Nieuwe DXCC's op 60 meter.

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#1 Bericht door Florian »

Beste mede amateurs,

Sinds een jaar mogen de Nederlandse amateurs ook QRV zijn op de 60M band. Ik zie dat er een 30m DXCC topic bestaat en het leek me leuk om er één voor 60 te maken. Ik ben benieuwd wie van dit forum actief is op deze band om DX te werken.

Sinds 3 maanden heb ik een Inverted V hangen bij PI4COM om eens wat te experimenteren in de nachtelijke uurtjes. Thuis heb ik geen antennes dus ik ben alleen QRV in de weekenden op de club. Het voedingspunt van de antenne hangt op 25M hoogte en de uiteinden op ongeveer 15M, de TRX is een gemodificeerde Kenwood TS-570DG uiteraard max 100w.

Op dit moment heb ik 26 DXCC en 14 Amerikaanse staten gewerkt.
4L-9A-CT-CU-EA-EI-EW-G-GD-GI-GM-HA-K-LA-LZ-OM-ON-OY-OZ-PA-S0-SV-TF-VP2E-VP5-WP4.
CT-DE-FL-GA-NC-NH-NJ-NY-OH-PA-SC-TN-VA-VT.

Het meeste is gewerkt in SSB maar sinds vorig weekend ook JT65 aan het proberen, heb daar ook al een paar nieuwe landjes op voorbij zien komen zoals 4X-9Y-LX en ZS.

De activiteit vanuit het buitenland valt me niet tegen. zeker na 12 uur als de band open is naar NA oost kust valt er wat te beleven. Stuk voor stuk worden er nieuwe landjes geactiveerd. je zal er geen pile-ups runnen(zoals ik dat normaal gewend ben bij PI4COM,hi) en de signalen zijn vaak ook niet hard maar het lukt wel. WP3UX willem is flink actief op 60m en heeft vaak een goed te nemen signaal.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen/DXCC/staten op 60m.

GUD DX
Florian PB8DX
PB8DX

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#2 Bericht door dxhunter »

Hier ook actief op 60M maar dan meer met cw rag chew. Toch nog wat verschillende landen en staten gelogd.
In totaal nu 154 stations gewerkt op 60M waarvan 100 PA stns.
Alles gewerkt in cw met een laag opgestelde G5RV en max. 50W

PA, UK, G, ON, EW, HA, OM, OZ, EA, 4X, LZ, LA, 9A, SM, K, A4.

MO, NJ, VA,

Om de activiteit op 60M een impuls te geven is er bijna elke dag op ma t/m vr een cw ronde op 5375 KHZ om 9:15 LT. Iedereen is van harte uitgenodigd om mee te doen!

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#3 Bericht door dxhunter »

60 meter nu ook in Duitsland vrijgegeven 5351,5 - 5366,5 KHz 15W EIRP max 2700Hz
Het is meteen behoorlijk druk op de band.
Ondanks het lage toegestane vermogen zijn qso's prima mogelijk.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#4 Bericht door EA5JEX »

Aardig wat activiteit, een aantal stations gewerkt vandaag.

De meesten met QRP, 5 tot 10 W.

Wel veel op dezelfde qrg.

Kees

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#5 Bericht door PE4BAS »

Probeer ook nog zo veel mogelijk te werken op 60m voordat we terug gaan naar een piepklein stukje band met 15W.
Tot nu toe gewerkt 33 DXCC voornamelijk Europa. Ik kan me er gewoon niet toe zetten om vroeg in de ochtend al voor het werk te gaan DXen en dat is wel nodig voor bepaalde exotische DXCC.

C31, EU, ON, LZ, VE, 9A, OZ, G, DK, OH, HA, TF, EI, GD, 4X, IK, YL, LX, PA, GI, LA, A4, SP, CT1, KP4, YO, GM, OM, EA3, SA, UR, W, GW

Gehoord werd ik door DP1POL, 1x zelfs met -1dB dat is behoorlijk sterk. En diverse keren door VK7BO.

Leukste QSO was met PH9HB/AM. Dat was uniek want volgens mij mag dat met de nieuwe regels niet meer.

Overigens valt het me elke keer op dat de band eerder open gaat ten zuiden van mij. Of de band gaat alleen open ten zuiden van mij en bij mij niet. Zag vandaag ook een aantal stations QSO's maken met ZS via split maar heb hier helaas niets kunnen waarnemen van ZS.

Set is hier Icom 706, 100W en antennes vertical en horizontale loop.

PA2S Henk heeft net een heel interessant stukje geschreven over 60m: Ten things to know for more success on 60 meters
Dat werd mij gestuurd met de nieuwsbrief van W8GEX. Misschien word het hier en daar nog wel gepubliceerd door hem...

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Nieuwe DXCC's op 60 meter.

#6 Bericht door EA5JEX »

Net V31MA gewerkt 5.353

Kees

Plaats reactie