Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Herijking N-amateurs

#121 Bericht door Remco »

Harmonisering van novicelicenties heeft het nooit gehaald.
Ondermeer omdat de novicegedachte ITU-technisch geen
instellingsbeschikking heeft. Het is dus een cadeautje van
de respectievelijke VN-lidstaat aan haar bevolking maar er kunnen
internationaal geen rechten aan ontleend worden.

In de radio regulations (RR) staan eisen voor -wat wij nu F noemen- en
ook de instellingsbeschikking van de amateurdienst.
M.a.w. waarom amateurs frequentieruimte krijgen en dat die
requentieruimte (tot zekere mate) beschermd is vanuit een
internationale/grensoverschrijdende gedachte.

Trouwens, het is het waard om de ITU Radio Regulations eens
te lezen. Dat kan hier.

De RR staan boven nationale wet- en regelgeving. Hetgeen betekent
dat wat internationaal wordt besloten (voor de RR gebeurt dat tijdens
World Radio Conferences (WRC) heeft dus de status van een
'verdrag') in de respectievelijke lidstaten middels
wet- en regelgeving door-/ingevoerd moet worden.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#122 Bericht door PA2RU »

Remco schreef: Trouwens, het is het waard om de ITU Radio Regulations eens
te lezen. Dat kan hier.
Heb een poging gedaan daartoe : ik red me op de banden redelijk goed in het Engels maar het lezen en schrijven word al wat lastiger..
Vooral omdat het zoveel pagina's heeft..
Zoals ik al aangaf kan dat allemaal veel duidelijker en korter..
73 René PA2RU

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Herijking N-amateurs

#123 Bericht door Geen belang »

Voor de N-amateurs, je kan ook examen doen in een ander land.
Bv België waar de Harec examens een pak makkelijker zijn, 33 vragen en je moet 66% goed hebben.
Het Agentschap Telekom aanvaard het certificaat wat je dan haalt en dan krijg je een F-vergunning.

Waarom zou je die moeite doen? Simpel, het examen in België is niet veel moeilijker dan het Nederlandse D-examen toen ik het deed.
Zo hebben ze mijn PD0BAS probleemloos omgewisseld voor PA5HB.

Hou er wel rekening mee dat de Belgische wetskennis en banden alsook vermogens anders zijn.
Dus met gokken kom je er niet, echter het technische deel is een eitje voor mensen die vroeger D gedaan hebben, want het niveau is hetzelfde.
Wat overigens hetzelfde is als het vroegere C-examen, ik heb indertijd beide gedaan.

Is het simpel? Je kan hier testen: http://hansvi.be/harec.php

Het examen dat ze in Nederland voor F doen is veel te zwaar om nog een Hobby te noemen, zelfs op de HTS gingen ze vaak niet zo ver.
Doe er je voordeel mee, en als je het niet geloofd, vraag het maar na bij het AT, je mag het examen doen waar je wil, als het maar een Harec is.

Inschrijven voor Harec in België: https://registration.bipt.be/nl/radioam ... s/b-examen

Veel plezier 8)
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Herijking N-amateurs

#124 Bericht door Toon pd0dfm »

Dus het is zoiets als jaren geleden je rijbewijs halen in Curacao, en dat hier omwisselen.
Misschien een ideetje,.. met een N-licentie naar België gaan, een ON nr. aanvragen en dan met dat nr weer naar Nederland.
Krijg je een F,..
Dat zou een mooi gat in de wet zijn. :wink: :lol:
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#125 Bericht door PA3DJS »

@PA5HB:
Dat verschil tussen BE HAREC en NL F was mij ook al opgevallen toen ik voor de grap een Belgisch HAREC examen deed. Dat ging prima. Ik schaamde me echter dat ik gezakt was voor de BE basisvergunning (vanwege dat daar naar verhouding meer regelgevingvragen bij zitten, dus wel even de regelgeving goed bekijken...).

Als je kijkt naar ART 25 van de RR en aanbeveling M.1544, zie je dat de eisen vaag omschreven zijn.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Herijking N-amateurs

#126 Bericht door Geen belang »

Harec is Harec, en als je een Harec examen gedaan hebt dan is het niveau van kennis gelijk.

Dat Nederland het examen overdreven moeilijk maakt doet niets ter zake.

Je kan met een N in België een ON2 aanvragen als je hier een vast adres hebt, maar als je terug gaat geeft je dat opnieuw een PDx, dus levert je niks op.

Het Harec examen is iets anders, als je hier examen doet dan voldoe je aan de eisen gesteld aan een Harec vergunning, en dus kan je het getuigschrift gebruiken om een F aan te vragen.
De Belgische Basis kent overigens 2 varianten, waar het examen geen Novice oplevert, de Novice is een Basic+ maar je kan tot nader order er geen examen in doen in België.

De planning is dat de Belgische novice een Harec examen aan 50% gaat worden, maar daar wacht iedereen al meer dan 10 jaar op....maar de politiek is traaaaaaaaaaaag.

Hoe dan ook, een getuigschrift van een geslaagd Harec examen is in alle landen die Harec erkennen geldig en levert je een Full op, ook in Nederland.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#127 Bericht door andre »

Grappig, een kleine 20 tal van deze willekeurige vragen gedaan en slechts 2 fout beantwoord :!:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#128 Bericht door johnvdpas »

Het is alleen dat de Belgische wetkennis, je toch een slag om de oren draait. Soms denken je echt wat vragen ze nu, aangaande wetkennis. Dat komt omdat je sommige begrippen niet kent, die hier dus niet hetzelfde zijn. Het examen aan zich is gewoon makkelijker. Kijk maar naar de schakelingen. Deze lijken eerder meer op ons Novice niveau, dan op ons F niveau. (heb het over de Harec) Overigens, ze zijn gemiddeld genomen wel allemaal moeilijker dan N bij ons. De "schakelingen" van de basisvergunning kun je soms niet eens schakelingen noemen. Bijvoorbeeld een antennetekentje, en dan de vraag welk symbool wordt hier afgebeeld. Tja, ik kan me wel voorstellen dat AT, deze examens hier niet toe wil laten, want het niveau tussen de basisvergunning en novice, is gewoon net zo groot als bij ons tussen N en F. Sommige roepen dat N als instap veel te makkelijk is, maar het kan dus nog veel makkelijker, zoals in België en Engeland.

Wat echter weer wel is met onze F, is dat we niet veel examenvragen hebben. Nu is het onmogelijk om 500 a 700 vragen uit je hoofd te leren, maar meer dan een kwart moet te herkennen zijn. Dan heb je dus al snel 10 vragen herkend, welke je wellicht anders fout had gehad. Nu weet ik niet hoe dat in België zit, met het aantal vragen, maar dat kan hier dus wel. Overigens, zoveel vragen uit je hoofd leren kost ontzettend veel tijd. Voor de meeste is het begrijpen van de stof, een veel gemakkelijkere manier om het te halen. Maar er zijn sommige, die het er wel door halen, maar deze hebben het voor een deel te danken aan de zelfde examenvragen, maar het is niet dat ze helemaal niets weten, want dan haal je het ook niet op deze manier.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#129 Bericht door elsinga »

In Amerika zijn de examenvragen gewoon gepubliceerd, meen ik. Vaste set, waarvan je er een aantal uit elk onderwerp krijgt. Met een fotografisch geheugen kun je dus 100% scoren zonder ook maar iets te begrijpen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijking N-amateurs

#130 Bericht door PD5ML »

Is precies hetzelfde in Nederland. De meeste vragen van F en N zijn gepubliceerd, dus als je een goed geheugen hebt, kun je het zo halen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#131 Bericht door PE2AAB »

PD5ML schreef:Is precies hetzelfde in Nederland. De meeste vragen van F en N zijn gepubliceerd, dus als je een goed geheugen hebt, kun je het zo halen.
:lol: Als je een goed geheugen hebt kun je ook in de studieboeken natuurlijk.
Maar inderdaad; ik snap het punt. Leer je de type vragen van buiten haal je het examen ook. Ja dat is eenmaal zo.

Kan me van het vaarbewijs nog herinneren; weet je de vraag echt niet? Pak je liniaal. Langste antwoord is vaak het juiste :-)
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 01 nov 2017, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#132 Bericht door PA3DAT »

Heeft mijn collega gedaan. In de jaren '90, nog voor we een mobieltje hadden, leek het ons wel handig als
hij ook een Condor mobilofoon in de auto zou hebben. De avond voor zijn N-examen heeft hij de vragenbundel
doorgelezen en hij is geslaagd.

Hij liet me de examenopgaven zien, ik wees op een transistor-schakeling met 4 schemaatjes. 'Had je die goed?'
'Antwoord B' zei hij meteen. 'Waarom?' vroeg ik. Zijn antwoord: 'weet ik niet, maar dat is zo volgens het boekje'.

Hij heeft aardrijkskunde, nederlands en economie gestudeerd. Hij ziet niet wat het verschil is tussen een
weerstand en een condensator. Hij weet niet of de coaxkabel aan de zender 50 of 75 Ohm is, zwart of wit. Hij
weet gewoon helemaal niets van elektronica. Maar hij heeft wel een N-registratie en daar hebben we jarenlang
plezier van gehad! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijking N-amateurs

#133 Bericht door PD5ML »

Klopt allemaal, maar bekijk het ook van de andere kant. Het is behoorlijk moeilijk om goede toetsvragen te maken. Om voor ieder examen een nieuwe set op te leveren, is gezien het animo, aantal examens en het aantal kandidaten een te grote opgave.

Voor mij persoonlijk maakt het allemaal niets uit. Of ik nu wel geen spectrum erbij krijg, vind ik niet zo interessant. Het enige wat ik wat ik graag verandert zou willen zien, is het neerkijken van de PANullers op de Novice mensen. Dit staat compleet los van de herijking, maar een aantal van onze F gelicenseerde medeamateurs hebben wel een bepaalde air en attitude t.o.v. van de Novice. Dit was behoorlijk duidelijk bij de Veron meeting en ook als je soms wat van die azijn zeikers op 3.630 beluistert. Als die attitude verandert, is er misschien minder frictie en kan er samengewerkt worden om te kijken wat (en of) er verandert kan worden om het e.e.a. te stroomlijnen. Nu lijkt de gun factor gewoon een te grote invloed te hebben op het advies richting AT, wat totaal niet helpt.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Herijking N-amateurs

#134 Bericht door PD1JAP »

PD5ML schreef:Het enige wat ik wat ik graag verandert zou willen zien, is het neerkijken van de PANullers op de Novice mensen.
Ik heb daar tot nu toe niet zo’n last van gehad moet ik zeggen. Ligt ook een beetje aan jezelf denk ik, domme praat gewoon terzijde schuiven. En als je dat niet kan: het lost zich ook vanzelf op, Kwestie van tijd........ :evil:
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PD5ML
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 sep 2017, 08:57
Roepletters: PD5ML
Locatie: Nederweert

Re: Herijking N-amateurs

#135 Bericht door PD5ML »

PD1JAP schreef:
PD5ML schreef:Het enige wat ik wat ik graag verandert zou willen zien, is het neerkijken van de PANullers op de Novice mensen.
Ik heb daar tot nu toe niet zo’n last van gehad moet ik zeggen. Ligt ook een beetje aan jezelf denk ik, domme praat gewoon terzijde schuiven. En als je dat niet kan: het lost zich ook vanzelf op, Kwestie van tijd........ :evil:
Hier moet ik even van grinniken :)

Ik ben zelf een nieuwe amateur en ik ben er eigenlijk gewoon een beetje van geschrokken. De hobby is dalende in populariteit en daarom verbaasde me dit gedrag eigenlijk. Het raakt me niet, maar ik vind het gewoon jammer.

Gesloten