Herijking N-amateurs

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Herijking N-amateurs

#166 Bericht door pe1rxq »

PD7CW schreef:Morse op 2m? 70 cm?
Ja dat kan prima en wordt ook gedaan.
En nee dit is geen trollen. Het was een van de betere auto analogieën tot nu toe. En ook nog eens een heel direct en toepasselijk antwoord op je eigen 0 euro opmerking. (Of was dat wel een studie?)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#167 Bericht door PA3DJS »

@PD9CN:
Naar aanleiding van jouw reactie van 12 nov 2017, 11:08:
Voor een aantal van de door jouw genoemde licenties/verloven moet je fysiek en/of geestelijk in orde zijn, dus ook die zijn niet voor eenieder te halen/bemachtigen.

Als je kijkt naar de vereisten voor toelating tot de amateurdienst, zou je jezelf eens kunnen verdiepen in waarom die nog bestaat. Zie ook mijn bijdrage van 03 nov 2017, 18:37. Voor wat betreft actualisatie van de stof, daar zit al een verschuiving in. Ondanks dat er nog best veel amateurs zijn die met buizenspullen werken, is het aantal "buis"vragen gering. EMC en digitaal komt er meer bij.

Als er nog eens flink geactualiseerd gaat worden, dan loop je het "risico" dat er veel meer signaalkennis (accent op digitaal) en datacommunicatie bij gaat komen. Daar hoeft het niet makkelijker van te worden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#168 Bericht door PE2AAB »

Precies wat Wim hierboven zegt. Hij haalt hier een zeer belangrijke phrase aan;

De amateurdienst namelijk. De ITU Radio Regulations Artikel S1.56 stelt de volgende definitie:
Amateurdienst:
Een radiodienst van zelfontwikkeling, onderlinge radiogemeenschap
en technische onderzoekingen, uitgeoefend door radioamateurs,
dat wil zeggen door bevoegde personen, die zijn geïnteresseerd in de radiotechniek,
uitsluitend met een persoonlijk oogmerk en zonder geldelijke interesse.
Ik denk dat het stukje 'zelfontwikkeling' te vaak wordt vergeten. Dit is echter wel een van de pijlers waarop de dienst is gebouwd.
Zou deze wegvallen dan heeft het geen zin de dienst meer overeind te houden en zou onze hobby zo maar eens uit kunnen sterven.

De amateurdienst is dus een kostbaar goed. Dat moeten we koesteren.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#169 Bericht door elsinga »

[mod] Goed, het kan hier wat beschaafder... Laten we iemands familie er buiten laten en op respectvolle manier discussieren met elkaar. Ik ga nog even kijken of ik wat ga opschonen, maar als er nog meer berichten komen die mijn aandacht nodig hebben dan gaat het slot er op. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#170 Bericht door Adrian_ »

Ik sluit mij aan bij PA3DJS en PE2AAB.
In de exameneisen voor F
http://wetten.overheid.nl/BWBR0024285/2 ... 3#Bijlage2
kan ik niets ontdekken dat achterhaald is.
Hierin zit overigens ook Digitalisering van analoge signalen (1.10) en Digitale signaalverwerking (3.9).
Het is wel veel stof. Maar interessante stof, waar je over kan praten op de repeater.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#171 Bericht door PD9CN »

@PA3JDS

Het gaat er om dat we met onze tijd mee moeten gaan.
En dat het een hobby is waar veel mensen van moeten en mogen kunnen genieten.

