60 m band frequenties

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

60 m band frequenties

#1 Bericht door on4avt »

Dag, zijn er die actief zijn op de 60 m band buiten ft8?
Ik heb frequinties doorgestuurd gekregen van de usa. Zijn dit de enige frequinties voor hen?
Ik ben nu een 2 maanden gaan luisteren en beetje cw gaan doen.
Ik hoor alleen Europa en dan nog meest DL in USB
Worden er split gewerkt met de frequintie in bijlage.
of zijn er andere freq?
Bijlagen
USA.pdf
(28.18 KiB) 319 keer gedownload

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: 60 m band frequinties

#2 Bericht door PA8MC »

Volgens de handleiding van mijn transceivertje zijn dit de 60 m frequenties die in de USA toegelaten zijn:

Afbeelding

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 m band frequinties

#3 Bericht door PG0DX »

kijk eens op 60monline.com ...daar is veel informatie.

Af en toe hoor ik USB, dat is natuurlijk super !
soms iets minder briljant .....een mooie ESSB audio die zo'n beetje de helft van de band bezetten.
Als je heel lief vraagt, kunt u aub 1Khz hoger ? dan zijn ze soms welwillend om mee te werken.
Niet iedereen hoort alles als een freq in gebruik is.
Probeer trouwens als het kan....vanaf 5364 USB te gaan werken.
In ZL is een van de weinige frequenties 5362 die gebruikt mag worden, soms zitten hier ook andere DX stations omdat het er vrij rustig is, en je hun dan kunt horen.
De ellende is, als er iemand in USB op 5363 gaat zitten, tja...dan wordt het erg moeilijk.

Er is trouwens best veel CW activiteit, ook leuke DX !

Al vermoed ik dat de meeste activiteit in FT8 is, ook wel begrijpelijk gezien de lage vermogens in de meeste landen en de geringe bandbreedte.

Vr. gr,

Henry

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 60 m band frequinties

#4 Bericht door PA3LS »

Mag je in Nederland en Europa nu gewoon van de kanalen afwijken, of is het voor ons ook verplicht ons aan die indeling te houden?

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 m band frequinties

#5 Bericht door on4avt »

Ik doe daar al cw maar zoals je zegt er is maar één paar kHz ervoor. Er word ook ssb gedaan tussen de 3553 en 5358 waar de ft8 zit. Daar hoor ik alleen maar EU.
Dus als er zijn al in Split hebben gewerkt?

Op 60 m online staat een EA8 met meer dan 100 landen. Hoe doen ie dat hè? Je ik moet het aan hem vragen .maar Spaans is moeilijker dan Nederlands hè! Hi.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 m band frequinties

#6 Bericht door PG0DX »

Ik ben nu sinds september actief op 60m eigenlijk alleen in ft8.
En heb inmiddels zo'n 90 "dxcc" landen (zijn niet echt DXCC landen want de DXCC telling telt niet op 60m hi)
Goede ontvangst antennes zijn daarvoor noodzakelijk, en voor TX gebruik ik een Groundplane.

We hebben 15 KHz tot onze beschikking, met 15 Watt, en daar kun je dus echt leuke dingen mee doen !
Vooral in FT8/CW.
Nu is het CW gedeelte het stuk voornamelijk beneden 5357 en het SSB gedeelte boven de 5363 ...althans dat is mijn ervaring.

Helaas hebben we niet meer KHz tot onze beschikking.

edit ...ps...er zijn ook Nederlanders die ver boven de 100 landen hebben, en dat "gewoon" vanuit een stad.
Maar dat kost wel heel veel moeite en doorzettingsvermogen hi.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 m band frequinties

#7 Bericht door PG0DX »

du1gm is nu op cw 5353 cq nu...

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 60 m band frequinties

#8 Bericht door PA2S »

on4avt schreef:Op 60 m online staat een EA8 met meer dan 100 landen. Hoe doen ie dat hè?
Fernando EA8AK is heel fanatiek, is gepensioneerd en heeft een goede neus voor DX. Wat ook zeker helpt is de locatie. Wij hebben veel vaker te maken met paden die het poolgebied kruisen en dat is een lastige hindernis.

In de subtropische zones is de ionisatiegraad van de F2 laag ook wat hoger en dat helpt ook wel mee. Als je ziet welke rapporten stations uit het Middellandse Zee gebied soms krijgen, daar kunnen wij alleen maar van dromen.

Uiteraard is de gouden regel dat je station niet beter is dan je antenne. Met een dipool kom je al een heel eind. Ook loont het zeer de moeite om te experimenteren met ontvangantennes.

De condities zijn lang niet altijd het zelfde. Er zijn wel vaste patronen, maar van dag tot dag zijn er aanzienlijke verschillen. Een voorbeeld is 5W1SA. Ik lag al weken op de loer en baalde er gigantisch van de anderen hem goed ontvingen, maar ik niets hoorde (nou ja, zag, er werd toen met JT65 gewerkt). Tot die ene zaterdag in april. Opeens op het scherm, geroepen en verbinding gemaakt. Hoe de propagatie er precies uitzag, is lastig te bepalen, maar een van de verklaringen is dat er Auroral Es was in het poolgebied, waardoor de radiogolven vanaf de F2 laag aan de bovenkant van de E laag reflecteerden en niet omlaag gingen waardoor de D demping er niet was. Op dat moment was er een Aurora gaande en normaliter is er dan juist veel demping door de D-laag.

Op dit moment is een station vanaf Vanuatu actief. Helaas nog niets kunnen decoderen. Ik wacht op die ene zaterdag...

Mijn station: doublet (dipool) met symmetrische tuner, een korte Beverage N/Z die ik via een fasebox kan samenvoegen met de doublet, waardoor de ontvangst soms iets te verbeteren is. Maar het grootste probleem hier is de man made noise, waardoor ik een stuk slechter ontvang dan de stations op rustige locaties. Henry PGoDX heeft enkele Beverages en hoorde bijvoorbeeld vanmiddag DU1GM met maximaal -5. Hier niets te zien. Mijn signaal kwam bij DU1GM zwak door. Mijn grootste frustratie is dan ook dat ik stations niet kan horen. Op die manier QSO's gemist met Hawaii en Tuvalu bijvoorbeeld. Beide stations ontvingen mij goed, maar omgekeerd...ho maar.

Er is een bandplan, maar zoals Henry al schreef, is de praktijk dat digimodes (99% FT8) op 5357 zitten, ook omdat die frequentie de enige is waar vrijwel iedereen mag zenden. Steeds meer landen hebben de WRC-15 (15 kHz en 15W) toewijzing geaccepteerd.

Veel succes!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: 60 m band frequinties

#9 Bericht door pa0ejh »

Er is wel een Bandplan voor onze Regio...
60m Bandplan.png
Ook vreemd dat in WSJTX geen 60m voorkomt....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: 60 m band frequinties

#10 Bericht door DC4CP »

pa0ejh schreef:Er is wel een Bandplan voor onze Regio...
60m Bandplan.png
Ook vreemd dat in WSJTX geen 60m voorkomt....
Zelf toevoegen dan maar.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 60 m band frequinties

#11 Bericht door PA3BZT »

Hoe voeg je een frequentie toe in wsjtx?
Ben naar Settings, tab Frequentie gegaan maar hoe dan verder?
Na een verkeerde handeling was ik de 40m ft8 frequentie kwijt.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 m band frequinties

#12 Bericht door on4avt »

Zoals je de 40 kwijtraakte kun je die weer toevoegen, ook de 60 m; Klik erop en vul de frequentie in. Daarna de mode en save it!

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: 60 m band frequinties

#13 Bericht door PD0JDG »

In de Verenigde Staten is het bandplan bindend, maar in Nederland is het een advies. Ik denk dat dat de reden is dat WSJTX deze band niet geprogrammeerd heeft.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 m band frequinties

#14 Bericht door on4avt »

Mijn FT 891 n IC 7100 hebben dit ingebouwd en kunnen niet buiten de freq zenden. Bij de FT 891 kwam het erbij na een update, bij de icom kan het via freq kiezen en dan Gene instellen. maar instellen in WSJTX is geen probleem. Gewoon kijken waar de 5000 staat en die aanpassen met de mode.

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 60 m band frequinties

#15 Bericht door PA3BZT »

on4avt schreef:maar instellen in WSJTX is geen probleem. Gewoon kijken waar de 5000 staat en die aanpassen met de mode.
Dit is de juiste hint, Hi. Het is gelukt de 60m voor ft8 toe te voegen. Frequentie 5.357

Nu nog mijn IC-7300 aanpassen. Heb ik niet doorlopend laten modificeren. Is hier een diode verwijdering noodzakelijk (D405)?

Plaats reactie