60 meter, ook Leuk !

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#31 Bericht door PG0DX »

Hallo Sebastiaan !

Leuk verhaal op je Blog !! (altijd leuk te lezen trouwens).

Tja, dat vroeg opstaan...dat doe ik wel bewust, ik ga dan ook erg vroeg op bed, soms om 2130 al.
Gewoon geen TV kijken, een actieve dag maken ...en je slaapt wel.
Ik doe dat omdat ik zie dat er vaak nieuwe DX is in de ochtend en zelden laat in de avond.
Het kost mij geen moeite en ja...je moet er wel wat voor doen, vroeg je bed in !

Zoals vandaag ben ik te laat, ik heb "uitgeslapen" tot 0630 uur (lokaletijd), en wat schets de verbazing...
Jawel....2 stations uit HP 0321 en 0415 uur (utc). Dat was een nieuw land geweest.
Dan "kriebelt" het bij mij al.
Maar met dat vroeg opstaan ben ik nog niet "fanatiek". Ik wil altijd wel een goede nachtrust hebben.
Er zijn er ook zat mensen die "alarm bellen" aan hebben staan als er een nieuwe DX gespot wordt, uit bed kruipen 30 minuten proberen en weer naar bed gaan. Daar heb ik nu geen zin in, wellicht op een ander moment.

En ik laat wel vaker wat vallen, gisteren was de band echt goed, Mike was bij mij +7dB.
Ik zag ook KH6, toch heb ik ervoor gekozen om me te fixeren op het signaal van Mike.
Nog nooit zo sterk hier gezien, en ik spreek hem bijna elke dag, het laatste half jaar.
Die KH6 komt nog wel.

En dat van de QRM....ja S9 storing thuis...dat is spijtig en dan wordt het hard minder.
Toch...Henk die jij benoemt, PA2S..die heeft veel QRM hij heeft geen grote tuin....maar doet er alles aan om de QRM te reduceren, en daar is met wat moeite wel wat winst te behalen.
En daarom ook echt....petje af, dat is zo'n iemand die er moeite voor doet, en dan zie je dat "veel kan".

En van de andere kant....

Kijk, ik bezie het zo, stel je hebt wel last van S9 QRM en je hebt alles geprobeerd.....
Er zijn veel mensen die vissen, die mensen staan heel vroeg op en zitten de hele dag te ergens aan de kant van het water te kijken naar hun hengeltje, Je ziet ze wel eens...soms gaat hun partner mee die zit dan een krantje te lezen oid.
Nou...wat is dan het verschil...als je exact datzelfde doet ...maar dan is je hengel 15 meter lang en staat tegen de auto recht omhoog :-)
Je hebt geen QRM, voor stroom is de auto afdoende....en het mooie is....je kan om 0900 uur met moeders gewoon naar huis rijden voor de koffie, want de DX is toch voorbij.

Hm...condities niet zo goed vandaag helaas....en dat Stanag gebeuren is nog steeds actief, geen ZL's vandaag dus snif.

Fijne zondag !

Grt Henry
Laatst gewijzigd door PG0DX op 03 mar 2019, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#32 Bericht door PG0DX »

Goede morgen Henk !
Ik zie net dat er ook bericht van jouw was !
De foto's zien we met veel plezier tegemoet :lol: , en succes daar !

73 Henry

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#33 Bericht door PA9X »

Hier vanuit de stad ook al weer even actief op 60 m. Antenne is een 14 m lange vertical (met de basis 8 m boven de grond) met een CG-3000 autotuner en een bos radialen van verschillende lengtes. Op pskreporter zie ik dat mijn signaal (FT8) met regelmaat in andere continenten te horen is, maar de ontvangst hier is niet best. Op 40 m en 80 m gaat het wel aardig, op 80 m zelfs met regelmaat in Tasmanië gehoord, maar op 60 m een hoog ruisniveau (S5-S7). Ik vermoed dat het één of meerdere PLC's in de buurt zijn die geen notches voor 60 m hebben. Wat dat betreft een beetje jaloers op Henry :-) Dus soms luister ik ook even via de WebSDR in Twente of Weert.

Desalniettemin vind ik het, na 10 m (h), toch wel de leukste band. Misschien ook omdat die nog redelijk dunbevolkt is en er geen kW-knallers actief zijn. Ik heb wel de indruk dat met de huidige condities NVIS er niet altijd in zit. Maar nu heb ik daar ook niet de beste antenne voor.

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#34 Bericht door PG0DX »

Hallo Jean Paul !

Kijk eens bij Henk op de site, hoe hij het doet qua ontvangst.
http://www.dx.nl/?p=836 (o.a.).

Probeer ook eens "andere" dingen k9ay loops e.d. ik wil binnenkort nog eens zo'n dubbele delta loop proberen.
Als ik nu op mijn vertical kijk, op de ic706 met preamp...heb ik s7 ruis....zonder die pre-amp niets.
Maar dat ding moet wel aan, het is een oud beesje en ik "hoor" meer met de pre-amp aan.

Op de beverage antennes tja....bijna niets nu...soms een paar S-punten (of de NRD545)

Of denk eens aan een boer in de omgeving ? huur zijn land in de winter een dongel een accu en een rasberry oid en je kunt leuke RX dingen gaan doen.
Die boer gebruikt zijn land toch niet (of een camping oid) niet geschoten altijd mis... het hoeft niet voor niets natuurlijk.
Ik mag het weiland naast mij "gratis" gebruiken......dat gaat natuurlijk niet gebeuren....de boer moet even flink bedankt worden !
Vaak zijn mensen meer bereid om te helpen dan we denken....(gelukkig)

Zenden lukt vaak wel (zie ik bij meer) maar ontvangst is vaak moeilijker. Dat zie je ook terug bij andere stations.
3D2AG was er vanochtend....hij was -9dB hier Maar hij had last van s9+20 dB QRN.......hij kon een paar EA's werken en dat was het wel.
Je ziet het ook vaak bij andere "leuke" DX stations in zuid amerika e.d. of china...bere sterke signalen...maar geen oortjes...

Nou ja, het is een goede dag om even wat te brainstormen over antennes voor we op verjaardag visite moeten
(ja moeten hi...het is voor mij niet echt van levens belang lol)

73 Henry

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#35 Bericht door PG0DX »

zo, nu zie ik toch aardig wat NL stations actief !
PC2L PB2A op een tijdstip wat je niet verwacht....hihi.

En wat schrik ik me net een hoedje !
K9FD locator BL11 .....dat is Hawaii !

met 10 Watt kreeg ik -11 van hem. (hij heeft super oren)
Ik google mij een hoedje, maar het lijkt toch echt op KH6.
Yes ! weer 1 erbij.

73 Henry
(owh en VP5 net gemist ...ik was 0430 al actief net 10 minuten te laat grr)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#36 Bericht door PE4BAS »

Er waren vannacht volgens mij wel goede condities. Althans ik zag dat er een paar leuke DXCC gespot zijn. VP5 heeft mij gisteren gespot maar ik zag hem helaas niet. 6W7 probeer ik al dagen (en ik ben niet de enige), ik zag hem gisteren voor het eerst. Maar helaas...
Vroeg op bed is voor de 1 makkelijk, voor de ander moeilijk, heb vaak nog zoveel te doen in de avond. Het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen...

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 60 meter, ook Leuk !

#37 Bericht door pa4o »

Gaat lekker zo met je Henry.

Peter

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#38 Bericht door PG0DX »

Ja,ik heb weinig te klagen hi hi. (en tnx)
Nou ja....af en toe wel wat frustratie eruit
....even klagen 6w7/on4avt.....tjonge jonge... -9dB bij mij maar hoort me niet.

Ik weet dat er stations vanuit OZ hebben geroepen met 2 kW. (ja 2...) zonder 1 enkele decode.
Mogelijk heeft hij erg veel last van QRM, dat gaat moeilijk worden.
Nou, dan wacht ik maar even op een beter moment

En verder Galapagos met signalen in de plus, er was nog een AH7 rond de -15dB.
TI etc. Mike Zl4OL tikt ook al weer de -8 aan (terwijl hij normaal pas rond 0815 locale tijd op z'n sterkst is). De band is zeker open deze ochtend.

73 Henry

(edit..3d2ag rond de -9dB erg veel stations lijkt wel een andere band hi)

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#39 Bericht door on4avt »

Hallo
ik heb je wel gezien hoor, hi!
maar het is een overrompeling hier.QRM ja tot S7 de ganse dag.
Een ssb qso is niet mogelijk, ook cw is moeilijk.
Maar ik probeer,hé
Wat zeg met 2 kw?

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#40 Bericht door PG0DX »

Hallo !

Wel gezien ? awh top !!!

Dan zijn we al "halverwege" hihi...super !!!

Tja die 2000 Watt, dat was ik niet....
Er zijn andere landen waar je blijkbaar "iets meer" mag op 60 meter.
(ik me nu afvraag of 2Kw ook bij die opties zit).

Ik las dat ze met dat vermogen geen QSO tot stand konden brengen.

Het was wel geweldig om te zien, de hele waterval zat vol met stations die je aanriepen.

Wellicht tot de volgende ronde !

Succes, en geniet ervan !

73 Henry PG0DX

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#41 Bericht door on4avt »

Ja, ik zie er veel, maar ze werken is wat anders, soms gaat het in een halve minuut, soms blijft het hangen voor 2 minuten of krijg ik niks terug. Wat moet ik dan he, maar die hoge vermogens vind ik niet kunnen, Ik gebruik 25 wat op de 60 m,
En de emails die ik krijg om te vertellen dat ze me RR73 hebben gestuurd en dat ze moeten in de log staan.tjong tjonge
Als ik je weer zie dan ga ik spaciale aandacht aan je besteden tot het lukt, goed ? :D

PG0DX
Berichten: 617
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#42 Bericht door PG0DX »

Ja graag !
Maar ook nee ...niet doen hi !
Pak wat je pakken kunt, bedoel ik sta graag in het log, maar dat is gelijk voor een ieder die roept.

Je zou best een jt9 kunnen proberen ?
Dat deed yj0afu een tijdje terug ook. Het duurt iets langer... maar de QSO's zijn wat makkelijker te maken.
En er hoeft maar 1 spot gemaakt te worden en heel eu zit op jt9.

Ik zal eens zien of ik nog een SP beverage je kant op kan richten.

Succes ! En bedankt voor de activiteit !

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60 meter, ook Leuk !

#43 Bericht door PE4BAS »

Jaja, ik was vanmorgen zowaar volgens mij nog vroeger aan de band dan Henry ;-). Het was een gekkenhuis op de band. Heb Hawaii en Alaska helaas niet kunnen zien. Maar de rest eigenlijk wel. En weer 2 nieuwe DXCC erbij HC2AO en HD8M.

Zie mijn verhaaltje: https://pe4bas.blogspot.com/2019/03/mor ... -dxer.html

Als ik PSKreporter bekijk en zie wat Henry ontvangt is dat bijna hetzelfde op Hawaii en Fiji na. Zal echt aan dat beetje ruis liggen dat ik dan nog wel heb.

6W7/ON4AVT Willy als jij 1x roept zit de hele waterval vol. Dan kan ik haast geen plek meer vinden om je te roepen. Ik zie diverse bekende DXers hier in Nederland ook al moeite met je hebben. Het valt helaas niet mee als je veel ruis/qrm aan de band hebt. Ik hoop dat ik ook nog een QSO met je kan maken voordat je weer weg bent. Er is vast nog wel een dag dat de condities nog beter zijn :-) Veel succes met je DXpeditie.

Overigens heb ik je een paar keer gezien nu. Maar zie geen melding in PSKreporter gek genoeg. Ook van Henry geen spot. Maar we hebben je wel gezien hier. JT9 zou een goede optie kunnen zijn, duurt wel langer. Meld het wel even via het cluster...

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 60 meter, ook Leuk !

#44 Bericht door pa4o »

Hoe laat kijk jij dan Bas. Zal ik de wekker ook eens zetten.

Peter

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: 60 meter, ook Leuk !

#45 Bericht door on4avt »

Zit de fout bij mij dat de hele band vol zit? Doe ik iets verkeerd ?
Ik ben nog jong in het ft8 gebeuren, pas enkele maanden,zeg maar wat ik kan verbeteren.

Plaats reactie