beginnende sleutelaar :-)

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON3RSK
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2013, 15:18
Roepletters: ON3RSK

beginnende sleutelaar :-)

#1 Bericht door ON3RSK »

Sinds enkele weken het alfabet en de cijfers beginnen zingen en leren bij elke kenteken dat ik zien,straatnaam,......
Nu steeds herhalen op G4FON ,en (normaal) vanavond ga ik de eerste keer een 'les' opnemen op de 2m

een oude krak in CW wil dat speciaal doen zodoende ik vooruit geraakt ,het is ook hij die me motiveerd en aanmoedigd om vol te houden.Zelf zie ik nie hoe ik ook aan 15wpm iets zal kunnen decoderen,via G4FON letter per letter lukt dat wel ,maar als k dan is op de banden hoor lijkt het me allemaal gewoon 1 geheel :-s maar natuurlijk verwacht ik gewoon wss te veel op amper een 2maand tijd........... :-)

in ieder geval de inzet is er ,en al heb ik 5jaar nodig :ooit zal ik eens een qso draaien in cw :-)))

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: beginnende sleutelaar :-)

#2 Bericht door FrankSD »

http://www.zendamateur.com/viewforum.ph ... e01efa4941 lees eens rustig het volgende topic door.... het is nog veel te vroeg voor zelf te seinen en je moet de melodie leren herkennen... eigenlijk niks opschrijven je kan toch niet volgen met schrijven... zelf ben ik iets langer dan een jaar bezig en wil de mensen echt nog niet mij piepjes laten horen
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

ON3RSK
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2013, 15:18
Roepletters: ON3RSK

Re: beginnende sleutelaar :-)

#3 Bericht door ON3RSK »

ik sein ook niet he ,er staat "opnemen" ...... ik neem nu reeds al op rond de 10wpm ,en men leert sneller door iets te doen dan door constant te herhalen ( bij mij toch...)

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: beginnende sleutelaar :-)

#4 Bericht door PA3FAT »

Ik zou de 10wpm echt overslaan, te langzaam om de melodie te herkennen. Zelf ooit gedaan en vecht er nu nog mee.
Direct op 12wpm of liefst nog meer.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: beginnende sleutelaar :-)

#5 Bericht door FrankSD »

Sorry dat ik het zeg maar *fat heeft gelijk dat is een belachelijke snelheid en werkt contraproductief
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: beginnende sleutelaar :-)

#6 Bericht door pa3kc »

Dat is zo. Je bent het op een te langzame manier aan het leren waardoor het vreselijk moeilijk word om sneller te worden later.

Begin te leren op minstens 15wpm. Je wilt zoals al gezegd, de ritme/melodie van de tekens leren. Als dat er 1 keer inzit gaat het stukken makkelijker om hogere snelheden aan te leren.

Je bent op de goede weg, volhouden en doorzetten! :)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: beginnende sleutelaar :-)

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag ON3RSK

Leuk dat je de moeite neemt om CW te leren.
Inderdaad een iets hogere lettersnelheid zou ik ook aanbevelen.

Verder alle dagen oefenen en als het kan op hetzelfde tijdstip.
Ik ben zelf ook een jaar bezig geweest het nemen goed op orde te krijgen (20 WPM).

Seinen was daarna in een week of 6 op orde en na 3 maanden werkte ik op de band met een paddle, het helpt dan wel enorm als je met iemand bekends kan oefenen dat beperkt de zenuwen.
Kan nog steeds niet goed seinen met een rechte sleutel , ik vind dat ondingen, maar weet heel goed dat het aan mijn motoriek ligt en niet aan de sleutels haha.

Vooral niet paniekeren als het een paar weken niet vooruit gaat, er komt vanzelf een moment dat je er door het moeilijke punt en snelheid heen schiet.

Heel veel plezier alvast met het oefenen en heel veel motivatie gewenst.
Morse is als je het beheerst een heel mooie mode, het klinkt misschien stom, als ik erg veel last heb van stress ga ik dat te lijf met morse, het brengt rust in mijn donder.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

ON3RSK
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2013, 15:18
Roepletters: ON3RSK

Re: beginnende sleutelaar :-)

#8 Bericht door ON3RSK »

alvast bedankt voor deze reacties



Ik oefen idd met een bekende dagelijks doe ik mijn oefeningen nu aan 15WPM maar met iets langere pauzes tussen de letters,op zich gaat het vrij goed heb ik de indruk,maar wat ik wel opmerk is dat na een 10tal minuten oefenen de concentratie verminderd (vermoeidheid?) waardoor plots letters in elkaar lijken over te gaan zonder dat k ze neem.Bestaat er zoiets als over-training? of bijt je best op die momenten door......

nu speel ik elke morgend en avond de mp3's van K7QS in de wagen als oefening op weg van en naar het werk,thuis oefen ik dan nog met G4FON en justlearnmorse.

in de dode momenten overdag gebruik ik dan nog de IZ3UUF app op mijn phone,

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: beginnende sleutelaar :-)

#9 Bericht door PA1LH »

@on3rsk, ik zou inderdaad je snelheid van 10 wpm verhogen naar minimaal 12wpm.
Je moet voor jezelf een snelheid proberen te vinden dat je simpelweg niet in staat gaat zijn om de punten en strepen te kunnen tellen.
Leer jezelf aan om de melodie van elk teken te herkennen.
Nu na pas 2 maanden moet je jezelf er nog weinig van voorstellen, maar blijven proberen, elke dag minimaal een kwartier.
Zelf zit ik al ruime tijd op lcwo.net.
Daar kun je jezelf prima uitleven op cw :)
Succes met het leren. Hou er rekening mee dat wanneer je wat verder geraakt met de leestekens en cijfers, je zult merken dat het lastiger wordt om op te nemen.
Maar juist dan moet je blijven doorzetten, elke dag jezelf er toe zetten om toch minimaal een kwartier met cw bezig te zijn.
Veel succes. !
Leon - PA1LH.

ON3RSK
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 sep 2013, 15:18
Roepletters: ON3RSK

Re: beginnende sleutelaar :-)

#10 Bericht door ON3RSK »

Een jaar volgehouden en nu goed op dreef (het opnemen zou nog vlotter mogen)
Paar weken geleden hebben we met ons "cw klasse" deelgenomen aan de veldslag met de call on4pra/p ,wat tevens onze vuurdoop was..... Ingeschreven voor 24u open band,maar ik schat een 16uur actief geweest en toch 265 qso's ongeveer gemaakt :-) zelf nu ook al tijd actief op HF van thuis uit, krijg steeds goede respons van de tegen stations ondanks de nog vele beginnersfouten :-) maar toch,de smaak zit erin.
Nu stap voor stap de snelheid omhoog.

On3rsk
Dimitri

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: beginnende sleutelaar :-)

#11 Bericht door PA1ZP »

Dag Dimitri

Dat is nog eens goed nieuws.
Erg leuk te horen dat er toch zo heel af en toe nog een nieuwe sleutelaar bijkomt.

Over je vermindert nemen na een minuut of 10, ik heb dat ook gehad in het begin.
Ik oefende altijd met PA3DHN Wim (helaas SK) en na een minuut of 10 was ik moe aan het worden.

Dat gaat terzijner tijd wel weg.
Snelheid gaat vanzelf omhoog, is gewoon een kwestie van verbindingen maken en nog meer verbindingen maken.
Helaas ben ik de laatste tijd zelf niet echt veel meer actief op HF met CW, het komt er gewoonweg niet van, ik ben zowiezo niet veel meer actief, druk met van alles.

Heel veel plezier en veel leuke verbindingen gewenst Dimitri.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: beginnende sleutelaar :-)

#12 Bericht door pa4o »

De doorzetter wint Dimitri.

Peter

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: beginnende sleutelaar :-)

#13 Bericht door PA3FAT »

goed bezig !

Loon naar werken.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: beginnende sleutelaar :-)

#14 Bericht door pa1bvm »

teken snelheid relatief hoog .. en flink wat ruimte tussen de tekens
dat ging bij mij redelijk vlot ...

Plaats reactie