CW leren hoe

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

CW leren hoe

#1 Bericht door PD3AT »

Nu ik met f bezig ben.
Wil ik mijn intense verbreden.
Ik heb altijd gezegd dat ik nooit voor cw zou gaan.
Maar naar de PACC kijk ik er anders tegen aan.
Hoe kan ik morse leren.
En is er een mogelijkheid om een sleutel op de pc aan te sluiten en dit te oefenen.
Ik kan niet op een cursus omdat ik al met f bezig ben en ook nog andere verplichtingen heb.
Maar ik wil het eerst thuis proberen
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: CW leren hoe

#2 Bericht door pa3kc »


Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: CW leren hoe

#3 Bericht door PA3DAT »

Niet gaan seinen, dat moet je pas later doen.
Eerst moeten die klankjes (de tekens) in je hoofd zitten, dat seinen is een fluitje van een cent.

Misschien een progje, wat groepjes letters kan seinen op de computer? Die jij dan moet nemen?
Zelf heb ik het geleerd met de methode van 5 tekens tegelijk (eerst de e, i, s, h 5 - dat zijn
allemaal puntjes) op een snelheid van 12 wpm, maar met meerdere seconden tussenruimte tussen
de afzonderlijke tekens. Wannee je het hele alfabet erin hebt, ga je de tussenruimte verkleinen.
Net zolang tot je op 12 wpm zit.

Je moet gewoon het doorzettingsvermogen hebben om bijv. een jaartje 5 avonden in de week
keer 10 minuten te oefenen. Wij hadden daarvoor destijds een ronde, op 2 meter. Elke avond
om 19.00 uur zat onze 'leraar' klaar met 2 lesjes van 5 minuten.
Het gaat vast sneller als je 4 lesjes per dag doet, en wellicht ook in het weekend...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CW leren hoe

#4 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: CW leren hoe

#5 Bericht door PD3AT »

De cursus die bij de Veron te koop is.
Heb ik daar ook wat aan?
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: CW leren hoe

#6 Bericht door PE2AAB »

PD3AT schreef:De cursus die bij de Veron te koop is.
Heb ik daar ook wat aan?
Ik zou absoluut G4FON gebruiken.
http://www.g4fon.net/CW%20Trainer.htm

Deze leert je morse opnemen op een reguliere snelheid zoals b.v. 18 wpm. Dit is en blijft een zeer beproefde methode hiervoor.
Veel lieden hebben onderzoek gedaan naar de beste leerwijze waaruit de Koch methode toch vaak als betere uit de bus komt.

Zoals PA3DAT al aangeeft; eerst leren opnemen. Seinen pas daarna (dit is in een weekeinde te leren als je morse beheerst).
Ga je eerst oefenen met seinen zul je later problemen ondervinden met het houden van het juiste ritme.

De Koch trainer is gratis, beproefd en vooral; deze leert je seinen op reguliere snelheid. De cursus van de VERON heeft 3 niveaus waarbij je het beste zou kunnen beginnen met de gevorderde cursus omdat deze dus in een aanvaardbare snelheid seint. Maar omdat je de letters nog niet kent, dien je deze, opbouwend eerst te oefenen.

Ik oefen met Koch en kan de K en M wel dromen inmiddels :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: CW leren hoe

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag Evert

Ik sluit me aan bij Aloys, het is een kwestie van zeker 5 avonden per week oefenen.
Eerst alle tekens (cijfers en letters en ? / = )erin duwen met random 5 letter groepen en dan de snelheid verbeteren en gaan oefenen met teksten.

Ikzelf heb altijd geoefend met Numorse.
als je een pc hebt met windows XP kan je dit goed werkend instaleren.
G4FON kan ook goed zijn ik ken het programma alleen niet.

Met Numorse kan je zowel 5 letter groepen als teksten oefenen.
Je kan zelfs bij de 5 lettergroepen de letters , cijfers of tekens waarmee je moeite hebt vaker voorbij laten komen.

maar het belangrijkste is de inzet en zelfdiscipline om minimaal 5 keer per week een 2 x of 3 x een 5 minuten-lesje te oefenen.

Ik zou het halen van je F en het Morse leren niet door elkaar heen doen en me eerst op F storten en dan morse gaan leren.

73 en succes Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: CW leren hoe

#8 Bericht door PA3JD »

Dag Evert,
De berichten van o.m Aloys, Joeri, Rick en Jos zou ik zeer zeker adviseren. De genoemde programma's en raadgevingen zijn alderbastend goed. Ook ik heb elke dag 's morgens een kwartier en 's avonds 20 minuten geoefend met diverse programma's, toen ik mijn N-licentie had. G4FON en LCWO zijn zeer goed om je practice te oefenen. Maar alles staat en valt door je eigen doorzettingsvermogen. En je zult zien, op een gegeven moment heb je bepaalde riedeltjes door en durf je je eerste qso te maken. Zweet in je handen, maar wel zeer voldaan dat je het voor elkaar hebt gekregen.
Ik maakte mijn eerste qso met RV6HA. Hij ging terug naar 6 wpm en ik heb met de Junkers sleutel zo goed en zo kwaad mogelijk geantwoord. Heb de QSL van hem binnen en ingelijst.
Dat eerste qso geeft veel voldoening en dan maar weer oefenen tot je 2e qso. Geen beeldscherm gebruiken, maar alleen afgaan op wat je hoort. Zoek op het cluster stations die seinen tot aan 18 wpm. Op een gegeven moment herken je bepaalde stukjes. Doorzetten en na een jaar heb je het begin onder de knieën. (Of onder de pols, hi).
Gebruik de adviezen van allen die hier een reply hebben gegeven.
Ik wens je veel succes als je een sked wilt maken met mij dan doe ik dat graag.
73 de Joop - Dedemsvaart

PD3AT
Berichten: 293
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:16
Roepletters: test
Locatie: Oostendorp

Re: CW leren hoe

#9 Bericht door PD3AT »

Hallo,

Ja het klopt, dat ik f er bij doe.
En dat daar ook veel stof in zit.
Maar ik kan altijd wat extra tijd er in steken.
Al zal ik er naar luisteren op de steiger :D
Yaesu ft 817
Kpo dx5000
Hb9CV voor twee en zeventig
Dipool twee keer 10
End Fed Twintig meter

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#10 Bericht door PA1LH »

Ik heb nog helemaal geen enkel certificaat, maar druk studerend voor N/F.
Heb ook al ruime tijd interesse in CW, dus heb maar eens een cursus opgezocht, gewoon om eens te kijken hoe en wat.
Valt niet mee voor de 1e keer.
Wilde die cursus van Koch CW dowloaden ,maar kreeg melding dat de server overbelast was ofzo, morgen nog eens proberen.
Ben maar verder gegaan op lcwo.net.
Benieuwd of me dit kan blijven boeien :)
Vooralsnog lijkt het me wel leuk om te leren.
In mei examen doen voor N/F, en dan maar hopen dat het 1 van die 2 wordt :)
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: CW leren hoe

#11 Bericht door Steef »

Op onderstaande site staat een iso file.
Als je deze brand op een cd-rom, dan heb je een enorm aantal mp3 files.
Deze kan je dan weer op van alles en nog wat zetten, mp3 spelers, telefoons enzv.

Het grote voordeel VIND IK, is dat je gewoon het alfabet leert.
De KOCH methode is het voor mij nooit geweest, ik heb veel meer gehad aan gewoon het alfabet leren.

Daarbij is morserunner een echt heel leuk programma.

Het lijkt een ongelofelijk simpel programma, maar dat is het dus niet!

Als je daarmee begint gewoon alle vinkjes aan zetten (moeilijk mogelijk) en beginnen.
De eerste keer lukken misschien 2 qso's, maar als je vol houdt worden het er al snel meer.
Zie het als een computerspelletje, speel het elke dag een 30 minuten, en binnen enkele maanden ben je een cw contester waar iedereen om zit te springen :wink: :mrgreen:

http://www.kkn.net/~k7qo/
Wie praat luistert niet

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#12 Bericht door PA1LH »

Heb net nog maar eens geprobeerd op de site van waar dat Koch programma kan worden gedwonload, maar die site werkt hier nog steeds niet.
Leon - PA1LH.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: CW leren hoe

#13 Bericht door pe5jw »

Doet het hier gewoon hoor http://www.g4fon.net/CW%20Trainer.htm

type anders een http://www.g4fon.net/CW Trainer.htm in je browser
of ga naar http://www.g4fon.net
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren hoe

#14 Bericht door PA1LH »

Hallo Joeri,

Helaas, geen van de 3 urls werkt hier.
Bij de middelste krijg ik de melding page not found, en de andere 2 geven dat de bandbreedte van de server van de url zijn limiet heeft behaald.
Die melding krijg ik al sinds gisteravond.
Net nog even geprobeerd met google chrome, misschien dat dat verschil zou maken, maar ook daar dezelfde melding helaas.
Denk dat ik dan maar wat anders moet proberen, via lcwo.net of anders via morserunner welke steef doorgaf.
Leon - PA1LH.

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: CW leren hoe

#15 Bericht door Apae »

Bij de middelste moet je de hele link overnemen, dus t/m het .htm gedeelte, en niet alleen wat de browser in al zijn wijsheid tot link heeft verheven. De bandbreedte-melding krijg ik hier ook als ik het programma probeer te downloaden, maar via google zijn er vast alternatieve bronnen te vinden.

Plaats reactie