"Echte" QSO's

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

"Echte" QSO's

#1 Bericht door PD2R »

Goedemorgen allemaal,

Gisteren had ik het genoegen om op het vakantie QTH in Denemarken Aloys PA3DAT en Femma PA3DWK op bezoek te hebben. Na jaren van contact via het forum (en een enkele keer een korte ontmoeting op de beurs), hadden we van een leuk "eye ball" QSO van anderhalf uur. We hebben onder andere gesproken over de IC-7300 waar we allebei erg van gecharmeerd zijn, over de vakantie in Denemarken en over contesten.
Femma merkte op dat er tegenwoordig zo weinig "echte" QSO's meer zijn en dat alles tegenwoordig "59" en "73" is. Aloys gaf aan sinds hij zendamateur is (jaren '80), het hem ook opviel dat er het steeds vaker korte QSO's zijn.
Aangezien ik zelf pas zendamateur ben sinds 2007 kan ik daar natuurlijk niet echt over oordelen maar het valt mij ook op dat er vrij veel korte QSO's zijn ten opzichte van de zogenaamde "echte" QSO's waarbij er meer informatie uitgewisseld wordt dan de naam van de operator en misschien nog de "working conditions". Let op, ik zet "echt" tussen aanhalingstekens omdat er bij mijn weten geen keiharde definitie is van een "echt" QSO. Voor sommige is dat de call van het tegen-station en het rapport maar ik heb de indruk dat vele een QSO pas "echt" beschouwen als er daadwerkelijk een gesprek op gang komt.
Zelf behoor ik ook tot die laatste categorie maar reken een QSO waarbij alleen een call en een rapport uitgewisseld wordt ook zeker goed. Er is wat mij betreft voor beide wat te zeggen.

Gisteravond hoorde ik Ben CT7AQE (PA3BVS) een Nederlands station aanroepen maar hij werd niet gehoord. Bij mij was hij echter een dikke 59. Ik zag geen kans om hem QSY te laten gaan zonder het QSO te verstoren wat inmiddels al gaande was. Niet veel later kwam ik Ben verderop de band weer tegen, ditmaal in QSO met een OE3 station. Toen ik hoorde dat het QSO op zijn einde liep, zocht ik snel een schone QRG en ditmaal lukte het mij wel om Ben te bereiken. Na de QSY kwam er een heel erg leuk QSO op gang. Na enige tijd melde ook Maus PA3HTT uit Amersfoort en Frank PC2D/p op de camping in Odoorn zich in. Ook Jan PA5JAN uit Wildervank melde zich nog in maar aangezien hij alleen door mij gehoord werd, ging Jan al vrij snel weer QRT.
Wat volgde met de 4 overgebleven stations was een bijzonder gezellig ronde tafel gesprek waarbij vrijwel bijna iedereen door iedereen gehoord werd. In de gevallen dat dat niet zo was, werd de doorgang van het station wat niet gehoord werd even kort samengevat.
Iedereen gaf aan het een zeer bijzonder QSO te vinden en dat het toch al even geleden was dat ze een dergelijk QSO hadden gevoerd.

Het bovenstaande bevestigd enerzijds misschien hetgeen door Femma, Aloys en de ondergetekende geconstateerd is maar geeft ook aan dat "echte" QSO's natuurlijk nog heel goed mogelijk zijn. Vanuit het zomer QTH heb ik geregeld "echte" QSO's, QSO’s waarbij er dus echt een goed gesprek op gang komt. Als ik zelf CQ roep dan bepaal ik voor een deel het QSO zal verlopen. Als ik alleen 59 en de namen wil uitwisselen, dan laat ik tegen-station niet heel veel keus. Als ik een gesprek op gang wil brengen dan kan het zijn dat het tegenstation daar niet op zit te wachten. In dat geval is het jammer en ga ik naar de volgende. Het kan dan soms even duren maar er komt vanzelf iemand voorbij die ook wel in is voor een gesprek. En voilà, het "echte" QSO is een feit.

Toegegeven, je moet, zoals gisteravond, soms ook een beetje geluk hebben. Maar naar mijn mening kun je daar zelf best aardig in sturen. Begin gewoon eens zelf met CQ geven want dan kun je naar mijn mening voor een groot deel het gesprek sturen. Stel vragen en laat de ander iets over hem- of haarzelf vertellen. Probeer uit te zoeken wat je gemeenschappelijk hebt. Dat is in beginsel altijd de hobby maar er zijn vaak ook nog andere dingen die je met elkaar gemeen hebt.

Ik wil niet beweren dat ik de wijsheid in pacht hebt of dat ik het bovenstaande altijd met succes toepas. Het is gewoon wat mij is opgevallen in de afgelopen jaren. Wellicht zijn er anderen met nog meer tips hebben of die misschien wel een heel andere mening zijn toebedeeld. In beide gevallen hoor ik dat graag.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: "Echte" QSO's

#2 Bericht door PA1SVM »

Amen!

Ik sluit mij hier volledig bij aan.

70 bomen

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: "Echte" QSO's

#3 Bericht door on4avt »

Dat zal dan wel niet gaan met een dx station, waar er een paar honderd staan aan te schuiven.Het probleem is de magere propagatie.
Als het een beetje lukt wil iedereen zoveel mogelijk contacten maken.Een qso is over het algemeen ,een uitwisseling van de werk condities, het weer, de qth en de omstreken, en ook nog soms de ouderdom en het werk waar men mee bezig is. Ik denk dat je dan al een heleboel informatie hebt.Als je in een ronde zit is het van belang om de qso kort te houden en de microfoon in de juiste volgorde door te geven. Rekening houden met de propa veranderingen. Zo volg ik met een 5 tal anderen nu een amateur die in Zuid Frankrijk een wandeltocht maakt en alle dagen een portabel qso tracht te maken. Wordt dan door de ene gehoord en de andere weer niet, naar gelang de plaats en de tijd en de antennes ten opzichte van elkaar. Dit is dan voor mij een echte en gelukte qso.
Maar een ander mag van mij een half uur kletsen als hij dat leuk vind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: "Echte" QSO's

#4 Bericht door PA3DAT »

Was leuk even bij Maarten en Ineke! Prachtige bungalow, mét constructiemast en FB33, de 3el yagi.
Foto op http://www.aloys.nl/2018-zomervakantie- ... tie-week-2
Met dank voor de gastvrijheid!

Het gaat niet om skeds of bijzondere gevallen, het gaat er om dat veel QSO's tegenwoordig "contest-style"
zijn. Je roept CQ, iemand komt voor je terug, 59 over en weer en aansluitend CQ. Geen naam, geen QTH,
geen WX, geen TRX, geen antenne, geen QSL-info... Puur 59 en de call. Zonder volgnummer is het zelfs
nog minder dan een contest-QSO.

Soms lijkt het alsof iemand een station heeft gehuurd voor een uurtje. Even snel 100 QSO's maken, dan heb
je dat maar weer gehad. Kan nog net voor het eten... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: "Echte" QSO's

#5 Bericht door on4avt »

Dan kan je het binnen Nederland houden. Of weer de 14345 leven inblazen.Daar ging het altijd wel goed. Maar niemand meer te horen daar.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: "Echte" QSO's

#6 Bericht door PD2R »

Hallo Willy, hele gesprekken voeren met een DX station zal inderdaad doorgaans niet mogelijk zijn want die roept vaak zelf CQ en bepaald dus zelf voor een groot deel hoe hij QSO's wilt maken. Een DX station zal doorgaans een stijl hanteren waarbij in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk stations gewerkt worden. Maar ook dat is niet altijd het geval. Enkele jaren geleden werkte ik vanaf het vakantie QTH Jim E51JD. Ik gaf aan dat ik het kort wilde houden want dat er vast nog veel meer stations waren die hem in het log wilde krijgen. Jim gaf aan dat hij liever gewoon een praatje maakte en plaats van "DX stijl" de stations af te werken.
In een net of ronde is dat uiteraard ook weer heel anders. Zoals jij aangeeft wil je dan inderdaad iedereen de gelegenheid geven om aan de beurt te komen.

Ik zou trouwens niet weten waarom we lange QSO's alleen binnen PA zouden moeten of willen houden. Gisteravond was het ook weer gezellig op 40 meter. Ik heb 2 uur verbindingen gemaakt en daarbij 21 calls in het log gezet. De laatste 12 daarvan heb ik in slechts 5 minuten gemaakt omdat ik QRT wilde gaan en er nog veel stations aan het roepen waren. Ik gaf aan dat ik wilde gaan sluiten omdat het bedtijd was maar dat ik voor diegene die daar behoefte aan hadden, nog wel wat rapportjes uit wilden delen. Daarvoor heb ik met een aantal G's, OE's en DL's hele leuke gesprekken gehad.

Voor de duidelijkheid, ik heb er absoluut geen probleem mee als mensen alleen het rapport uit willen wisselen en daarna naar de volgende willen. Sterker nog, dat doe ik ook geregeld, dat noemen ze "contesten" :wink:. Maar ik doe het ook geregeld als ik gewoon geen behoefte heb aan een gesprek.
Hoe dan ook, het valt sommige amateurs op (niet alleen Aloys en Femma) dat er steeds minder lange QSO's zijn en meer en meer QSO's in de DX of contest stijl. Dat kan tal van oorzaken hebben; slechtere propagatie, een mentaliteitsverandering binnen de amateur gemeenschap of omdat men simpelweg niet meer weet hoe we een QSO moeten maken. Misschien speelt het internet ook wel een belangrijke rol. Gisteren nog werkte ik een station die na het zeggen van zijn naam, mij doorverwees naar QRZ.com om daar de overige informatie te lezen :roll: . Waar het precies aan ligt weet ik niet, ik weet niet eens zeker of er überhaupt wel een trend te ontdekken is, laat staan of dit een "probleem" is.
Het punt dat ik wilde maken was dat diegene die wel behoefte hebben aan een langer QSO dan enkel het rapport en een naam, dat zelf voor een groot deel in de hand hebben.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: "Echte" QSO's

#7 Bericht door on4avt »

Ik begrijp je wel hoor, en ik kan ook wel meer dan een 5/9 gebruiken. het ligt zoals je aangeeft aan de propagatie of mentaliteit verandering. vroeger waren er meer langere qso's . De 20 m was de band bij uitstek met een vaste propagatie die langere qso mogelijk maakte. Maar inderdaad, je moet het niet in PA houden als je de juiste qso aan de andere zijde vind.
Maar we moeten dus weer zelf het voorbeeld geven. Ik doe veel psk en daar merk ik het ook. Er zijn daar ook al veel RST 5 /9 en info on qrz.com. Erger daar lees je dat je via paypal een qsl kan aanvragen ! Moderne tijden? Ik ben 65 en al van 24 op de banden. Ik heb het ook moeilijk hoor soms. Volgende jaar ben ik weer anderhalve maand qrv vanuit Senegal. Dan geef ik wat ik kan en ben dan weer uitgeblust voor een tijdje.
Misschien horen we elkaar eens en kunnen we eens doordrammen,hi!
Willy

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: "Echte" QSO's

#8 Bericht door PD2R »

Lijkt mij leuk Willy, misschien wel vanuit Senegal als de hele wereld naar je aan het roepen is :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie