VERON VR 2020

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

VERON VR 2020

#1 Bericht door PE9DX »

Vrijdagavond vond bij ons, V2D (VERON, VRZA en DARU) de maandelijkse clubavond plaats in Stadskanaal.

Eén van de mededelingen van het bestuur viel mij op.
Komende maand gaan wij zoals altijd de voorstellen welke voor de VerenigingsRaad zijn binnen gekomen bespreken, van commentaar voorzien en ons stemgedrag bepalen dit alles door de aanwezige leden van de VERON die avond.
Ik verwacht dat we dit keer in een recordtempo de voorstellen kunnen behandelen, of moet ik zeggen hét voorstel?

Zegge en schrijven is er deze keer 1 voorstel binnengekomen!!
Zo dramatisch laag heb ik het nog nooit meegemaakt.
Vraag dringt zich op, hoe is het mogelijk dat er door haast niemand van de afdelingsleden / besturen de tijd wordt genomen om ook maar iets zinnigs op papier te zetten?
Of zou het zijn dat door de jaren heen veel zinnige voorstellen door het HB vd VERON met een negatief advies aan de leden werden voorgelegd en werden weggestemd daardoor.

Het HB vd VERON mag zich wel eens achter de oren krabben of het niet tijd wordt om de functies welke men bekleed neer te leggen en het stokje aan anderen over te laten.
Mijn idee is dat U zo langzamerhand onze hobby de nek omdraait!

Groet,

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: VERON VR 2020

#2 Bericht door PA0CMU »

Het viel mij ook direct op Johan en ik dacht precies hetzelfde als jij schrijft in de laatste zin van je tweede alinea.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#3 Bericht door PA1AIS »

Ja en nee.
Over de 43 jaar dat ik nu veron lid ben heb ik vele onzin voorstellen gehoord die met enig gezond verstand weinig realisme in zich hadden.
Ook komen elke 5-10 jaar dezelfde voorstellen terug.

Radio hobby is nu eenmaal anders dan het verleden.
Je kan je er druk over maken, dan meld je je kandidaat voor een/het bestuur.
Je kan lobbyen, maar wees niet teleurgesteld als de animo tanende is.

De laatste verenigingsavond vroeg de man van de koffie en beheerder; "wat is er nou zo leuk aan jullie zend hobby, als je gewoon kan bellen".
Dát is de het algemene niveau waar je tegenaan loopt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#4 Bericht door PA2RU »

Mijn ervaring is dat er zelfs een VR voorstel die in ik 2018 deed NA de VR van dat jaar de VR van '19 niet eens heeft gehaald.
Tijdens de huishoudelijke vergadering van april '19 werd medegedeeld dat er geen voorstellen vanuit A11 waren ingediend waarop ik het bestuur er aan herinnerde dat er wel 1 was van mij afkomstig :idea: ingestuurd in '18.
Kon niet meer meegenomen worden naar de VR2019 waarop ik het advies kreeg deze opnieuw in te sturen.
Overigens had de afdeling Gouda een vergelijkbaar voorstel ingediend wat veel op de mijne leek ( herziening gebruikersbepalingen mbt digimode's op 30m ).
Naderhand werd die ingetrokken door Gouda omdat het al op de tafel van AT lag , waarop ik mijn (opnieuw ingestuurde) voorstel bij het bestuur van A11 ook heb ingetrokken..
Zal me benieuwen hoe dat met de komende huishoudelijke vergadering gaat bij afd. A11 ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: VERON VR 2020

#5 Bericht door PA4WK »

De laatste verenigingsavond vroeg de man van de koffie en beheerder; "wat is er nou zo leuk aan jullie zend hobby, als je gewoon kan bellen".
Dát is de het algemene niveau waar je tegenaan loopt.

Gewoon omdat het leuk is.
Waarom spelen mensen op muziekinstrumenten die ouder zijn dan zijzelf, muziekstukken die nog ouder zijn, je kunt toch gewoon een DVD opzetten of iets downloaden?

Waarom vliegen postduiven, je kunt toch gewoon een e-mail sturen?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan, mensen die geen gevoel hebben bij techniek zullen het nooit snappen.
Ik wens je veel succes met het uitleggen, misschien moet je het niet eens willen proberen en die man gewoon z'n kopjes koffie laten verkopen.
73 Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Mooie uiteenzetting van Wim, en er zijn nog meer voorbeelden te noemen.

Blijf niet achterover leunen en doe actief mee in de vereniging. Het is ons bij A29 weer gelukt een nieuwe voorzitter te vinden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: VERON VR 2020

#7 Bericht door pe1br »

PE9DX schreef: Of zou het zijn dat door de jaren heen veel zinnige voorstellen door het HB vd VERON met een negatief advies aan de leden werden voorgelegd en werden weggestemd daardoor.

Het HB vd VERON mag zich wel eens achter de oren krabben of het niet tijd wordt om de functies welke men bekleed neer te leggen en het stokje aan anderen over te laten.
Mijn idee is dat U zo langzamerhand onze hobby de nek omdraait!
.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat iedereen zeer tevreden is en er geen VR voorstellen nodig zijn om "iets" te veranderen.
Ik heb in het verleden 2 voorstellen ingediend die door de afdeling meegenomen zijn naar de VR en beide goedgekeurd op de VR.
Maar ik ga geen voorstel schrijven om het schijven, er is op moment niets dat ik zou willen veranderen.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: VERON VR 2020

#8 Bericht door pe1br »

PA4WK schreef:De laatste verenigingsavond vroeg de man van de koffie en beheerder; "wat is er nou zo leuk aan jullie zend hobby, als je gewoon kan bellen".
Dát is de het algemene niveau waar je tegenaan loopt.
Waarom staat hij op zijn vrije zaterdag middag als vrijwilliger in het buurthuis, mensen kunnen toch ook in een café een kop koffie kopen.

En ja ik weet het antwoord wel, ik sta zelf geregeld achter de bar bij de Veron/VRZA Twente maar goed een hobby is hoeft niet altijd de meest praktische manier te zijn.
Laatst gewijzigd door pe1br op 22 feb 2020, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#9 Bericht door PE9DX »

Wil toch even op stukje van AIS reageren, ook ik ben al iets langer lid van de VERON, en heel toevallig ook 43 jaar, ook ik heb vele voorstellen voorbij zien komen waar ik van dacht "moet dat nou"? Maar heb ook veel voorstellen, en die zijn in de meerderheid, voorbij zien komen welke voor de VR al werden afgeschoten door het HB. En in de tijd dat het commentaar van het HB nog werd toegevoegd aan de voorstellen werd hiermee vaak de stemming beïnvloed. En hele slechte zaak heb ik altijd gevonden. Wat mij vooral stoort en dan praat ik over de laatste 10 jaar dat het HB een in mijn ogen zeer log bestuursorgaan is geworden die in vele zaken niet meer vooruit te branden is en in veel zaken achter de feiten aanloopt.

Ik geef een voorbeeld. Tijdens het 99ste AO (amateuroverleg) met AT stelde deze de volgende vraag aan de beide verenigingen:

Citaat uit het 99ste AO overleg:

Rondvraag

punt 9.

"Krijgen de verenigingen nog veel aanvragen wat betreft antenne plaatsingenproblemen? De verenigingen geven aan dat de antenne-plaatsingsproblematiek nog steeds hetzelfde is als een aantal jaren geleden, maar dat de vragen niet of nauwelijks nog bij de verenigingen terecht komen".

Onze afdeling heeft 2 jaar nadat Guido vd Berg gestopt is met zijn advocaten ondersteuning voor de VERON een voorstel ingediend om de VR voor te stellen opdracht aan het HB te geven om naar een nieuwe jurist uit te zien om hier weer in te voorzien. Voorstel is toen aangenomen, maar het HB heeft er geen uitvoering aan gegeven. Dit terwijl ook heden ten dage dit nog steeds een belangrijk punt is voor zendamateurs.

Maar dit verhaal is nog niet klaar:

Toen Jan PA3FXB bij de VERON aanklopte om dit uit naam van de vereniging te gaan doen, Jan had toen al tig zaakjes tot een goed einde weten te brengen zonder tussenkomst van de rechter, dit werd afgeserveerd door de VERON. Reden was dat ze in allerhande rechtszaken zouden kunnen worden betrokken. Inmiddels heeft Jan zijn "burootje" BOAN (bureau ondersteuning antenneplaatsing Nederland) ondergebracht bij de DARU.
Paar weken terug heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen DARU en AT om te gaan deelnemen aan het AO, ook de vraag betreffende antenne plaatsingsproblematiek werd gesteld aan DARU. Toen Jan, in zijn functie als vz van DARU, vertelde dat in 2019 alleen al 200 verzoeken zijn binnengekomen bij DARU / BOAN voor ondersteuning keek men bij AT hier toch wel van op.

Dit is maar één voorbeeld maar zo kan ik er nog wel een paar anderen noemen.
Wat ik met dit verhaal wil aantonen is dat het HB bij de VERON eens wat meer lef moet tonen en niet zo behoudend moet zijn in veel zaken.

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: VERON VR 2020

#10 Bericht door andreph5c »

zal dat ook de reden zijn van de vele vacatures bij de Veron, dat het hb de leden ( niet meer ) voor vol aanziet?

