morse code tutor

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

morse code tutor

#1 Bericht door PA7RG »

Omdat ik niet altijd achter mijn pc wil zitten om mijn morse te leren en te oefenen, keek ik eens naar een morse code tutor als de MFJ-418. De gebruikaanwijzing valt mij toch een beetje tegen. M.i. moet je na een eerste serie het geheugen deels weer vrij maken voor de volgende serie (steeds een teken wissen en een nieuwe invoegen). Echter zo'n los apparaatje spreekt mij wel aan.
Ik denk dat de huidige pics veel mogelijkheden hebben om wat meer aan te kunnen, zeker als ik de app's zie voor de Android of de IPhone.

Kennen jullie dergelijke morse code tutors die je geschikt vindt, eventueel als kit?

Ik ken al een aantal programma's voor de smart phone, maar wil ik op vakantie mijn telefoon gewoon thuis laten...

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: morse code tutor

#2 Bericht door PA9CW »

Robert,

Toen ik in de "vorige eeuw" morse ben gaan leren heb ik na een paar maanden de MFJ-418 aangeschaft. Dat werkte in mijn geval prima. De cassette bandjes waren in die tijd niet echt gebruiksvriendelijk. De MFJ gaf duidelijk meer mogelijkheden. Ik heb er veel plezier van gehad. Wat ik me kan herinner is dat je kan kiezen dat hij letters, cijfers, Q-codes of complete QSO's laat seinen. En ben uiteindelijk de eerste keer meteen geslaagd :D

Het apparaatje heb ik een aantal jaren gelden ( helaas ) verkocht.

In deze tijd zou ik toch voor een app op de telefoon of tablet gaan. Is een stuk goedkoper. En er zijn er genoeg..

Succes met het leren van morse.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: morse code tutor

#3 Bericht door coolepascal »

Hmm ja een microcontrollertje heeft zat geheugen om wat patroontjes op te slaan.
middagje knutselen en je bent klaar.
Al eens een Arduino geprobeerd ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: morse code tutor

#4 Bericht door PH2LB »

PA7RG schreef:Ik ken al een aantal programma's voor de smart phone, maar wil ik op vakantie mijn telefoon gewoon thuis laten...
Hele goede keus Robert, zouden meer mensen moeten doen ;-)

Maar zonder gekheid, voor het offgrid werk (bereikbaar zijn is leuk, maar ik bepaal of ik bereikbaar ben of niet), heb ik een tablet met daarop naslag werken maar ook 2 morse apps. IZ2UUF Morse Koch en Morse Player, de eerste voor het trainen volgens de Koch methode en de andere om stukken tekst af te spelen.

Mooie van Morse Player is dat hij ook instelbare QRM kan generen waardoor het afspelen meer natuur getrouw is. Iets wat ik graag bij de IZ2UUF Morse Koch gehad zou willen omdat dan de pieptjes minder scherp zijn.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: morse code tutor

#5 Bericht door PA1LH »

Of misschien een idee een simpele morse sounder te bouwen?
Ben zelf ook al tijdje op zoek naar een simpel bouwwerkje voor een sounder.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: morse code tutor

#6 Bericht door pa3dsc »

Of een project van K1EL
http://k1el.tripod.com/files/k9man.pdf
met receive practice mode.
Het ontwerp is ook met recht op en neer sleutel te gebruiken.
source code ook voor 16F628 beschikbaar

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: morse code tutor

#7 Bericht door PA7RG »

PA1LH schreef:Of misschien een idee een simpele morse sounder te bouwen?
Ben zelf ook al tijdje op zoek naar een simpel bouwwerkje voor een sounder.

Nee, dat is echt wat anders en die heb ik al.
Kijk hier http://nt7s.com/2008/11/nt7s-code-practice-oscillator/ . Of zoek naar een code practice oscillator: cpo. of naar eentje met een 555.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: morse code tutor

#8 Bericht door PA7RG »

pa3dsc schreef:Of een project van K1EL
http://k1el.tripod.com/files/k9man.pdf
met receive practice mode.
Het ontwerp is ook met recht op en neer sleutel te gebruiken.
source code ook voor 16F628 beschikbaar
Goh, niet geweten dat daar ook een practice mode in zit. Maar ik zoek een echt trainingsapparaat dat steeds een karakter toe laat voegen, dus als de MFJ-418. In mijn ft-897 en in mijn porto zit ook zo'n practice mode, maar dan heb je direct alle tekens. Ik vrees dat ik toch via mijn smart phone moet proberen. Probleem met deze multifunctiedingen is dat je gelijk weer je mail gaat checken, in je agenda gaat kijken, ... Ik zoek dus meer een apparaatje met een tunnelblik :lol: Nu maak ik met JLMC een geluidsbestand aan, dat ik in ITunes importeer en op mijn IPod zet. Gaat ook wel, maar minder flexibel om tussentijds het tempo te verhogen en een teken toe te voegen.

Ik had een beschrijving in QST van augustus 2004 gevonden, maar dat is toch wat omslachting en zonder display.
Op de site van PA0WV zie ik ook mooie dingen, maar niet om stapsgewijs te leren. Later nog maar eens raadplegen om goed te leren seinen. Nu houd ik mij bezig met het opnemen. Dat kost voldoende moeite en moet dus veel oefenen.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Plaats reactie