Woensdag 22-4-2015 presentatie

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Woensdag 22-4-2015 presentatie

#1 Bericht door PG8DA »

Hallo allen,
Naar aanleiding van een opdracht voor school, moet ik in het Engels een presentatie houden.
Nu lijkt het mij leuk om het over het radiozendamateurschap en over mijn radio te houden (het gaat over een Show and Tell - je moet iets meenemen en er in het Engels over vertellen).
Het lijkt mij ook leuk om een QSO te houden.
Is er iemand beschikbaar die in de omgeving van Leiden woont of over PI2NOS kan werken op woensdag 22 april 2015 tussen 13 en 13:45 uur?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#2 Bericht door PA3BAS »

Hf antenne meenemen en met Engelsen een verbinding maken kan ook leuk zijn, maar heeft wel minder kans van slagen...

Het gevaar van een sked op een repeater is dat er anderen gebruik kunnen maken van de repeater, met het gevaar dat je er niet tussenkomt. Direct is dan een beter idee.
.... But will it blend?

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#3 Bericht door PG8DA »

PA3BAS schreef:Hf antenne meenemen en met Engelsen een verbinding maken kan ook leuk zijn, maar heeft wel minder kans van slagen...

Het gevaar van een sked op een repeater is dat er anderen gebruik kunnen maken van de repeater, met het gevaar dat je er niet tussenkomt. Direct is dan een beter idee.
Jammer genoeg heb ik momenteel geen HF set.
Directe verbinding kan ook, daarom vroeg ik iemand in de omgeving Leiden. Ik ga kijken of ik een mobiele antenne kan regelen met een magneetvoet, ik heb nl. geen zin om de grote X50 mee te nemen voor 5 minuten presenteren.
Groet,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Diederik,

Moet het live zijn? Anders neem je wat opnames mee.


Vertel hierbij dat er ook amateurradio verbindingen vanuit de ISS worden gemaakt bijvoorbeeld.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#5 Bericht door PG8DA »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Diederik,

Moet het live zijn? Anders neem je wat opnames mee.


Vertel hierbij dat er ook amateurradio verbindingen vanuit de ISS worden gemaakt bijvoorbeeld.
Dat van het ISS is wel interessant om te vertellen.
Ik ga vanavond proberen de repeater van het ISS te ontvangen en op te nemen. Als dat lukt, zou ik die opname mee kunnen nemen.
Wanneer dat niet lukt, zouden live QSO's wel leuk zijn.
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Diederik,

Op 145.825 worden er packet signalen uitgezonden. Als er spraak verbindingen worden gemaakt is dit op 144.800 FM
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#7 Bericht door PA0RAB »

Diederik,
Heb jaren terug zo'n soort presentatie mogen beoordelen. Toen wel 27 mcer aan het woord.
Wat ik mij nog herinner van die spreekbeurt
Hij vond dat zijn spullen indruk moesten maken. Mooie dure koopbak kachel en hele grote polyester glasvezel antenne
Enkele skeds in nabijheid is leuk maar zegt niets evenals verhalen over afstanden
Nu is de zaak nog wat moeilijker, Met de GSM klets je ook met een chinees (geen bami met babi pangang bestelling).Waar je op kunt wijzen zijn een aantal feiten dar zendamateurs door hun experimenten tal van ontwikkelingen hebben doen ontstaan en/of verder hebben ontwikkeld.
De spoetnik van de Russen Het piepertje als baken mee. Het TOR telex over Radio bij de scheepvaart.
Er kwamen telexen vrij knoop die pulsen e.d eens aan je C.W zender. Het GSMetje is eigenlijk ook zo'n ding De japanners werkten lokaal met kleine zendertjes met een hulpzend/ontvanger er tussen.
de eerste repeaters Experimenten met de zender aan de computer gaven ook een golf van allerlei ontwikkelingen.
Je weet zelf ook wel voorbeelden te vinden van diverse voorbeelden als de officiele hulpdiensten uitvallen denk aan 1953 , Meestal hebben amateurs binnen enkele minuten een noodnet gereed.
Een zendamateur experimenteerd,
Als je wat zelfmaak dingen hebt en er het nodige over kunt vertellen .
het kleiner worden der onderdelen enz
Ik kan helaas door de huisbaas geen beam op het dak kwijt anders was Katwijk Brielle direct een eitje
Kijk morgen even verder Nu wil de XYL koffie ( Ik ook)
73 de Ruud PAoRAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#8 Bericht door PA0RAB »