En nogmaals ik zeg niet weg met die zendamateur examen en alles gemakkelijk nee zeker niet.
Wil je meer moet je ook meer leren maar wel in deze huidige tijd :wink:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#172 Bericht door PD7CW »

pe1rxq schreef:
PD7CW schreef:Morse op 2m? 70 cm?
Ja dat kan prima en wordt ook gedaan.
En nee dit is geen trollen. Het was een van de betere auto analogieën tot nu toe. En ook nog eens een heel direct en toepasselijk antwoord op je eigen 0 euro opmerking. (Of was dat wel een studie?)
Jeroen,
Ik lees dat je direct betrokken bent bij de Veron, kom je naam althans veel tegen m.b.t verslaglegging. E.e.a. heeft tot gevolg dat ik nu geheel overtuigd ben. Als 2 F amateurs met dié achtergronden, (Aloys 37 jaar ervaring?) mij proberen duidelijk te maken dat de 2 m en 70 cm banden goede alternatieve banden zijn ter vervanging van de 40 m band voor uitoefening van morse/cw dan kan het niet anders dan dat dat waar is.
Als jullie dit ook even door willen geven aan het AT dan kan dát deel van de herijking als afgerond beschouwd worden.

Mooi hè Internet, je zou maar doormodderen op de 7 MHz. Ja toch!

Oók goed dat het AT nauwe banden onderhoud met de verenigingen m.b.t. ondersteuning bij beslissingen betreffende de herijking.

Cees

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijking N-amateurs

#173 Bericht door PA4WK »

Je kunt met een N registratie nou eenmaal niet alles het is tenslotte nog altijd een beginners registratie
Als je meer wil moet je er voor gaan en je F gaan halen. Dan kun je in ON land je CW gaan halen.
Heb zelf ook hard moeten leren voor mijn F maar het is me uiteindelijk wel gelukt.
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Herijking N-amateurs

#174 Bericht door PE2AAB »

PD7CW schreef: Jeroen,
Ik lees dat je direct betrokken bent bij de Veron, kom je naam althans veel tegen m.b.t verslaglegging. E.e.a. heeft tot gevolg dat ik nu geheel overtuigd ben. Als 2 F amateurs met dié achtergronden, (Aloys 37 jaar ervaring?) mij proberen duidelijk te maken dat de 2 m en 70 cm banden goede alternatieve banden zijn ter vervanging van de 40 m band voor uitoefening van morse/cw dan kan het niet anders dan dat dat waar is.
Als jullie dit ook even door willen geven aan het AT dan kan dát deel van de herijking als afgerond beschouwd worden.

Mooi hè Internet, je zou maar doormodderen op de 7 MHz. Ja toch!

Oók goed dat het AT nauwe banden onderhoud met de verenigingen m.b.t. ondersteuning bij beslissingen betreffende de herijking.

Cees
Ben je zélf lid van een van de verenigingen? Heb je je stem laten gelden op een van de leden vergaderingen?

Wel roepen maar geen lid zijn van een vereniging werkt natuurlijk niet.
En ik heb helemaal niks tegen N amateurs hoor. Zoek maar eens op PD1AAB. Ook ik ben N amateur geweest en had daar veel plezier mee.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Herijking N-amateurs

#175 Bericht door PA4WK »

Ook ik heb helemaal niets tegen N amateurs mijn oude call was PD0EDN dus kun je wel na gaan hou lang ik daar mee gedaan heb. Ja idd nog uit de tijd van de 6 D kanalen
Er zijn genoeg N amateurs die hele mooie dingen doen kijk maar eens bij de calls van de amateurs die met Hobbyscoop en BrandMeister bezig zijn.
Dus wat dat betreft zul je mij geen verkeerd woord horen zeggen over N amateurs.
De N registratie heeft nu eenmaal zijn beperkingen en als je meer wil zul je er voor moeten leren
73 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Herijking N-amateurs

#176 Bericht door johnvdpas »

Er zijn wel meer zaken wat nog onderzocht moet worden of het technisch mogelijk is.

Stel er komt een examen voor mensen welke al N Hebben, en hoeven dus bijvoorbeeld alleen een examen te maken met 25 vragen om F erbij te halen. Dan is de grote vraag: Gaat men dat internationaal zien als Harec of zegt men: Leuk geprobeerd Nederland, maar die mensen met dat examen zien we gewoon als Novice.

Om maar een voorbeeld te geven hoe makkelijk sommige ideeën kunnen lijken, en hoe moeilijk ze zijn. Zelfde geld had ik hier gelezen voor examenvragen, klopt goede examenvragen maken is onwijs moeilijk. Maar het leuke is: Elke amateur zegt dat die het wel kan, welnu elke, men begrijpt me wel...

In theorie zou men overigens in Nederland aan N dezelfde mogelijkheden kunnen geven als F, alleen dat men dan in het buitenland minder kan met novice. Dat is theorie, want dat gaat nooit gebeuren. We hebben kunnen lezen dat ze belangrijk vinden dat het een breed gedragen voorstel wordt, combineer dat ook een beetje met wat AT in het verleden heeft gezegd en gooit daar ook de veron voorstellen bij, dan kun je een beetje zien welke kant het opgaat.

Een stille gok:

De huidige banden met uitbreiding van de 40 meterband, en wellicht zelfs de 23cm. (al vind ik die laatste nu net niet bij N passen) Wellicht de 80 meter erbij, zou mij ook niet verbazen.

Maar wat ik wel weet is dat dit nog zeker 2 jaar gaat duren, wellicht wel 3. In die tijd kun je makkelijk f halen. Als je wilt he, want het hoeft natuurlijk niet.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#177 Bericht door SWL nl 5321 »

johnvdpas schreef:Er zijn wel meer zaken wat nog onderzocht moet worden of het technisch mogelijk is.

Stel er komt een examen voor mensen welke al N Hebben, en hoeven dus bijvoorbeeld alleen een examen te maken met 25 vragen om F erbij te halen. Dan is de grote vraag: Gaat men dat internationaal zien als Harec of zegt men: Leuk geprobeerd Nederland, maar die mensen met dat examen zien we gewoon als Novice.

Om maar een voorbeeld te geven hoe makkelijk sommige ideeën kunnen lijken, en hoe moeilijk ze zijn. Zelfde geld had ik hier gelezen voor examenvragen, klopt goede examenvragen maken is onwijs moeilijk. Maar het leuke is: Elke amateur zegt dat die het wel kan, welnu elke, men begrijpt me wel...

In theorie zou men overigens in Nederland aan N dezelfde mogelijkheden kunnen geven als F, alleen dat men dan in het buitenland minder kan met novice. Dat is theorie, want dat gaat nooit gebeuren. We hebben kunnen lezen dat ze belangrijk vinden dat het een breed gedragen voorstel wordt, combineer dat ook een beetje met wat AT in het verleden heeft gezegd en gooit daar ook de veron voorstellen bij, dan kun je een beetje zien welke kant het opgaat.

Een stille gok:

De huidige banden met uitbreiding van de 40 meterband, en wellicht zelfs de 23cm. (al vind ik die laatste nu net niet bij N passen) Wellicht de 80 meter erbij, zou mij ook niet verbazen.

Maar wat ik wel weet is dat dit nog zeker 2 jaar gaat duren, wellicht wel 3. In die tijd kun je makkelijk f halen. Als je wilt he, want het hoeft natuurlijk niet.

Volgens mij heeft deze inzender een grote macht informatie vanachter het qrl bureau.Hij heeft veel wijsheid in pacht en wil deze graag met ons delen.
Een goed onderbouwd betoog.
Er is veel van op te nemen......

prettig weekend allemaal,

Als je tot aan de nek in de drek zit moet je oppassen de kop niet in het zand te steken. :)

73

Robert.
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Herijking N-amateurs

#178 Bericht door PD7CW »

SWL NL 5321 schreef:
johnvdpas schreef:Er zijn wel meer zaken wat nog onderzocht moet worden of het technisch mogelijk is.

Stel er komt een examen voor mensen welke al N Hebben, en hoeven dus bijvoorbeeld alleen een examen te maken met 25 vragen om F erbij te halen. Dan is de grote vraag: Gaat men dat internationaal zien als Harec of zegt men: Leuk geprobeerd Nederland, maar die mensen met dat examen zien we gewoon als Novice.

Om maar een voorbeeld te geven hoe makkelijk sommige ideeën kunnen lijken, en hoe moeilijk ze zijn. Zelfde geld had ik hier gelezen voor examenvragen, klopt goede examenvragen maken is onwijs moeilijk. Maar het leuke is: Elke amateur zegt dat die het wel kan, welnu elke, men begrijpt me wel...

In theorie zou men overigens in Nederland aan N dezelfde mogelijkheden kunnen geven als F, alleen dat men dan in het buitenland minder kan met novice. Dat is theorie, want dat gaat nooit gebeuren. We hebben kunnen lezen dat ze belangrijk vinden dat het een breed gedragen voorstel wordt, combineer dat ook een beetje met wat AT in het verleden heeft gezegd en gooit daar ook de veron voorstellen bij, dan kun je een beetje zien welke kant het opgaat.

Een stille gok:

De huidige banden met uitbreiding van de 40 meterband, en wellicht zelfs de 23cm. (al vind ik die laatste nu net niet bij N passen) Wellicht de 80 meter erbij, zou mij ook niet verbazen.

Maar wat ik wel weet is dat dit nog zeker 2 jaar gaat duren, wellicht wel 3. In die tijd kun je makkelijk f halen. Als je wilt he, want het hoeft natuurlijk niet.

Volgens mij heeft deze inzender een grote macht informatie vanachter het qrl bureau.Hij heeft veel wijsheid in pacht en wil deze graag met ons delen.
Een goed onderbouwd betoog.
Er is veel van op te nemen......

prettig weekend allemaal,

Als je tot aan de nek in de drek zit moet je oppassen de kop niet in het zand te steken. :)

73

Robert.
Ja Robert, die John is een trouwe inzender van allerlei posten met ‘informatie’ over het N en F gebeuren. Ik vraag me af of hij wel enige affiniteit met het werkelijke zendamateur gebeuren heeft of dat het schrijven over dit onderwerp zijn hobby is.
Een voorbeeld 26 oktober 2006!!!!
johnvdpas schreef:Het is natuurlijk wel een beetje rot dat je als a amateur zoveel hebt moeten doen, en dat je nu ziet dat andere met een d machteging, waar je veel minder voor hoeft te doen om het te halen...

Daarbij wat wordt dadelijk het verschil 25 watt voor n amateurs... Als ik n amateur zo zijn, zo ik het om te beginnen daar al niet zo nauw mee nemen en al gaan zenden met wat de set eruit gooit, 100 watt dus.... Als ze ergens niet achter komen en of controleren is het dat wel. (tenzij je het echt bond maakt en met idioote vermogens gaat zitten)

Nu zit de 80 meter band er niet bij, en krijgen ze voor de rest ook niet de gehele banden aangewezen... Maar goed, over 10 jaar zal dat natuurlijk wel zo zijn....

Maar goed, als At zegt dat ze het gaan regelen, dan moeten ze dat ook doen. En wat maakt het ook uit, amateur is amateur. Het kan alleen wat niet eerlijk voelen, zo van ik heb me er rot voor geleerd en nu...

Och je moet het zo zien, wij hebben dan weer het e rijbewijs er gratis bijgehad. Bij b. En dat gebeurd nu ook niet meer. Dit is echter nu de omgekeerde vorm haha!

Het is ook zo, dat dit veel amateurs zal aantrekken. Daarom vindt ik het ook eigenlijk ook niet slecht dat het gebeurd. Ook niet alle hf banden worden vrijgegeven en dat is ook goed. Dit moet ook zo blijven. En van de banden die vrijgegeven worden, zijn het ook nog eens (behalve 10) gedeeltes. Ik denk dat hierdoor nog steeds het enthousiastme zal blijven bestaan of mischien nog worden vergroot, om toch maar een f te gaan halen...

Vindt ook dat ze net zo goed kunnen zeggen op hf 50 watt, of 75 omdat dit toch wat meer naar de realiteit licht. Wil de eerste n amateur wel tegen komen die dan braaf met 25 watt gaat zenden...

Overigens met een n machteging mag je nu al vrolijk in Duitseland op de hf. geloof me, das echt zo!
Ja………… N amateur, wacht rustig af om op de 40m band uit te komen. Ondertussen bezig met een kwadratuur detector voor mijn nieuwe set voor de 20m band.
Waarom geen F?
johnvdpas schreef:
Nu zit de 80 meter band er niet bij, en krijgen ze voor de rest ook niet de gehele banden aangewezen... Maar goed, over 10 jaar zal dat natuurlijk wel zo zijn....
We zijn inmiddels 11 jaar later John. :wink: :wink: :wink:

johnvdpas schreef: Maar wat ik wel weet is dat dit nog zeker 2 jaar gaat duren, wellicht wel 3. In die tijd kun je makkelijk f halen. Als je wilt he, want het hoeft natuurlijk niet.
Wat je wél weet? Zal toch een giller zijn als we als N amateur straks de helft moeten betalen voor onze machtiging omdat we maar zo’n laag vermogen opwekken.
Tja, de vervuiler betaalt, ja tòch?

Cees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Herijking N-amateurs

#179 Bericht door Adrian_ »

Ik heb hier zowel het Veron Leerboek voor de Zendamateur (1e druk januari 1981) (voor A, B, C) als het nieuwste Veron Cursusboek voor het F-examen liggen. Voor F heb je beduidend minder electronica kennis nodig dan voorheen voor A of C.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herijking N-amateurs

#180 Bericht door SWL nl 5321 »

pd2lt schreef:
PA1AIS schreef:Van de herijking van N-amateurs hoeven we geen maatschappelijke tranentrekker te maken.
We hebben in dit land nu eenmaal regels en normen afgesproken die uitermate duidelijk zijn.
Dat houdt in dat er voor het behalen van de F vergunning een proeve van bekwaamheid afgelegd moet worden, zoals vermeld in de wet.
Als blijkt dat iemand de proeve van bekwaamheid wel of niet haalt is dat duidelijk, zal zich moeten schikken in zijn lot.
Het staat niemand in de weg om zijn kennis te verrijken en te vergroten of een poging te wagen. Tenslotte mag er best een maatschappelijke stimulans blijven bestaan om een F vergunning te behalen.

Wel zou ik willen pleiten dat N amateurs CW mogen doen op de reeds toegelaten banden.

De N amateurs zijn in het verleden reeds meerdere malen tegemoet gekomen door de bevoegdheden uit te breiden. Het halen van een passend rijbewijs vind wel iedereen normaal zonder morren, geen automobilist haalt het in zijn hoofd om zonder papieren op een grote truck te stappen?

Dat eeuwige gezever van diverse N amateurs die vinden dat ze meer moeten mogen: verman je zelf en haal een F vergunning! Of berust in je lot.
Mooi dit, heb jij ook geleerd voor F (ex. pe1dhi) of heb je die gekregen. Of ben je ook zo geniepig om je PE call om te zetten naar een PA call toen jullie dit gekregen hebben.

Roepletters PE1DHI
Registratie F-registratie
Datum registratie 03-03-2008
Datum vervallen registratie
Datum intrekking
Datum vrijkomen roepletters 14-03-2017

Uhm ja dus.... Dus ga jij maar ergens anders zeveren.

73 pd2lt


Dit laatste behoeft geen nadere uitleg,of toch wel?
Is dit een geval van "door de mand vallen?"


Robert

Gesloten