OV2T vanaf EU-171

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

OV2T vanaf EU-171

#1 Bericht door PD2R »

Gisteren weer in Saeby, Denemarken gearriveerd om twee weken vakantie te vieren. De radio spulletjes mochten gelukkig ook weer mee. Gistermiddag een FB-33 op een mastwagen in de tuin geplaatst, helaas ging vanochtend de Alfa Spid rotor kapot. :( Gelukkig zit de rotor onderaan de mast waardoor de antenne ook eenvoudig met de hand te draaien is.
Nu bezig om een 1/4 vertical voor 40 met een 25 tal radialen op te zetten en morgen eventueel nog een dipooltje voor 17 meter in de vlaggenmast knopen.

Ik zal voornamelijk 's avonds actief zijn wanneer onze kleine man ligt te slapen. 's Ochtends en 's middags slaapt de kleine ook nog een paar uurtjes dus ook dan zal ik zo nu en dan te horen zijn.

Het lijkt me leuk om een aantal mensen van het forum te spreken.

Voor de liefhebbers van een QSL kaart, deze gaan voor OV2T via PA0ABM.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: OV2T vanaf EU-171

#2 Bericht door pa4o »

Weet je wat er kapot is aan de Alfa Spid?

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#3 Bericht door PD2R »

Nee, niet precies maar we hebben wel een idee. Het zit hem in ieder geval in de rotor zelf. We vermoeden de overbrenging van de motor naar het wormwiel. Die schijnt van plastic te zijn...
We kunnen de motor nog wel horen draaien maar erg gezond klinkt het niet meer.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: OV2T vanaf EU-171

#4 Bericht door pa4o »

Oke tnx Maarten. Ik heb hier zelf ook een Alfa Spid in de mast vandaar.

Peter

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#5 Bericht door PD2R »

Peter, heb zelf ook een Spid besteld, die ga ik van de week hier ophalen. Voor mijn hexbeam heb ik gekozen voor het kleinste type van Spid, de RAU. De reviews van Spid rotoren lopen aardig uiteen maar ik geloof niet dat er 1 gangbare rotor is welke wel alleen maar tevreden gebruikers kent.
We zullen zien.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: OV2T vanaf EU-171

#6 Bericht door pa4o »

Moi Maarten,

Ik heb hier de RAK en ben er uiterst tevreden over. Had hier altijd 4 eme antennes in de mast van 6m lang en dan nog de home made elevatie spul wat ook behoorlijk heavy woog. En nu heb ik er een FB33 in en een 9el voor 2m. Maar draait als een tierelier.. Alleen heel af en toe moet ik hem weer resetten op 0graden. Nu op hf maakt dat niet heel veel uit maar toen met eme wel. Ach dat went ook hi..

Peter

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: OV2T vanaf EU-171

#7 Bericht door PA3FAT »

Welke frequentie(s) ga je gebruiken. Maw zit je ergens enigszins handig te vinden?
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#8 Bericht door PD2R »

Hier in de buurt zit ook een EMEer, Joergen OZ1HNE. Die heeft ook een prachtige installatie. Geen idee waar hij zijn antennes mee draait, zal ik woensdag tijdens de club avond een vragen. Wel weet ik dat hij naar aanleiding van een artikel van een Nederlandse amateur een elevatie uitlezing heeft gemaakt met een digital waterpas van de Aldi.
Hij gebruikt een FTdx 5000 met op beide ontvangers een transverter zodat hij in zijn ene oor verticaal kan luisteren en in het andere horizontaal. Hij doet alleen EME CW, geen digi modes.

PA3FAT: Ik probeer overdag geregeld op 40 meter (7.087 +- QRM) QRV te zijn i.v.m. de propagatie naar PA. Voor 40 gebruik ik 1/4 golf vertical hoewel een dipool waarschijnlijk beter zal werken. In de voorgaande jaren heb ik er ook wel eens een lage dipool bij gehad maar het scheelde vaak gek genoeg maar heel weinig. Waarschijnlijk hing de dipool toch te laag.
Voor de rest heb ik een FB-33 voor 10, 15 en 20, een dipooltje voor 17 meter.
Wanneer ik CQ ga geven op 40 meter zal ik wel een berichtje plaatsen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: OV2T vanaf EU-171

#9 Bericht door PA3FAT »

Luister iedere avond de vakantierond van PA0BWX. Dus meestal vanaf 20:45 qrv en op dit forum.

Laat maar weten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: OV2T vanaf EU-171

#10 Bericht door pa5cal »

Ik zit smorgens in de auto nog al eens op 7.130 daar zit eoa engels net. Ook met een engelsman in denemarken en noorwegen. Mobiel werkt dat toch nog prima.

Als ikweet dat je er bent kan ik die auto wel eens van stal halen gezien ik een andere koets heb ;) om het te proberen. Ik zit meestal tussen 8 en 9.30 in de auto

-P

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#11 Bericht door PD2R »

PA3FAT: De vakantie ronde van Ben ken ik, daar meld ik mij ook gereld in tijdens de vakanties. Ik zal het ook deze vakantie in de gaten houden.

PA5CAL: Tussen 8:00 en 9:30 moet prima lukken. Ik zal morgen ochtend eens afstemmen op 7.130 en kijken wat er te werken valt. De kans is groot dat jij dit bericht niet meer leest voor morgen ochtend dus ik zal de komende dag vaker rond dat tijdstip op die 40 meter aanwezig zijn.

