Examen Novice 5 maart 2014

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Examen Novice 5 maart 2014

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Wie gaat ook op voor zijn Novice examen 5 maart 2014?

Ondergetekende zal die dag een poging doen voor het N examen.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#2 Bericht door coolepascal »

Nog ruim de tijd om te oefenen, sucses.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#3 Bericht door PD3UTR »

Ja oefenen doe ik elke dag proefexamens maken en dan de cursus elke maandagavond, uitwerken van de aantekeningen en
het huiswerk enz.

Bedankt maar mij vraag was of er meer mensen zijn die opgaan voor hun examen Novice 5 maart 2014 te Amersfoort.

En wat hun achtergrond is om op te gaan voor het examen hoe dat zo is gekomen enz enz.

Voor mij is de aanleiding geweest in de jaren 1978 kreeg van een oom van mij een 27 mc bakkie en was direct verkocht, in het jaar 1981
D- examen gedaan eerste keer gezakt als een baksteen en nog een keer overgedaan net iets te kort om geslaagd te zijn voor de toen nog
hete D-machtiging. Nu ik regelmatig heel veel luistert als ik thuis ben en zowel op 70cm en 2 meter op de repeaters van PI3UTR en PI2NOS
na dat vele luisteren begon het toch weer te kribbelen vandaar dat ik nu trouw elke maandagavond de klassikale Novice cursus aan het volgen
ben. Dit was even in het kort hoe het bij mij is verlopen tot het besluit om aan de cursus te doen (Novice).

Nu ik de cursus aan het volgen ben had al wel in de jaren 1981 1982 opgestoken maar sommige dingen zijn wel blijven hangen maar ik weet al
naar drie dagen meer dan toen ik dat rode boek voor de D-machtiging open sloeg vergeleken met de Novice wordt het nu beter uitgelegd in het
cursusboek maar dat is denk ik voor een ieder anders.

ps. Vandaar mij bericht of er nog meer mensen die met de cursus bezig zijn, en hoe het hun vergaat tijdens de cursus misschien elkaar steunen eventueel
of er hier een vraag overstellen met welke vragen ze blijven zitten. is zomaar even een paar voorbeelden.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#4 Bericht door Math PD0MAT »

Afgelopen november heb ik met succes mijn N gehaald, dus voor mij is het niet nodig om nog een keer te gaan.

Wat ik ondertussen wel geleerd heb, is dat het N-examen weinig met kunde te maken heeft. Met examens oefenen en opgaven herkennen kom je waarschijnlijk verder dan met eerst de theorie leren en op basis daarvan het examen maken. Opgaven oefenen is dus heel belangrijk. Ik raad je aan om voor de examendatum het boek een keer doorgelezen te hebben en ten minste 10 oefenexamens te maken en bij alle fouten na te gaan waarom het fout is. Dat is tenminste hoe ik het gedaan heb en aan de uitslag te zien is dat niet de slechtste methode.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#5 Bericht door PD3UTR »

Ja bedankt voor je reactie, mooi dat je al geslaagd bent voor je novice.

Maar zijn er op dit forum nog meer mensen die ook in maart 2014 opgaan voor hun novice examen zo ja laat het dan even weten wel leuk om te weten wie er zo allemaal bezig is met de novice cursus en hoelang ze al bezig zijn, en wat de aanleiding is geweest of gebracht om de radiozendamateur cursus te gaan volgen. En of is al eerder examen hebben gedaan en nu opgaan voor een herhaling examen enz enz leuk toch om te weten wie nog meer in de boeken aan de Novice studie bezig is.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

19ac745
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2013, 14:32
Roepletters: pd1htw
Locatie: Wezep

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#6 Bericht door 19ac745 »

ik ga ook op 5 mrt examen doen in november had ik een complete off-day,alleen ik hoop dan wel dat ik dan wat eerder op de dag mag ipv smiddags om 16:10

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#7 Bericht door PD3UTR »

Mooi man dat je examen doet op 5 maart voor welke versie ga je op Novice of voor F?

En wat moet ik verstaan onder dat je een off day had je een (Black out?)??

Hoor graag hoe jij je eigen voorbereid op het examen van 5 maart 2014?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#8 Bericht door coolepascal »

Math PD0MAT schreef:Wat ik ondertussen wel geleerd heb, is dat het N-examen weinig met kunde te maken heeft. .
Het N examen is heel moeilijk hoor ! ik heb het nooit gehaald !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

19ac745
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 dec 2013, 14:32
Roepletters: pd1htw
Locatie: Wezep

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#9 Bericht door 19ac745 »

ik ga iedergeval voor de N. voorbereiden is eigelijk heel simpel bij mij :-) ik heb geen boeken van de Veron en of VRZA ik doe alles via de DLZA ik doe per dag minimaal 1 examen de rest lees ik de lesstof.ben er een uurtje per dag ongeveer mee druk
en een offday ja ik ben met examens meestal zo gespannen als een snaar en dan gaat er van alles in mn koppie rond behalve waar ik mee bezig mo0et wezen

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#10 Bericht door PD3UTR »

Ja oke heel begrijpelijk dat heb ik ook soms ben ook altijd erg gespannen voor een examen zeg maar het gevoel net voordat je een belangrijke voetbalwedstrijd moet spelen en meerdere keren
naar de wc moet en een rommelige gevoel in me buik maar als de eerste bal in het spel is dan zakt het daarna wel wat af tot het laatste fluitsignaal.