Ik luister heel veel op de banden, en vang ook veel op, een paar weken geleden zat ik te luisteren naar een gesprek van 2 om's op 80 meter, wat ging over wat te doen met je vrije tijd als je met pensioen bent gegaan, want de ene om wist zich geen raad met zijn ontstaande zee van vrije tijd.

DE andere om deed hem een voorstel om eens tussen de vacature's van de Veron te kijken of daar wat geschikts tussen zat om zijn vrije tijd mee te vullen.

Wat gaf de andere om als antwoord vrijwilliger bij de Veron daar begin ik niet aan, tenzij er 3 personen ( namen werden niet genoemd ) die zitting in het Hb hebben per direct hun functie neer leggen en zich niet weer verkiesbaar stellen, dan wil ik wel wat gaan doen voor de Veron , anders niet, want ik ken deze heren door en door, al zolang ik Veron lid ben , al ruim 35, jaar ,hun wil is wet en dulden gen tegenspraak, daar werk ik niet aan mee.

Zo werdt er geantwoord trek daar jullie conclusie maar uit......
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#11 Bericht door PA2RU »

PE9DX schreef: Wat ik met dit verhaal wil aantonen is dat het HB bij de VERON eens wat meer lef moet tonen en niet zo behoudend moet zijn in veel zaken.

Johan - PE9DX.
Dat is hier op lokaal niveau niet veel beter helaas...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#12 Bericht door PA0BAK »

Zie hier de nadelen van getrapte democratie :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: VERON VR 2020

#13 Bericht door pa3kc »

PE9DX schreef: Het HB vd VERON mag zich wel eens achter de oren krabben of het niet tijd wordt om de functies welke men bekleed neer te leggen en het stokje aan anderen over te laten.
Mijn idee is dat U zo langzamerhand onze hobby de nek omdraait!
Amen.

73 aan allen in mijn oude afdeling de Kanaalstreek!

Ik was toen nog alleen NL12984 en reed toen af en toe met Koen mee toen hij nog de voorzitter was van de afdeling.

Het was de tijd van de zalige gehaktballen met satésaus! :D

PB2T
Berichten: 146
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: VERON VR 2020

#14 Bericht door PB2T »

PE9DX schreef: Het HB vd VERON mag zich wel eens achter de oren krabben of het niet tijd wordt om de functies welke men bekleed neer te leggen en het stokje aan anderen over te laten.
Mijn idee is dat U zo langzamerhand onze hobby de nek omdraait!
Johan, Niet alleen het HB kan nieuwe HB leden voordragen. Dit kan ook worden gedaan door afdelingen of een groep van minimaal 25 leden.
73, Hans PB2T

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: VERON VR 2020

#15 Bericht door pa3kc »

PA1AIS schreef:
Je kan je er druk over maken, dan meld je je kandidaat voor een/het bestuur.
Je kan lobbyen, maar wees niet teleurgesteld als de animo tanende is.
Ik ben niet 43 jaar lid zo als jij, maar wel 20 jaar lid.

Wat ik zie door de jaren heen is dat je op lokaal niveau van alles kan regelen en organiseren maar op landelijk niveau absoluut niet bij de VERON tenzij het in het straatje ligt van het HB.

Voorbeeld:

Via lokaal niveau was ik een jaar of zo aan het lobbyen geweest voor een vrij downloadbare PDF versie van de Electron.

Dit voorstel kwam er uit eindelijk doorheen hier bij A13.

Vervolgens schoot het HB het voorstel af met zo'n rare onderbouwing dat ik er wel klaar mee was.

Men was bang voor de hostings kosten, copyright van de artikelen, leden verlies enz.

Na navraag toentertijd aan de toenmalige leden van de IT groep was men helemaal niet geraadpleegd hier over!

Men had op eigen houtje het voorstel afgeschoten.

Dat hele ElectronONline slaat nergens op, waste of time en resources. Een PDF bestand van de Electron kan je op je gemak op al je devices lezen wanneer het jou uitkomt en offline.

Er is een PDF bestand van de Electron beschikbaar voor de leden in het buitenland maar men wil er niet aan om die vrij te geven aan de eigen leden in Nederland.

Het is heel erg extreem en vervelend om dit te zeggen, maar het HB heeft zelf deze dictatuur sfeer gecreëerd door de jaren heen.

En zo hoor ik door de jaren heen de vele negatieve geluiden van andere amateurs en zelfs dus ook hele VERON afdelingen met hun ervaringen met het HB wat erg jammer is.

Ik zet mij al een paar jaar niet meer in voor de VERON en dat gaat voorlopig denk ik ook niet meer gebeuren tenzij er wat gaat veranderen.

Dit vreet al jaren aan mij en dat is niet goed. Je gaat juist bij een vereniging omdat je het leuk wilt hebben.

Plaats reactie