Diederik,
Kink in de Kabel Zoon heeft nachtdienst dus slaapt overdag naast de sets Moet na nu overwerken om fabriek naar ander product om te bouwen. Zijn ploeg heeft experimentele procedure gemaakt voor extra tijdwinst,wordt nu 2e praktijk test .
Kan zo dus Woensdag a.s zeer weinig voor je betekenen.

Als ik me goed herinner zijn er een paar amateurs in het Katwijker Hospitum Kort dag ,maar je zou effe langs kunnen gaan en sked maken.

Ik heb bekeken of er iets te doen valt via den Haag Delft of Zoetermeer Repeaters die ik hier vandaan kan openen .Maar jij bent mobiel in een gebouw en er is veel stedelijke bebouwing tussen en op het pad.
Je praktische reikwijdte is dus beperkt.
Ga uit van het direct zicht principe. mobiel vrije veld Dan zit je amper op 15 km. Binnen door betonijzer aanmerkelijk minder.

In het radio amateurisme zijn vele takken van beleving. Iedere tak kan al een avondvullende lezing opleveren. Vraag de secr van je afdeling maar naar de lijst van sprekers.......
Je kunt die takken noemen, wijd er niet over uit want je verdrinkt dan.
Houd het bij jouw beleving waarom jij die hobby hebt gekozen en welke richting je leuk vindt en waarom.
Onderlinge kameraadschap en hulp .
Vertel iets over de modulatie soorten en vooral het waarom we met die smalband experimenteren.
zeg iets over storingsproblemen en dan vooral die welke je toehoorders ook ervaren op TV en GSM
Stotterende TV beelden geen GSM bereik etc,maar maak het geen onderdeel van
Men is altijd benieuwd hoe ver men kan komen.
Zelf heb ik geheel Europa behalve Monaco Vaticaanstad en Roemenie kunnen werken In goed 40 jaar
Zonder repeaters of andere tussenstations. met 2,5 watt SSB 144MHz minder dan jouw porto
Via de condities Tussen koude en warme luchtlagen door Langs drukgebieden. Via reflecties van aurora en sterrenregens .Door de Pile ups geen ruimteschepen.
Poog niet vragen te beantwoorden die onderwerpen betreffen die niet in jouw beleving van de hobby vallen, Erken dat je dat niet weet en waarom niet jouw kant van de hobby.Dat geeft meer respect dan wat vaag gewauwel om een antwoord te verzinnen, Het onderwerpsgebied is veel te breed om slechts 10% te weten.
Dus niet het vele is goed , maar het weinige goede is veel meer!
Denk aan de kop romp staartregel om op je poten te blijven staan.
Een goede sluiting is terug te komen op een vraagstelling bij de intro dus even op je kop krabben.
het cirkeltje rond maken
55 met je spreekbeurt en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Woensdag 22-4-2015 presentatie

#9 Bericht door PE1PQX »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Diederik,

Op 145.825 worden er packet signalen uitgezonden. Als er spraak verbindingen worden gemaakt is dit op 144.800 FM
Nope... spraak zit op 145.800MHz met -0.6 MHz shift, één MHz hoger dus.

@Diederik: ik heb eventueel een opname voor je van mijn QSL met André Kuipers, PI9ISS ten tijde van zijn 6 maanden verblijf in het ISS.

http://www.pe1pqx.eu/home/amateur-radio ... idsopnamen
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie