij doen door het jaar heen diverse dingen, waaronder het maken van antenne's en het organiseren van de JOTA/JOTI.
Komende bijeenkomst zal er bijvoorbeeld een amateur zijn analyser meebrengen en deze aan de antenne hangen welke we met de contest willen gaan gebruiken. Er zal dan niet alleen een meting verricht worden maar de aanstormende amateurs zal ook worden uitgelegd wat en waarom er gemeten word en wat we met de verkregen waardes kunnen.
In april doen we mee aan de contest wat ook een aspect is binnen onze mooie hobby.
Ook staat er nog in de planning om een zelfbouw project op te pakken.

Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld tijdens de velddag in september alles precies zo opgesteld zoals we dat met de JOTA wilden hebben. Zo konden we alles mooi testen. En een materiaal lijst opstellen zodat het opbouwen een fluitje van een cent was!

Gedurende de JOTA draait bij ons alles om de jeugdleden! Er zijn echter altijd momenten dat er even geen jeugdleden achter de zender zitten en die mogen natuurlijk door de amateurs worden opgevuld om zelf verbindingen te maken. Tijdens de JOTA heb je immers antennes tot je beschikking waar je thuis geen ruimte voor hebt. Deze aanpak heeft er voor gezorgd dat we binnen onze eigen groep mensen hebben begeleid naar het examen voor radio zendamateur.

Nogmaals Ruud dit is zoals ik het bij onze groep zie gebeuren, neemt niet weg dat u misschien heel andere ervaringen kunt hebben. Wel hoop ik dat u wat meer begrip voor onze aanpak kunt opbrengen!

Veel plezier met onze mooie (en veelzijdige) hobby!

Bart
member of:PI4SBR

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#9 Bericht door PA0RAB »

Bart,Eric en anderen,
Dank voor de eerlijke respons.
Ik herken daar gelukkig ook de fijne herinneringen van de JOTA en het kunnen genieten van kameraadschap tijdens de voorbereidingen in.
De laatste 15 jaren niet meer actief deelgenomen wel wat geluisterd en hier en daar wat ervaringen en meningen over doorgegeven.
De tijden veranderen en ook het Jota gebeuren als weerspiegeling daarvan
M.I. is er een wezenlijk verschil tussen bijv het oppikken van een groep scouts ergens in India gebrekkig Engels ,eenvoudig knutsel setje. idem PA enz Kinderen pogend met elkaar te spreken aan de hand van "contactlijsten" of vooraf geoefend. Zet daar tegenover de groep die alleen belangstelt in een station verweg en dan de volgende liefst ook ver weg en de wat mindere DX laat liggen of zelfs wegstuurt.
Het maakt ook een heel verschil als je een PIVOgroep met elkaar bezig hoort allerlei spel idee-en uit te wisselen of het misbruik van de zender door aangeschoten praat en het elkaar uitdagen of beledigend sexistisch gebral.
In de respons lees ik ook dat ergens men het wel met me eens is de onderliggende waarde te beschermen en de jeugd die vrijheid te geven die voor hun ontwikkeling nodig is .Vrijheid vraagt ook verantwoordelijkheid en dient beschermd te worden is niet een vanzelf sprekend recht maar een te respecteren verworvenheid.
Helaas verschilt de jeugd terecht op de weg te verwerven van mening met de ouderen om het later hetzelfde met hun kinderen te ervaren.
Samenvattend contesten is een wedstrijd de jotagedachte niet
Je als team voorbereiden op een wedstrijd heeft waarde voor de ontwikkeling van de persoon.
De onderliggende waarden van jota en een contest dienen gerespecteerd te worden en niet verworden tot een ten koste van alles willen winnen .
Juist daar verwachtte ik kritiek en zich persoonlijk belaagd te voelen.
73 de Ruud PAoRAB

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#10 Bericht door pe1mix »

Beste Ruud,

Je snapt het kennelijk nog steeds niet.
In je eerste post pleit je voor verdraagzaamheid die je in die post ook tegenspreekt.
Nu alweer, het is jouw mening dat contesten tegen de JOTA gedachte is.
De onderliggende waarden worden ook weer ingevuld volgens jouw mening.

Je geeft zelf aan dat je 15 jaar geleden voor het laatst JOTA hebt gedraaid, dat zegt voor mij voldoende.
De jeugd van nu is niet meer te vergelijken met de jeugd van 15 jaar geleden.
Ik had 15 jaar geleden mijn eerste GSM, ik kon er mee bellen!
Nu heeft de jeugd een smartphone waar ze ontzettend veel mee kunnen (ook bellen), spelcomputers, moeten ze op school leren via de PC etc..
Met een JOTA spelprogramma van 15 jaar geleden lachen ze je nu in je gezicht uit.
Er is meer techniek mogelijk, de mystiek is wellicht minder als toen ik als scoutje met amateurisme in aanraking kwam maar dat is inherent aan de tijd waarin we leven.
Bovenstaande vraagt daarom ook om een andere benadering, een waarover veel gediscussieerd wordt binnen groepen en ook binnen de landelijke organisatie.
Sommige activiteiten slagen beter dan anderen, neemt niet weg dat er een hoop (ook kritische) mensen actief aan werken om een voor iedereen leuke activiteit neer te zetten.
En dat is niet klagen over vroeger maar handen uit de mouwen!

Ik hoor soms op repeaters amateurs die het bonter maken dan jij in je post scouts verwijt, neemt niet weg dat dat niet hoort.
Ik herhaal hier mezelf in iets andere bewoordingen, dat is gebrek aan toezicht door amateurs en (bege)leiding tijdens de activiteit.

Als ik het begin van dit topic nogmaals lees zie ik alleen een aantal enthousiaste amateurs/scouts die graag mee willen doen met een contest.
Laat ze lekker hun gang gaan en ventileer je JOTA mening in een theekransje, dat is daarvoor en daar is ook ruimte voor discussie.

Bij deze dan ook het verzoek aan een moderator de betreffende berichten te verplaatsen en dit topic schoon te houden voor gemotiveerde scouting contesters.

Eric PE1MIX.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#11 Bericht door PA1BVH »

Bij deze het reglement in het Nederlands.
Let op!
Deze zijn vertaald door een Nederlander die zichzelf het Portugees heeft aangeleerd omdat hij met een Portugese schoonheid getrouwd is. Verder is hij geen zendamateur en heeft hij dit vrijwillig en kosteloos gedaan.
:!: Eventuele vertaal fouten moeten voor lief genomen worden! :!:

Veel plezier er mee!

Bart
Bijlagen
150216 Regulamento_13CQWS_2015_NL.doc
CQ Wolrd Scouts reglement Nederlands
(1.73 MiB) 318 keer gedownload
member of:PI4SBR

PD0MVL
Berichten: 99
Lid geworden op: 25 jun 2010, 10:12
Roepletters: PD0MVL
Locatie: Silvolde

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#12 Bericht door PD0MVL »

Hartelijk dank voor de vertaling. Ga het document dadelijk thuis direct even doorlezen.
TX/RX: yaesu ft897d
Antenne: FD3, Diamond X50

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#13 Bericht door PD0OPN »

PA1BVH schreef:Hopelijk staat deze post hier goed, twijfelde even of ik hem niet bij contesten moest plaatsen.

Tijdens de afgelopen JOTA werd ik geattendeerd op de volgende contest,de CQWS, deze is speciaal voor en door scouts.
Zijn er hier mensen die al een keer hebben deelgenomen en of bekend zijn met deze contest?
Het lijkt mij een mooie manier om met een groepje de eerste stappen te zetten in de wereld die contest heet.
Ik snap ook wel dat we geen hoge verwachtingen moeten hebben aangezien er bij onze groep niemand echt contest ervaring heeft en onze set-up ongeveer het zelfde zal zijn als tijdens de JOTA.

Ik heb in de bijlagen het reglement van afgelopen jaar toegevoegd.

Graag lees ik jullie tips/trucks!

Alvast bedankt!

Bart

Hallo Bart,

Bedankt voor de vertaling en zal deze gaan bekijken en uitwerken.
Wij moeten ook nog loging maken, Qsl-kaarten ontwerpen en wat andere zaken wat nodig is.
Al met al komt goed de jongens en meiden kunnen aan de bak.
Groet Gerrit.

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#14 Bericht door PD0OPN »

Beste mensen,

Vandaag de CQWS contest World Scouts afgesloten en moet zeggen dat ik verbaast was over de gemaakte verbindingen.
Ik had mijn veldset welke bestaat uit een FT897D voorzien van een FC30 tuner en homemade End Fed antenne.
De antenne hing op een hoogte van 7,5 meter boven een nat grasveld (veengrond).
Met mijn zendvermogen (25Watt) heb ik contacten kunnen maken van Bere Island, Zweden, Rusland, Slovenië, Tsjechië, Duitsland, Italy, Griekenland, Spanje, Belgie, Great Brittain tot en met Madeira.
Natuurlijk zat er misschien meer in maar ik ben tevreden over de resultaten.
Wat wel tegen viel was het feit dat ik maar met 1 Scoutstation heb kunnen werken zijnde OH1FJK/HQ welke dan 8 punten opleverde ten opzichten van amateurstations die 3 punten opleveren.
Wat de ontvangsten betreft ik kon de hele wereld ontvangen dus aan mijn antenne ligt het niet.
Ben benieuwd naar de bevindingen van de anderen?

Groeten van PI4RSA/Gerrit.

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: CQWS CQ World Scouts HF Contest

#15 Bericht door PA1BVH »

Hoi Gerrit,

Bij PI4SBR hebben we helaas geen scouting stations kunnen werken. Wel een leuke en leerzame dag gehad met de club.
Diverse malen HB9S gehoord maar niet gelukt te werken met ze. We hadden erg veel last van qrm, zoveel dat we zelfs een station een kleine 30 kilometer verderop niet konden werken.

Volgend jaar beter zullen we maar denken, toch?

Bart
member of:PI4SBR

Plaats reactie