Compromis Verticals

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

Compromis Verticals

#1 Bericht door Johan PD1JMB »

Hallo,

Ik kijk al tijden naar een antenna om aan de slag te kunnen op HF. Door beperkingen kan ik geen draden spannen, en kunnen antennes niet al te opvallend zijn. De huidige antennes (Diamond x50n en een boomerang) zijn door mij min of meer ongevraagd neergezet en worden getolereerd door de huisbaas. Hij weet dat ze er staan, maar ik heb er nooit over gehoord, dus is alles goed :)

Ik kan dus geen draad spannen, en "kerstboom" verticals met lange radialen ga ik ook niet neerzetten.
Wat ik wel zie zijn antennes zoals de Wimo GPM-1500 en Diamond BBV-7 en de bekende PKW Bazooka.

Als ik toch aan dit soort compromis antennes moet, wat is dan de beste keus, of is het de moeite sowieso niet waard?
De meningen over deze antennes zijn nogal verdeeld. Ik zie op eham bijvoorbeeld mensen 0/5 en 5/5 geven voor dit soort antennes. Dat maakt het allemaal niet gemakkelijker. En deze antennes zijn vrij duur...

Ik wil toch eens iets neerzetten om (beperkt) op HF te kunnen luisteren en zenden...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Compromis

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Johan,

Al aan een magnetic loop gedacht? Ik heb er zelf 1 in huis, woon 1 hoog.
Gisteravond op 40M met 5w CW met Zweden gewerkt.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#3 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb er zelf ook al een in elkaar gezet voor ontvangst, werkt goed in shack, gezien er veel storing op zit. Werkt vooral goed op 80 en 40...
maar ik heb zo'n ding het liefst op het dak, en dan betekent het dus een kast met een dikke draai C en een motor erin. Heb ik ook al aan gedacht, maar het mechanische deel is niet zo makkelijk...

Tenzij hier nog mensen zitten met ervaring met waterdichte dozen, vertragingsmotoren en besturing :)

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#4 Bericht door 19DT2120 »

Dure gpa's hoor!Waarom maak je er zelf niet een van een 2e handse 5/8 gpa en een zelf gemaakte of gekochte mlb?
Soms weet ik het ook niet meer.........

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#5 Bericht door Johan PD1JMB »

Zijn daar ook bouwinstructies van? Ik ben al blij als ik 10-11 en 20 meter redelijk heb, en de rest goed kan luisteren.

En wat is precies de "catch" bij een 1:9 balun (1:9 toch?) en een GPA? Verlies door warmte in die balun? Verder, radialen nodig, kans op RFI?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#6 Bericht door 19DT2120 »

De diamond heeft waarschijnlijk ook een ook een mlb en de pkw all ook ,de bazooka is 1 grote spoel antenne.Bij de GPM-1500 kan ik zo ff niet zien wat het voor aanpassing heefd.
Soms weet ik het ook niet meer.........

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#7 Bericht door pa3gju »

19DT2120 schreef:De diamond heeft waarschijnlijk ook een ook een mlb en de pkw all ook ,de bazooka is 1 grote spoel antenne.Bij de GPM-1500 kan ik zo ff niet zien wat het voor aanpassing heefd.
Tja de pkw-bazooka is inderdaad een grote spoel, voor sommige, meestal degene die er nooit mee gewerkt hebben of van horen zeggen.
Ik maak er wel mooie verbindingen mee. En we zitten in een diepte punt qua condieties. Maar als je ZL en zo kan werken met die spoel dan is het wel een goede grote spoel. Maar er zijn inderdaad echte veel betere en grotere antennes. Uitproberen is de beste leermeester.

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#8 Bericht door Johan PD1JMB »

GJU, jij hebt de korte of de lange bazooka?

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#9 Bericht door Theo Postma »

Is dit wat voor je?
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=335

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

#10 Bericht door pe2kp »

Johan PD1JMB schreef:GJU, jij hebt de korte of de lange bazooka?
De korte of de langere maakt niet zo veel uit. Met de korte die ik hier heb staan, werkte ik al 23 landen op 160 meter. Zie mijn webpage voor het hele verhaal er over.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#11 Bericht door pa3gju »

Een korte pkw-bazooka,
en een heel mooi voorbeeld kijk en lees de website van
Adriaan PE2PK maar. Hij en ik en nog verschillende andere gebruiken deze grote spoel, en met succes. Het grote probleem is dat velen te weinig experimenteren met deze grote spoelen, en hun ervaringen niet op het internet zetten. Ze horen je niet met deze grote spoel....moet je maar eens meedoen met een groot contest, plotseling horen ze je wel.....ra ra hoe kan dat hi......

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#12 Bericht door 19DT2120 »

hey karel je zal wel de http://www.pe2kp.nl/ bedoelen
Soms weet ik het ook niet meer.........

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#13 Bericht door pa3gju »

klopt.

PD1EHA

#14 Bericht door PD1EHA »

Ik heb een een diamond BB 7v sinds een paar dagen deze antenne werkt goed van 2 t/m 30 MHZ ,in combinatie met een tuner.
Op de 40 en 20 meter is geen tuner nodig daar is de antenne 1.2 en verder onderin nog beter.
Alleen op de 10 meter heb je een tuner nodig en 11 ook uiteraard.
In het begin wou mijn tuner hem niet tunnen maar dat was mijn fout.

Mooie construktie,makkelijk te monteren.
Alleen €319,- dat is minder

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#15 Bericht door PD5DJ »

Ik gebruik hier een CP-6 van Diamond

Werkt goed op 20m en 40m 80m is helemaal nix.. maar ja wat wil je voor een lengte van nog geen 5mtr.

De rest van de banden zijn redelijk voor deze compromis vertical.

Kijk ook eens naar een EH antenne.. lekker compact.
Hoor regelmatig stations met deze nieuwe antenne en zijn veelal hard ook.

Bjorn
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Plaats reactie