Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#16 Bericht door TomNL »

Het probleem met de PL2303 is dat hij wordt nagemaakt. Zoals ik het begrepen heb (Prolific zegt het niet met zoveel woorden) detecteert de originele Prolific driver of er een counterfeit chip gebruikt wordt. Als dat het geval is weigert de driver.

Hier staat er wat over (onderaan de pagina in rode letters) http://www.prolific.com.tw/US/ShowProdu ... 25&pcid=41

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#17 Bericht door PA4JAN »

Er zijn toch kaarjes te koop met 3 compoorten Dat was wel zo

Ik kom er ook te kort :D

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#18 Bericht door PD4NX »

PA4JAN schreef:Er zijn toch kaartjes te koop met 3 compoorten Dat was wel zo
Voor een desktop computer wel, voor een notebook niet.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#19 Bericht door Vertrokken »

Sorry, die bestaan ook hoor:

Afbeelding

Google eens op Express-card RS-232, je vind er meer dan genoeg.
( http://www.beslist.be/products/r/expresscard+rs232/ )

Gezien veel laptops 2 van deze ingangen hebben kan je er 2 van deze kaarten induwen = 4 poorten.

Echter, niet alle laptops hebben deze poorten nog, mijn laptop heeft het niet meer, geen plaats :lol:
Als je een grotere laptop hebt, dan zit het er meestal nog wel op.

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#20 Bericht door PD4NX »

ON2NSV schreef:Echter, niet alle laptops hebben deze poorten nog, mijn laptop heeft het niet meer, geen plaats.
Had ik maar een express-card slot. Drie USB poorten heb ik tot mijn beschikking ((en dat wordt een Notebook PC genoemd (Compaq Presario CQ61 )).
Eén poort voor een externe USB geluidskaart.
Eén poort voor de converter van de Yaesu FT-817ND.
Eén poort voor de converter van de AOR AR8600 MKII.
Alles is vol. Het wordt tijd voor een USB hubje.
Vanwege de beperkte ruimte probeer ik het compact te houden, vandaar de keuze voor een notebook.
Tevens probeer ik te ontkomen aan apparatuur met blowers (vandaar de FT-817). Het enige wat ik nog hoor is de fan van het notebook (helaas).
Waar ik eigenlijk naartoe wil is een energiezuinige oplossing zonder bijgeluiden (een nobel streven lijkt me :mrgreen: ). Tips zijn welkom!

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#21 Bericht door Math PD0MAT »

PD1EU schreef:Waar ik eigenlijk naartoe wil is een energiezuinige oplossing zonder bijgeluiden (een nobel streven lijkt me :mrgreen: ). Tips zijn welkom!
-Ed
Je zou kunnen denken aan een ARM chipset, dat zijn computers op zakformaat die kloksnelheden tussen de 500 MHz tot 1 GHz halen op passieve koeling (geen fans).
Wanneer je hem enkel voor radio doeleinden (logs en verwachtingen etc.) gebruikt is de beperkte snelheid geen probleem.

Bekende voorbeelden zijn de Raspberry Pi en de Beaglebone, maar ook een aantal telefoons als de N900 en de N9 draaien ARM kernen. Meesten draaien geen of slecht Windows, dus mocht je daar aan gehecht zijn dan wordt het ingewikkeld. HDMI, USB, Ethernet, geen probleem met die dingen.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#22 Bericht door Vertrokken »

Waarom ga je niet naar die micro-ATX borden?
Zoals bv een Atom of een AMD E350 series, die verbruiken inclusief 2,5 harddisk een kleine 27W.
Bovendien kan je dan een fan-loze voeding steken zodat je niet hoort.
Die bordjes hebben ook 1 PCI-e slot dus kan je er een dikke kaart op steken met massa's poorten.
Met zoiets bouw je een "PC" van 20x30x10cm die niets verbruikt en er zijn borden zonder fan.

Hier heb je een voorbeeld: https://www.asus.com/Motherboards/E35M1I_DELUXE/

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#23 Bericht door PD4NX »

Kijk, nu wordt het erg leuk heren. Tijd om een nieuw topic te openen. Of we gaan door met toestemming van de topic starter :mrgreen:

Edit: wellicht is er al geschreven over dit onderwerp. Zo ja, graag een verwijzing.

