Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Herijking N-amateurs

#1 Bericht door PD4M »

Tot mijn verbazing las ik vandaag op Facebook dat de VRZA leden zoekt voor een werkgroep N-pakket. Dit in het kader van een herijking N-amateurs. Als Veron lid en Novice wist ik niet dat men hier mee bezig was. De basis lijkt een verslag van 94e Amateur Overleg dd. 26-10-2016, agendapunt 5.2. Volgens mij is dit het reguliere overleg tussen AT, VERON en VRZA.

Snap echt niet dat de VERON als grootste belangenvereniging hier niet actiever over publiceert en activiteiten onderneemt zoals VRZA. Voel mij hierin als lid eigenlijk gepasseerd. Kon na zoeken alleen dit vinden: https://www.veron.nl/nieuws/verslag-94e-amateuroverleg/

Ik beoog geen discussie en geruzie over F versus N. Maar vond een voorzet van de VRZA wel grappig. Een op ervaringsjaren gebaseerde overgang van Novice naar Full. Ook in de samenleving kan men (werk)ervaringsjaren laten certificeren.
Maar wat ik eigenlijk wil is dat de VERON gewoon doet waartoe het hier op aard is. Belangen behartigen en informatie delen. Ik vind dat men hier een steekje heeft laten vallen. Of heb ik weer van alles gemist? En als de VRZA zo actief bezig is met dit thema wie vertegenwoordigt dan de Novice populatie binnen de VERON?
Maarten
PD4M

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#2 Bericht door PA2LO »

Maarten, ik denk inderdaad dat je iets gemist hebt. De verzoeken tot uitbreiding van de Novice machtiging zijn door de VERON, n.a.v. besluitvorming op de VR, al geruime tijd geleden ingebracht bij het AT. In de regiobijeenkomsten maar ook in het Electron is door het HB van de VERON aangegeven dat er vorig jaar, samen met de VRZA, een brandbrief is gestuurd naar het Agentschap Telecom. Reden hiervan was het uitblijven van voortgang op diverse onderwerpen, waaronder ook de verzoeken tot uitbreiding voor Novice op 40 meter en 23cm.

Het Agentschap heeft deze brandbrief serieus opgepakt en aan de deelnemers aan het amateuroverleg gevraagd om het AT te helpen om voortgang te krijgen. Gevraagd is om een voorstel uit te werken, waarbij geborgd wordt dat er een pakket komt voor de Novice dat enige vorm van toekomstvastheid heeft. Duidelijk is dat het AT/de wetgever af wil van ieder jaar te discussiëren over weer een stukje aanpassing. In de regiovergaderingen van de VERON (november 2016!) werd al aangegeven dat VRZA en VERON samen een commissie zouden vormen die op korte termijn bij elkaar zou komen. Mijn verwachting is dan ook dat, nu bijna een half jaar verder, die commissie al heel wat bijeenkomsten gehad zal hebben...

Uiteraard weet ik niet of de bestuurders uit je lokale afdeling terugkoppeling hebben gegeven over de besproken onderwerpen in de regiobijeenkomst én of je het Electron van A-tot-Z leest, maar deze informatie had je m.i. kunnen weten. Stellen dat de VERON over dit onderwerp niet (voldoende) informeert en of de belangen niet behartigt, lijkt mij onjuist:

- het is de VERON geweest die uitbreiding van de mogelijkheden voor Novice op 40m en 23cm heeft aangekaart bij het Agentschap Telecom.
- het zijn de VERON en VRZA geweest die geëscaleerd hebben bij het Agentschap Telecom dat er nu eindelijk voortgang moet komen.
- het zijn de VERON en VRZA die nu gezamenlijk bezig zijn om te komen tot een, door de amateurgemeenschap gedragen, voorstel.

Ik ben ervan overtuigd dat het HB tijdens de a.s. VerenigingsRaad in april de aanwezigen uitgebreid zal informeren over de voortgang en planning van dit onderwerp.

