riedel op 14.191

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elinek
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 mei 2013, 14:56
Roepletters: PH4E
Locatie: Wormer
Contacteer:

riedel op 14.191

#1 Bericht door elinek »

Op mijn QTH in Wormer en op de websdr van Enschede hoor ik op 14.191 MHz continue een riedel. Wie hoort het nog meer en wie weet wat het is en waar het vandaan komt? Op websdr's uit Engeland, Duitsland, Rusland en Andorra is deze riedel niet te horen.

Mijn QTH en Enschede liggen ruim 150 km uit elkaar, het is niet bepaald een lokaal signaaltje.
https://www.amateurzender.nl (de site met alles wat je al wist)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: riedel op 14.191

#2 Bericht door PE9PE »

elinek schreef:Op mijn QTH in Wormer en op de websdr van Enschede hoor ik op 14.191 MHz continue een riedel. Wie hoort het nog meer en wie weet wat het is en waar het vandaan komt? Op websdr's uit Engeland, Duitsland, Rusland en Andorra is deze riedel niet te horen.

Mijn QTH en Enschede liggen ruim 150 km uit elkaar, het is niet bepaald een lokaal signaaltje.

Zie hier.

http://www.eham.net/articles/35320

Ik hoor het ook op andere WEBsdr's alleen veel zachter, maar dat krijg je met deze condities.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: riedel op 14.191

#3 Bericht door PA1EJO »

elinek schreef:Op mijn QTH in Wormer en op de websdr van Enschede hoor ik op 14.191 MHz continue een riedel. Wie hoort het nog meer en wie weet wat het is en waar het vandaan komt? Op websdr's uit Engeland, Duitsland, Rusland en Andorra is deze riedel niet te horen.

Mijn QTH en Enschede liggen ruim 150 km uit elkaar, het is niet bepaald een lokaal signaaltje.
Ik weet wat je bedoelt, er zit iets een RTTY achtig signaaltje rond te miauwen, maar ik kon het niet echt decoderen.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: riedel op 14.191

#4 Bericht door PA1EJO »

elinek schreef:Op mijn QTH in Wormer en op de websdr van Enschede hoor ik op 14.191 MHz continue een riedel. Wie hoort het nog meer en wie weet wat het is en waar het vandaan komt? Op websdr's uit Engeland, Duitsland, Rusland en Andorra is deze riedel niet te horen.

Mijn QTH en Enschede liggen ruim 150 km uit elkaar, het is niet bepaald een lokaal signaaltje.
In dit geval zijn het waarschijnlijk onze vrienden van de Russische Marine in Kaliningrad.

http://www.iarums-r1.org/iarums/latest.pdf

Je hoort meer gejodel uit Rusland, waaronder de beroemde PIP. https://en.wikipedia.org/wiki/The_Pip Ik heb geen peilantenne om de richting van het signaal bepalen, misschien dat iemand dat wel kan, en ons de richting kan verklappen. Kunnen we hem uitpeilen #HI
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: riedel op 14.191

#5 Bericht door PA1WBU »

Gegeven de op zn zachtst gezegd redelijke ruime allocatie van spectrum aan Defensie wereldwijd zou je toch verwachten dat intruder spelen in de amateurbanden onnodig is :shock:

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: riedel op 14.191

#6 Bericht door jan58 »

PA1WBU schreef:Gegeven de op zn zachtst gezegd redelijke ruime allocatie van spectrum aan Defensie wereldwijd zou je toch verwachten dat intruder spelen in de amateurbanden onnodig is :shock:

Mmm........ heb het al 3 keer gelezen.......Ik kan er geen brood van bakken helaas.
Zal wel aan mij liggen.

Gr Jan

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: riedel op 14.191

#7 Bericht door SWL nl 5321 »

jan58 schreef:
PA1WBU schreef:Gegeven de op zn zachtst gezegd redelijke ruime allocatie van spectrum aan Defensie wereldwijd zou je toch verwachten dat intruder spelen in de amateurbanden onnodig is :shock:

Mmm........ heb het al 3 keer gelezen.......Ik kan er geen brood van bakken helaas.
Zal wel aan mij liggen.

Gr Jan
jan


Het is wel de toon die de muziek lees riedel maakt, zelfs in de regio 06

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: riedel op 14.191

#8 Bericht door PA3BAS »

jan58 schreef:
PA1WBU schreef:Gegeven de op zn zachtst gezegd redelijke ruime allocatie van spectrum aan Defensie wereldwijd zou je toch verwachten dat intruder spelen in de amateurbanden onnodig is :shock:

Mmm........ heb het al 3 keer gelezen.......Ik kan er geen brood van bakken helaas.
Zal wel aan mij liggen.

Gr Jan
Defensie heeft genoeg frequenties voor zichzelf. Dan hoeven ze die van ons toch niet te gebruiken?

(Vrije vertaling van opmerking van pa1wbu, die voor mij prima te begrijpen is...)
.... But will it blend?

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: riedel op 14.191

#9 Bericht door jan58 »

PA3BAS schreef:
jan58 schreef:
PA1WBU schreef:Gegeven de op zn zachtst gezegd redelijke ruime allocatie van spectrum aan Defensie wereldwijd zou je toch verwachten dat intruder spelen in de amateurbanden onnodig is :shock:

Mmm........ heb het al 3 keer gelezen.......Ik kan er geen brood van bakken helaas.
Zal wel aan mij liggen.

Gr Jan
Defensie heeft genoeg frequenties voor zichzelf. Dan hoeven ze die van ons toch niet te gebruiken?

(Vrije vertaling van opmerking van pa1wbu, die voor mij prima te begrijpen is...)
Kijk nou is het duidelijk.

Bedankt voor de vrije vertaling. :)

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: riedel op 14.191

#10 Bericht door PA2RU »

Dee riedel is er nog steeds , helaas kan ik de richting niet bepalen..
73 René PA2RU

Plaats reactie