CW leren

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren

#61 Bericht door PA1ZP »

Dag Leon en anderen.

Leon , na dit stukje de effectieve snelheid maar eens opvoeren.
Als je de letter met 25 WPM kan volgen wordt het echt tijd om die andere snelheid te gaan verhogen.

Ik ben zelf een jaar bezig geweest met het leren nemen en zat na 1 jaar precies op 20 WPM effectief.

Vergis jullie eigen niet dat het daarna gaan seinen en geven op de band toch nog een heel karweitje was.
Gelukkig had ik iemand die het geduld had om met me op de band te gaan zitten klungelen.
Oefenen met een vertrouwd iemand dat helpt enorm de zenuwen in bedwang te houden.

Daarna in een jaar of 2 naar 25 WPM , nu op 30 WPM maar dat van 25 naar 30 heeft me wel 10 jaar gekost.
Ook denk ik wel dat dat mijn limiet is, boven de 30 WPM laten mijn oren het afweten en lopen de tekens als een bultje ruis in elkaar.
Met echter heel goed en zuiver audio kan ik wel letter snelheden lezen van 50 WPM maar dan wordt de B of de 6 wel een probleem net als de V en de 4 of de B en de D.

Effectief kan ik de ene dag 35 WPM lezen en de andere dag maar 30 WPM dat wisselt heel erg naar gelang hoe uitgerust ik ben.

Maar met deze snelheid voel ik me toch zelden in de steek gelaten om iemand te beantwoorden, ik kom niet meer vaak tegen van laat die maar schieten hij gaat te snel.
Sommige stations seinen echter zo beroerd dat ik ze met 15 WPM al niet meer kan lezen.
En er zijn stations die perfect geven bijvoorbeeld PA3DEB of PA4M of PA3BYW
Bij hoge QRM levels wordt de maximum snelheid wel langzamer en haal ik maar de 25 WPM.
Ook is het gek in een buitenlandse taal moet ik schrijven anders kom ik ook niet verder als 25 WPM.
Hetzelfde is met seinen in het Engels of Duits ga ik niet sneller als 20-22 WPM anders kom ik in de problemen met het vertalen.

Nog steeds veel dank verschuldigd aan wijlen PA3DHN en PZ1AP (PA0AJP) voor hun motivatie en gezellige babbels die me van 15 WPM op de band naar 25 WPM hebben geholpen.

Voor alle leerders van CW veel succes, het is een hele klus om het te leren, maar de beloning is het dik waard.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#62 Bericht door PA1LH »

Hallo Jos,
Ik heb de snelheid nog maar sinds vandaag op 25wpm staan, moet er echt even aan gaan wennen.
Eenmaal ik zover ben dat het opnemen goed en soepel loopt, ga ik de snelheid verhogen.
Ik leer cw via de site van lcwo.net, en wat ik eigenlijk elke les wel 1x doe is de morsemachine gebruiken, zowel voor als na de reguliere les.
Op den duur merk je echt het verschil.
Ik begin nu echt de klanken te horen van de letters, cijfers, en leestekens.
Dat is een stuk lastiger als je de snelheid lager hebt staan.
Dus ik ga gewoon lekker door zo.

Ik vraag me alleen nog af of het verstandig is om alvast een seinsleutel aan te gaan schaffen om mee te oefenen.
Leon - PA1LH.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren

#63 Bericht door PA1ZP »

Dag Leon

Ik zou even wachten met een seinsleutel.
Koop om te beginnen niet zo een dure.
Later komen er toch vanzelf meer hihi.

Met rechte seinsleutels heb ik zelf ondervonden dat vaak het knopje en de vorm ervan het belangrijkste waren en de rest er niet veel toe deed.

Zeker als je een later een wat betere sleutel of een paddle wil gaan gebruiken zou ik deze eerst gaan testen bij iemand die er een heeft, ook hier geld dat duur vaak helemaal niet beter als wat goedkoper hoeft te zijn.

Ik was al heel rap over op een (zelfbouw) paddle, dat vond ik wel zoveel minder vermoeiend.
Ik wil je wel aanraden om seinlessen te nemen bij een echte telegrafist meteen van af dat je begint met seinen, je hebt jezelf zo een hoop fouten met seinen aangeleerd, maar zo maar niet meer afgeleerd.

En de snelheid komt vanzelf , al is het hele proces wel van 3 stappen vooruit en 2 teruguit.
Ook kom je vanzelf bij snelheden die je eerst niet kunt overbruggen en waar je zomaar ineens overheen schiet.

Ik gebruik nog steeds mijn eerste zelfbouw paddle.
Nu moet ik zeggen dat deze ook wel een beetje onverwoestbaar is gebouwd, bij het vallen kan je beter eerst naar je tenen kijken als naar deze paddles want waarschijnlijk mankeren je tenen eerder wat als deze paddles hihi.

Al heb ik er nu wel een Hongaarse single lever bij staan en ook een bug "Vibroplex 100th anniversary".
Ze staan ook allemaal parallel aan de set ik kan zo over van de een naar de ander.

Een plaatje van de zelfbouw paddles
Bijlagen
hellemonster17.jpg
keyer1.JPG
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#64 Bericht door PA1LH »

Hallo Jos,
Die zelfbouw paddle van je ziet er wel gaaf uit.
Zie mezelf nog niet zo snel zo'n ding in elkaar zetten.
Heb zelf een heel simpel sleuteltje gebouwd, mag verder geen naam hebben: een houten plankje, een stripje aluminium, een knop en wat draad, en een signaallampje.
Om mee te oefenen leek het me wel leuk, maar er is me afgeraden daarmee aan de slag te gaan.

Afbeelding
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: CW leren

#65 Bericht door FrankSD »

Een ding staat vast elke les is een nieuwe uitdaging. Bij les 28 beland en de H vormt nu een onverwachte hinderpaal... vergis me telkens met cijfer 5 :( als ze dan nog een v tussen mengen ben ik helemaal de kluts kwijt... punten overload :lol:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CW leren

#66 Bericht door PA8E »

Klopt, de H en de 5, de V en de 4, dat zijn ook mijn struikelblokken. Ook na les 40 nog. Als ik ze na elkaar hoor, dan hoor ik het verschil. Maar als ze in een willekeurige reeks zitten, gok ik maar wat.
Wel merk ik bij het luisteren naar CW-signalen dat het dan iets gemakkelijker is omdat je ongeveer weet wat er gaat komen. prefix/suffix en de te verwachten afkortingen etc.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: CW leren

#67 Bericht door EA5JEX »

Ik had vroeger de call pa3bhs, erg lastig als je in contesten meedoet.

Kees

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#68 Bericht door PA1LH »

@Frank: het is echt een kwestie vaan doorgaan en blijven doen.
Ene keer zal het beter en sneller gaan dan de andere keer, maar blijven doorzetten.
Ik heb er zelf ook rond die les 1x de brui aan gegeven.
Maar het bloed kroop toch waar het niet gaan kan, en ben weer dapper (HI) opnieuw begonnen.
Heb er nog geen spijt van.
Ben elke dag minimaal 15 minuten bezig.
Zit nu bij les 40, en heb de snelheid langzaam iets opgevoerd, en het gaat met horten en stoten.
Ene keer gaat het opnemen aardig, andere keer zou je dat hele cw wel iets kunnen doen.
Maar je weet wat ze zeggen: de aanhouder wint !
Leon - PA1LH.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CW leren

#69 Bericht door pa4o »

@Kees

We hadden van afdeling Hunsingo eerst de call PI4HSG. Ook geen mooie call om te nemen, dit hebben we aantal jaren geleden veranderd naar PI4H. Maar ook die wordt nog regelmatig verkeerd opgenomen. Ze nemen veelal PI4S. En mijn eigen call maken ze van de S weer een H. Vooral als ik wat sneller sein. En ik houd van iets sneller cw met contesten, vind ik makkelijker te nemen. Heb in N1MM een aparte macro gemaakt met 4PS om die langzamer te laten seinen.

Peter

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CW leren

#70 Bericht door PA8E »

@Peter,

ja die N1MM macro's hoor je vaker. Ook 599 in 40 wpm ipv de rest tussen de 25 a 30 wpm. Wel lekker efficiënt, als je het eenmaal kent kan je het volgens mij op 50 wpm ook nog nemen.

Enfin, ik ga weer ff oefenen ;-)
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CW leren

#71 Bericht door Steef »

pa5cw schreef:Ik had vroeger de call pa3bhs, erg lastig als je in contesten meedoet.

Kees

:mrgreen: :mrgreen: dat is idd een mooie call om in CW te contesten LOL
Wie praat luistert niet

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#72 Bericht door PA1LH »

Weer opnieuw begonnen met de lessen van lcwo.net.
Nu de effectieve snelheid opgevoerd naar 10 en de woordsnelheid naar 15 teruggezet.
Dat werd aangeraden tenminste, eens kijken of het lukt met een hogere effectieve snelheid.
Eerste 2 lessen waren eitje, nu de rest nog :)
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CW leren

#73 Bericht door PA8E »

Leon,

dat is inderdaad ook een goed idee! Dat kan ik ook proberen. Ik merk dat het bijzonder lastig is om met les 40 en verhoogde effectieve snelheid meters te maken.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#74 Bericht door PA1LH »

Wat ik voor en na elke les altijd doe is eerst met morsemachine wat oefenen.
Heb wel het idee dat het helpt om jezelf de klanken aan te leren.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#75 Bericht door PA1LH »

Gisteren op lcwo.net ook maar eens begonnen met woord-, qtc-, tekst-, en callsign training.
Ook dat lukt nog best aardig.
Krijg er steeds meer lol in om dat cw mezelf eigen te maken.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie