QSL, maar geen lid van vereniging

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

QSL, maar geen lid van vereniging

#1 Bericht door PD4M »

Na het behalen van mijn N-licentie in mei ben ik nog steeds geen lid geworden van één van de verenigingen. Om heel eerlijk te zijn, heb ik geen goede ervaringen met de contacten die ik heb gehad met de Veron en in CQ-PA het blad van VZRA, stonden zo oubollige en zeurderige artikelen dat ik erg schrok of ik nog wel zendamateur zou willen worden/zijn. Dus had ik mijn lidmaatschap even uitgesteld. Maar ja dan maak je je eerste verbindingen en roept de ander enthousiast "QSL card is coming your way". En ik zei dan maar 'Thank you' en dacht o shit waar gaat die kaart dan heen en arme afzender.

Ik ben dus nog niet lid en heb nog geen QSL kaart laten maken. Dus maar snel lid worden? Betaal ik dan voor de resterende maanden nog de volle mep? Of wordt dat naar rato omgeslagen? En wat doe ik met mijn eigen QSL kaart. Ik ken de Belg die op de beurzen staat. Maar ik beoog ook van novice naar Full te gaan (op termijn ;-). Om nu met 1000 kaarten te blijven zitten minus een paar. En 500 kaarten zijn dan bijna even duur als 1000. Of maak ik er een paar zelf met de laserprinter (wel erg saai) om maar wat te hebben om te versturen. Heeft iemand in dit geval dan nog een tip voor een sjabloon wat ik kan gebruiken en op karton kan afdrukken. Mogen de kinderen de plaatjes zelf inkleuren...

Ik was eigenlijk van plan op de dag van de Amateur lid te worden, meteen de nieuwe almanak te kopen, de obligatoire wandkaart (met viltstift) en nog zo wat spulletjes. Maar dat is weer ruim een maand verder weg en al die QSL kaarten vliegen nu al rond de aarde op weg naar NL om een stempel te krijgen "No member" of iets dergelijks. En ook heb ik mijn logboek niet op orde. Ik ga uiteindelijk maar werken met HRD dus ook het bijbehorende logboek. Maar erg intuiief vindt ik het niet zoalng ik de PC nog niet aan de radio heb verbonden.

Maarten
PD4M
Maarten
PD4M

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#2 Bericht door andre »

Tja Maarten, dat is voor jou dan een dilemma. Wil je je verbindingen bevestigt hebben, zal je lid moeten worden van een van de twee verenigingen. Dan nog maar de vraag of al je verbindingen worden voorzien van een toegestuurde qls kaart.
Je kan kiezen om digitale kaarten te verzenden via Eqsl of lotw. Is wat saai omdat dan de meeste kaarten heeeel er veel op elkaar lijken! Maar ja, is een alternatief.

Voor jou een troost dat het boekjaar ten einde loopt. Wordt je nu lid dan betaal je zeker niet het volle jaar tarief maar een klein gedeelte daarvan. En een niet glosy qsl kaart maak je dan toch zeker op de pc voor de tijd dat je ze nog niet elders wil laten maken.

Ik ben al jaren geen lid meer om uiteenlopende redenenen. Ik mag echter buigen over een gestaag groeiend aantal "direct" aan mij gestuurde qsl kaarten, welke ik ook altijd getrouw beantwoord. Kost wat eurotjes aan postzegels, maar dat is een bewuste keuze.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#3 Bericht door pe5jw »

Ik had begrepen dat er een mogelijkheid is om via dqb qsl ta laten lopen maar of je dan lid moet worden van de dqb ofzo iets is me niet duidelijk, hun website geeft ook geen duidelijkheid.
http://www.dutchqslbureau.nl/?Welkom

Stuur ze een email met je vraag.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#4 Bericht door on4ma »

Als je geen lid wil worden van een vereniging kan je eventueel een postbus huren of enkel direct werken. Meld dit dan op QRZ.COM waarin je vermeld dat je alleen aan direct qsl doet. Maar als je je bv
DXCC wil werken zal je al gauw merken dat dit tegenover een buro een dure zaak wordt.

Bij DX-expedities zend je dan je eigen qsl met genoeg retour of IRC zodat je kaart ook direct wordt beantwoord. De verbindingen die je maakt met radioamateurs die via buro verzonden worden, krijgen hun kaart terug na een tijdspanne van enkele maanden met de vermelding dat je geen lid bent.

De UBA in Belgie past ook voor niet belgische leden een andere manier toe. Zij bewaart deze qsl's en geeft jaarlijks een lijst uit met de kaarten voor wie en die kan je dan verkrijgen via een bepaald posttarief te betalen heb je zo nog je kaarten. En dat gaat dan over een europallet vol met dozen met qslkaarten. Ik heb ze ooit eenmalig gesorteerd en was gauw met mijn xyl een 2-tal weken bezig. En de respons was dan maar flauw. Zelfs enkelen wouden niet betalen voor de post-onkosten. Dat zijn dan radioamatuers die echt niet geintresseerd zijn in QSL kaarten.


Hou er ook rekening mee dat het QSL buro in Nederland/ Belgie werkt via een mindervaliden werkplaats en je lidgeld ook een steun is om deze mensen te helpen in hun levensonderhoud. Toch maar gauw lid worden :)

Misschien moet je toch eens een goed logprogramma aanschaffen. Ik werk met DX4WIN al sinds de 1ste versie en die wordt goed ondersteund. Niet gratis. Je kan wel een demo downloaden.
Laatst gewijzigd door on4ma op 19 sep 2009, 12:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#5 Bericht door Ton_O_E »

Wat betreft qsl-kaarten, tegenwoordig kun je voor een paar cent een foto laten afdrukken.
Gewoon een mooie kaart ontwerpen, en 500x laten afdrukken door de Hema of Kruidvat of zo
Voor de achterkant print je een mooie sticker met alle gegevens.
Voorheen PA3TON

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#6 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#7 Bericht door vk2gwk »

Papieren logboeken zijn volgens mij tegenwoordig niet meer te krijgen..... Maar je kunt natuurlijk ook gewoon een schoolschrift nemen en daar de volgende kolommen in maken:

datum
tijd (in UTC)
roepletters (van het station dat je werkt)
frequentie (of band als je het minder precies wil doen)
mode
rapport gegeven RS(T)
rapport ontvangen RS(T)
QSL verzonden
QSL ontvangen
naam
woonplaats
overige aantekeningen

Er zijn tegenwoordig prima programma's om op de computer te loggen. Ik gebruik zelf Logger32 (gratis en zeer uitgebreid).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#8 Bericht door PA-een »

Hallo Maarten,

De eenvoudigste oplossing is om toch lid te worden van één van de verenigingen. Ik weet niet wat je overkomen is, maar een vereniging al 'afschrijven' op basis van een paar suffe artikelen in het maandblad, vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De redactie is tenslotte niet gelijk aan het bestuur... ;)

Naast het voordeel van het 'gratis' QSL-verkeer, steun je in ieder geval een vereniging die (zoveel mogelijk) probeert jouw belangen als zendamateur te behartigen.

Dat laatste is ook al uitgebreid over gediscussieerd, maar om dan maar geen een vereniging te steunen is ook zonde, toch? ;)

73,
Floris

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#9 Bericht door PA2LO »

Papieren logboeken zijn volgens mij tegenwoordig niet meer te krijgen.....
Valt mee hoor: bestelnummer 255 van het VERON Servicebureau levert een logboek op in A4 formaat met 70 pagina's inhoud en een ringbandje. Kost 7 euro.

Voor deze en andere 'operatonele hulpmiddelen' zie de website: http://www.veron.nl/contact/sb_bestelformulier.php
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#10 Bericht door PA2RUS »

PA1FW schreef:<kNIP>Ik weet niet wat je overkomen is, maar een vereniging al 'afschrijven' op basis van een paar suffe artikelen in het maandblad, vind ik persoonlijk wat kort door de bocht. De redactie is tenslotte niet gelijk aan het bestuur... ;)</KNIP>
Kleine aanvulling van mijn kant, en het is misschien een gevleugelde uitspraak, maar de vereniging dat ben jij! Maar laten we niet te veel off-topic gaan :) Je mist inderdaad de 'gratis' QSL service en dat is wel erg handig kan ik je zeggen!

Als je wilt kan ik je wel een copy sturen van mijn excel-bestand die ik, naast een elektronisch logboek, gebruik als template voor mijn papieren logboek. Laat maar even weten wat je wilt.

73 Martin

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#11 Bericht door PA3EYC »

PF3CH schreef:......Het is ook voor mij een lastig te maken keuze: om QSL-kaarten te mogen ontvangen/versturen MOET je dus lid worden/zijn van de VERON danwel de VRZA...
Dit zou dan voor mij de enige reden zijn om toch maar lid te worden......
We leven gelukkig in een vrij land en je moet niet lid zijn van een vereniging om kaarten te kunnen versturen en/of ontvangen.
Wanneer je op QRZ.Com aangeeft alleen direct je QSL-kaart te willen ontvangen dan komen ze direct naar je postadres.
Echter, de vraag is of er een zendamateur genegen is om een QSL-kaart direct naar NL te versturen. Meestal krijgen ze kaarten uit NL via het buro. En als ze er een paar hebben liggen zullen ze niet gauw genegen zijn om een postzegel en dollars te spenderen om nog een QSL-kaart uit NL te ontvangen.

Persoonlijk stuur ik alleen direct QSL als ik die bevestiging persé wil hebben. Als bij een amateur staat dat die alleen direct doet en ik heb al bevestigingen liggen van hetzelfde land of prefix, dat stuur ik geen kaartje.

Als je zelf direct een kaart verstuurd, is het gebruikelijk dat je de retourporto bijvoegt.
Binnen EU is dat al gauw $1 en daarbuiten is $2 gebruikelijk.
Bij 50 kaartjes in een jaar ben je al gauw $75 kwijt. Komt de eigen porto nog bij.
Dus ik zou gewoon lid worden van een vereniging. Zie het dan alleen als een manier om je kaartjes te ontvangen en versturen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#12 Bericht door vk2gwk »

Kleine aanvulling van mijn kant, en het is misschien een gevleugelde uitspraak, maar de vereniging dat ben jij!
Ik wilde het onderwerp niet te veel "politiceren" maar uiteraard is het zo. Het gaat er niet om wat een vereniging voor jou doet, maar wat jij kunt doen voor je vereniging. Of dat nou een lokale voetbal club is of een nationale amateur vereniging (met internationale contacten). Zonder goede inbreng van de leden is een vereniging niks.

De PA kaarten zijn niet erg uniek, dus als je al direct een kaart bevestigd wil hebben moet je dat echt afwachten. Een regelmatige vloed van QSL kaarten is alleen mogelijk als je lid bent van een vereniging en dus daarmee QSL kaarten kunt ontvangen via het DQB (een gezamenlijk initiatief van VERON en VRZA).

Dus: gewoon lid worden van een vereniging (want voor niks gaat allen de zon op).

En, mijn persoonlijke mening: Geen lid zijn van een vereniging is gewoon parasiteren op anderen die wel geld er voor over hebben.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#13 Bericht door Steef »

Het is misschien een beetje reclame, sorry daarvoor.
En natuurlijk, Alex is een bekende van mij. Dus ik ben bevooroordeeld.
Maar 1000 mooie kaarten, voor 59 euro thuis bezorgd is toch ook niet duur. Wel?


http://www.pa1aw.nl/ux5uonl/index.html
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#14 Bericht door vk2gwk »

Steef schreef:Het is misschien een beetje reclame, sorry daarvoor.
En natuurlijk, Alex is een bekende van mij. Dus ik ben bevooroordeeld.
Maar 1000 mooie kaarten, voor 59 euro thuis bezorgd is toch ook niet duur. Wel?
http://www.pa1aw.nl/ux5uonl/index.html
Sorry Steef, maar het gaat over het verzenden van kaarten en niet over waar je ze kunt laten drukken. Daarvoor zijn talloze mogelijkheden (waarvan jij er een noemt).

Ik wil ieder die dit leest in overweging geven om zich aan te melden bij het Logbook of the World. Dat is de meest goedkope manier om DXCC geldige bevestigingen van verbindingen binnen te halen. Ik zit echt niet meer te wachten op "glossy" karton met niets zeggende plaatjes. Het puilt bij mij echt de kast uit.....
Afbeelding
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: QSL, maar geen lid van vereniging

#15 Bericht door Steef »

PD4M schreef: En wat doe ik met mijn eigen QSL kaart. Ik ken de Belg die op de beurzen staat. Maar ik beoog ook van novice naar Full te gaan (op termijn ;-). Om nu met 1000 kaarten te blijven zitten minus een paar. En 500 kaarten zijn dan bijna even duur als 1000. Of maak ik er een paar zelf met de laserprinter (wel erg saai) om maar wat te hebben om te versturen. Heeft iemand in dit geval dan nog een tip voor een sjabloon wat ik kan gebruiken en op karton kan afdrukken. Mogen de kinderen de plaatjes zelf inkleuren...
Maarten
PD4M
Dacht toch iets anders gelezen te hebben :shock:
Wie praat luistert niet

Plaats reactie