Examen Mei F

Radiomarkten, vergaderingen, wedstrijden, lezingen, cursussen, enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#271 Bericht door PA3DJS »

Er wordt aangegeven dat de spanning over een antenne staat. Als je dan niet in de gaten hebt dat met 10V, 10V wisselspanning wordt bedoeld, heb je iets niet begrepen. Dat is op zich niet erg, want dat is een van de doelen van veel fora: elkaar wat wijzer maken!

Het maakt ook niet uit of het amplitude, piek-piek of RMS is. Van 10V naar 14V komt overeen met een toename van 3 dB. In plaats van een antenne, had men ook de spanning over een speaker, weerstand, etc kunnen nemen.

Probeer te begrijpen dat met deze opgave je kennis van dB's wordt getoetst.

Mocht je bekend zijn met complexe amplitudes, dan wordt achter de grootte (het getal dus) ook geen "Vac" gezet, maar gewoon "V". Het voegt namelijk niets meer toe vanwege dat complexe amplituden betrekking hebben op wisselspanning.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Examen Mei F

#272 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik ben het toch eens met Geen belang. De vraag is niet goed opgesteld, goede vragen opstellen is ook een vak.
Ze laten je allemaal aannames en interpretaties niet te hoeven doen om tot het antwoord te komen dat ze zoeken en in een goede vraag hoor je dat soort aannames en interpretaties niet te maken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#273 Bericht door PE1PQX »

Geen belang schreef:
PA1LH schreef:Dan gooi ik er maar eens een vraag tegenaan hier:

Zat net een F-examen nieuwe stijl te maken en daar kwamen de volgende 2 vragen voorbij:

De spanning op de aansluitklemmen van een antenne wordt verhoogd van 10 volt naar 14 volt.
Hoe groot is de vermogenstoename:

a: 4dB
b: 3dB
c: 1,4dB
d: 6 dB
Juiste moet zijn antwoord a: 4dB.
Houdt dat in dat bij elke volt verhoging, je 1 dB versterking krijgt?
Beetje laat maar de vraag is fout, het juiste antwoord staat er niet tussen.

Immers, welk soort spanning?
Welk soort antenne?

Bij gelijkspanning en een open-dipool is de weerstand oneindig, dus de toename van vermogen is dus 0.
De vraagstelling is verkeerd :lol:
De vraagstelling is in mijn ogen niet verkeerd...
'Wij' amateurs sluiten nooit een gelijkspanning aan op een antenne... Waarom niet?? De antenne doet dan gewoon niets en daar draait onze hobby niet op.
Je sluit altijd een wisselspanning aan op een antenne, anders stuurt het geen magneetveld de wereld in om ontvangen te worden door een luisteraar.

Ten 2e als je de formule voor het berekenen van dB's (zowel versterking als verzwakking) er bij pakt zul je zien dat de frequentie daarin geen factor is.
De 'weerstand' die je noemt is een gelijkstroomweerstand, en die doet niet mee in het bepalen van het antwoord.
Verder omdat de impedantie Z van een antenne niet veranderd bij het verhogen van de (RF) spanning. De frequentie wordt niet genoemd, dus mag je er van uit gaan dat deze niet wijzigt.

Met andere woorden het antwoord op de vraag is prima te bepalen.

Terugkomend op de vraag "Houdt dat in dat bij elke volt verhoging, je 1 dB versterking krijgt?"
Antwoord: Nee... de dB schaal heeft geen lineaire verdeling, maar een logaritmisch.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#274 Bericht door PA3DJS »

Yannick schreef:Ik ben het toch eens met Geen belang. De vraag is niet goed opgesteld, goede vragen opstellen is ook een vak.
Ze laten je allemaal aannames en interpretaties niet te hoeven doen om tot het antwoord te komen dat ze zoeken en in een goede vraag hoor je dat soort aannames en interpretaties niet te maken.
Dat met die aannames en interpretaties deel ik niet. Het enige wat je naast de dB's voor deze vraag moet weten, is dat het een wisselspanning betreft (zie bijdrage PE1PQX). Als je dat niet weet, heb je (nogmaals) iets niet begrepen.

Het soort antenne, wat geen belang aangaf, is niet relevant voor de uitkomst. Bij toename van de spanning, verandert de antenne-impedantie niet, dus de uitkomst vind je gewoon via 20*log(14/10) = 3 dB (afgerond). De factor 20 komt omdat je dB's uitrekent uitgaande van spanning.

Zou het gaan om een toename van 10W naar 14W, dan had het antwoord 1.5 dB geweest.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#275 Bericht door PA2RU »

Yannick schreef:Ik ben het toch eens met Geen belang. De vraag is niet goed opgesteld, goede vragen opstellen is ook een vak.
Ze laten je allemaal aannames en interpretaties niet te hoeven doen om tot het antwoord te komen dat ze zoeken en in een goede vraag hoor je dat soort aannames en interpretaties niet te maken.
Begrijpend lezen schijnt voor de meesten ook erg lastig te zijn...
Ik heb het idee dat er steeds meer mensen zijn die deze gave ontberen en aan de hand daarvan de examenvragen met bij horende antwoorden leren zonder te snappen wat er gevraagd word.
Te oordelen naar sommige reactie's op de examenvraag waar het over gaat is dat bij betreffende personen niet anders..
Mensen die op die manier hun papiertje halen heb ik op technisch vlak niet zo hoog zitten , in tegenstelling tot mensen die de examenstof WEL eigen proberen te maken maar jammer genoeg toch zakken voor het examen..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Examen Mei F

#276 Bericht door ON7RA »

Soms moet je een beetje geluk hebben op het examen, maar het is inderdaad niet slim om de vragen met bijhorende antwoorden vanbuiten te leren, daar doe je alleen maar jezelf de das mee om als het er op aan komt! Ik zeg altijd, de vragen lezen en nog eens lezen, en een beetje logisch nadenken kan ook al veel doen. Ikzelf heb het geluk gehad om te slagen in een keer, voor zowel basis als voor het harec certificaat, ik zeg geluk want ook voor mij was niet alles duidelijk. Maar ik ben blijven voort studeren ook al had ik het papiertje. De dingen die ik toen niet helemaal snapte die snap ik nu wel, en er zijn nog zoveel dingen die ik niet snap. Het studie boek ligt nog altijd binnen handbereik, want mijn geheugen is niet meer wat het was, en dan is het handig om snel even te zien hoe de formule of wat dan ook, alweer in el kaar zat! Bij mij gaat leren heel moeizaam, binnen de minuut ben ik afgeleid, ik kan mij ook moeilijk concerteren, zoiets heeft ook een naam :D in ieder geval, waar een wil is, is een weg!

En vals spelen, daar doe je alleen maar jezelf de das mee om!

En, als ik praat over een grote auto met ijzeren wielen, over wat praat ik dan? :lol:
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#277 Bericht door PA2RU »

ON7RA schreef:Soms moet je een beetje geluk hebben op het examen, maar het is inderdaad niet slim om de vragen met bijhorende antwoorden vanbuiten te leren, daar doe je alleen maar jezelf de das mee om als het er op aan komt!
Precies , en daarmee mensen op het verkeerde been zetten vind ik persoonlijk nog ergerlijker dan de examenvragen + bijhorende antwoorden in je hoofd stampen..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Examen Mei F

#278 Bericht door elsinga »

Ja, soms heb je mazzel... Ik heb gelijk examen voor Full gedaan en heb na het doornemen en samenvatten van de stof proefexamens gedaan. En dan als ik vragen fout had de bijbehorende stof doornemen. Dan zie je vrij veel historische examens. ;)

Op het examen was ik daardoor vrij vlot klaar, ik had tenslotte elke vraag wel 20x voorbij zien komen in de weken ervoor. En ook de examencommissie was wel eens lui, ik had de avond ervoor een historisch examen gemaakt als generale repetitie, wat een exacte kopie was van een half jaar voor dat examen. En laat ik op mijn daadwerkelijke examen datzelfde examen krijgen... alleen de datum was anders. Toen de examinator vroeg of ik de antwoorden wilde was mijn antwoord "niet nodig, die heb ik al". Grote verbazing bij hem en toen uitgelegd hoe dat kwam. De mond viel open tot op de grond...

Aan de andere kant is de stof aardig blijven hangen, ik heb afgelopen zomer in Amerika 3x achter elkaar examen gedaan en ben nu Amateur Extra. En dat met een middag en ochtend proefexamens doen op de telefoon, waarbij ik in het begin vooral de vragen over de Amerikaanse regeltjes fout had, niet de technische vragen.

Met alleen vragen uit je hoofd leren kom je er wellicht, maar dat stukje technische kennis is best wel handig soms. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie