Wat is er loos in EU?

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Wat is er loos in EU?

#1 Bericht door PA3EYC »

Gisteren met veel moeite VK0EK in het log kunnen zetten.
Veel moeite had helaas niets te maken met condities maar enkel door de enorme QRM die mensen denken te moeten produceren op de TX frequentie van een DX station.
Op de diverse TX frequenties van VK0EK wordt moedwillig de boel verziek met fluiten en andere vreemde geluiden. In de korte adempauzes van de stoorstations vinden dikke Italiaanse stations het dan nodig om keihard "IDIOT" te blèren met waarschijnlijk enkele kW's. Dit geeft net voldoende ruimte voor het stoorstation om adem te halen en vervolgens zijn stoorpraktijk weer te vervolgen. Op 20m SSB was het gisteren aan het eind van de dag werkelijk een enorme chaos.
In CW vindt men het leuk om "call"599 te seinen om zo de boel te verwarren. Ik merk dat er minder amateurs op de WARC banden kunnen komen want daar is het iets minder.
Gelukkig heeft VK0EK minder last van deze moedwillige verstoorders zodat ik daar op wel gehoord werd. Waarschijnlijk heeft die verschillende malen PA3EYC 599 geseind voordat ik tussen de verstoringen door enkel YC 599 kon waarnemen. Op goed geluk seinde ik het rapport terug en bleek ik in het (realtime)log te staan.
Achteraf gezien had VK0EK toch wel last van deze verstoring want de flow richting EU was daardoor dramatisch laag waardoor ze al snel weer weg waren.

Onze hobby leent zich ervoor om op verschillende manieren daar plezier aan te beleven. O.a. zelfbouw, contesten, lekker QSO'tjes maken, jagen op dx, meedoen in één of andere ronde, enz.
Maar hoe iemand plezier kan beleven door moedwillig QSO's te verstoren daar snap ik niets van.
'73, Maarten -PA3EYC-

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Wat is er loos in EU?

#2 Bericht door pa4o »

Helaas Maarten, maar grote klootzakken zijn er nu eenmaal. Zie de logica er ook niet van in dat hun dat doen.
Vind het gewoon zielige figuren die te weinig aandacht hebben gekregen of nog steeds krijgen.

Peter

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Wat is er loos in EU?

#3 Bericht door PA0HOP »

PA3EYC schreef:Gisteren met veel moeite VK0EK in het log kunnen zetten.
Achteraf gezien had VK0EK toch wel last van deze verstoring want de flow richting EU was daardoor dramatisch laag waardoor ze al snel weer weg waren.

Onze hobby leent zich ervoor om op verschillende manieren daar plezier aan te beleven. O.a. zelfbouw, contesten, lekker QSO'tjes maken, jagen op dx, meedoen in één of andere ronde, enz.
Maar hoe iemand plezier kan beleven door moedwillig QSO's te verstoren daar snap ik niets van.
Helemaal mee eens Maarten!
Dat laatste was voor mij -medio 2015- aanleiding te stoppen met actief DX'en na >50 jaar zendamateur (mainly CW); het wordt er niet leuker op.

73 es gud DX'ing
Hans, PA0HOP

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Wat is er loos in EU?

#4 Bericht door SWL nl 5321 »

in dit geval is ledigheid Duivels oorkussen.
niet zo zeer in de te betasten ptt knop of C.W sleutel maar
persoonlijke mankementen in stoorders bovenkamer......... :shock:


73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Wat is er loos in EU?

#5 Bericht door pa1bvm »

voor mij zijn dit soort verhalen nog steeds een motivatie om vooral actief te blijven op 144 Mhz en hoger ..
heerlijk rustige ruis ... en maar af en toe iets wat op een pile up lijkt ..
ja.... DXCC halen is wel wat lastiger ..

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wat is er loos in EU?

#6 Bericht door PA3EYC »

Op dit moment is iemand weer vrolijk bezig de boel op 7016 te verstieren. Ongelofelijk 9+10db. Af en toe is dat niet genoeg en komt er een fluit van 9+30dB overheen.
Tussen de bedrijven door ook nog eens heel veel morseseinen maar niet van VK0EK.
En heel soms als het toch nog even rustig is hoor ik VK0EK. Maar het onmogelijk om die te werken in deze qrm.
Meldingen op het cluster:
Bijlagen
vk0ek.JPG
'73, Maarten -PA3EYC-

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Wat is er loos in EU?

#7 Bericht door sottezero »

Tja, voornamelijk zuid-europeesche landen zie ik dat gebeuren..
Spanje en Italie zijn niet veel verder wat betreft mentaliteit dan hun 11 meter vriendjes.
Sterker nog, hun 11m collegea zijn vaak 'vriendelijker' op de band dan hun HF maatjes.

Ik heb ook niet echt het idee dat in Italie en Spanje er een Agentschap Telecom is die het wat interesseert.
Toch een beetje de gezapige kant van Europa.

In Scandinavie waar ik vaak kom is het tegenovergestelde het geval. Daar hebben mensen nog respect voor elkaar...
En is de lucht en ether schoon...
APRS op een Yaesu VX8 en dan 250km range hebben...
Hier in Nederland haal ik met mijn porto net 7km.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Wat is er loos in EU?

#8 Bericht door PA5COR »

Misschien ben ik wel van de oude garde, en opgevoed als amateur om je netjes te gedragen, dat werd er in getimmerd in die tijd.

Helaas zijn zendamateurs een afspiegeling van de menselijkheid, en zullen er ook onder de amateurs rotte appels zitten.
Waar die weg komen? ik ga niet een groep over de kam halen, ik heb 40 jaar geleden ook het nodige mee mogen maken tussen de toenmalige gestrikte A amateurs waar de honden geen brood van lustten....

Bovendien hadden we ook nog de over de horizon pecker of radar.... o jee...
Gelukkig heeft de Ft 2000 - D een vfo knop.
En ben ik niet meer zo gedreven exotische stations te werken noch om contesten te doen, en zit ik dan tevereden koffie lurkend mee te luisteren.

Je er aan ergeren of nog minder mee doen is het slechtste wat je kan doen.
Veranderen doet het toch niet, wat je ook schrijft of aandacht aan besteed, wat voor vele stoorders juist het doel is van het storen.

We moeten accepteren dat we meer storing moeten accepteren van het AT, dat is volens hun geen storing maar overlast waar ze niks aan hoeven te doen.
Gezien de gedragingen van sommigen op de banden met/zonder machtiging produceren we zelf ook veel ergernis.
Komt bij de intruders inclusief militairen met over de horizon radar en meer van dat prut.
Wordt het toch nog een uitdaging om een leuke DX verbinding te maken ;)

Kom op, het is een hobby.... om lol aan te hebben en niet om je aan te ergeren.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Wat is er loos in EU?

#9 Bericht door sottezero »

De sport is juist om desondanks toch die verbinding te maken...
als het makkelijk was, is er geen lol aan. :mrgreen:

Plaats reactie