Klein stukje huisvlijt

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Klein stukje huisvlijt

#1 Bericht door PA1 »

Dit komt binnenkort in de mast, een ACB pramp voor 23 en een converter van DG0VE voor 13 cm in een waterdicht holec kastje.

Afbeelding

Afbeelding
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#2 Bericht door PE2AAB »

Leuk om te zien!

Ik persoonlijk gebruik dubbelzijdige printplaat als achtergrond waar ik modules op soldeer.
Wellicht ook een overweging waard? Werkt sneller als het gaten boren en boutjes met moertjes.

Grt,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Klein stukje huisvlijt

#3 Bericht door dxhunter »

Hopelijk is dat kastje voldoende waterdicht. Het lijkt me hooguit spat waterdicht. Ik zou het eerst maar eens controleren op waterdichtheid voordat je het met de modules erin buiten plaatst. Veel plezier met ATV.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Klein stukje huisvlijt

#4 Bericht door PA1 »

Dat met printplaat is een goede tip, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik gebruik spullen die ik voorhanden heb en ik vond nog een mooi plankje hout vandaar dat die erin zit.

Waterdichtheid heb ik getest door het kastje 3 maanden buiten te zetten met een stuk papier erin. Helaas had ik de doppen niet afgedicht waardoor er toch een klein beetje vocht aan de binnenkant zat. Het papier was overigens vrijwel droog. Als extra maatregel tape ik het deksel rondom dicht voor de zekerheid plus een zakje silicagel erin. Er zit overigens wel een ring in het deksel voor het afsluiten maar dat is vrij zacht materiaal, het is geen rubber maar eerder een schuimachtig iets.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#5 Bericht door PE2AAB »

Halyester kastjes zijn gewoon waterdicht. Wat men op de foto niet ziet is dat de rubberen afdichting in de deksel zit en niet in de behuizing.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Klein stukje huisvlijt

#6 Bericht door Goos »

Kan de kast ook tegen UV licht ?

Ik zou onderin nog een gaatje boren zodat het kan ademen, als het helemaal "luchtdicht" is staat er na een tijdje zeker water in : in het gaatje fijn kopergaas
doen zodat er geen ongedierte in kan komen.

Als de boel "luchtdicht" komt er door drukverschillen toch nog vochtige lucht naar binnen dit gaat kondenseren en gaat zich ophopen vooral met het nederlandse weer.
zakje silicagel erin.
kan zeker geen kwaad


gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Klein stukje huisvlijt

#7 Bericht door jan58 »

Goos schreef:Kan de kast ook tegen UV licht ?

Goos
Jazekers, deze kasten worden normaal als groepen kast gebruikt.
Wij plaatsen die ook wel buiten in weer en wind en ook zon!

gr Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#8 Bericht door PA3DAT »

Ik ben het met Goos eens, wel een gaatje onderin.
Druipwaterdicht is ok, maar luchtdicht gaat rotten is mijn ervaring...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#9 Bericht door andre »

Uhh..wat gaat er dan precies rotten in een dergelijke kast? Er van uitgaan dat er elektronica in wordt gemonteerd, kan deze het jaren uithouden zonder enige vorm van 'veroudering' . Wel is het zo dat wanneer er direct zonlicht door het raampje naar binnen kijkt, dit nadelig is voor sommige soorten kunststof die in de kast zijn geplaatst. Ik zou dan zelf zeker geen transparante deksel gebruiken. Maar ja, wel mooi natuurlijk als je zo je best hebt gedaan om alles netjes te krijgen in die kast... :lol:

Wat ik mij vaak afvraag hoe het in godsnaam mogelijk is dat er na verloop van tijd spinnetjes in die kasten blijken te zitten. Ik maak voor mijn werk regelmatig van die hermetisch afgesloten Rittal kasten open in het open veld, die zijn dan volledig droog van binnen, maar daar kruipen dan vrolijk spinnetjes in de rondte...
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#10 Bericht door PA3HMP »

Waterdicht wil niet zeggen dat er geen condens kan ontstaan, dus altijd een klein gaatje openhouden, liefst een stukje slang eraan met een stukje spons of rvs staalwol erin zodat condenswater altijd weg kan en er geen ongedierte naar binnen kan.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Klein stukje huisvlijt

#11 Bericht door pa3kc »

PA3HMP schreef:liefst een stukje slang eraan met een stukje spons of rvs staalwol erin zodat condenswater altijd weg kan en er geen ongedierte naar binnen kan.
Dat is een goede tip! :)

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#12 Bericht door andre »

hmm.vreemd. De kasten die ik openmaak die zijn geplaatst door bijvoorbeeld GTI/Cofely (niet de eerste de beste installateur) zit dat allemaal niet aan. Die zijn hermetisch gesloten.Zelfs de deuren zijn vaak met dubbele rubber afdichting.

Maar maak er rustig een gaatje in. Terwijl ik dan denk dat wanneer dat echt nodig zou zijn, deze voorziening wel door de fabrikant gemaakt zou zijn, of minstens zou zijn voorbereid op een dergelijke voorziening :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#13 Bericht door PE2AAB »

andre schreef:hmm.vreemd. De kasten die ik openmaak die zijn geplaatst door bijvoorbeeld GTI/Cofely (niet de eerste de beste installateur) zit dat allemaal niet aan. Die zijn hermetisch gesloten.Zelfs de deuren zijn vaak met dubbele rubber afdichting...
Klopt maar Cofely sjopt zijn kastjes ook gewoon bij de TU.

Standaard Halyester al dan niet voorzien van hun eigen stickertje.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Klein stukje huisvlijt

#14 Bericht door andre »

Tuurlijk, die kasten maken ze niet zelf. Wat mij echter opvalt is de vreemde gedachtegang hierboven om daar een gat in te maken voor ontwaseming. Absoluut onnodig, tenzij je plantjes wil kweken in die kasten... :lol:
Wij doen zelf veel met Rittal kasten, ik heb daar nog nooit een gat in gemaakt. Zelfs de kabel tules zijn waterproof afgedicht.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Klein stukje huisvlijt

#15 Bericht door PA1 »

andre schreef: Terwijl ik dan denk dat wanneer dat echt nodig zou zijn, deze voorziening wel door de fabrikant gemaakt zou zijn, of minstens zou zijn voorbereid op een dergelijke voorziening :mrgreen:
Daar heb je ook weer gelijk in. Voordeel is dat er een transparant deksel opzit, als er toch vocht in komt zit dat ook aan de binnenkant van het deksel en dat valt gelijk op als ik de mast plat leg en kan kijken. Ik leg er toch een zakje silicagel in voor het geval dat. En als ie helemaal dicht zit heb je ook geen last van spinnentroep :mrgreen:

Dit is de kast van PA9DX en zo te zien zit daar ook geen ontluchtingsgat in http://www.pa9dx.nl/WWW.PA9DX.NL/Mijn_a ... 9DX.html#6

Morgen komt de 13 cm beam binnen (wifi grid antenne) dan kan het zaakje zaterdag in de mast. Heb ik van de week nog even tijd om 2 stukken H1000 te voorzien van N-connectors voor de montage.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Plaats reactie