Vanavond om 0:15u nog met VA3CC gewerkt. Hij zat mobiel (100W met een kleefvoet helical antenne) in Halifax, Nova Scotia en was een half uur lang een dikke 57 op 15 meter. Toen we elkaar gedag zegden rond 0:45u was hij nog steeds 57. Daarna nog een Duitser gewerkt op dezelfde band. Hij was zacht maar mijn antenne stond dan ook naar Noord Amerika. Toch was het prima te nemen en dat op die band op dat tijdstip?!?!
Nu ben ik doorgaans alleen maar actief tijdens contesten en als Multi Two station ben je op die tijdstippen op andere banden te vinden omdat daar hogere QSO rates te behalen zijn. Na middernacht zijn we doorgaans niet meer te vinden op 15 meter. Het verbaasd mij dan ook dat ik vanavond deze verbindingen heb kunnen maken. Buiten de contesten om ben ik natuurlijk nooit actief op 15 meter dus dit was voor mij echt een verrassing.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#12 Bericht door PD2R »

Leuk die vakantie ronde. Ben ik een goed half uur verbindingen aan het maken op 7.087 en op dat moment in gesprek met Paul ON2PCO, begint Ben DL/PA0BWX zonder te vragen of de frequentie in gebruik is zijn vakantie ronde op te starten. Nu wist ik natuurlijk dat ik op de QRG van de vakantieronde bezig was en ik had me zelf ook voorgenomen om de frequentie vrij te geven zodra er iemand naar zou vragen. Ik heb vervolgens aangegeven dat de frequentie in gebruik was maar dat ik het QSO zou afronden zodat de vakantie ronde kon gaan starten.
Nadat ik mijn QSO had afgerond heb ik de frequentie aan Ben over gedragen om vervolgens compleet genegeerd te worden, dit terwijl ik wel degelijk gehoord werd. Vreemd want ik hoef de frequentie niet vrij te geven en had ook gewoon door kunnen gaan. Maar goed, daarmee maak je jezelf natuurlijk niet populair onder de Nederlandstalige amateurs.
Daarna nog diverse malen geprobeerd om mij in te melden waarbij er zeker 1 keer ook werd aangegeven dat ik gehoord werd, om vervolgens wederom genegeerd te worden.

In voorgaande jaren heb ik mij wel eens vaker in gemeld zonder problemen al kreeg ik de laatste tijd meer en meer de indruk dat het meer een net was voor het vaste kliekje. De indruk welke ik vanavond van de Nederlandstalig vakantieronde kreeg, leek dit alleen maar te bevestigen.

Er zal vast geen opzet in spel zijn geweest maar slordig vind ik het wel.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: OV2T vanaf EU-171

#13 Bericht door pa3kc »

Ha die Maarten! Leuk je verleden week even gewerkt te hebben.

Ben je op dat eiland nu een gewild dx station? Maak je wel eens pile ups daar?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: OV2T vanaf EU-171

#14 Bericht door PA2LAD »

PD2R schreef:Nadat ik mijn QSO had afgerond heb ik de frequentie aan Ben over gedragen om vervolgens compleet genegeerd te worden, dit terwijl ik wel degelijk gehoord werd..
Je bent niet de enige. Op de verenigingsavonden hoor ik hetzelfde verhaal van heel wat andere amateurs. Vooral voor nieuwkomers die graag een verbinding met hem willen maken is dat sneu.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: OV2T vanaf EU-171

#15 Bericht door PD2R »

@Jurgen: Leuk dat we elkaar hebben kunnen werken! Nee, ik denk niet dat ik een gewild station ben maar de prefix wekt bij veel mensen wel interesse. Regelmatig krijg ik de vraag waar ik mij bevind. Het zal voor sommige best teleurstellend zijn dat het "slechts" Denemarken is. :wink:
Verder is het natuurlijk zo dat wanneer er meerdere station tegelijk naar je roepen, dat ook weer de interesse wekt bij anderen. Een pile-up houd zichtzelf vaak in stand.
Nu vindt ik pile-ups heel erg leuk maar dan wel het liefst tijdens het contesten of tijdens een expeditie, niet wanneer ik mij Denemarken bevind, dan wil ik liefst wat meer informatie uitwisselen dan alleen "59" en "TU".
Wanneer het drukker wordt op de frequentie probeer ik wel wat sneller te werken. Als het moet kan ik redelijk snel werken (274 QSO/u) maar dat vind ik tijdens de vakantie een beetje zonde. Het is veel leuker om de mensen wat beter te leren kennen. Toch heb ik op 20 en 10 meter al leuke pile-ups gehad. Niets vergeleken bij de pile-ups zoals bijvoorbeeld de mannen op Jersey Island (Ronald, Alex en Jo) hebben maar een Nederlander in Denemarken mag zeker niet klagen over het aanbod :mrgreen:

@PA2LAD: Bedankt voor je bericht. Goed (of eigenlijk juist jammer) om te lezen er meer mensen zijn die het ook is opgevallen. Voor mij maakt het allemaal niet zoveel uit, als het moet creëer ik mijn eigen ronde wel. Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst mijn spulletjes meenam naar het vakantie adres, vond ik het echt geweldig om mij daar in te melden en de kans te krijgen met andere Nederlanders op vakantie een verbinding te maken. Ik kan me dus ook goed voorstellen dat het voor sommige nieuwkomers een teleurstellende ervaring kan zijn.

Dat ik niet de kans kreeg om mij in te melden maakt mij dus niet uit. Ik heb al veel leuke QSO's met Nederlandse amateurs gemaakt en gelukkig ook al met heel veel (oude) bekende. Van tijd tot tijd richt ik mijn antenne richting PA en leg hele leuke contacten. Het gaat mij puur de gang van zaken bij de vakantie ronde. Zoals gezegd vond ik het als "nieuwkomer" fanatisch om mij in te melden bij de vakantieronde. Dat je daar nu bijna de kans niet meer voor krijgt is jammer.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie