Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
PA3X

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#16 Bericht door PA3X »

Dan moet je de directie toch anders aanpakken, die Agilent kost ongeveer 1500 euro maar dan heb je wel iets dat vanaf 300 KHz tot 6 GHz loopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#17 Bericht door PA3DJS »

De in line couplers met koppellus (zoals jij schijnt te hebben, of te kunnen hebben), kunnen zeer breedbandig zijn, maar de overdracht is sterk frequentie afhankelijk. Halvering van frequentie betekent 6 dB minder overdracht.

Dat is op zich geen probleem vanwege je SA met TG en open correctie mogelijkheid. Als de koppeling te laag wordt zou je overspraakproblemen kunnen krijgen (via een andere weg dan via de coupler), maar ik neem aan dat je daar wel op bedacht bent.

Heb je die PTI coupler (of kun je hem lenen)?
Wat is je gewenste frequentiebereik, en bereik dat je in één keer wilt meten?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#18 Bericht door PE0AGO »

Deze fabrikant heeft er een omrekentabel op geplakt.
Bijlagen
HZ547 VSWR.JPG

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#19 Bericht door radioshack »

Voor €1.500,00 een Agilent tot 1,5GHz met tracking generator?! Welk model en waar?

De SA loopt tot 1,5GHz, maar het gaat voornamelijk van 1...30MHz en als het kan ook voor 2m en 70cm.
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

PA3X

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#20 Bericht door PA3X »

Alleen de VSWR bridge.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#21 Bericht door PE0AGO »

Heb er een opgezocht met ongeveer gelijke afmetingen (lengte koppellus), van Siemens.

Ooit in een grijs verleden heb ik die gemeten, de koppeldemping is binnen 1dB "recht" 20dB van 1 tot 2,5 GHz.

Buiten die frequentieband is hij wel bruikbaar maar wijkt de koppeldemping sterk af.

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#22 Bericht door paul »

PE0AGO schreef:
paul schreef:Als het een directional coupler, met een verzwakte uitgang is, kan er beryllium in zitten.
Natuurlijk moet je je eigen plan trekken, maar ik zou deze niet zo maar open maken.

:wink: http://www.amateurtele.com/index.php?nav=1&artikel=47


Ben in mijn verzameling van tientallen merken en soorten directional couplers nog geen tegengekomen met berylliumoxide, wel met berylliumkoper.
Zo zie je maar, je kan niet alles gezien hebben, of weten.
Deze foto's heb ik zojuist zelf gemaakt van een eigen coupler, en zijn dus niet van internet of zo.

Een van de vele couplers die ik heb :wink:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#23 Bericht door PE0AGO »

Grapjas, hier is dat Siemens geval.
Bijlagen
Siemens directional coupler PE0AGO.JPG

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#24 Bericht door PE0AGO »


paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#25 Bericht door paul »

PE0AGO schreef:Grapjas, hier is dat Siemens geval.
Grapjas?

Ik ben bloed serieus!

Dat beryllium stickertje is gewoon echt!
Zit op deze Coupler omdat het er in zit.
Niks meer en niks minder!

En het is zeker geen grapje!

Dus wees voorzichtig, in plaats van een ...

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#26 Bericht door pa0ejh »

grapjas, wat jij daar hebt is een 6dB PowerTap, dus als je TapPort niet of verkeerd wordt afgesloten, zal 1/4 van het toegevoerde vermogen door een Dummy in warmte worden omgezet, daar zit berryllium in...

Een Directionele Coupler die wij bedoelen wordt met lage vermogens gebruikt, uW of mW .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#27 Bericht door PA3DJS »

radioshack schreef:Voor €1.500,00 een Agilent tot 1,5GHz met tracking generator?! Welk model en waar?

De SA loopt tot 1,5GHz, maar het gaat voornamelijk van 1...30MHz en als het kan ook voor 2m en 70cm.
Check even de pinnen van de N-connectoren (voor 50/75 Ohm) voordat je er 50 Ohm N-male in stopt. Indien 50 Ohm, zorg dat je twee goede dummy loads hebt met eventueel adapters om op N uit komen, zet je verzwakking in je SA op 10 dB, en ga gewoon lekker meten, dan kom je er vanzelf achter.

Mocht je problemen hebben met het meten zelf en hoe zaken te interpreteren, dan weet je het forum te vinden. Ik verwacht problemen in het 1..30 MHz gebied, maar meten = weten.

Meten=weten betekent hier: calibreren/corrigeren met je analyser, en vervolgens meten met Short Open en Load. Wat je terug meet met Short en Open moet nagenoeg hetzelfde zijn (ofwel 0 dB na calibratie), en met Load moet je natuurlijk weinig terugkrijgen (voor zendamateurtoepassing zou ik kunnen met >26 dB minder kunnen leven).

Mocht 1..30 MHz niet goed gaan, dan kun je die eventueel zelf bouwen (zo'n ding met ringkern trafo om de doorgaande lijn zoals ook in veel HF VSWR meters zit). Het leuke met je SA is dat je zowel met klein signaal, als groot signaal kunt meten omdat je geen diodedetector gebruikt.

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#28 Bericht door paul »

pa0ejh schreef:grapjas, wat jij daar hebt is een 6dB PowerTap, dus als je TapPort niet of verkeerd wordt afgesloten, zal 1/4 van het toegevoerde vermogen door een Dummy in warmte worden omgezet, daar zit berryllium in...

Een Directionele Coupler die wij bedoelen wordt met lage vermogens gebruikt, uW of mW .
Lees mijn eerste post over directional coupler nog eens, en daarna je eigen reactie.

De foto's zijn van een directional coupler, en van niks anders. http://en.wikipedia.org/wiki/Power_divi ... l_couplers
Welke ik ondermeer in -6, -10, -20 dB bezit, en in het verleden beroepsmatig heb gebruikt.

Ik ga weer snel in mijn hok, en ga weer lekker over op het meelezen van de kukeleku's.

suc7 allemaal.

Plaats reactie