Misschien treffen we elkaar wel bij het examen in maart te Amersfoort

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#11 Bericht door PD3UTR »

Vandaag mij eigen ingeschreven voor het examen Novice 5 maart 2014 te Amersfoort.
Elke week naar de cursus toe.

Wie gaat ook op voor zijn radio zendexamen 5 maart 2014 te Amersfoort?

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#12 Bericht door PA4JAN »

Math PD0MAT schreef:Afgelopen november heb ik met succes mijn N gehaald, dus voor mij is het niet nodig om nog een keer te gaan.

Wat ik ondertussen wel geleerd heb, is dat het N-examen weinig met kunde te maken heeft. Met examens oefenen en opgaven herkennen kom je waarschijnlijk verder dan met eerst de theorie leren en op basis daarvan het examen maken. Opgaven oefenen is dus heel belangrijk. Ik raad je aan om voor de examendatum het boek een keer doorgelezen te hebben en ten minste 10 oefenexamens te maken en bij alle fouten na te gaan waarom het fout is. Dat is tenminste hoe ik het gedaan heb en aan de uitslag te zien is dat niet de slechtste methode.
klopt wat je zegt ik merk dat de mensen die de vragen uit de bol leren zeer snel slagen
Het is dan de kunst om je daar geheel op in te stellen
Dat komt omdat al jaren bijna de zelfde vragen terug blijven komen Die keus ligt bij het AT

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#13 Bericht door PD3UTR »

Hallo, PA4JAN

Ik ben het niet met je eens kan je melden dat ik erg veel moeite moet doen om de N stof tot mij te nemen en bezoek elke maandagavond trouw de klassikale cursus die elke maandagvond 2 uur duurt steek er erg veel van op en lees elke dag het cursusboek door soms wel meerdere malen als ik een onderwerp niet gelijk of goed snap. Heb in de jaren 80 2x examen gedaan voor toen nog hete D-machtiging en ben beide keren helaas gezakt terwijl mij 2e examen voor D niet veel had gescheeld om geslaagd te zijn maar nu ik het weer aan het oppakken ben en in as. maart examen ga doen moet ik wel zeggen als je alleen het boek door leest leer je niets een klassikale cursus is voor mij althans beter dan zelf het boek doorlezen.

Ik merk wel nu ik al een paar maanden zo de cursus aan het volgen ben dat ik er elke keer met fris zin naar toegaat en weer wijzer ben geworden wat ik nog niet wis maar goed een ieder mag zijn eigen mening plaatsen daar is niets mis mee maar ik ben het totaal niet eens met jou stellig, dat is jou goed recht maar ik geef op jou mening de mijne vandaar.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#14 Bericht door PD0MS »

Heb hier vorige jaar het examen gehaald binnen 1,5 maand leren.

Heb de vragen niet uit het hoofd maar gewoon telkens de examens maken en dan kijken wat je fout doet en dat op zoeken (leren).

En dat telkens weer, heb alle examens wel 3 keer gehad van 2009 t/m 2011
En dan elke keer van het ene jaar en dan van het andere jaar.

Wens je veel succes met het leren en je zult het vast wel halen
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Novice 5 maart 2014

#15 Bericht door PA4JAN »

Luisteramateur schreef:Hallo, PA4JAN

Ik ben het niet met je eens kan je melden dat ik erg veel moeite moet doen om de N stof tot mij te nemen en bezoek elke maandagavond trouw de klassikale cursus die elke maandagvond 2 uur duurt steek er erg veel van op en lees elke dag het cursusboek door soms wel meerdere malen als ik een onderwerp niet gelijk of goed snap. Heb in de jaren 80 2x examen gedaan voor toen nog hete D-machtiging en ben beide keren helaas gezakt terwijl mij 2e examen voor D niet veel had gescheeld om geslaagd te zijn maar nu ik het weer aan het oppakken ben en in as. maart examen ga doen moet ik wel zeggen als je alleen het boek door leest leer je niets een klassikale cursus is voor mij althans beter dan zelf het boek doorlezen.

Ik merk wel nu ik al een paar maanden zo de cursus aan het volgen ben dat ik er elke keer met fris zin naar toegaat en weer wijzer ben geworden wat ik nog niet wis maar goed een ieder mag zijn eigen mening plaatsen daar is niets mis mee maar ik ben het totaal niet eens met jou stellig, dat is jou goed recht maar ik geef op jou mening de mijne vandaar.

met vriendelijke groet,
Luisteramateur
Ik merk niet dat ik het over u hebt gehad :D

Plaats reactie