73,
Gert PA2LO

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Herijking N-amateurs

#3 Bericht door PD4M »

Op haar website geeft de VRZA niet echt de indruk samen met de VERON op te trekken in deze. Daarnaast wil ik je verleiden te zoeken op de term herijking op de VERON website. De VRZA heeft een eigen N-pakket initiatief gestart. Ik lees niets over een soortgelijk initiatief vanuit de VERON. Noch over een vorm van samenwerking. 25 oktober 2017 zal er wat ingebracht worden op het volgende Amateur Overleg.

https://www.vrza.nl/wp/wp-content/uploa ... et_v09.pdf

Boven vermeld PDF bestand geeft ook de indruk dat meerdere vormen van uitbreiding bespreekbaar zijn. Niet alleen een 40m en 23 cm discussie.
Aangezien je goed ingewijd lijkt... zou ik graag vernemen over welke (VERON VRZA) commissie het gaat. Welke vormen van participatie er mogelijk zijn vanuit de Novice gemeenschap en waar dit terug te vinden is op de VERON website.
Een zin als "het HB zal de aanwezigen in april informeren..." geeft mij niet echt een democratisch gevoel. "VRZA en VERON zijn bezig..." evenmin. Ik ben lid van de VERON en het gaat hier over een direct en persoonlijk belang van mij. Daar mag ik best adequaat over op de hoogte gehouden worden toch?
Ik ben een tevreden gebruiker maar zie hier en daar verbeter mogelijkheden voor de Novice die ik best zou willen delen.
Maarten
PD4M

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#4 Bericht door PA2LO »

Uit het verslag van de regiovergadering waar jou afdeling is aangesloten, lees ik terug dat het onderwerp aan de orde is geweest. De letterlijke tekst uit het conceptverslag luidt:

"AT vraagt VERON en VRZA om een herijking onder hun leden wat deze willen betreffende 23cm ATV voor N-gelicenceerde en de 7 MHz band uitbreiding. De vraag om een herijking onder de leden is mogelijk het gevolg van een recente brief van beiden verenigingen aan het AT waarin deze aandacht vragen voor de lange doorlooptijden van de openstaande punten. Waarbij de verenigingen aanbieden om waar mogelijk assistentie te verlenen aan het AT."

De vraag van het AT aan de verenigingen is duidelijk: kom gezamenlijk met een voorstel. De verenigingen hebben samen de handschoen ook opgepakt. Dat de VRZA bij haar achterban extra input vraagt, is een eigen keuze. Wellicht dat de VERON eerst met een concreet voorstel wil komen, voordat ze dit aan haar achterban wil voorleggen.

In de regiovergadering waar mijn eigen afdeling aanwezig was, is het HB erop gewezen dat wij een groot afbreukrisico zien in de aanpak die het AT nu doet. Door de verenigingen verantwoordelijk te maken voor een voorstel, zullen de verenigingen als schuldige worden aangewezen voor de uitkomst. Met een hobby als de onze, waar de interesse en mogelijkheden zo breed zijn, kan je het nooit voor iedereen goed doen. Kortom: de verenigingen steken hun nek uit om nu het werk van ambtenaren te doen en krijgen zo meteen de kous op hun kop van de leden.

Je geeft aan dat je een direct belang hebt en dat je daarom het recht hebt om adequaat op de hoogte gehouden te worden. Nu is de term adequaat subjectief. Want wat is adequaat? Als we vaststellen dat het onderwerp en de aanpak door het HB met de afdelingen is gedeeld én je hebt dit ook nog kunnen teruglezen in het Elektron, is dat dan voldoende of had de vereniging iedereen een briefje, belletje, e-mailtje of whats-upje moeten sturen over dit onderwerp?

Samen met jou heb ook ik en nog 14.000 andere amateurs in ons land een direct belang. Gelukkig is de meerderheid van de zendamateurs nog steeds lid van een van de verenigingen die in het amateuroverleg aanwezig zijn, en die nu bezig zijn met de herijking. Beide hebben een democratisch gekozen bestuur, zowel lokaal als centraal. Deze besturen hebben door democratische verkiezing het mandaat gekregen om jou belangen te vertegenwoordigen. Betekent dit dan dat jou verbetervoorstellen niet meegenomen kunnen worden? Volgens mij niet: de voorstellen voor aanpassing van 40m en 23cm zijn juist door leden aan het bestuur (in dit geval van de VERON) meegegeven om met het Agentschap Telecom te bespreken. En zie...er wordt aan gewerkt. Kortom: geef je input mee aan je (afdelings-)bestuur óf wordt zelf bestuurs- of commissielid om de klus te klaren. De wereld veranderen begint met jezelf inzetten voor je idealen...

P.s. Het voorstel van de VRZA om een werkgroep N-pakket op te richten kan een prima manier zijn om ideeën te genereren. Wat ik echter niet snap is de keuze die de VRZA maakt in haar aanpak voor deze werkgroep: de vraag die gesteld wordt door het Agentschap Telecom -zie slide 1 van de presentatie- is: "Een pakket dat breed gedragen wordt binnen de amateurgemeenschap, zowel door Full als door Novice amateurs." En nu kiest de VRZA ervoor om een werkgroep samen te stellen bestaande uit -zie slide 3- "De werkgroep bestaat uit N-gelicenseerden (= belanghebbenden)."

Hier slaat de CMZ van de VRZA de plank volledig mis. Juist in deze fase moet je draagvlak creëren, dat is ook wat het AT vraagt aan de verenigingen. Op de een of andere manier lijkt de CMZ van de VRZA hier te vergeten dat de groep F-gelicenseerden ook belanghebbenden zijn in deze discussie. Kortom een eenzijdige benadering die binnen de VRZA zelf zal gaan leiden tot een oplaaiing van de aloude N/F-discussie. Gelukkig mogen de VRZA leden op 8 april hun stem op dit voorstel laten horen in De Witte Bergen. Er zullen vast wel een aantal verstandige amateurs zijn die zullen vragen om een bredere vertegenwoordiging in de voorgestelde werkgroep. En ach, dat voorgesteld wordt om een niet gemandateerde werkgroep al op 20 maart te laten starten en de leden van de VRZA over de samenstelling pas op 8 april iets mogen zeggen, wijten we maar aan ongetemde ambitie ;-)
.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#5 Bericht door pe1rxq »

PA2LO schreef:In de regiovergadering waar mijn eigen afdeling aanwezig was, is het HB erop gewezen dat wij een groot afbreukrisico zien in de aanpak die het AT nu doet. Door de verenigingen verantwoordelijk te maken voor een voorstel, zullen de verenigingen als schuldige worden aangewezen voor de uitkomst. Met een hobby als de onze, waar de interesse en mogelijkheden zo breed zijn, kan je het nooit voor iedereen goed doen. Kortom: de verenigingen steken hun nek uit om nu het werk van ambtenaren te doen en krijgen zo meteen de kous op hun kop van de leden.
Ik snap wel waarom het AT dit doet. De verenigingen hebben jaar na jaar om meer gevraagd. (Of die vraag terecht was doet er niet toe)
Tegelijkertijd vind men het wel goed dat er verschill is tussen 'novice' en 'full'.
De huidige kronkels in de mogelijkheden voor Novice zijn ook te danken aan dit dubbele gedrag van de verenigingen.
Nu is het aan hen om eens eerlijk toe te geven waar de grens volgens hen zou moeten liggen.

Overigens kunnen de verenigingen het nu ook al niet goed doen voor iedereen. Al jaren zijn er (ook hier) nogal fanatieke groepen die of vinden dat Novice nog meer moet krijgen of hen die het al veel teveel vinden. Daar gaat dit niks aan veranderen.

Persoonlijk denk ik dat dit wel een mooie kans is om wat rare kreukels vlak te trekken. Denk hierbij aan de split in banden zonder duidelijke reden. (Er zijn ook banden waar wel degelijk een duidelijke reden is te vinden: een primaire gebruiker die het niet wil)

Tegelijkertijd zal men ook terughoudend moeten zijn. Alles wat je een Novice amateur laat doen moet namelijk ook in het curriculum van het examen terug te vinden zijn. Gun je teveel dan wordt het examen vanzelf een keer zo moeilijk dat de term 'Novice' nergens meer op slaat en verdwijnt de lage drempel voor nieuwe amateurs.
Dit curriculum is iets waarvan ik het idee heb dat het nogal eens vergeten wordt. Toen vorig jaar om de 23cm band werd gevraagd had iedereen toen door dat men ook vroeg om een behoorlijke hoeveelheid microgolf techniek extra bij het examen?

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Herijking N-amateurs

#6 Bericht door sottezero »

Nou, als we in 1 europa nu eens dezelfde rechten zouden hebben.
Als je als 18jarige in Nederland je rijbewijs haalt mag je ook in Duitsland op de autobahn rijden.
Maar met je Novice moet je maar afwachten op de ERO/CEPT afhandeling plaats vindt.
De website van ero.dk is al opgedoekt.

Dus als ik 'gratis' na 15 jaar N een F krijg, alleen maar mooi.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#7 Bericht door elsinga »

Ik denk ook dat de VRZA zich nog even zou moeten beraden op de samenstelling van de werkgroep. ;)

En gratis F na x jaar N.... alleen gebaseerd op x maal 31 euro betalen lijkt me aan de magere kant. Als het om ervaring gaat zou je ook moeten aantonen dat je ervaring hebt, niet alleen dat er tijd verstreken is. En dat is lastig.

Dit is wel een mooi moment om wat te gaan harmoniseren in Europa, dus de N rechten gelijktrekken aan andere landen (waar een CEPT overeenkomst mee is). Nadeel: al die landen hebben andere voorwaarden.

Mijn idee: maak N gelijk aan F met 2 beperkingen: vermogen (lager vermogen = minder kans op storing en minder risico op verwonding) en hele banden (aan de onderkant en bovenkant ergens een grens trekken bij de banden die met het kennisnivo van de Novice minder goed te werken zijn qua techniek). Zeg 25W en 80m t/m 13cm. Iets in die richting.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Herijking N-amateurs

#8 Bericht door PG7VG »

Ik zie het idee en de motivatie van Robert wel zitten. Dan hou je het voor de N ook interessanter.
Bij mijzelf merk ik nu dat door de beperkte banden en de (relatief) beperkte tijden dat ik achter de set kan zitten én de band open is, er vaak niets meer te doen is.
Hierdoor zakt de interesse weg en het zou jammer zijn om Novices kwijt te raken.

De F behalen staat op het lijstje......maar het lijstje is lang met veel items......


Just my 2 cents.
73, Peter.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#9 Bericht door SWL nl 5321 »

Het is weer als van ouds
Betweterigheid ten top.
Waarom weer zout in de wonden strooien.....
Ik verwacht... dat de machtiging voor een hogere licentie lees hereiking, straks te koop is zonder een Rijksexamen af te leggen.
Leg vast enige foneten ter zijde..
Moderatie is goed een zodanig betoog niet altijd professioneel

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen
73

Robert

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Herijking N-amateurs

#10 Bericht door PE1LGW »

Even voor duideljkheid de n licencies mogen van best meer krijgen.
Ook hier is de vraag gesteld of dit een goed idee was.
De agenda was weken voor de vergadering bekent.

Op de stemmings avond waren er 40 personen aanwezig die mochten stemmen.
Maar tot mijn verbazing was er geen een persoon aanwezig met een N licentie.

Beetje jammer, kan je dan nog een opjectief stemming doen.
Het idee loopt al jaren, nu is er in de jaren al veel bij gekomen.
Mijn N licentie was toen nog de D licentie , 6 Kanalen op 2 meter en meer niet.
Dus er is in de jaren al veel bij gekomen.
Als de F en de N licentie elke keer weer dichter bij elkaar komen.
Heeft de N licentie dan nog nut ?

Ik denk toch van wel.
Als je als N licenties die modes willen gebruiken wat nu niet mag, lijkt mij de mogelijkheid om even door leren en voor de F licentie te gaan een goede optie.
Voor de stof is het verschil niet zo groot, oké kost wat meer tijd en wat moeite.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

pd4r
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 okt 2009, 09:35

Re: Herijking N-amateurs

#11 Bericht door pd4r »

Tja,,,, laten we het verschil tussen deze twee licenties uit maken wat wel en niet kan.
Het verschil zit hem gewoon in technische kennis laat dit dan het verschil bepalen
De vreemde bandstukjes van zowel 40 en 20 meter is naar mij toe geen technisch verschil, Om boven 7.100 uit te komen heb ik niet meer kennis nodig dus vraag dit dan ook niet

Zo ook zie ik dat je niet meer technische kennis nodig hebt voor de banden waar zendamateurs een primaire gebruiker zijn. Het grootste technische verschil zit meer in vermogen en alle elementen van storingen die je met qro kan veroorzaken. Hier ook bij de banden waar zendamateurs een secundaire status hebben.

Verschillen tussen operating practices in verschillende modes tussen N en F zijn er niet, al wordt er wel eens anders van gedacht …
Ook de verschillen tussen regels en voorwaarden zijn ook te verwaarlozen (in de examens)

Oke dan nog de opmerking N is bedoeld als opstap voor F …tja ik heb zelf (natuurlijk) al 26 jaar een N licentie
en met mij zijn er nog veel meer pd-ers die ook niet de opstap hebben gehaald of gemaakt. Dus we kunnen rustig stellen dat voor sommige pd-ers N niet een opstap is voor F dus noem het dan ook geen opstap meer maar gewoon een licentie met een mindere technische kennis richt dan ook deze licentie daar op in.

Laten we dan kijken naar de toekomst van onze hobby het niets meer horen op vhf en uhf komt echt niet door het vrij geven van hf voor N …dit niets meer horen komt een groot deel van geen uitdagingen meer hebben binnen onze hobby of door de diverse beperkingen die we nu veel meer hebben als 20 jaar geleden (meer storing, gezeur over antennes op het dak en ook vergrijzing).

Je kan dus terecht een vraag stellen is hier meer kennis voor nodig voor deze band, vermogen of mode ja dan neem het niet op. maar is het antwoord nee,geef het dan vrij ook voor N
voorbeeld hen je meer kennis nodig voor 80 meter met 25 watt in ssb …nee (mijn mening) dus geef het vrij,
maar 80 meter met 100 watt dus meer kan op storing ,,,ja hier is meer kennis voor nodig geef het dan niet vrij.
enz enz.

ik zie meer in een extra foundation licentie waarbij juist praktische kennis word gevraagd te halen in een weekendje zoals jota's of Yota achtige weekenden en dan vergelijkbaar met GB en Belgie
zo maar mijn gedachte …

groet Dennis pd4r

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#12 Bericht door pe1rxq »

pd4r schreef:Tja,,,, laten we het verschil tussen deze twee licenties uit maken wat wel en niet kan.
Het verschil zit hem gewoon in technische kennis laat dit dan het verschil bepalen
De vreemde bandstukjes van zowel 40 en 20 meter is naar mij toe geen technisch verschil, Om boven 7.100 uit te komen heb ik niet meer kennis nodig dus vraag dit dan ook niet
Ben ik met je eens, dat bedoelde ik ook met de rare kronkels die we nu hebben. Van mij mag het bandplan best wat 'logischer'. Maar persoonlijk denk ik dat je dan wel een balans van geven en nemen moet gebruiken, niet simpelweg alles er maar bij.
Zo ook zie ik dat je niet meer technische kennis nodig hebt voor de banden waar zendamateurs een primaire gebruiker zijn. Het grootste technische verschil zit meer in vermogen en alle elementen van storingen die je met qro kan veroorzaken. Hier ook bij de banden waar zendamateurs een secundaire status hebben.
Het feit dat er een primaire gebruiker zit maakt dat storing bijna per definitie impact heeft. Dat kun je (gedeeltelijk) ondervangen door meer technische kennis te toetsen voordat je gebruik toe staat.

Laten we dan kijken naar de toekomst van onze hobby het niets meer horen op vhf en uhf komt echt niet door het vrij geven van hf voor N …dit niets meer horen komt een groot deel van geen uitdagingen meer hebben binnen onze hobby of door de diverse beperkingen die we nu veel meer hebben als 20 jaar geleden (meer storing, gezeur over antennes op het dak en ook vergrijzing).
Pas op met dit argument: Novice mag nu al op VHF en UHF en nog steeds is het leeg.... Waarom zou Novice amateurs op andere banden toelaten de hobby dan ineens gaan redden?

Persoonlijk heb ik op UHF en VHF ruimte zat voor mijn experimenten, maar die zijn momenteel dan ook smalbandig. Het probleem zit er meer in dat creatief gebruik van frequentieruimte zowel bij Novice als bij Full geen vereiste zijn....
voorbeeld hen je meer kennis nodig voor 80 meter met 25 watt in ssb …nee (mijn mening) dus geef het vrij,
Bij sommige banden is het risico groter: waar komt bijvoorbeeld je 3e harmonische terecht? Is dat een andere amateurband (zoals bij een flink deel van 40m wat op 15m valt) of is dit een andere groep gebruikers die er last van heeft?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#13 Bericht door PA3DAT »

Het verschil tussen N en F moet je niet zoeken in vermogen, want dat is niet controleerbaar.
De meeste HF-sets geven 100W (of meer), dan is het een domme regel dat je met N daarvan
slechts 25W mag gebruiken. Dat kan toch niemand controleren?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#14 Bericht door SWL nl 5321 »

Aloys,

Ontbreekt het dan "in dit jargon" aan verdraagzaamheid?
zuk6 in het Autotron

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Herijking N-amateurs

#15 Bericht door Solostar »

Beste mede zend-en luisteramateurs.

Geruime tijd , 37 jaar ben ik in het bezit van een D-machtiging of zoals het n u wordt genoemd een noviceregistratiebewijs.....
Toentertijd van het examen werden de "opstappers" in de genoemde categorie verblijd met de toestemming van gebruik door fabrieks- en goed gekeurde transceivers met de zes frequenties.
U weet het zeker nog wel, dat was een vooruitgang voor de minder geleerde en opgeleide radioliefhebbers.
Keuringen aan huis van de apparatuur door de RCD medewerkers was een voorschrift net zo als andere verplichtingen die met de machtiging op papier werden aangereikt.
Er werd vreemd op de inmenging van de overheid gereageerd met name de pedagogische aanpak en beknotting van het vrije leven.......
In de jaren na deze periode is er en wordt er veel gesproken over meten met meerdere maten en het ongelijk behandelen gevoel om maar te zwijgen over de hilariteit en betutteling door de in vele ogen ontstane situatie, van hen die graag op de volgens hun gedachten mindere kwaliteit Radiozendamateurs een reactie genereerden
Laten wij gezamenlijk blij zijn met de mogelijkheid deze hobby met plezier te bedrijven, het een en ander gestroomlijnd door de verenigingen die zeggenschap hebben om hetgeen leeft ter tafel te brengen.
De ontwikkelingen zoals boven worden gemeld geven het gevoel in de steek gelaten te worden door een goed functionerend overheidsorgaan die in het verleden haar sporen wel heeft verdiend.
De term herijking doet stof opwaaien: de mens achter de microfoon of de mensheid die het examen heeft gedaan met goed gevolg in het Jaarbeursgebouw.
Voor zover, ik ga mijn transceiver warm stoken tot het maximum dat mij is toegestaan en ga mijn cw certificaat eer aan doen.
Een prettige avond en graag geen commentaar op de lees- schrijf en spelfouten.Die opleiding was in de jaren vijftig van de vorige eeuw.

73 Hannie
Pd0jig en dat blijft zo....
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Gesloten