Lid worden van een vereniging maar welke?

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE2CH schreef:
pa0bak schreef:je kunt ook zeggen, de afdeling waar je je het beste thuis voelt.
Een afdeling van vereniging A in Groningen kan heel anders zijn dan in Limburg, zowel positief, als negatief.
Klopt helemaal. Ik heb wel een paar voorbeelden.

In Hilversum heeft de VERON-afdeling een grote royale eigen onderkomen waar velen jaloers op zullen zijn. Ruime werkplaats met diverse metaalbewerkingmachines en soldeerwerkplekken. Een eigen bestuurskamer en een bibliotheekzaal. Oh ja, en een eveneens royale bar die van alle gemakken is voorzien. Het staat bij insiders beter bekend als de "radiokelder".

In 's-Hertogenbosch huurt de VERON-afdeling een zaaltje in een wijkcentrum, veel meer dan een onderling QSO is daar niet mogelijk. Alles dient immers na afloop opgeruimd te worden.

In Zoetermeer hetzelfde verhaal over de VERON-afdeling aldaar. Al is men in Zoetermeer te gast in de kantine van een sportcentrum. Desondanks kent die afdeling relatief veel fanatieke zelfbouwers.

In Rijswijk (Z-H) heeft de VRZA-afdeling zijn onderkomen bij de plaatselijke scoutingclub. De VRZA heeft aldaar een bescheiden antennepark met best wel een hoge toren en de apparatuur bevindt zich in een speciaal gebouwde afsluitbare kast. Veel meer dan verbindingen maken doet men daar niet.

In Den Haag heeft de VERON-afdeling een eigen, bescheiden onderkomen welke bij insiders beter bekend is als het "Honk op Catharinaland". Desondanks weinig activiteiten en ook weinig bezoekers aldaar. Men heeft daar niet alleen een bar, maar ook een shack en een vrij kleine ruimte die dienst doet als werkplaats. In de shack staan een paar transceivers waar eenieder gebruik van mag maken. De ruimte die als werkplaats is ingericht staat vol met oude meuk. Feitelijk is daar geen ruimte om zelf actief te zijn met een project. Omdat ik goed bekend ben met deze lokatie vraag ik me af of het wel de bedoeling is om zelf gebruik te maken van de werkplaats. Ik heb de indruk (maar misschien heb ik het mis) dat een bepaald persoon de 'baas' is over de werkplaats en dat dit anderen ervan weerhoudt om ervan gebruik te maken. En dat het behoorlijk vol staat met oude meuk werkt natuurlijk ook niet uitnodigend.
Tja Hilversum of te wel "Hillywood", die hebben een grote ruimte............... Want in Hillywood is alles groter.
'tGooi hé. ( mooie afd. trouwens, ben er in m'n jeugd , 1961, begonnen )
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#17 Bericht door PD2ODR »

Hilversum is een gecombineerde afdeling. (VRZA-VERON) en maken beiden gebruik van dezelfde faciliteiten.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#18 Bericht door PA5COR »

Veron om ook de amateurs internationaal te steunen via de Veron insteek daar.
En lid van de Frag, Friese amaterur radio groep, lokale Friese club, voor de steun daaraan en de gezelligheid.
Net wat je zelf wilt.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Zaterdag hoorde ik op de beurs dat er bij RFDX tegenwoordig ook veel radioamateurs aangesloten zijn.
Vertegenwoordigen ons niet bij officiële instanties.

https://www.rfdx.eu/
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#20 Bericht door chantal31 »

Als ik het zo allemaal lees, als buitenstaander, is er iets goed mis in zendamateur land.
Je hebt 2 verenigingen met afdelingen, afdelingen die los van elkaar staan zijn meer stervend dan dood bijna geen activiteiten alleen bijeenkomst in accomodatie's die men van van andere verenigingen huurt, en afdelingen waar de Veron en Vrza samen werken en gezamelijk activiteiten organiseren blijken wel goed te worden bezocht en is er wel een hoop activiteit.
Waarom zijn er dan 2 verenigingen, dat is toch totale kapitaal vernietiging?
Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 995
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#21 Bericht door PA0BAK »

chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is een voordeel, maar er zijn ook nadelen.
Zelf ben ik voorstander van directe democratie, zodat op en ALV iedereen welkom is en alle leden direct kunnen stemmen.
Een getrapte democratie, via een afdelingsbestuur heeft m.i. meer nadelen dan voordelen.
Dat is mijn persoonlijke mening, maar ik ben in deze nu een buitenstaander :roll:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Beko
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2018, 23:22

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#22 Bericht door Beko »

Hoeveel mensen zijn er aanwezig bij de ALV van de VRZA elk jaar? Wie dient er voorstellen in, op wiens initiatief en alle leden daarvan op de hoogte gesteld? Ik weet het niet, het is maar een vraag.