-Ed
Laatst gewijzigd door PD4NX op 05 nov 2013, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#24 Bericht door PD0JSB »

PD1EU schreef:
PA4JAN schreef:Er zijn toch kaartjes te koop met 3 compoorten Dat was wel zo
Voor een desktop computer wel, voor een notebook niet.

-Ed
ik gebruik een edge port op mijn laptop , grandioos , 4 rs232/ rs422/ rs485 poorten , via een usb kabel geen gedonder , behoorlijk nononsenshttp://www.digi.com/products/usb/edgeport .


Afbeelding
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#25 Bericht door PA4JAN »

Het komt er op neer dat de pc wereld de zendamateur is vergeten We moeten het er los bij kopen
Ik heb hier een pc van 700 euro ik kan mijn ft 2000 er niet eens aan hangen


De beeldschermen gaan met de nieuwe en de oude tijd mee met de aansluitingen
zelfs de oude vidio kun je er nog aan hangen maar ook de HDMI zit er op

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#26 Bericht door Randy »

Los van zendamateurs zijn er nog andere mensen die seriele poorten gebruiken: netwerkbeheerders. Zo'n beetje iedere professionele server heeft nog steeds een DB9 connector en seriele poort. Sterker nog: al de 300+ fysieke servers die ik beheer, hebben een seriele poort aan een seriele console (zelfs de handvol fysieke Windows Servers). Een PXE-server doet de rest voor Linux.

Je moet met de tijd meegaan. ISA sloten bestaan ook niet meer. Ik weet nog dat ik ergens in 2004 op zoek ben gegaan naar een moederbord met ISA slot voor een computer van een melkveehouder. De interfacekaart voor zijn melkkoeler en -computer was ISA. Dat was toen al een hele opgave. NIeuwe transceivers hebben meestal wel USB. Icom bijvoorbeeld. En anders shop je op dx.com voor een paar euro een USB2Serial verloop. Let daarbij wel even op de gebruikte chipset.

Vertrokken
Berichten: 376
Lid geworden op: 04 okt 2013, 13:46
Locatie: O.N. country

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#27 Bericht door Vertrokken »

Randy schreef:Los van zendamateurs zijn er nog andere mensen die seriele poorten gebruiken: netwerkbeheerders. Zo'n beetje iedere professionele server heeft nog steeds een DB9 connector en seriele poort. Sterker nog: al de 300+ fysieke servers die ik beheer, hebben een seriele poort aan een seriele console (zelfs de handvol fysieke Windows Servers). Een PXE-server doet de rest voor Linux.

Je moet met de tijd meegaan. ISA sloten bestaan ook niet meer. Ik weet nog dat ik ergens in 2004 op zoek ben gegaan naar een moederbord met ISA slot voor een computer van een melkveehouder. De interfacekaart voor zijn melkkoeler en -computer was ISA. Dat was toen al een hele opgave. NIeuwe transceivers hebben meestal wel USB. Icom bijvoorbeeld. En anders shop je op dx.com voor een paar euro een USB2Serial verloop. Let daarbij wel even op de gebruikte chipset.
Ik heb er nog wel een paar liggen :lol:

Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#28 Bericht door Pe1bzf »

PD1EU schreef: Een ander probleem van sommige stuurprogramma's onder Windows-8/8.1 is het ontbreken van een *digitale handtekening*.

-Ed
Een driver die NIET door windows 8 of 8.1 wordt ondersteunt, kan toch worden geinstaleerd.
Zie deze procedure http://www.download.infobits.nl/win8_un ... driver.pdf

Succes,

Willem PE1BZF

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#29 Bericht door PD4M »

Heren ga gerust verder met deze interessante discussie. De titel klopt niet helemaal meer, maar ik zag de advertentie en dacht dat dit voor een aantal van ons een interessant attribuut zou kunnen zijn.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Serieel Adapter USB Alleen vandaag goedkoop

#30 Bericht door Randy »

Pe1bzf schreef:Een driver die NIET door windows 8 of 8.1 wordt ondersteunt, kan toch worden geinstaleerd.
Zie deze procedure http://www.download.infobits.nl/win8_un ... driver.pdf

Succes,

Willem PE1BZF
Het probleem is vaak niet een driver die niet van een digitale handtekening is voorzien, maar het ontbreken van 64-bits drivers in zijn geheel.

Plaats reactie