Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik was gisteren, 2.7.2019 portable qrv vanaf de dijk bij Lauwersoog (JO33BJ) op 2 meter. Het is een locatie net ten noorden van Anjum richting de haven. Je kunt op die plek de auto onderaan de dijk parkeren en ik hoef daar niet ver te slepen met mijn spulletjes. Gelijk aan de auto is een trap omhoog en ik ben op het qth. Na een halfuurtje was alles opgebouwd. Mijn doel was om mee te doen in het maandelijkse NAC en UKAC contest. Een Elecraft KX2, een transverter (28-144, 10 Watt) uit de Oekraïne en een 7 element yagi op een standaard. Klapstoel, pen en papier en het feest kon beginnen!
IMG_20190702_180839.jpg
Ik was ruim op tijd en heb eerst eens over de band gedraaid wat er zoal te doen is. Als eerste Gerhard DK1FG, volgens mij een van de grotere stations op 2 meter hier in Europa. Met zijn joekel van installatie hoorde hij mij prima en kreeg een 5/8. JO33BJ - JN59OP, 545 Km, geen slechte start. Daarna nog een een paar skeds gehad met vrienden zoals DM8MM, PA1BVM en PA3KC. De ene qso ging iets handiger dan de ander, maar ze waren allemaal 100%, leuk om jullie eens aan de andere kant van het land te horen. Het was net na 19.00 uur en ik heb de antenne richting OZ en SK gedraaid. De meest bekendere stations heb ik toen ook kunnen werken, OZ en SK stonden in een mum van tijd in het log met best aardige rapporten.

Tussendoor heb ik veel bezoekers op de dijk te woord gestaan, velen weten niet wat het is en schuifelen heel voorzichtig naar je toe en vragen dan wat je eigenlijk doet. Als je het dan uitlegt is het van altijd positief, zeker als je ze dan bijvoorbeeld een Zweeds of een Deens station kunt laten horen. Na een tijdje kwam zelfs de marechaussee voorbij. Om welke reden dat ze daar waren is mij niet geheel duidelijk, maar nadat ze 'iets' hadden gecontroleerd stonden ze ook gelijk bij mij om even te zien wat ik aan het doen was. "Ze zagen een harkje op de dijk" :D Ik heb toen netjes uitleg gegeven dat ik zendamateur was en werk met een systeem wat niet uitvalt (dikke vette knipoog) en ze konden deze grap wel waarderen. Ook waren beide mannen onder de indruk van de stations die je zoals hoort. Tja als er activiteit is heb hoor je genoeg..

Maar na een paar uur ben je aardig door gewaait en komt de kou toch je lijf binnen. Ik wilde al afbreken maar toen was er Sporadic E. Nog even rustig blijven zitten.... Wat ik kon horen waren twee stations uit Sardinië, IS0FWY en IS0OZK. De laatste was wel de hardste van de twee. Ik heb ze helaas niet kunnen werken. Dat is niet erg, ik was ook maar /p en om en nabij qrp ten opzichte van de anderen om mij heen. Wel even een puntje van kritiek, er waren een handvol zendamateurs die er flink doorheen schreeuwen op .300 terwijl het tegenstation in Italië nog cq riep en dan word het een aardige puinzooi. De eerste opening was vrij kort en ik merkte dat het Es veld van richting veranderde, helaas geen Sardinië in het log maar ik ben wel blij dat ik ze gehoord heb. Tijdens een kop koffie (een mens krijgt het 's avonds op de dijk immers koud) kreeg ik nog een melding dat er weer een opening was. Ik vond het wel goed en ben zeer tevreden weer huiswaarts naar Limburg gereden.

Al met al een hele leuke avond en heel veel mensen gesproken. Zowel zendamateurs maar nog meer bezoekers aan de Waddenzee. Alle qso's waren een voor een geweldig!


youtu.be/wlU6kOngYcw

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#2 Bericht door Thom PA9T »

Leuk verhaal! Leuk om te lezen dat je veel plezier hebt gehad en de hobby positief hebt gepromoot! *duimpje omhoog* :D

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#3 Bericht door pa3kc »

Het was een leuke verbinding!

Bedankt voor het activeren van noord Nederland op 2m ssb!

PA3DZA
Berichten: 84
Lid geworden op: 30 nov 2007, 22:18
Locatie: Lottum

Re: Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#4 Bericht door PA3DZA »

Leuk Hans,
veel plezier, en tot ziens.
Martien.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#5 Bericht door pe5t »

Leuk verhaal.
Er wordt daar veel gesurfd, en, beneden staat ook nog een snackkar.

PE5T, 4 Km zuidelijk van Anjum.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Portable QRV vanaf een dijk bij de Waddenzee

#6 Bericht door pa1bvm »

Was hier in Schijndel een mooi signaal Hans .... Ik heb een fikse ruisbult in richting Noord .. maar je kwam er netjes overheen
Voor het eerst met kersverse ME2T transverter en IC-7300 moet ik nog een beetje aan wennen ..

Hier was tegen 18:30 een Sporadic opening .. drukte op .300 viel mee .. meeste gaan dan richting 144.174 met FT-8 .. mooi .. dat ruimt lekker op :lol: :lol:
Ik heb CN8LI weer eens in het log kunnen schrijven .. Said was zeker een half uur aan het CQ roepen zo in de buurt van .308 signal sterkte een S5 a S6 .. af en toe even S9 maar wel bijna constant te horen ( helaas hoorde ik niemand anders roepen ... of liever ik zag niemand anders roepen .. best handig zo een " band - display " op de Ic-7300 ...)
Stuk of wat " bekende " stations uit OZ,SM en SP later nog wat engelsen totaal misschien 10 stations in het log .

ben nieuwsgierig naar je resultaten met LT2S Transverter ...dat zal ook wel even wennen zijn

greetz Rick ..

Plaats reactie