CW leren hoe

Alles over morse.
Bericht
Auteur
pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CW leren hoe

#46 Bericht door pa4o »

Mooi doorgaan zo Leon. Iedere dag een even oefenen en als het een keer niet wil dan stop je en ga je later weer verder. Niet forceren want daar bereik je niks mee.

Peter

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#47 Bericht door PA1LH »

Afgelopen 2 dagen niks eraan gedaan, dus vanavond er weer eens goed voor gaan zitten.
Kan op zich ook geen kwaad denk ik, even een dag of 2 niks eraan doen.
Kan hetgeen je al geleerd hebt beetje bezinken :)
Leon - PA1LH.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: CW leren hoe

#48 Bericht door pa4o »

Ja hoor geen probleem als je een paar dagen niets eraan doet. Maar dan er wel weer serieus ermee verder gaan vanzelf. Weet je wat ook mooi is om te doen? Als je nummerborden of plaatsnaam borden ziet en die letters en cijfers dan in morse hardop opzeggen. Zal je zien dat dit ook steeds sneller gaat..

Peter

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#49 Bericht door PA1LH »

Wel opletten dat niemand je hoort :)
Leon - PA1LH.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren hoe

#50 Bericht door PA1ZP »

Dag Leon

Als het mogelijk is alle dagen oefenen en als het kan ook nog op hetzelfde tijdstip en ook nog als je goed wakker bent hihi.

Het belangrijkste is echter vaak oefenen en iedere dag.
Iedere dag een 2 of 3 keer een 6 minuten is echter genoeg.

Natuurlijk mag die 3 keer 6 of 2 keer 8 of 10 minuten direct achter elkaar of met een kleine (koffie) pauze.

Ik ben het er ook mee eens om de letter snelheid op 18 WPM te zetten.
De letters moeten een muziekje worden een riedeltje wat je meteen klakkeloos herkent.
Het moeten zeker geen punten en strepen tellen zijn.

Ik zelf en mijn zoon Geert hebben Morse geleerd doormiddel van Numorse en Dr Weeler.
Deze man geeft aan iedere letter een naam en zo kan je door middel van visuele koppeling eigenlijk alle letters heel verschillend maken.

Als je gaat googelen op Numorse en dr weeler kom je er vast wel iets van tegen.
Ik heb het alleen niet voor elkaar gekregen om Numorse (pro) op een modernere computer te krijgen als met windows XP.
Onder Vista etc krijg ik het niet aan de gang, terwijl het op windows 3.11 , 95 , 98 2000, ME en Windows NT prima werkt.

Geert kende in 4 weken een woord of 7 per minuut , na 2 maanden zat hij op 10 WPM, sneller ging nog niet omdat hij het niet meer kon bij houden met schrijven wat ze hem ook net hadden geleerd op school , hij was namelijk pas 7 jaar oud.
Ik zelf ben in een jaar op 20 WPM nemen gekomen en 2 maanden er na ook op 15 WPM met seinen.

Als je morse hebt geleerd te nemen en seinen is er namelijk ook zo iets van het geleerde in de praktijk gaan brengen en dat is voor velen een groot struikelblok gebleken.
Veel A-amateurs die ik ken zijn na hun morse examen nooit aan de stap gekomen om het morse ook te gaan gebruiken op de banden, dat is wel erg jammer van al de gespendeerde tijd inzet en energie.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#51 Bericht door PA1LH »

Moet zeggen dat ik in het begin echt elke letter zat te ontleden dmv strepen en punten te tellen.
Dat is nu een stuk minder, ik begin wat meer herkenning te krijgen bij elke letter die ik tot nu toe voorbij heb zien komen.
De discipline om elke dag er even voor te gaan zitten moet weer terugkomen.
Leon - PA1LH.

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: CW leren hoe

#52 Bericht door PD4M »

Weet niet of het hier eerder aan bod is gekomen, maar dit filmpje is best leerzaam.
http://www.youtube.com/watch?v=M56m4cvml_Q
Maarten
PD4M

Plaats reactie