pluggen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

pluggen

#1 Bericht door bubbe »

waarom zitten de meeste 144/430 mhz antennes een n connector aan in plaats van een gewone pl plug . en heb ook antennes voor 430 mhz gezien mer fme connector waarom zitten die aan een antenne
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: pluggen

#2 Bericht door pe1pip »

bubbe schreef:waarom zitten de meeste 144/430 mhz antennes een n connector aan in plaats van een gewone pl plug . en heb ook antennes voor 430 mhz gezien mer fme connector waarom zitten die aan een antenne
Hoi Bubbe,

een 'gewone PL-plug' heeft gegarandeerd een niet constante impedantie. Voor lagere frequenties is dat niet heel erg, maar naar mate de frequentie hoger wordt gaan die impedantie-overgangen reflecties en dus verlies opleveren. En PL-plug, zeker een goede PL-plug, is bruikbaar tot ca. 300 MHz, maar op 450 MHz beginnen de eigenschappen van de stekker echt een probleem te worden. N-connectors en SMA-connectors hebben dan echt de voorkeur. Ik denk niet dat je antennes met FME hebt gezien, waarschijnlijk was dat SMA, een type plug dat vrij gebruikelijk is voor amateur radio spullen en die vaak gebruikt wordt als een N-connector (of trouwens ook een PL) te groot is. SMA begint wat dat betreft BNC aan het vervangen, waar vroeger iedere portofoon een BNC aansluiting had voor de antenne is dat nu vrijwel altijd SMA of RP-SMA.

ps. zelf ben ik geen fan van PL-pluggen, als het even kan vervang ik de PL-connector (of eigelijk de SO socket) van mijn setjes door N als het om 2 meter of hoger gaat.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: pluggen

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik zie op 2m of 70 cm amateurantennes zelden FME. Wellicht is jou antenne bedoeld voor een andere dan de amateurmarkt (TETRA?).

Ik sluit mij aan bij PE1PIP.

Over N versus PL: N heeft een gedefinieerde karakteristieke impedantie (50 Ohm), en dan heeft je connector nagenoeg geen invloed op VSWR. Type-N is tot ver in het GHz gebied bruikbaar.

Bij PL-pluggen en -chassisdelen is er geen standardisatie m.b.t. karakteristieke impedantie. Goede PL pluggen, mits goed aangebracht op de kabel, gaan overigens prima op 2m band. Dit is omdat de fysieke lengte van de connector nog relatief klein is ten opzichte van 2m golflengte. Op 70cm is de beinvloeding van VSWR aanzienlijk meer, zeker als er meerdere PL pluggen, en eventueel koppelstukken, in het pad antenne-transceiver zitten. Ik heb ze overigens wel op 70 cm gebruikt (wel even VSWR bekeken).

Het grote voordeel van PL pluggen: het is grofstoffelijk spul in vergelijking met N.
Voordel van N: hij is ontworpen als RF connector (tot vele GHz), en is waterdicht.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: pluggen

#4 Bericht door PE0AGO »

Pas op voor Chinese etc. goedkope N en SMA prutconnectors, de elektrische (en overige) eigenschappen zijn vaak zeer slecht.

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: pluggen

#5 Bericht door pe1pip »

PE0AGO schreef:Pas op voor Chinese etc. goedkope N en SMA prutconnectors, de elektrische (en overige) eigenschappen zijn vaak zeer slecht.
Helemaal eens, beter een goede PL dan een slechte N of SMA. Je merkt het al bij het monteren van de connector en het wordt daarna niet beter...

Er zijn een paar fabrikanten in Duitsland die connectoren maken die rond de 5-6 euro per stuk kosten, en waar ze ook duidelijke montagehandleidingen van on-line hebben, daar heb ik wel goede ervaringen mee.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: pluggen

#6 Bericht door PA1PDB »

SMA en PL-259 hebben alle twee een slechte eigenschap dat wanneer ze met de hand vast worden gezet het gevaar aanwezig is dat wanneer ze iets los gaan zitten er al snel een slechte verbinding kan ontstaan. :?

Daarom ben ik een liefhebber van BNC of N connectoren :D
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

-Verwijderd account

Re: pluggen

#7 Bericht door -Verwijderd account »

bubbe schreef:waarom zitten de meeste 144/430 mhz antennes een n connector aan in plaats van een gewone pl plug
Ik ben zulke antenne's niet tegen gekomen.
Veelal zijn VHF/UHF antenne's (voor vaste opstelling) voorzien van een standaard PL-connector.
En antenne's voor op de wagen veelal een BNC-connector.

Wat ik bij sommige winkels en webshop wel tegenkom, is dat er keuze is (maar niet altijd) in het type connector waarmee de antenne voorzien is.
Vooral dan bij antenne's voor portofoons.
PE0AGO schreef:Pas op voor Chinese etc. goedkope N en SMA prutconnectors, de elektrische (en overige) eigenschappen zijn vaak zeer slecht.
Wordt vaak gezegd ja, maar hoe of waaraan kan je die dan herkennen :?: Ze zijn immers verpakt in een gesloten plastic zakje.
En in geval van webshops kan je al helemaal geen oordeel vormen. Voordelig geprijsd wil nog niet zeggen dat het dus van bedenkelijke kwaliteit is.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: pluggen

#8 Bericht door PE0AGO »

Koop alleen connectoren en adapters van gerenomeerde fabrikanten, goedkoop is bijna altijd matige kwaliteit.

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: pluggen

#9 Bericht door bubbe »

ben veel antenne's tegen gekomen met een n connector. vooral de diamond x30 en x50 heeft dat veel als ik kijk op de vele site's van winkels . bij onder anderen radio-abe.nl en scanman.nl . heb zelf 70cm yagi antenne's van een duit's merk met een fme plug . zie ook veel dat die fme plug ook veel in de 900 mhz gebruikt word
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: pluggen

#10 Bericht door bubbe »

pe1pip schreef:
bubbe schreef:waarom zitten de meeste 144/430 mhz antennes een n connector aan in plaats van een gewone pl plug . en heb ook antennes voor 430 mhz gezien mer fme connector waarom zitten die aan een antenne
Hoi Bubbe,

een 'gewone PL-plug' heeft gegarandeerd een niet constante impedantie. Voor lagere frequenties is dat niet heel erg, maar naar mate de frequentie hoger wordt gaan die impedantie-overgangen reflecties en dus verlies opleveren. En PL-plug, zeker een goede PL-plug, is bruikbaar tot ca. 300 MHz, maar op 450 MHz beginnen de eigenschappen van de stekker echt een probleem te worden. N-connectors en SMA-connectors hebben dan echt de voorkeur. Ik denk niet dat je antennes met FME hebt gezien, waarschijnlijk was dat SMA, een type plug dat vrij gebruikelijk is voor amateur radio spullen en die vaak gebruikt wordt als een N-connector (of trouwens ook een PL) te groot is. SMA begint wat dat betreft BNC aan het vervangen, waar vroeger iedere portofoon een BNC aansluiting had voor de antenne is dat nu vrijwel altijd SMA of RP-SMA.

ps. zelf ben ik geen fan van PL-pluggen, als het even kan vervang ik de PL-connector (of eigelijk de SO socket) van mijn setjes door N als het om 2 meter of hoger gaat.
de PL-259 connector is tog net iets anders dan een SO-239 de plug lijkt het zelfde maar het schroefdraad is net iets anders en past niet helemaal
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: pluggen

#11 Bericht door PF9ZX »

@ bubbe
PL259 is male en SO239 is female waar de PL259 op gaat.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: pluggen

#12 Bericht door bubbe »

PD9TX schreef:@ bubbe
PL259 is male en SO239 is female waar de PL259 op gaat.
ja sorry zag het nu ook pas.
maar heb soms pluggen die hebben maar voor de helft schroefdraad en die willen niet samen met de pluggen met helemaal schroefdraad.
hoe kan dit het zijn tog pl259 en so239 pluggen.
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: pluggen

#13 Bericht door PE2AAB »

bubbe schreef:
PD9TX schreef:@ bubbe
PL259 is male en SO239 is female waar de PL259 op gaat.
ja sorry zag het nu ook pas.
maar heb soms pluggen die hebben maar voor de helft schroefdraad en die willen niet samen met de pluggen met helemaal schroefdraad.
hoe kan dit het zijn tog pl259 en so239 pluggen.
Simpel.

Je hebt ofwel een PL-259 (PL staat voor Plug)
Afbeelding

Ofwel een SO-239 (SO staat voor Socket)
Afbeelding

Een SO-239 plug bestaat niet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: pluggen

#14 Bericht door PA3DJS »

bubbe schreef:
PD9TX schreef:@ bubbe
PL259 is male en SO239 is female waar de PL259 op gaat.
ja sorry zag het nu ook pas.
maar heb soms pluggen die hebben maar voor de helft schroefdraad en die willen niet samen met de pluggen met helemaal schroefdraad.
hoe kan dit het zijn tog pl259 en so239 pluggen.
De naamgeving is zoals PA2AAB aangeeft. Zoals reeds eerder opgemerkt is hun impedantie niet gestandaardiseerd. Wat daar nog bij komt is dat producenten wel eens rommelen met de mechanische specificaties (zowel met de sockets als de pluggen). Wat jij hebt gehad, hadden wij de afgelopen JOTA 2014 met de 2m/70 cm antenne in de vakwerkmast. Andere antenne in de mast en andere pluggen op de kabel. Alles goed gemonteerd, past de plug niet op de socket van de antenne, net wat schroefdraad te weinig op de plug.

Dachten we op te lossen met de kabel omkeren (zodat de andere plug bovenkwam), maar helaas. toen had ik schroefdraad te veel waardoor de plug niet goed vast zat. Ze kwamen er beneden ook niet uit. Uiteindelijk had een andere zendamateur nog een comet antenne bij zich, en die heb ik er als noodmaatregel maar ingezet. Wel wat minder gain, maar dat is nog altijd veel beter dan geen antenne.

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: pluggen

#15 Bericht door bubbe »

PA3DJS schreef:
bubbe schreef:
PD9TX schreef:@ bubbe
PL259 is male en SO239 is female waar de PL259 op gaat.
ja sorry zag het nu ook pas.
maar heb soms pluggen die hebben maar voor de helft schroefdraad en die willen niet samen met de pluggen met helemaal schroefdraad.
hoe kan dit het zijn tog pl259 en so239 pluggen.
De naamgeving is zoals PA2AAB aangeeft. Zoals reeds eerder opgemerkt is hun impedantie niet gestandaardiseerd. Wat daar nog bij komt is dat producenten wel eens rommelen met de mechanische specificaties (zowel met de sockets als de pluggen). Wat jij hebt gehad, hadden wij de afgelopen JOTA 2014 met de 2m/70 cm antenne in de vakwerkmast. Andere antenne in de mast en andere pluggen op de kabel. Alles goed gemonteerd, past de plug niet op de socket van de antenne, net wat schroefdraad te weinig op de plug.

Dachten we op te lossen met de kabel omkeren (zodat de andere plug bovenkwam), maar helaas. toen had ik schroefdraad te veel waardoor de plug niet goed vast zat. Ze kwamen er beneden ook niet uit. Uiteindelijk had een andere zendamateur nog een comet antenne bij zich, en die heb ik er als noodmaatregel maar ingezet. Wel wat minder gain, maar dat is nog altijd veel beter dan geen antenne.
nu als je op jota bent is het tog allemaal niet weggewerkt. dus makkelijk toegankelijk. maar als je er pas achter komt nadat je de boel mooi hebt weggewerkt dan baal je er mooi van
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Plaats reactie