Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#1 Bericht door PA2AR »

Omdat ik als beginnend amateur helemaal geen spullen had/heb en ik wel in de lucht wilde op 2m en 70cm heb ik naar voorbeeld van http://www.youtube.com/watch?v=RcO5WAiksNI (die meneer heeft overigens meer leuke antenne projecten) een 2m/70cm dipool gemaakt van wat spullen die ik in de schuur had liggen.

I.p.v. plexiglas heb ik een plank gebruikt (zal wel niet ideaal zijn vanwegen de geleiding) en i.p.v. rvs staven heb ik twee stukken draadeind gebruikt.
Het geheel op een 6m lange paal gezet (ik woon op NAP) en het speeltoestel van mijn dochtertje misbruikt op de paal tegenaan te zetten.

De SWR is 1:1.3 op 2m en 1:1,2 op 70cm en ik kan er met 10W mee werken op de repeater van Zaandam (30Km).

Het is natuurlijk geen vervanging van een volwaardige VHF/UHF antenne, maar als je even snel iets nodig hebt voldoet het prima.

Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden, ook nog een plaatje (en nee, dat ding op de achtergrond is geen Cobwebb :lol: ):

Afbeelding

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#2 Bericht door PH2LB »

Leuk projectje.

Weet niet hoelang je hem wilt gebruiken, maar hoop alleen dat je coax niet naar zijn grootje door het nederlandse weer (inwatering).

Eventueel leuk kastje om het centrum heen maken. of helemaal dicht kitten.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#3 Bericht door PA2AR »

Tja, over regen en vocht had ik ook al over na zitten denken......... Zeker met de herfst die er nu aankomt.

Waar merk je dat trouwens aan, dat er vocht in de coax zit? Gaat dan de SWR omhoog? Of gebeurt er wat anders?
Ik zie het ook niet als een definitieve oplossing, maar als je even niet anders hebt werkt het aardig. Misschien ook iets om mee te nemen op vakantie........

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#4 Bericht door PD4NX »

Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#5 Bericht door PA2AR »

Oh, dank je wel voor die link. Die is van een jaar geleden en toen lag m'n bakkie zelfs nog op zolder :lol:

Ga ik eens even goed doorlezen want die ziet er heel wat beter uit dan die van mij!

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#6 Bericht door andre »

PA2AR schreef:Tja, over regen en vocht had ik ook al over na zitten denken......... Zeker met de herfst die er nu aankomt.

Waar merk je dat trouwens aan, dat er vocht in de coax zit? Gaat dan de SWR omhoog? Of gebeurt er wat anders?
Water in je coax, dat merk je inderdaad aan de swr op den duur.

Je kan het ook merken en ruiken als je thuiskomt en het water heeft inmiddels na 35 meter kabel je apparatuur bereikt...
Resultaat zie je hieronder....en geloof me, het kan nog vééél erger... :lol:


20072011041-1.jpg
Bijlagen
HPIM6607-1.jpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

PE2CH

#7 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#8 Bericht door KHoos »

PA2AR schreef:I.p.v. plexiglas heb ik een plank gebruikt (zal wel niet ideaal zijn vanwegen de geleiding)
Het ziet er op het oog uit alsof het (nog) niet geverfd is, dus er zal vocht intrekken bij regenbuien en na een of meerdere winters kan het ook achteruit gegaan zijn.

Wat ik me afvraag: hoe gevoelig is dit soort antennes voor objecten in de buurt? Zou dit een bruikbaar ontwerp zijn voor een antenne onder het dak?
Koos van den Hout callsign PE4KH

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#9 Bericht door PE1PQX »

Wat het water in de coax betreft: is i.d.d. niet best...

Je kunt om ellende te voorkomen (beperken in het betere woord) een soort zwanenhals in de kabel te leggen. (zelfde functie als sifon onder de wastafel).
Zorg daarbij dat je de kabel bij de antenne even een stukje hoger is dan de aansluiting. Water kruipt immers niet omhoog.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#10 Bericht door Bert_1 »

PE1PQX schreef:Wat het water in de coax betreft: is i.d.d. niet best...

Je kunt om ellende te voorkomen (beperken in het betere woord) een soort zwanenhals in de kabel te leggen. (zelfde functie als sifon onder de wastafel).
Zorg daarbij dat je de kabel bij de antenne even een stukje hoger is dan de aansluiting. Water kruipt immers niet omhoog.
Door de capillaire werking kruipt water wel omhoog helaas, goed afdichten of op één of andere manier zorgen dat de aansluiting droog blijft is van belang!

succes!

Bert
Bert

PA2AR
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 aug 2013, 10:34
Locatie: JO22NE

Re: Zelfbouw 2m/70cm dipooltje

#11 Bericht door PA2AR »

KHoos schreef:
PA2AR schreef:I.p.v. plexiglas heb ik een plank gebruikt (zal wel niet ideaal zijn vanwegen de geleiding)
Het ziet er op het oog uit alsof het (nog) niet geverfd is, dus er zal vocht intrekken bij regenbuien en na een of meerdere winters kan het ook achteruit gegaan zijn.

Wat ik me afvraag: hoe gevoelig is dit soort antennes voor objecten in de buurt? Zou dit een bruikbaar ontwerp zijn voor een antenne onder het dak?
Die plank is idd niet ideaal. Al was het maar omdat hout (zeker als het nat is) geen hele goede isolator is. Daarnaast is dit bouwsel nooit als definitieve oplossing bedoeld geweest.

Op jouw tweede vraag kan ik binnenkort antwoord geven. Ik heb hem gisteren (voor de regen) naar binnen gehaald en hij ligt nu op zolder. Straks zal ik hem aan één van de balken monteren. Ik heb een houten huis, dus ik vermoed dat het wel zal gaan, maar daar kom ik op terug.

Plaats reactie