Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

Alles wat te maken heeft met meetapparatuur en ander gereedschap.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#1 Bericht door radioshack »

Radiovrienden,

Wie kan mij verder helpen met het volgende: Voor mijn spectrum analyser wil ik een VSWR meetbrug hebben voor antenne metingen. Ik kan iets zelf bouwen (Wheatstone brug "ding") of iets kant-en-klaars gebruiken. Kosten zijn (uiteraard) van belang, dus zelfbouw is in dit geval logisch. Maar wat te koop is, hoef het niet te maken. Ik heb een instrument gevonden waarvan ik het vermoeden dat dit interessant kan zijn.

Het is een Philips kastje met vier N-connectoren. Twee op de uiteinden en twee aansluitingen naast elkaar. Gezien de vorm, type/aantal aansluitingen en label bij de aansluitingen heb ik het vermoeden dat het een in-line SWR brug is.

- Kan iemand dit vermoeden bevestigen/ontkrachten?
- Zo, niet, wat is het dan wel?
- Is dit te gebruiken als SWR meetbrug voor een spectrum analyser?
- Is er iets anders te vertellen over dit apparaat?!
swr_brug2.png
swr_brug1.png
Opdruk:

Code: Selecteer alles

Philips Telecommunicatie Industrie NV
8BE 573/00
BT 3648/S 63
Op Google heb ik niets kunnen vinden van dit "kassie", ook niet op typenummer. Met de SA heb ik er aan gemeten, maar ik weet niet goed hoe ik de resultaten moet interpreteren. Het lijkt er wel sterk op dat de uiterste twee connectoren met elkaar verbonden zijn zonder verliezen. (Hetgeen het vermoeden bevestigd dat het een in-line meet "ding" is.

Wie-o-wie kan mij verder helpen? Alles is welkom!
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#2 Bericht door PE0AGO »

Aan de symbolen bij de N-connectors (van de koppellijn) te zien is het idd een richtkoppeling.

Vier schroefjes lossen van het plaatje met de connectors en het word duidelijk wat het is.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#3 Bericht door radioshack »

PE0AGO schreef:Aan de symbolen bij de N-connectors (van de koppellijn) te zien is het idd een richtkoppeling.

Vier schroefjes lossen van het plaatje met de connectors en het word duidelijk wat het is.
Bednakt voor de reactie. Forwarded en Reflected power zou inderdaad aannemelijk zijn. Voordat ik ik ga schroeven hoop ik dat iemand uitsluitsel kan geven. Mogelijk beschadig ik iets bij het openen. Als het stil blijft in dit topic zal het wel neerkomen op een "kijkoperatie". ;-)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#4 Bericht door PA3DJS »

Met PE0AGO eens dat het een directional coupler (richtkoppelaar) is waarmee je zowel het heengaande als gereflecteerde vermogen kan "proben" in een doorgaande transmissielijn.

Wat je niet weet (al heb je hem open) is het frequentiebereik, koppelverzwakking en de impedantie. Vergelijk de contacten even met die van een 50 Ohm fem. N connector, dan weet je zeker dat het 50 Ohm is, of niet.

Je kunt "gewoon" de proef op de som nemen en gaan meten. Als je gaat meten, zo'n coupler werkt alleen goed als beide poorten op de zijkant met de referentie-impedantie afgesloten zijn. Dus als je aan één poort meet, moet je de andere met een goede dummyload afsluiten.

De uitgang (of ingang, je kunt het ding omkeren) afsluiten met open, load en short, en gewoon kijken wat er uit komt bij verschillende frequenties. Als je gaat sturen uit een bron (generator) die niet 50 Ohm uitgangsimpedantie heeft (bijvoorbeeld een RF versterker), zet dan tussen de versterker/signal source en coupler een verzwakker (bijv 6...10 dB), dan weet je zeker dat het forward power dat de generator/signal source levert, niet noemenswaaradig afhankelijk is van de misaanpassing die je aan de generator aanbiedt.

Het lullige is dat PTI van alles gemaakt heeft (van HF tot SHF), waardoor het bruikbare frequentiebereik ergens tussen HF en SHF kan liggen...

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#5 Bericht door paul »

Als het een directional coupler, met een verzwakte uitgang is, kan er beryllium in zitten.
Natuurlijk moet je je eigen plan trekken, maar ik zou deze niet zo maar open maken.

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#6 Bericht door PA0LMD »

jacob,
Als ik het plaatje goed bekijk denk ik dat je op de N conn. met het weerstand symbool een (50 ohm ? ) afsluitweerstand moet plaatsen.
De andere N conn. is dan forward of reverse al naar gelang hoe je in- en uitgang ( de tegen over elkaar liggende aansluitingen ) aansluit.
Om het ding te testen heb je 2 goede( 50 ohm ? ) afsluitweerstanden nodig.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#7 Bericht door PE0AGO »

paul schreef:Als het een directional coupler, met een verzwakte uitgang is, kan er beryllium in zitten.
Natuurlijk moet je je eigen plan trekken, maar ik zou deze niet zo maar open maken.

:wink: http://www.amateurtele.com/index.php?nav=1&artikel=47


Ben in mijn verzameling van tientallen merken en soorten directional couplers nog geen tegengekomen met berylliumoxide, wel met berylliumkoper.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#8 Bericht door PA3DJS »

paul schreef:Als het een directional coupler, met een verzwakte uitgang is, kan er beryllium in zitten.
Natuurlijk moet je je eigen plan trekken, maar ik zou deze niet zo maar open maken.

Hallo Paul,

De kans op rare stofjes is nihil. Volgens Radioshack zit er tussen in- en uitgang geen demping/weerstand waardoor de coupler geen ingebouwde verzwakking heeft.

@Radioshack: Als je de vier schroefjes van het plaatje losdraait waar de twee N connectors op zitten, en het komt vrijwingsloos omhoog, dan kun je wellicht kijken wat eronder zit. Vervolgens kun je besluiten om het plaatje verder omhoog te tillen. Het zou mij niets verbazen als het een gewone luchtgekoppelde coupler is waarbij de uitkoppellus direct tussen twee N connectoren zit.

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#9 Bericht door radioshack »

Dank dank!

Het plaatje is los geschroefd en het resultaat is zoals voorspeld. Het is niet veel meer dan een plaatje met wee pluggen en een zilveren plaatje tussen de contacten. Het kan niet lissen dat het inderdaad een swr meerbrug is. Maar dan zonder de verdere schakeling.

De vraag is nu of dit bruikbaar is als basis voor een vswr brus voor aan de analyser. Ik zit niet helemaal in de theorie om een goede keus te kunnen maken. De werking van de brug van Wheatstone heeft zich bewezen en de analyser is hier op berekend. Is het wijsheid om een Wheatstone brug te maken, of is hetzelfde resultaat te bereiken met dit onderdeel met toevoeging van de gebruikelijke componenten?!
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#10 Bericht door pa0ejh »

Het is zeker bruikbaar, maar gezien de lengte van de koppelstrip zal de werking optimaal zijn in het UHF gebied, blijft alleen nog de vraag of de impedantie 50 of 75 Ohm is....
Dir-Cplr.PNG
Dir-Cplr.PNG (3.18 KiB) 8604 keer bekeken
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#11 Bericht door PA3DJS »

We weten nu zeker dat een directional coupler is op basis van één koppellus. Het component geeft een sample van zowel het forward power als reflected power. Op basis van die twee gegevens kun je de reflectiecoefficient bepalen en vervolgens de VSWR.

De koppeling tussen de doorgaande lijn en de twee connectoren op de zijkant is zeer waarschijnlijk zeer frequentieafhankelijk. Als je in een klein frequentiebandje meet (dus BW/Fcenter < 0.2, of één frequentie), dan is zo'n component met een SA goed bruikbaar. Als je relatief breedbandige VSWR sweeps wilt maken, en je SA beschikt niet over een correctiemogelijkheid, dan is het gebruik lastig omdat je zelf de correctie achteraf toe moet passen.

Wat is je gewenste frequentiebereik?
Heeft je SA een TG?
Moet het een portable oplossing zijn?

Je zult zelf wat moeten rekenen om tot het gewenste resultaat te komen, en enkele calibratie/verificatieslagen uit moeten voeren tijdens normaal gebruik, maar natuurlijk ook eerst om te kijken of de coupler geschikt is voor jouw frequentiegebied. Het laatste komt neer op met behulp van "open", "short" en "load" de koppelfactor te bepalen en de nauwkeurigheid (directivity).

Je zult tevens een goede "load" (laagvermogen dummyload) moeten hebben om de uitgangspoort die je niet gebruikt af te sluiten omdat anders het component niet werkt.

PA3X

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#12 Bericht door PA3X »

Je zult zelf wat moeten rekenen om tot het gewenste resultaat te komen, en enkele calibratie/verificatieslagen uit moeten voeren tijdens normaal gebruik, maar natuurlijk ook eerst om te kijken of de coupler geschikt is voor jouw frequentiegebied. Het laatste komt neer op met behulp van "open", "short" en "load" de koppelfactor te bepalen en de nauwkeurigheid (directivity).

Je zult tevens een goede "load" (laagvermogen dummyload) moeten hebben om de uitgangspoort die je niet gebruikt af te sluiten omdat anders het component niet werkt.

Uren bezig wie weet is het een goed idee om gelijk iets goeds te kopen dan rommelen in de marge omdat een je geld wil besparen.
Een hobby kost nu eenmaal geld.

Koop een goede brug van R&S (Wiltron) of een Agilent (HP)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2529
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#13 Bericht door PA3DJS »

@PA3X: Ik geloof dat je citeren niet goed gegaan is.

De reden van mijn opmerking was dus ook om eerst na de denken wat je wilt. Wil je een aantal van die "ongemakken" niet, dan zul je naar iets anders uit moeten kijken.

Je meetopstelling controleren, correctie voor de koppelfactor, en RC naar VSWR omrekenen blijft overigens nodig, ook met de coupler in jouw afbeelding.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#14 Bericht door PE0AGO »

Low cost couplers ................... http://217.34.103.131/products/Couplers.shtml

Gebruikersavatar
radioshack
Berichten: 349
Lid geworden op: 24 sep 2012, 15:05
Roepletters: PE2CJ
Locatie: JO22xe
Contacteer:

Re: Wie weet wat dit is? SWR meetbrug?

#15 Bericht door radioshack »

Als ik mij niet vergis zijn er twee soorten bruggen. Een variant met een "spoel" rond of langs de doorgaan de doorgaande lijn of de variant met de wheatstone brug. De laatste vatiant heeft zich bewezen als breedbandig. Omdat het voor meten is met een SA (Rigol DSA815-TG) is alleen het gereflecteerde interessant. Drie weerstanden in een Wheatstone brug zijn breedbandig. Geldt dit ook voor een in lijn directional coupler?

De SA heeft een VSWR functie met bijbehorende "open" calibratie. Enige afwijkingen worden dus gecompenseerd...

Een hobby mag geld kosten, maar met de aanschaf van een DSA815-TG is de directie niet meer bereid tot extra investeringen dit boekjaar. ;-)
http://www.polytech.nu (Voorheen ook bekend als www.amateurtele.com...)

Plaats reactie