Het lijkt wel democratisch, maar is het dat ook?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 995
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#23 Bericht door PA0BAK »

Beko schreef:Wie dient er voorstellen in, op wiens initiatief en alle leden daarvan op de hoogte gesteld?
Toen ik dat landelijk deed, was PA0LNS (sk) nog de VRZA voorzitter, bij de afdeling deed ik het op (bijna) iedere ALV.......
Bij de andere club kreeg ik een voorstel vaak niet eens naar het hoofdbestuur, omdat het lokale bestuur het niet zag zitten.
Beko schreef: Het lijkt wel democratisch, maar is het dat ook?
De ware democratie is de directe democratie, maar dat willen veel mensen/instanties niet.
Laatst gewijzigd door PA0BAK op 18 mar 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-Verwijderd account

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#24 Bericht door -Verwijderd account »

chantal31 schreef:Als ik het zo allemaal lees, als buitenstaander, is er iets goed mis in zendamateur land.
Waarom zijn er dan 2 verenigingen, dat is toch totale kapitaal vernietiging?
Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Er zijn meer zendamateurs die hetzelfde denken als jullie. En in de voorbije jaren is deze discussie al vaker voorbij gekomen. Om een lang verhaal kort te maken, het heeft voornamelijk te maken met cultuurverschillen tussen die twee verenigingen. Bovendien willen ze allebei graag hun eigen indentiteit behouden, dat is voor hun besturen kennelijk veel belangrijker dan het collectieve belang van de radiozendamateurs.

SWL NL5321 - 1965
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 mar 2018, 15:53

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#25 Bericht door SWL NL5321 - 1965 »

Charles, bedoel je met de opmerking twee culturen van de onderscheiden verenigingen,

daar waar je wieg heeft gestaan,
de technische wetenschap die aanwezig is of
het verschil in out fit zoals het driedelige kostuum dan wel eendelige ketelpak lees overal.....

Het gaat toch bij jou toch ook om de mens die het draagt?

Al met al worden de Noordhollandse regenboog dames op hun wenken bediend.

73 pd0hdf
sinds 1979

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#26 Bericht door chantal31 »

pa0bak schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is een voordeel, maar er zijn ook nadelen.
Zelf ben ik voorstander van directe democratie, zodat op en ALV iedereen welkom is en alle leden direct kunnen stemmen.
Een getrapte democratie, via een afdelingsbestuur heeft m.i. meer nadelen dan voordelen.
Dat is mijn persoonlijke mening, maar ik ben in deze nu een buitenstaander :roll:

Welke vereniging heeft een getrapte democratie?
Een getrapte democratie is niet geheel transparant en neigt toch meer naar dictatoriale trekken?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#27 Bericht door Bert_1 »

chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.

chantal31 schreef: Welke vereniging heeft een getrapte democratie?
Een getrapte democratie is niet geheel transparant en neigt toch meer naar dictatoriale trekken?
Dat is de Veron en hier wordt ook vaak over geklaagd.
Bert

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5128
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE1KVL schreef:Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.
Chantal, even voor jullie duidelijkheid in het overzicht. DKARS is een stichting.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#29 Bericht door PA3DAT »

PE1KVL schreef:
chantal31 schreef:Je kan toch beter 1 vereniging hebben dan sta je ook sterker tegen over instanties.
Dat is het idee waarmee DKARS is opgestart, die wilde gewoon alles verenigen.
Een nieuwe club (stichting) oprichten om alles te verenigen? :roll:
Is dat niet net zoiets als een nieuwe godsdienst bedenken, om de bestaande geloven te verenigen?
Dát gaat van zijn leven niet lukken, en dat zie je dus ook bij DKARS... :wink:
chantal31 schreef: Welke vereniging heeft een getrapte democratie?
Een getrapte democratie is niet geheel transparant en neigt toch meer naar dictatoriale trekken?
Zoals bij onze Eerste Kamer? Dictatoriale trekken? Ik dacht dat dat wel meeviel.

Stel, op de jaarvergadering van de VRZA komen 50 mensen (5% van alle leden), of 100 voor mijn
part, dat is ca. 10% van alle leden. Die leden gaan dan beslissen voor ons allemaal. Dat brengt risico's
met zich mee: kom jij daar met een clubje van 10 of 20 aanhangers, dan kun je een hele grote invloed
uitoefenen op die vergadering! Is dat democratisch?

Bij de Veron gaan de voorstellen waarover gestemd moet worden eerst naar de afdelingen. Die afdelingen
kunnen dat bespreken, samen tot een oordeel komen en die sturen per afdeling 2 afgevaardigden naar de
jaarvergadering. Die twee stemmen daar namens de afdeling. Zo kan in principe iedereen meestemmen,
als je tenminste op die afdelingsavond aanwezig was.
Nadeel: niet alle afdelingen zijn even groot, maar ze hebben wel allemaal een even grote stem.

Tja, wat is nou beter?
Maar ik zou getrapte verkiezingen niet betichten van dictatoriale trekken...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Lid worden van een vereniging maar welke?

#30 Bericht door PA8MC »

Uit de geschiedenis van de IARU:

http://www.iaru.org/history.html

En nogmaals, de VERON is de Nederlandse IARU vereniging:
Individual radio amateurs support the work of the IARU through their membership in their own national IARU member-society. That support is vital to the future of Amateur Radio. The IARU is recognized by the International Telecommunication Union (ITU) as the representative of the interests of radio amateurs throughout the world. It is our voice in the offices and meeting rooms of the ITU and regional telecommunications organizations, where the decisions affecting our future access to the radio spectrum are made.

Most representatives of the IARU are volunteers. The combined budgets of the IARU and its regional organizations amount to just pennies per month per licensed radio amateur. Unfortunately, not all radio amateurs are members of IARU member-societies so the burden falls onto those who are.


All licensed radio amateurs benefit from the work of the IARU, whether or not they are members of their national IARU member-society. But every licensed radio amateur should be a member. Only by combining our efforts in this way can we ensure the future health of Amateur Radio, for ourselves and for future generations.

Plaats reactie