DX code of misconduct

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

DX code of misconduct

#1 Bericht door pa0qrb »

Radiovrienden,

Mijn wederwaardigheden met de aanwezigheid van ST0R op de gelijkstroombanden en het lezen van de "DX Code of Conduct" inspireerden mij tot het parodiëren daarvan en het opstellen van een "DX code of misconduct". Misschien is er zo iets ooit al eens gepubliceerd, maar ik wil jullie mijn verhaal niet onthouden.

73,
Harold pa0qrb.


Gaattie...

Listen? To what? Oh yes, when he says <my callsign> 599.
DX cluster listings are authoritative.
Therefore, I don’t need to be able to copy the DX station properly.
I will incessantly call the DX station, regardless of what he has to say.
I will position myself in any continental area of the world, in order to keep calling.
I will call in response to any and all of the DX station’s queries, regardless of for whom they are intended.
I will call exactly zero beat with the DX station, to prevent others from copying its transmissions.
I will only follow the DX station’s instructions when it suits my own selfish purpose.
Waiting for the DX station to end a contact diminishes my own chance of making a contact.
I will only send my full call sign when the DX station has copied the part that I sent correctly.
Because DX station operators are all LIDs, I will repeat my call sign until I have copied his reply correctly.
I will tune my rig preferably spot-on the DX station’s QRG, to maximize QRM.
I will police the DX QRG (up up up), preferably exactly zero beat with the DX station.
Thankful for the contact? It’s the DX station’s bloody job!
I will not stop until I’ve worked the DX station on all bands in all modes or when he goes QRT, whichever happens first.
I will cool my frustration with being unable to work the DX station on my fellow hams.

All of the above at the peril of being blacklisted...
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: DX code of misconduct

#2 Bericht door PC1A »

Je ergeren is de hoogste vorm van amusement.
Jij moet echt een top tijd hebben gehad tijdens de activiteit van ST0R............ :mrgreen:

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar door de door jou beschreven acties van "collega's"
heb ik de knop linksboven ingedrukt. (I/O)
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: DX code of misconduct

#3 Bericht door PF1JM »

Ah, ik had het dus toch gewoon moeten proberen. Ik heb ze niet gehoord, maar dat had me er dus niet van hoeven weerhouden om te roepen? :mrgreen:
Smile.... Tomorrow will be worse!

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#4 Bericht door PA2LO »

Hé, maar dit is toch gewoon de letterlijke vertaling van de Italiaanse DX code of conduct? :oops:

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: DX code of misconduct

#5 Bericht door Steef »

De beste manier om de dx op alle banden te werken is een grote donatie doen aan de dx peditie.
Daarmee de zekerheid hebbende dat ze je op een afgesproken tijdstip en frequentie werken.

Kost een paar centen, maar voorkomt ergernissen. :wink:
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: DX code of misconduct

#6 Bericht door pa0qrb »

@PC1A: De activiteit van ST0R had natuurlijk een enorme aanzuigende werking, en daardoor hadden andere DX stations het ineens een stuk minder druk. Ik heb daar gebruik van gemaakt door o.a. Carsten "Doc" Schoof (8P9XC) op Barbados te werken.
En zo heb elk nadeel ze voordeel, tnx een bekende Nederlandse filosoof :wink:

73, Harold.
Little Pistol: 100W on a wire.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: DX code of misconduct

#7 Bericht door PC1A »

Jaaa, die staat hier dus ook in het log! :D 11/8 21.19 8P9XC, via DF1XC

En OH0/WS4T, ZC4LI, OJ0UR, TF4M, Z330A, idd ieder nadeel hep z'n voordeel.
Maar een beetje op de Dx freq te gqaan zitten tunen of klieren heeft totaal geen zin en je werkt helemaal niets, je wekt wel wat... ergernis, en dat was de hoogste vorm... :mrgreen:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#8 Bericht door PA2REH »

Top !!

