Voor wie de schoen past.....

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Voor wie de schoen past.....

#46 Bericht door pa1bvm »

en ja hoor ...
ik roep cq MS op 144.360 in msk144 ... en ik word in ssb aangesproken .. wat is dit? .. wie is dit?...wat is dit voor een herrie ?..
ik kan je niet detecteren met FT-8 .. en als laatste ga nou naar 144.174 daar zit FT-8 ..

zal dan nog wel vaker gaan gebeuren ...

Tja DX op 144/432 met FT-8
zover ik begrepen heb is FT-8 een zwak signal mode .. dus dunne signaaltjes uit de lucht plukken ..
dan denk ik aan signalen van -15 tot -20 dB ... die kan je eigenlijk niet horen in ssb en het is net te zwak voor CW
dan gebruik je dus FT-8 ...
Mocht je nou echt twijfelen wat voor dat roepende station DX is ..ga dan even naar de PSK reporter
en tik zijn call in .. kan je zo zien wat dat station allemaal aan het werken is


ik zie een heeeeel groot aantal qso's in ft-8 die gewoon in ssb gemaakt kunnen worden ..
maar men kiest ervoor om dat met een computer te doen ...
dan heeft een " DX-er" dus automatisch last van een " lokaal" station want alles en iedereen zit op dezelfde frequentie gepropt
Er heerst blijkbaar toch een soort algehele microfoon angst ... gewoon op 144.300 aanroepen en dan uitwijken naar een andere frequentie ..
ik zie op ft-8 maar heel zelden cq 180 of cq 185 ... blijkbaar is die methode van split werken nog niet opgepakt ..
In FSK144 ( Meteorscatter ) doet men dit al jaren ...
Heb wel een paar keer GO SBB gezien .. of QSY 300 of het helpt ???



oja @PC1MB
luister deze dagen eens op 144.360 in MSK144 of op 144.370 in FSK144
dan zul je vast en zeker reflecties horen ( via meteoren ) over afstanden >> 750 KM
er vallen nu op dit moment al flink wat meteoren duurt tot +/- 14-15 augustus
Ook hier kan je even kijken in pskreporter wat hoort dat station uit jo21 allemaal ?

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: Voor wie de schoen past.....

#47 Bericht door nanko »

pc1mb schreef:Ook een kwestie van duidelijk zijn tegen elkaar denk ik. En niet te veel kennis en ervaring bekend veronderstellen voordat je boos wordt.
Die duidelijkheid geven is het probleem denk ik.
De "beginnelingen" zitten niet op b.v. KST CHAT, en misschien ook niet op dit forum.
En in FT8 of M/FSK duidelijk maken wat je bedoeling is kost meer tijd dan het maken
van de verbinding.
Het zou al veel helpen wanneer men even de moeite neemt om zich de procedures uit
te laten leggen door iemand met ervaring.

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Voor wie de schoen past.....

#48 Bericht door PA3CWN »

Zoals PC1MB al aangeeft is voor hem zo’n beetje alles boven de 50km al DX op 144 Mhz en dat is op zich heel begrijpelijk als je enkel met een (door restricties?) klein antennesysteem kan uitkomen.
Als dan zo’n 50 km qso tot stand komt met QRPP van bijv. 100 mW het heel goed is voor te stellen dat er een vreugdedansje gemaakt gaat worden in de shack.

Wat echter bij de vraagstelling ‘wat nu eigenlijk DX is’ zo belangrijk is, is dat er vanuit de situatie van het station welke CQ-DX CQ-Es geeft moet worden ‘gedacht’. Dat station is namelijk degene die ‘iets’ bedoeld met zijn toevoeging. DX of Es.
Sommige stations uit het buitenland kunnen ook heel specifiek een bepaalde regio of land noemen;CQ Scandinavia, CQ OZ, CQ SM, CQ DL. ‘Vragen’ ze door CQ PA verbinding met ons land dan is het zo klaar als een klontje en kan je starten met het beantwoorden van dit station.

Komt zo’n station uit Engeland op een 300 km afstand knalhard door op de binnenantenne, dan kan je redelijkerwijs aannemen dat dit station zijn spulletjes goed voor elkaar heeft en in zijn logboek al vele bladzijden vol met Nederlandse stations heeft staan.
Het is daarom ook een vinger spitzen gevoel wat zich moet ontwikkelen omdat een Engelsman die zich in Norfolk bevindt ‘ dichtbij’ is ,maar een Engelsman die op de Scilly eilanden woont een prachtige DX afstand is en helemaal voor iemand die in Noord Nederland woont.

DX is een rekbaar begrip, soms een grijs gebied, maar zo doorgaans kan je op 144Mhz met een redelijk station (25W / 9 ele yagi) elke dag (zonder noemenswaardige tropo condities) tot zo’n 500 km qso’s maken; de grotere stations zelfs nog meer.
Alles wat dus boven die 500 km zit , zou dus als DX op 144Mhz betiteld kunnen worden.
Ik ga hierboven uit van SSB met normale dagelijkse condities. De afstanden die je met FM kunt bereiken zijn doorgaans beperkter vanwege de grotere bandbreedte.

In het geval een station CQ-Es geeft is eigenlijk de kwestie wat overzichtelijker
Sporadische E is het fenomeen dat voornamelijk in de maanden mei – augustus optreed bij ons in Nederland.
Er wordt een ‘wolk’ gevormd op ruim 100km hoogte en de mate van ionisatie zorgt ervoor dat radiosignalen in het VHF spectrum ineens worden gereflecteerd over een grote afstand.
Des te sterker de ionisatie, des te hoger de frekwenties in het VHF gebied zijn, welke gereflecteerd kunnen worden.

Dave G7RAU heeft een kleine calculator geschreven, waarmee je kunt berekenen wat de mogelijkheden zijn middels E-sporadic

https://g7rau-s-muf-calculator.software ... /download/

Op die manier heb ik wat locators ingevoerd en bekeken wat de afstanden in relatie zijn tot de MUF.

Afstand tot DX station 2190 km -> MUF 144,300 Mhz - Kritische Frequentie -> 26,5 Mhz
Afstand tot DX station 1650 km -> MUF 152,900 Mhz - Kritische Frequentie -> 28,0 Mhz
Afstand tot DX station 1000 km -> MUF 197,300 Mhz - Kritische Frequentie -> 36,2 Mhz (elevatie = 10,0 graden)
Afstand tot DX station 750 km -> MUF 241,300 Mhz - Kritische Frequentie -> 44,3 Mhz (elevatie = 14,5 graden)
Afstand tot DX station 500 km -> MUF 326,700 Mhz - Kritische Frequentie -> 59,5 Mhz (elevatie = 22,3 graden)

Als E layer hoogte = 110 km genomen; de hoogte waar zich de Es wolk vormt.

Met de MUF wordt bedoeld de maximaal bruikbare frekwentie om die afstand te overbruggen.
De Es wolk is nagenoeg gesitueerd in het midden van de afstand tot het DX station.
Allereerst zal de MUF stijgen zodat het 6m signalen kan reflecteren, gevolgd door 4m.
Stijgt de MUF nog hoger, dan gaat voor de 2m liefhebber het hart sneller kloppen.
( Het programma geeft ook de kritische frequentie weer; dit is de frekwentie waarbij nog reflectie van een radiosignaal door de Es wolk optreedt als het radiosignaal kaarsrecht omhoog wordt gestraald. Namelijk des te steiler de hoek is waarbij de Es wolk door ons radiosignaal wordt gereflecteerd, des te hoger de MUF dient te zijn)

Uit de bovenstaande gegevens zien we , dat als de Es wolk een dusdanige ionisatie heeft bereikt van 144,3 Mhz er een verbinding moglijk is tot zo’n 2200 km , waarbij de Es wolk zich bevind op 1100 km. ( Een station wat ‘slechts’ 1000 km van de wolk verwijderd is, zal de Es wolk vanwege een iets steilere hoek moeten aanstralen waardoor voor dat station de MUF lager ligt dan 144,3 Mhz en hij dus (nog) geen verbinding kan maken via de Es wolk; voor hem moet de MUF nog hoger komen te liggen voordat zijn signaal wordt gereflecteerd)

Wordt de MUF namelijk hoger dan kan de wolk onder een steilere hoek worden aangesproken.
Het programma geeft dan ook de waarde aan van de elevatie die bij een bepaalde afstand in relatie tot de MUF hoort. Als je de Es wolk met eigen ogen zou kunnen zien, (wat niet mogelijk is) je dus de elevatiewaarde boven de horizon moet kijken.
Tijdens super Es dagen (zeer zeldzaam) is het mogelijk dat een Es wolk tot 300Mhz kan reflecteren, maar dit is misschien eens per decennium het geval. De Amerikanen met de beschikking over de 1,5 meter band hebben ook Es qso’s kunnen maken, maar dit zijn echt zeldzaamheden.
Zelfs een MUF tot 200 Mhz komt zelden voor.

Uit bovenstaande volgt dat een station die je CQ-Es hoort roepen en zich op 500km afstand van jou bevindt dus nooit via sporadische E kan binnen komen. De MUF zou dan immers ver boven de 300 Mhz moeten liggen.
Evenzo is een station wat CQ-Es roept op een afstand van 750km met zeer grote waarschijnlijkheid geen sporadische E omdat daarvoor de MUF op 241 Mhz moet liggen.

En dan komen we bij de 1000 km grens; Voor normale alledaagse tropo zijn dit prachtige afstanden, waar zelfs de big guns blij van worden. Als je nu zo’n station hoort CQ-Es roepen, zal hij het hoogstwaarschijnlijk niet erg vinden dat je hem aanroept. De MUF ligt dan ontzettend hoog, bijna 200Mhz, maar dit is een afstand die onder normale dagelijkse tropo omstandigheden al moeilijk gaat en hij blij is een PA in zijn log te kunnen bijschrijven.

Bekijk ook eens de site van EA6VQ ; https://www.dxmaps.com/spots/mapg.php?Lan=E
Kies in het Menu Europe en MUF Sp-E en je krijgt een kaart te zien waar de MUF per locator wordt aangegeven.
Met ons bovengenoemde voorbeeld van 2200 km bij een MUF van 144,3 Mhz , kun je op de kaart zoeken naar een locator welke op pakweg 1100 km afstand ligt. ( Vanuit Utrecht is de afstand tot Warschau in Polen ongeveer 1100 km → KO02 ) Dus als het locatorvakje KO02 een waarde aangeeft van 144 of hoger, er een verbinding mogelijk zou moeten zijn met oost Ukraine (KO80)
Deze site maakt gebruik van de inputs uit het DX cluster, waardoor het belangrijk is dat er het liefst veel stations een DX-cluster spot geven. door de toevoeging ES weet de DXmaps site dat het om E sporadic gaat.
Door de locators en de gebruikte frekwentie kan namelijk de MUF bepaald worden van de locator die precies in het midden ligt.
DX de IK0OKY 144290.0 PA3CWN JN61ES ES JO33AH tnx qso

Wat dus belangrijk is als het om CQ DX of CQ-Es gaat om je te verplaatsen in het station welke CQ geeft en vanuit zijn visie bekijkt of hij inderdaad PA ook bedoeld.

73CWN

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#49 Bericht door PE1PQX »

@PA3CWN Mooi uitgelegd verhaal.

Echter nog steeds vind ik de vraagstuk "wat is nu DX" niet volledig/absoluut beantwoord.
Jouw verhaal gaat uit van de mensen die jagen op zo veel mogelijk vakjes zo ver mogelijk weg van zijn thuis vak. Iedere manier van communiceren (of dit nu Sporadic E is, flinke tropo, Aurora of om mijn part EME) heeft zijn eigen eigenschappen.

Voor de één zal 1km naar de andere kant van de wijk een hele mooie DX kunnen zijn, vooral als je QRPPPP najaagt (zo min mogelijk TX vermogen)
De andere is niet tevreden te stellen met QSO's ruim boven de 500km

In die zin is het antwoord op "wat is DX" voor iedereen verschillend.

Nu op het fenomeen 'CQ DX Es only' van een land die je nog niet in je log hebt, maar alleen via tropo hoort of kunt werken. Laat dit station varen, er komt vroeger of later wel weer een kans om dat land te kunnen werken. Het vervelende hiervan is dat je moeilijk kunt horen of het om een Es of tropo situatie gaat. De 'experts' horen dit in de fading/ruis ofzo...
Dan komt de uitleg van hierboven mooi van pas... check de afstand tussen jou en dat station.

(Ik vraag me nu wel af, is er een website die de heldere uitleg van hierboven heeft maar dan voor alle voorkomende propagatie varianten? Dus geen wetenschappelijk onderbouwd iets maar in heldere bewoording)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Voor wie de schoen past.....

#50 Bericht door PA3CWN »

PE1PQX; Daar wringt inderdaad de schoen ook; DX kan op velerlei manieren worden uitgelegd EN belangrijk is ook dat het weer per band verschillend is;
Op 20m is EA8 niet echt bijzonder, maar op 2m wel: Ik zal een vreugdedans maken als dit mij ooit nog eens op 2m lukt.
Er zijn inderdaad veel aspecten die het begrip DX tot een vaag geheel maken; helemaal mee eens.

Maar wat ik gepoogd heb uit te leggen en met name voor CQ-Es , is dat in mijn vorige posting duidelijk wordt,dat een station welke CQ-Es geeft en wat je ontvangt binnen een straal van pak em beet 1000km, dus met aangrenzende waarschijnlijkheid niet via Es wordt ontvangen.
Dus als het niet via Es wordt ontvangen, het dus via tropo wordt ontvangen en daar logischerwijze uit geconcludeerd mag worden dat dit station niet een verbinding via tropo wenst, maar via E-sporadic over een afstand die buiten de range van 1000 km valt.

Het CQ roepende station 'vraagt' iets specifieks en door daar bij stil te staan en in hem te verplaatsen, het duidelijk wordt dat als bijv een ON station CQ Es geeft hij niet iemand bedoeld uit Noord Nederland, voor wie een qso met ON een first zou zijn.
De vrager bepaald namelijk in dit geval. Hij steekt namelijk zijn energie in het feit dat hij CQ-Es roept.

Als iemand net werkzaam is in een bakkerij en zijn eerste overheerlijke boerencake heeft gebakken, hij hier misschien wel apetrots op is.
Komt er een klant die vraagt om appelgebak, hij door zijn/haar vraagstelling duidelijk een wens aangeeft en het dus niet logisch zou zijn om hem/haar die overheerlijke boerencake te geven.
Voor de bakker is die boerencake veel specialer dan het appelgebak, maar de 'vrager' wil duidelijk toch iets anders.

Maar ik ben het met je eens dat het soms een lastige keuze kan zijn.
Ik denk dat de ervaring het vinger spitzen gevoel op den duur geeft en ik daarom ook probeer om de zaken te verhelderen en uit te leggen, zodat iemand daar hopelijk weer iets wijzer van wordt.


73CWN

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Voor wie de schoen past.....

#51 Bericht door ----- »

Over het algemeen denk ik dat een station wat CQ DX roept niet zit te wachten op een QRP station, QRP stations roepen zelden CQ DX (aanname)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#52 Bericht door PE1PQX »

PE5TT schreef:Over het algemeen denk ik dat een station wat CQ DX roept niet zit te wachten op een QRP station, QRP stations roepen zelden CQ DX (aanname)
Ook QRP stations roepen heus wel CQ DX, verkeerde aanname dus.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Voor wie de schoen past.....

#53 Bericht door ----- »

Het is niet gangbaar voor QRP stations. uiteraard zit er altijd iemand bij die het anders doet.

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Voor wie de schoen past.....

#54 Bericht door PA3CWN »

PE5TT en PE1PQX; Naar mijn bescheiden mening hebben jullie beiden gelijk.
Een QRP station zal niet snel CQ DX gaan roepen op 2m of 160m; De frequentie leent zich daarvoor minder door propagatiemogelijkheden dan bijv. 10m ten tijden van een zonnevlekkenmaximum.
Dat laatste herinner ik me nog als de dag van gisteren, toen ik nog geen zendamateur was en lerende voor een licentie begin jaren 80 en mijn ‘elmer’ een qso maakte met een Amerikaan op 10 meter.

De condx op 10m waren uitzonderlijk goed en hij vertelde mij toen dat je met een breinaald als antenne de USA kon bereiken.
Met een redelijke antenne kan je op zulke momenten met QRP dus prima CQ DX roepen op 10m want als de condx goed zijn is er veel mogelijk.

Ik ben met name s’winters veel actief geweest op 40m en heb daar met QRP ook CQ DX geroepen, wat o.a. beantwoord werd door de bekende en zeer actieve ‘Tony’ ZL2AGY.
Het is dus zeker mogelijk om met beperkt vermogen grote afstanden te overbruggen, maar ook daar komt weer een zekere mate van vinger ‘ spitzen’ gevoel bij kijken.
Op 40m is het bijv. belangrijk om de greyline in de gaten te houden en ik heb daar op mijn QRZ pagina ook e.e.a. over geschreven, maar die greyline is ook zeker werkzaam op de andere HF banden.

Al met al bespeur ik door dit topic dat er enerzijds veel ‘onbekend’ is, maar dat er anderzijds ook een behoefte is om juist meer te leren omtrent al deze facetten.
Welliswaar gaat dit topic niet over ‘operating practice’, maar heeft het daar wel veel mee gemeen en ik zou het dan ook toejuichen als de hedendaagse radio-examens veel, maar dan ook veel meer aandacht besteden aan ‘ operating practice’ i.p.v. technische kennis omdat het misschien gewenst is dat iemand een digitale schakeling zoals een AND of OR poort met het juiste antwoord beantwoord,maar we steeds meer een verschuiving zien van techniek richting daadwerkelijke communicatie binnen onze hobby. De hedendaagse techniek die zich in onze transceivers bevindt is al veel te complex geworden, dat er feitlijk alleen een handjevol amateurs zijn die dit begrijpen.
De reparatie kan dan ook veel beter uitgevoerd worden door experts zoals LMD, die de expertise wel bezitten.
Vroeger toen alles nog enkel uit een handvol transistoren / buizen bestond kon ' iedereen' het nog redelijkerwijs begrijpen, maar tegenwoordig kan je gewoon niet meer verlangen dat iemand de complexe schakelingen nog begrijpt.

Met de helft van de examenvragen aan ‘operating practice’ is de toekomstige amateur veel meer gediend dan de blik op een schakeling; of het een AND of OR poort is.
Een week later is men het toch vaak vergeten indien techniek niet interessant bevonden wordt, maar operating practice heeft iedereen nodig om het radio’communicatie’verkeer in goede banen te leiden.

73CWN

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#55 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik denk dat je het examen (en dus de hobby) daarmee voor veel mensen een stuk minder aantrekkelijk maakt.
Er is best een groep zendamateurs die juist met de techniek bezig wil zijn en helemaal niet geïnteresseerd is in de etiquette in de ether omdat ze toch helemaal niet van plan zijn uren te zoeken naar een bepaalde prefix die ze nog willen werken op een band.

In andere topics hadden we het er juist over dat de hobby een deel technische ontwikkelingen compleet gemist te lijken hebben, zoals in hackerspaces. Door juist op operating practice te gaan hameren kom je juist niet van het stoffige imago af. Ik heb een paar vrienden die ook zendamateur zijn, maar echt puur om te knutselen, denk dat sommige in geen 10 jaar een QSO gemaakt hebben en de QSO's die ze wel gemaakt hebben waren in clubverband tijdens gezamenlijke activiteiten.

Daarnaast is het ook nog steeds zo, het examen is bedoeld om aan te tonen dat iemand voldoet aan de wettelijke voorwaarden om als zendamateur geregistreerd te staan en zendapparatuur zelf te bouwen. Een bepaald minimaal niveau van technische is daarbij ook gewoon in de wettelijke voorschriften vastgelegd. Op die eisen examineer je dus ook. Als je op operating practice wilt examineren zul je die dingen eerst wettelijk vereist moeten maken.

Overigens ben ik het helemaal met je eens, dat wanneer iemand de keuze maakt om actief te zijn op bepaalde banden, het even handig is dat je jezelf bekend maakt met de geldende etiquette. Daar ligt ook gewoon een taak voor andere amateur. Daarvoor zullen we van onze stoffige zolders moeten komen en juist met de nieuwe amateurs samen dingen moeten doen en ze dingen leren. Toen ik bezig was met het halen van mijn vergunning, en in de eerste jaren daarna heb ik heel veel geleerd van een bevriende zendamateur (Gert, PG5D), dat is enorm waardevol geweest. Ik had het geluk terecht te kunnen op een actief clubstation.

Wellicht zouden de verenigingen er mee aan de slag kunnen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3CWN
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:32

Re: Voor wie de schoen past.....

#56 Bericht door PA3CWN »

PE2YSB; Het stoffige imago van onze hobby is een discutabel punt van aandacht omdat het voor de techniek geinteresseerden totaal onbelangrijk kan zijn wat er zich m.b.t. de ‘operating practice’ op de banden afspeelt, maar voor anderen juist weer heel belangrijk kan zijn om communicatie in goede banen te leiden.

Het stoffige imago kan namelijk voor velen juist ook zijn dat er ‘zaken’ geleerd moeten worden die heden ten dage een ‘ver van mijn bed show’ geworden zijn.
Techniek is voor velen een ‘ ongrijpbaar ‘iets’ geworden door de complexiteit van de hedendaagse electronica.
Daar waar het voorheen nog begrijpelijk en middels een LTS of MTS niveau te behappen was, is dat het heden ten dage al lang niet meer.
Dit komt omdat niet alleen de electronica geminituariseerd is, maar tevens omdat er tegenwoordig een portie software bij komt kijken en men dus niet alleen hard-, maar ook softwarematig 'know how' moet bezitten.

Ik ben het zondermeer met je eens dat er een zekere mate van technische kennis aanwezig moet zijn. Anders kan Den Haag onze amateurbanden meteen wel de status CB band verlenen.
Maar in hoeverre zijn bepaalde examenvragen nog relevant zoals het eerder door mij genoemde verschil tussen een AND of OF poort, terwijl er in het eerder in dit topic genoemde posting van PA1BVM duidelijk omschreven wordt dat er dus blijkbaar amateurs zijn die op een meteoorscatter frekwentie in SSB duidelijk gaan maken dat de frequentie voor FT8 zich elders bevindt.

Dat maakt in mijn ogen zoveel duidelijk dat hele basale ‘ know how’ omtrent de gebruikte modulatievormen, daarbij behorende frequenties en procedures niet meer bekend zijn bij sommige amateurs en we daarmee weer beland zijn bij het startpunt van dit topic door Nanko, dat er dus veel misverstand is/en kan ontstaan doordat er ‘ kennis’ ontbreekt.

Indien een examen een simpel schema toont van een zender en een ontvanger en dat men hier een antwoord op moet geven A:zender B:ontvanger C:Transceiver is geheel relevant en moet iedereen die een zendmachtiging wil halen ook herkennen. Maar een vraag van een X aantal digitale poortjes aaneengeschakeld met een input Y en uitkomst Z, zie ik als overshoot. Een enkeling zal inderdaad geinteresseerd zijn in die digitale schakeling, maar velen zijn het de week daarna weer vergeten.

Echter wat heel essentieel is, is dat men wel weet hoe op de amateurbanden te handelen.
Zoals PA1BVM schrijft: Op 144.174 wordt CQ 180 gegeven. Wat betekend dit ?
144,300 is de SSB aanroepfrekwentie…. Een mooie examenvraag wat mij betreft.

U start een CQ in de FM mode op 14.080. Is dit juist ? Etc etc.

Want hoe je het ook wend of keert; iedereen heeft te maken met de gevolgen van een niet geleerde stoffige etiquette als iemand ineens op 144,300 CQ gaat roepen in FM tijdens een contest of sporadsche E opening, terwijl diegenen welke echt geinteresseerd zijn in techniek en niet op stoffige zaken zitten te wachten zich sowieso wel gaan verdiepen in de electronica.

Procedures qua operating practice treft namelijk elke amateur die op de banden actief is (of wordt)en daarbij hinder kan veroorzaken door ontwetendheid voor andere amateurs.
Electronische kennis is persoonlijk en kan men zich hier inderdaad 10 jaar lang mee vermaken zonder ooit een microfoon aan te raken en ‘ hindert’ een ander daarmee dus ook niet.
(Totdat men na 10 jaar eindelijk ‘on air’ komt en erachter komt dat FM op 144,300 toch niet zo’n goed idee is )

73CWN

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#57 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben het met je eens over de inhoudelijke punten van de operating practice hoor. Dat soort dingen hoor je gewoon te weten. Alleen het examen vind ik er niet de goede plek voor.

Wat betreft de vraag over logische poorten, ja die mag er van mij ook uit. Die heeft weinig nut. Het zelfde geld voor kleurcodes op weerstanden. Die uit je hoofd kennen vind ik ook niet echt nuttig.

Veel nuttiger vragen gaan over storingen etc. Zitten er bijvoorbeeld vragen in over oscillerende versterkers?
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#58 Bericht door Yannick PE2YSB »

De Arrl heeft er overigens mooie boeken voor.
Misschien moeten de verenigingen hier daar ook eens naarkijken.
Veel staat ook in het vademecum natuurlijk, maar dat is misschien wat te weinig hands on.

Het mag ook best wat dunner, een stevig tijdschrift qua formaat. Toen ik mijn examen deed in 2006 stonden bij de uitgang mensen van de veron en vrza oude exemplaren van hun blaadjes uit te delen ter promotie.
Zou leuk zijn als ze een Nederlands Zendamateur Handboekje hadden met allerhande operating practices etc. Zouden uitdelen om zich te promoten
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Voor wie de schoen past.....

#59 Bericht door PE1PQX »

PA3CWN schreef:
U start een CQ in de FM mode op 14.080. Is dit juist ? Etc etc.
Antwoord is simpel: Ja, dit is toegestaan. Een bandplan is slechts een aanbeveling. Of andere OM's en YL's er blij mee zijn is vers twee.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voor wie de schoen past.....

#60 Bericht door Yannick PE2YSB »

Toen ik net mijn vergunning had ook wel eens zo een fout gemaakt samen met een vriend die ook net zijn call had, simplex qso op ingangfrequentie van een repeater. Duurde ook even voor we het door hadden :lol:
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie