welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

Alles over morse.
Bericht
Auteur
dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#16 Bericht door dxhunter »

Nou ik hoop dat Robert er nog wat mee kan na zoveel uiteenlopende adviezen.
Bij het leren van CW is motivatie en discipline doorslaggevend voor het halen van succes. Om gemotiveerd te blijven moet het vooral leuk zijn. Dus ik zou zeggen, doe vooral wat je leuk vind. Mocht dat het gebruik van een paddle zijn, nou dan doe je dat.
Wat betreft je seinschrift, ik denk net dat het is met een handschrift, de een schrijft nou eenmaal netjes de anders niet en zal waarschijnlijk ook nooit netjes (kunnen) leren schijven.
Het is denk ik ook een kwestie van hoeveel waarde je er aan hecht. Ik persoonlijk vind correct seinen wel van belang, ik zie het als mijn visitekaartje op de band. Dat is ook het leuke van CW vind ik, steeds je operating practise verbeteren

Dan over de paddle. De Kent paddle is een prima keus maar je kan ook gaan voor een gebruikt exemplaar van een ander merk. Als het gaat om paddles die (veel) minder dan 100 euro kosten nieuwprijs ga je denk ik wel inleveren op kwaliteit.

Er zijn OM's die de squeeze techniek niet (goed) onder de knie kunnen krijgen, zij gaan dan bijv. verder met een single lever paddle. Op de band is dat verschil niet waar te nemen, als er gebruikt gemaakt wordt van een keyer dan tenminste.

Verder zit er ook verschil tussen keyers onderling, dat kan ook heel persoonlijk zijn wat je prettig vind werken. Ook de instelling IAMBIC mode A of B is iets om in de gaten te houden als je gaat beginnen.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#17 Bericht door maarten_c »

PA1ZP schreef:Ik heb er heel wat rechte sleutels , en er ook heel veel getest en geprobeert en vind de Zweedse sleutel met de bladveer in plaats van de lagertjes het lekkerste seinen gevolgd door een ongelofelijk goedkoop Japans sleuteltje ( Tyco dacht ik ) met een klein knopje gemonteerd wat eigenlijk bedoelt is voor een keukenkast deurtje.
Ik heb ook zo'n zweedse sleutel met nummer 6589 en het is inderdaad een voortreffelijke sleutel om mee te seinen.
Alleen snap ik niet waarom het plankje waarop de sleutel gemonteerd is, niet doorloopt tot voorbij de knop om te seinen.
Als je dat niet doet, loop je het risico dat hij gaat kantelen.
In het begin had ik daar veel moeite mee. Overigens dwingt deze sleutel je wel tot het goed hanteren van de recht op en neer
Waarom iedereen en ook ik je eerst adviseer om een recht op en neer sleutel te gebruiken? Je krijgt meer cw-feeling met een recht op en neer sleutel.

Als keyer prefereer ik een kent keyer.
Degelijk gebouwd en goed instelbaar.

http://www.kent-engineers.com/TWINinfo.htm

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#18 Bericht door PA0ETE »

pe1pip schreef:
PD2R schreef:Veel mensen geven aan om eerst met een straight key te beginnen maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat zo is. Verreweg de meeste CW amateurs die ik ken gebruiken een paddle. Waarom dan moeite doen om het eerst op een straight key te leren?
ik gok omdat de examens altijd met een rechte sleutel werden afgenomen. Een paddle is wel een beetje een typemachine waar een rechte sleutel een ganzenveer zou zijn.
De reden om een gewone sleutel op het examen te gebruiken is simpelweg dat de eis vanouds was dat je moest kunnen seinen en opnemen. :-)

Er is een andere reden waarom dat waarschijnlijk zo gebleven is.

Even een beetje perspectief scheppen: rond 1900 waren er heel veel telegrafisten met wat nu een 'muisarm' of RSI genoemd wordt. Een zenuwontsteking, veroorzaakt door teveel vrijwel identieke bewegingen na elkaar, vaak onder tijdsdruk.

Vibroplex vond vervolgens de 'bug' uit. Dat is een sleutel die je horizontaal bedient, waar bij door middel van een bladveer de punten worden geseind, maar je zelf handmatig de strepen maakt. Die strepen sein je eigenljk precies zoals met een gewone sleutel, maar dan in horizontale richting. De punten (die dus automatisch gaan) doe je met je duim.

Op de bladveer van de bug zit een gewichtje. Dat kun je verder van of dichterbij het scharnierpunt vastzetten. Hoe verder het gewichtje van het scharnierpunt zit, hoe langzamer (alleen) de punten worden geseind.

Dit maakte een enorm verschil. Op slag waren veel beroepstelegrafisten van hun muisarmklachten af, en het concept (waar Vibroplex patent op had) werd daarna ook door andere fabrikanten aangeboden.

De bug was in de meeste landen voor gebruik op schepen verboden. Daar waren twee redenen voor. 1. in geval van nood moest de marconist niet zijn vaardigheid op de gewone sleutel door gebrek aan oefening zijn verloren. Hij moest desnoods nog met een schakelaar of twee draadjes een leesbaar schrift kunnen maken. 2. het gewicht, d.w.z. de verhouding tussen punten en de ruimtes daartussen, en enigszins ook de seinsnelheod variëren redelijk veel met het stampen en deinen van een schip. Helt de bug naar links (ik geloof dat ik het goed zeg) zijn de punten langer dan de tussenruimtes, en naar rechts zijn ze korter.

Bij zware deining kan het voorkomen dat er met een bug niet te seinen is.

Toen tientallen jaren later elektrische bugs in gebruik kwamen, die niet van deining afhankelijk waren en die bovendien ook de strepen 'maakten' bleef in de meeste landen (ook in Nederland) de automatische seinsleutel aan boord van schepen taboe. Overigens hadden veel marconisten zo'n ding wel aan boord staan en werden ze ook gebruikt. Formeel mocht dit dus niet.

Ongetwijfeld heeft dat ook een rol gespeeld bij de examens voor zendamateurs.

Ik heb er lang over getwijfeld, maar aan de hand van een paar voorbeelden in mijn omgeving denk ik echt dat het niet nodig is om met een handsleutel of rechte sleutel te beginnen. Als je tenminste de nadelen beseft. Het is voor ons 'oude knakkers' wel leuker als mensen met een rechte sleutel blijven seinen, maar ik denk dat je je daar niet zoveel van aan moet trekken. Je moet doen wat leuk is. Seinen leren met een rechte sleutel duurt bovendien heel wat langer dan het leren werken met zo'n automaat. Ik ken trouwens een N-amateur hier in de buurt die zweert bij mooie rechte sleutels, en die je zeer geregeld met zo'n ding onderin de 20 meterband kunt aantreffen.

Maar goed, als je maar niet op een computertoetsenbord naar me gaat seinen, want dan word ik wel verdrietig. :-)
Vibroplex bug
Vibroplex bug
100th_anniversary_original_jpg.jpg (21.48 KiB) 5213 keer bekeken
De bug van Vibroplex. Beetje klein, maar goed zichtbaar is denk ik wel de bladveer, en het ciliindervormige gewichtje daarop waarmee de snelheid wordt ingestld.

(foto komt van vibroplex.com)

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#19 Bericht door EA5JEX »

Je zou inderdaad gewoon met ene paddle kunnen beginnen, de gewone sleutel werd gebruikt omdat daar examen mee afgenomen werd. Als je geen examen doet, hoef je daar ook geen geld of energie in te steken (tenzij je het leuk vindt).

Kees

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#20 Bericht door pa3dq »

maarten_c schreef:
PA1ZP schreef:Ik heb er heel wat rechte sleutels , en er ook heel veel getest en geprobeert en vind de Zweedse sleutel met de bladveer
Ik heb ook zo'n zweedse sleutel met nummer 6589 en het is inderdaad een voortreffelijke sleutel om mee te seinen.
Alleen snap ik niet waarom het plankje waarop de sleutel gemonteerd is, niet doorloopt tot voorbij de knop om te seinen.
Als je dat niet doet, loop je het risico dat hij gaat kantelen.

Moi,

Ooit zo een sleutel gekopieerd en na 15jr weer gevonden, nu alweer 4mnd aan het oefenen, het begin is er weer 8)
Maar wel op een stabiele massieveSTplaat van 175x80x12 mm, misschien een idee !
Vind het nog steeds een geweldige gemakkelijke sleutel

En inderdaad we moesten toen nog seinen meen dat er junkers opgesteld stonden maar je mocht ook je eigen aansluiten
Maar nu ik weer een beetje radioactief word begrijp ik dat het ouwe handwerk weer word gewardeerd met sideswipers, bug's en straightkey's ????
Suc6 met je keuze

73'GeertJan
Bijlagen
Herschaalde  10-10-2013.jpg
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#21 Bericht door PC1A »

Ook ik kan je de Kent aanbevelen, ik heb een "opgevoerde" versie,
waarbij de plastic paddles zijn vervangen door Begali vingerpieces.
DSC03289 (Medium).JPG
Laatst gewijzigd door PC1A op 18 feb 2014, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#22 Bericht door pe1pip »

PA0ETE schreef:
pe1pip schreef:
PD2R schreef:Veel mensen geven aan om eerst met een straight key te beginnen maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat zo is. Verreweg de meeste CW amateurs die ik ken gebruiken een paddle. Waarom dan moeite doen om het eerst op een straight key te leren?
ik gok omdat de examens altijd met een rechte sleutel werden afgenomen. Een paddle is wel een beetje een typemachine waar een rechte sleutel een ganzenveer zou zijn.
De reden om een gewone sleutel op het examen te gebruiken is simpelweg dat de eis vanouds was dat je moest kunnen seinen en opnemen. :-)

Er is een andere reden waarom dat waarschijnlijk zo gebleven is.

Even een beetje perspectief scheppen: rond 1900 waren er heel veel telegrafisten met wat nu een 'muisarm' of RSI genoemd wordt. Een zenuwontsteking, veroorzaakt door teveel vrijwel identieke bewegingen na elkaar, vaak onder tijdsdruk.

Vibroplex vond vervolgens de 'bug' uit. Dat is een sleutel die je horizontaal bedient, waar bij door middel van een bladveer de punten worden geseind, maar je zelf handmatig de strepen maakt. Die strepen sein je eigenljk precies zoals met een gewone sleutel, maar dan in horizontale richting. De punten (die dus automatisch gaan) doe je met je duim.

Op de bladveer van de bug zit een gewichtje. Dat kun je verder van of dichterbij het scharnierpunt vastzetten. Hoe verder het gewichtje van het scharnierpunt zit, hoe langzamer (alleen) de punten worden geseind.

Dit maakte een enorm verschil. Op slag waren veel beroepstelegrafisten van hun muisarmklachten af, en het concept (waar Vibroplex patent op had) werd daarna ook door andere fabrikanten aangeboden.

De bug was in de meeste landen voor gebruik op schepen verboden. Daar waren twee redenen voor. 1. in geval van nood moest de marconist niet zijn vaardigheid op de gewone sleutel door gebrek aan oefening zijn verloren. Hij moest desnoods nog met een schakelaar of twee draadjes een leesbaar schrift kunnen maken. 2. het gewicht, d.w.z. de verhouding tussen punten en de ruimtes daartussen, en enigszins ook de seinsnelheod variëren redelijk veel met het stampen en deinen van een schip. Helt de bug naar links (ik geloof dat ik het goed zeg) zijn de punten langer dan de tussenruimtes, en naar rechts zijn ze korter.

Bij zware deining kan het voorkomen dat er met een bug niet te seinen is.

Toen tientallen jaren later elektrische bugs in gebruik kwamen, die niet van deining afhankelijk waren en die bovendien ook de strepen 'maakten' bleef in de meeste landen (ook in Nederland) de automatische seinsleutel aan boord van schepen taboe. Overigens hadden veel marconisten zo'n ding wel aan boord staan en werden ze ook gebruikt. Formeel mocht dit dus niet.

Ongetwijfeld heeft dat ook een rol gespeeld bij de examens voor zendamateurs.

Ik heb er lang over getwijfeld, maar aan de hand van een paar voorbeelden in mijn omgeving denk ik echt dat het niet nodig is om met een handsleutel of rechte sleutel te beginnen. Als je tenminste de nadelen beseft. Het is voor ons 'oude knakkers' wel leuker als mensen met een rechte sleutel blijven seinen, maar ik denk dat je je daar niet zoveel van aan moet trekken. Je moet doen wat leuk is. Seinen leren met een rechte sleutel duurt bovendien heel wat langer dan het leren werken met zo'n automaat. Ik ken trouwens een N-amateur hier in de buurt die zweert bij mooie rechte sleutels, en die je zeer geregeld met zo'n ding onderin de 20 meterband kunt aantreffen.

Maar goed, als je maar niet op een computertoetsenbord naar me gaat seinen, want dan word ik wel verdrietig. :-)
100th_anniversary_original_jpg.jpg
De bug van Vibroplex. Beetje klein, maar goed zichtbaar is denk ik wel de bladveer, en het ciliindervormige gewichtje daarop waarmee de snelheid wordt ingestld.

(foto komt van vibroplex.com)

Hoi,

dank voor de uitvoerige uitleg, zo leert een mens nog eens wat.

En ik vrees dat je in een contest nogal wat computer-generated CW tegen kan komen, als ik zie wat de keyer in mijn IC-7100 al niet kan, dan vrees ik het ergste...
--

73, Remco - pe1pip

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#23 Bericht door PA7RG »

Allen veel dank voor jullie reacties en adviezen.

Ik ga in op enkele van de opmerkingen.

Het is niet meer nodig om examen te doen om cw te mogen gebruiken. Als je vaardig genoeg bent, kun je de lucht in. In Nederland kun je ook geen examen meer doen. Je moest cw vroeger beheersen, omdat je het tegen kon komen op hf-banden waar ook niet-zendamateurs rechten hadden (primair of secundair). Dan moest je het dus beheersen. Nu morse in het niet-amateurverkeer/commerciële/militaire vervallen is (op een uitzondering na), is dus ook de morse-eis vervallen. Dus geen examen meer nodig.
Het is nog wel mogelijk om elders examen te doen. In België kun je examen doen en na het slagen kan AT "morse included" afgeven. Zinnig voor de vakantielanden als Frankrijk en Italië waar men de actuele Europese regelgeving heeft doorgevoerd. (Hoewel je hier volgens mij geen last van hoeft te hebben, want op je "internationale" registratiebewijs staat niets over cw voor zover mij bekend. Het pasje is internationaal niet-erkend, omdat de noodzakelijke talen erop ontbreken. Ik meen dat alleen op het pasje iets staat over cw included/ cw not included).
Als je in België examen doet, mag dat gewoon met paddles en keyer; rechte sleutel niet verplicht.

Linkshandig seinen als je rechtshändig bent, vinden sommigen handig. Mijn motoriek als rechtshandig is het beste. Dus seinen met links is moeilijker te leren. Ik las een kort berichtje van iemand in Funkamateur die ervaringen had wegens een gebroken hand. Zijn conclusie: seinen met je voorkeurshand. Het nut van het seinen "met je andere hand" gaat mij ook een beetje voorbij. Ik schrijf toch niet als ik sein? Maar ok, als je het wel kan, is het handig. Ik volg hier ook Chuck Adams K7QO (zie zijn artikel Iambic sending). Hij is bekend over zijn opvattingen over het leren van cw en heeft ook in ARRL-land een bekende cursus geschreven.

In zijn artikel Iambic sending gaat Chuck Adams K7QO (vh K5FO) in op het seinen met rechte sleutel of paddles. Zijn aanbeveling voor nieuwelingen: gebruik de paddles om het te leren. Leuk artikel trouwens.

Op de morse-cursus hebben we afgesproken dat we verschillende sleutels "mobiliseren" om eens de verschillen te voelen. De een heeft een Kent twin paddles, de ander een Begali (met magneten). Bijna iedereen heeft al een rechte sleutel. We kunnen dan direct ervaren wat het allemaal is. Dit komt dus voort uit jullie aanbevelingen.

O, ja ik heb een Junker. Ik wil die ook wel onder de knie krijgen, maar start toch maar met de twin paddles. Is toch wel ambachtelijk als je de rechte sleutel kan bedienen. Probeer ik mogelijk al ik vaardig met de twin paddles ben (als dat tenminste lukt) Is een beetje het werken met een camera met negatieven als je ook een digitale camera hebt...

Nu maar weer verder met het nemen van signalen, want ik vraag mij af en toe af of dat ooit wel goed komt... Kost mij veel energie en klinkt af en toe als Chinees in een dialect dat ik nog nooit heb gehoord, terwijl ik de klanken zou moeten kennen.

73 de Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#24 Bericht door pa3met »

PA0ETE schreef:
PE2AAB schreef:Is het niet zo dat men voor een beginner gewoon een straight key aanraadt?

Een simpele Junker ofzo.
Als hij examen wil doen, maar ik weet niet zeker wat op het huidige examen verplicht is.

Als je niet de ambitie hebt met een handmatige sleutel te seinen kun je je de moeite van het leren daarvan besparen.
bij mij gaat dat zelfs niet eens meer door de reuma ;-) Ik heb een BY-1 Iambic Paddle plus de electronic keer in de IC7600.
Gaat prima zo.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#25 Bericht door pa3kc »

Ik had een zeer nare ervaring met My First Junk paddles. Na 2 MFJ paddles een kent paddle aangeschaft:
http://www.kent-engineers.com/TWINinfo.htm

Maar voor een beginner: eerst een straight key/hak blok om het te leren. Ik kon echter niet een hoge snelheid daar mee halen en ben mede daarom over gestapt op paddles. Het voelt wat fijner aan ook. I.p.v. dat je hele hand en onderarm op en neer gaat, bewegen er maar twee vingers een beetje. Maar dit is persoonlijk en verschilt van persoon tot persoon wat men prefereert.
Bijlagen
twinkey2.jpg

Plaats reactie