Maar, we moeten uitkijken want ook de Nederlandse Hams staan er niet altijd goed op. Denk aan het cf. de machtigingsvoorwaarden buiten de band werken (segmenten waar we niet mogen komen) of het meer dan toegestane vermogen gebruiken.

73
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#9 Bericht door pa3met »

Steef schreef:De beste manier om de dx op alle banden te werken is een grote donatie doen aan de dx peditie.
Daarmee de zekerheid hebbende dat ze je op een afgesproken tijdstip en frequentie werken.

Kost een paar centen, maar voorkomt ergernissen. :wink:
ik maar denken dat je hamradio niet voor commercieele activiteiten mocht gebruiken.
Los van dat alles, negatieve hamspirit als je het mij vraagt. gelukkig doet niemand dat.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: DX code of misconduct

#10 Bericht door Steef »

pa3met schreef:
Steef schreef:De beste manier om de dx op alle banden te werken is een grote donatie doen aan de dx peditie.
Daarmee de zekerheid hebbende dat ze je op een afgesproken tijdstip en frequentie werken.

Kost een paar centen, maar voorkomt ergernissen. :wink:
ik maar denken dat je ham-radio niet voor commerciële activiteiten mocht gebruiken.
Los van dat alles, negatieve ham-spirit als je het mij vraagt. gelukkig doet niemand dat.
Meneer de president: "slaap zacht"
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: DX code of misconduct

#11 Bericht door pa5cal »

steef: ik zong al eerder;

Na 22 jaren in dit leven, maak ik het testament op van mijn jeugd.

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#12 Bericht door pa3met »

Steef schreef: Meneer de president: "slaap zacht"
het is, net als andere acties, nu niet bepaald hamspirit en inderdaad misconduct. Goed gezien, resting my case.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: DX code of misconduct

#13 Bericht door Steef »

Ok, nou we zijn lekker bezig, dus dan gelijk maar de volgende...


Iemand die ik (en vele van jullie waarschijnlijk ook) ken, gaat vaak op DX peditie.
Wanneer hij daar dan is, werkt men vaak in split.

Enkele keren zal hij dan in het Nederlands zeggen "ik luister nu op 14.xxx, zodat Nederlanders dan wat makkelijker de DXCC kunnen werken. Daar is voor mijn gevoel niks mis mee, maar jouw gevoel?

Die mensen die DX pedities flink sponseren maken het mede mogelijk dat andere het dxcc kunnen werken.
Want zonder die sponsorgelden ging er helemaal niemand naar die DXCC toe.

Ik zeg, werken die sponsor!
Daardoor hebben we allemaal een kans op die DXCC, nadat hij/zij zijn qso gemaakt heeft.
Helemaal NIKS mis mee!

Het is dus maar hoe je het bekijkt.
Wie praat luistert niet

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: DX code of misconduct

#14 Bericht door pa5cal »

hmmjaah... Je punt is duidelijk en ik denk dat het niet sec. een commerciele activiteit is. Echter is DX'en slechts 1 facet van de hobby en mag een ieder voor zich bepalen hoe belangrijk deze is. Ik kan me dus prima voorstellen dat er mensen zijn die zullen zeggen: een persoon betalen zodat jij dx kunt maken? Dat riekt naar commercie. Nu zal die persoon er niet aan verdienen :) dus is de consessie in mijn ogen: non-profit ;)

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: DX code of misconduct

#15 Bericht door pa3met »

het punt is dat je niet aan de andere kant van de portemonnee kunt inzien wat er mee gebeurt. Als ik wat koop, kan ik immers ook nooit goed bepalen of iemand er veel of weinig aan overhoudt. Of wellicht niks.

DX-pedities prima. Als je dat wil doen, doe je dat maar lekker. Zodra je voorrang krijgt omdat je geld betaalt hebt, dan is er iets mis (en dan niet alleen in je hoofd).
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie