Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call's

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call's

#1 Bericht door coolepascal »

Wim PA0WV heeft mij verzocht het volgende berichtje voor hem te plaatsen (geen idee waarom hij dat zelf niet doet, tevens heb ik geen flauw idee waar het nu eigenlijk om gaat)

Geachte OTC leden,


Tegen het voorstel, om vrijgekomen roepnamen van overleden zendamateurs
opnieuw door het Agentschap Telecom te laten uitgeven, heeft de Old Timers
Club bezwaar .

Wie heeft bezwaar? Het bestuur? De meerderheid van het bestuur? Een willekeurige steekproef van de leden? De meerderheid van een willekeurige steekproef van leden?

IK heb er geen bezwaar tegen, in tegendeel, de OTC verwoordt dus niet mijn mening als lid van de OTC.

Argumentatie:
a) Dan kan mijn oudste kleinkind na certificering de mij of mijn apparatuur toegewezen roepnaam overnemen en gebruiken, evenals de rest van de shack na mijn overlijden.
b) Met een dergelijke reservering gedraagt Nederland zich niet conform internationale gewoonten, zover mij bekend zeker in de Verenigde Staten niet.
c) Aanvankelijk was alleen sprake van PA0, nu is er al een uitbreiding met nieuwlichters.
d) Er is sprake van cultuurhistorische waarde, dat is een aangevoerd argument, die kan men in de uitzonderingsgevallen dat daarvan sprake is beter koppelen aan de familienaam, omdat meer dan 95% van de amateurs, welke roepletters ook toegewezen zijn, per categorie gewoon slappe zwetsers in een koopdoosmicrofoon zijn, en of meedoen aan radiowedstrijdjes, hetgeen allemaal niets te maken heeft met de redenen waarvoor de machtiging verleend is, te weten zelfontplooiing en onderzoek.
e) Ik heb bemerkt dat de cultuurhistorische bindingsbeveiliging zoals die tot op heden bestaat, toch niet werkt, omdat bij overlijden van een amateur na verloop van tijd een PA0 met een drielettercall die hij decennia later verkregen heeft, binnen de pa0 groep kon verhuizen naar die tweeletter roepnaam. Dus het argument van tweede eigennaam en identificatie snijdt niet afdoende hout.

Bijgaand een kopie van de brief van het OTC-bestuur namens alle leden aan
Agentschap Telecom.

U schrijft dus namens mij als lid, een lidmaatschap dat voor het leven is toegekend na voordracht door 2 leden, terwijl de inhoud van de brief mij niet bekend was en ik het zoals opgemeld niet eens ben met die inhoud.

Met vriendelijke amateurgroet,


PA0WV (dat immers als identificatie volstaat)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#2 Bericht door PD0DMA »

Het zal wel aan mijn IQ liggen maar wat is nu de strekking van het verhaal?
Een OTC (Old Timer Club) is tegen het heruitgeven van calls door AT van amateurs die zijn overleden?
Maar als een amateur overlijdt met een PA3 of PD0 call dan is het weer geen probleem en kan de call na verloop van tijd (zonder bezwaar van de OTC) wel weer worden uitgegeven?
Dus: een overlijden van een PA3 amateur weegt minder zwaar dan het overlijden van een PA0 amateur volgens de redenatie van de OTC club. (En PA0WV hoort ook bij de OTC maar is juist weer wel voor heruitgeven PA0 calls?)

Ik denk dat het jammer zou zijn als de PA0 calls straks letterlijk zullen zijn uitgestorven en Nederland die prefix kwijt zal zijn. Dus wat mij betreft volgt het AT het advies van de Algemene Ledenvergadering en stelt PA0 roepletters beschikbaar voor iedere nieuwe/oude F machtiging houder die de PA0 prefix in de lucht wil houden. Ken de OTC club verder niet maar ik moet bij dergelijke meldingen van zo'n club toch wat denken aan de Muppet show met de twee "oudere jongeren" op het balkonnetje. :wink:

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#3 Bericht door andre »

Ik heb het verhaal twee keer gelezen en volgens mij gaat het er over dat er in de OTC mensen worden gepasseerd uit diezelfde club.
Twee leden hebben een mening en dragen die dan uit, zonder eerst overleg te hebben over de inhoud met alle overige leden.
Nu ken ik de OTC zeker niet, daar ik pas een broekkie van 54 jaar ben, maar Wim voelt zich dusdanig gepasseerd dat hij deze vuile was buiten denkt te moeten hangen.
Let op(!) Ik heb daar geen mening over, maar al lezende is dit, volgens mij, de strekking. Is het anders, heb ik niet goed gelezen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#4 Bericht door Pd0hdf »

andre schreef:Ik heb het verhaal twee keer gelezen en volgens mij gaat het er over dat er in de OTC mensen worden gepasseerd uit diezelfde club.
Twee leden hebben een mening en dragen die dan uit, zonder eerst overleg te hebben over de inhoud met alle overige leden.
Nu ken ik de OTC zeker niet, daar ik pas een broekkie van 54 jaar ben, maar Wim voelt zich dusdanig gepasseerd dat hij deze vuile was buiten denkt te moeten hangen.
Let op(!) Ik heb daar geen mening over, maar al lezende is dit, volgens mij, de strekking. Is het anders, heb ik niet goed gelezen.


ALS JE GOED DE TEKST HEBT GELEZEN IS HET DUIDELIJK WAAR DE SCHOEN WRINGT.........................

eerder werd er vanuit Overijssel een reactie geplaatst door een serieuze mede radiozendamateur met verwijzing naar enkele artikelen en begrippen die door de door u genoemd OT-er over de verbindingsmiddelen werden geplaatst.

Is die reactie verwijderd?


frustraties?
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#5 Bericht door PA0RAB »

Goedenavond een ieder,

Ergens kan ik me de commotie rond het heruitgeven van Oude PA0 calls voorstellen.
Immers de "oude PA0AA tot PA0ZZZ calls staan voor iemand, een persoon ,situaties en kameraadschap. Rond groepen calls bestaan verhalen Denk bijv aan de Frieze PA0 MHZ KHZ GHZ RHZ enz.
Vanmiddag was een speciale call in de lucht DA0NR Nordeich Radio In de begin jaren van de wadloperij was er regelmatig een lijntje naar Nordeich Radio. Het doet je dan toch weer wat om na zo'n 40 jaar ze opnieuw aan te roepen.

Het heruitgeven van oude calls gaat m.i. voorbij aan de emotionele waarde van die call. Zeker als er bekenden nog leven.
Anders ligt het m.i. met teruggeven en/of ontnomen calls
Ook de duur dat een oude call ongebruikt is speelt mee.
Hakken in de grond lost weinig op De verenigingen zullen derhalve naar de leden moeten luisteren
en zo de puur zakelijke ,maar vooral de emotionele waarde van een call belichten.
Er valt zo zeker een beleidslijn te ontwikkelen
73 de Ruud PA0RAB

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#6 Bericht door Frankyboy »

Verhaal lijkt mij ook duidelijk.

OTC komt met standpunt tegen hergebruik van de call van overleden zendamateurs.

PA0WV is het daar dus niet mee eens en geeft eigenlijk best een paar zeer valide argumenten.
Maar het stoort hem blijkbaar dat de OTC een standpunt namens alle leden inneemt zonder dat hij blijkbaar zelfs wist dat dit speelde.

Tja, blijft lastig dit, ik heb er verder geen mening over.
Wat ik wel weet dat in welke club je ook zit, je altijd verschillende meningen zult hebben. Normaal volgt de vereniging de meerderheid van de leden.
Dat je dan mensen krijgt die het er daar niet mee eens zijn is normaal.

Of er in dit geval overleg geweest is, of dit een actie alleen van het bestuur is weet ik niet, in het laatste geval zou het niet netjes zijn inderdaad.
Maar dan nog kan dat gedaan zijn in overtuiging dat de leden het daar mee eens zouden zijn. Zou best eens kunnen.

Ik ben geen lid, nog jonger dan 54 :wink: (ok niet veel) maar wel langer dan 25 jaar amateur, maar ja besloten club blijkbaar en zo actief ben ik niet, zeker niet op dit moment.

Normaal zou het wel netjes zijn om dit binnen de vereniging te houden, maar blijkbaar moet het de openheid in zodat andere amateurs er ook een zegje over kunnen doen.

De pa0 call is natuurlijk wel een speciale in de historie, ik kan me in beide standpunten wel vinden, misschien is dat de ideale "polder"oplossing.
Laat de desbetreffende pa0'rs het zelf regelen met het AT of de call wel of niet weer uitgegeven kan worden, zoveel zijn het er niet.
Zou een mooie oplossing zijn in mijn ogen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#7 Bericht door PA2LAD »

PA0RAB heeft een goede kijk op de zaak. Er zijn genoeg zendamateurs die voor de wetenschap in het algemeen van grote betekenis zijn geweest. Door hun naam en call combinatie zijn ze uniek geworden. Daar moet je vanaf blijven uit respect en dat geldt eigenlijk voor elke call van zendamateurs die overleden zijn.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#8 Bericht door PE7EB »

Even heel kort door de bocht ... (doe ik wel vaker) ;-)

Roepletters worden niet uitgegeven aan een persoon, maar aan een amateurstation, de emotionele binding met een persoon is dus in wezen fictief.

Mijn persoonlijke mening:

Met uitzondering van de roepletters van de stations waarvan de operators in de periode 1940-1945 als gevolg van handelen van de bezetter het leven lieten, zou de PA0 roepletterreeks dezelfde status voor heruitgave moeten krijgen als alle andere roepletterreeksen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#9 Bericht door PE1PQX »

PE7EB schreef: Mijn persoonlijke mening:

Met uitzondering van de roepletters van de stations waarvan de operators in de periode 1940-1945 als gevolg van handelen van de bezetter het leven lieten, zou de PA0 roepletterreeks dezelfde status voor heruitgave moeten krijgen als alle andere roepletterreeksen.
Hier ben ik het mee eens.. Persoonlijk vind ik dat je uitgegeven calls niet als persoonsgebonden moet houden na afmelding (i.v.m. wijzigen call).
Uitzonderingen zouden ook kunnen zijn:
- na overlijden van de amateur (dan nog toestemming vragen nabestaanden)
- voor leden van het koninklijk huis/familie (is ook gebruikelijk elders, mits in bezit registratie... denk aan JY1)
- mensen die wat bijzonders hebben gedaan voor de Nederlandse (radio?)techniek of voor Nederland in het algemeen (vooropgesteld dat ze een registratie hebben)

Om gelijk PA0 een bijzondere status te noemen of geven, nee... zeker niet! Die OM's (met alle respect hoor!) zijn niets meer en niets minder dan ik met mijn PE1 call.

Ikzelf heb (soms) de indruk dat de OTC zichzelf een bijzondere status toedichten... "PA0 rules" of zoiets.

My 2 cents...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#10 Bericht door PA1A »

Wellicht eerst even dit bericht lezen:
http://www.oldtimersclub.info/breda-maa ... ember-2013

Geldt dus voor alle prefixen uit NL.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#11 Bericht door PE1PQX »

Sjips... over 3-4 jaar mag ik me ook 'Old timer' noemen, ben dan nog geen 45 jaar... Sjonge... :lol:
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#12 Bericht door Dennisd »

PA1A schreef:Wellicht eerst even dit bericht lezen:
http://www.oldtimersclub.info/breda-maa ... ember-2013

Geldt dus voor alle prefixen uit NL.
Dank je ,
vooroordelen zijn meteen de kop ingedrukt..

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#13 Bericht door PD2EDR »

Maar blijft de vraag nog staan; waarom wel met PA0... calls, en niet met overleden PA3... of PD0... calls. Wat maakt iemand meer speciaal dan een anders, enkel vanwege zijn / haar prefix?
Ik ken (helaas) inmiddels genoeg mensen die SK gegaan zijn die geen PA0 call hadden, daar worden de roepletters ook gewoon weer opnieuw van uitgegeven.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#14 Bericht door PA2LAD »

PD2EDR schreef:Ik ken (helaas) inmiddels genoeg mensen die SK gegaan zijn die geen PA0 call hadden, daar worden de roepletters ook gewoon weer opnieuw van uitgegeven.
Als AT het systeem had gehad dat een call éénmalig wordt uitgegeven en alleen opnieuw gebruikt mag worden als je die zelf inruilt, dan had deze discussie niet bestaan.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Bericht van PA0WV over OTC versus Heruitgeven oude call'

#15 Bericht door PA0RAB »

Een goede maandagmorgen iedereen,

Na lezing van de antwoorden denk ik dat de discussie mogelijk een verkeerde kant opgaat en veel oud zeer oprakelt.

Er is m.i. een groot verschil tussen de roepletters van een schip en de verstrekte vaak ook nog zelf gekozen call van een amateurzender.

Een status krijg je niet die moet je verdienen!! Jaren terug is er een heftige discussie geweest rond de PA PE en PD prefixen en de cijfertjes er tussen Verfoeilijk ophemelen rond het CW gedoe. zelfs 9 of 12 wps was een statussymbool. En dan de ploeg van 18 en 24 en wedstrijden om nog sneller We kennen het verhaal van de marconist die als rapport kreeg 59+TOF Hij blij De colegae grinnikten Try other Foot !!
Dit heeft weinig met hamspirit van en met heruitgifte van doen

In de jaren voor het behalen van de machtiging eind 60 er jaren 1968 daaromtrent SPEELDE dit verhaal ook Weer de koppeling van techniek en persoon en de verworven status met het bijhorende respect.
Langzaam vind ik dat het onderlinge respect afneemt helaas.
Zo los je niets op

73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie