ENDFET

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Hannes
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 mar 2011, 08:52

ENDFET

#1 Bericht door Hannes »

hallo iedereen

sinds ik mijn <pannen> dak heb laten vervangen zijn diversen antennes verdwenen van mijn nieuwe dak
nu heb ik voor alles weer een oplossing behalve voor de 40/80 meter band ik had hiervoor een g5rv hangen
nu kan ik wel een stuk van ongeveer 14 meter nog ophangen maar wel vanaf 4 meter hoog naar 10 meter hoog naar mijn beam
onder de rotor
mijn tuin is wel nog 30 meter lang maar mag mijn draad van de endfet door de rol lopen van mijn metalen mast ?

dus eigenlijk een situatie van een slooper alleen moet hij worden gevoed van het laagste punt en moet hij stoppen op het hoogste punt
of mag hij ook door lopen de tuin van 30 meter diep via de 10 meter hoge metalen mast

groet pa3gmf

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: ENDFET

#2 Bericht door pa8w »

Als je een end fed van ca. 40m lang kwijt kunt dan is het midden een stroommaximum op de 80m band.
Dat punt mag gerust dicht bij je mast liggen.
Op de 40m band zit in het midden een spanningsmaximum.
Dat stelt dus hogere eisen aan de isolatie.

Als je het katrolletje aan b.v. een geïsoleerde afstandhouder van b.v. 30cm aan je mast kan zetten, dan zal het prima kunnen werken.
Ook met een 30m end fed draad, maar dan zul je echt aan een tuner moeten, omdat dan de voedingspunt-impedanties een sterk capacitief (80m) of inductief (40m) karakter hebben. Ook de ohmse waarde verschilt dan flink.
Een tuner aan het voedingspunt maakt alles weer ok.

Ik zou die diepe tuin gaan benutten! :D

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie