Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
kloink
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012, 09:40

Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#1 Bericht door kloink »

Daar is tie weer...een vraag over de DX 500 antenne. Ondanks dat ik vragen zo nu en dan voorbij zie komen kan ik simpelweg geen echte review of (gebruikers) ervaringen/testen vinden over deze antenne.

Klein stapje terug...

Na mijn N licentie te hebben gehaald en geëxperimenteerd met de hobby verhuist en geen mogelijkheid meer gehad om een antenne te plaatsen...andere hobbies...etc etc. Tot ik stiekem een aantal weken geleden weer eens ging experimenteren met zo'n RTLSDR USB stick. Ondanks dat het zeker geen perfecte ontvanger is merk je wel de enorme mogelijkheden hiervan en merk je ook weer hoe leuk het is om dingen te ontvangen.

Een simpele verticale spriet zo onopvallend mogelijk proberen op te hangen op het dak maar ja dan wil je meer zonder de ruimte te hebben voor bv een discone etc. Toen kwam ik na veel zoeken (naar een wide bander) terecht op de (nederlandse) RF Systems en de inmiddels al bijna 10 jaar oude actieve DX 500 antenne.

Een 40 cm lange antenne die schreeuwend duur is en (natuurlijk) te boek staat als wonderantenne. Maar hoe preseteert deze antenne nou echt en hebben jullie er ervaring mee?

Ben erg benieuwd of dit het beste alternatief is op het moment je een allbander wilt zonder de plaats/ruimte te hebben.

Link PDF: http://www.jbe.nl/bestanden/110908153714.pdf

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#2 Bericht door Aeolus »

Hoi Kloink,

Welkom hier :) Om even bij het begin te beginnen, omdat je zegt een licentie te hebben en daarmee dingen wil gaan doen, je realiseert je dat deze antenne er eentje is die alleen gebruikt kan worden voor ontvangst, en niet om mee te zenden?

kloink
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012, 09:40

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#3 Bericht door kloink »

Aeolus schreef:Hoi Kloink,

Welkom hier :) Om even bij het begin te beginnen, omdat je zegt een licentie te hebben en daarmee dingen wil gaan doen, je realiseert je dat deze antenne er eentje is die alleen gebruikt kan worden voor ontvangst, en niet om mee te zenden?
haha..ondanks dat het maar N is heb ik dat wel meegekregen in de cursus hoor :D

Het zendgedeelte haal ik weer uit andere hobby's en dat gaat nu echt even om de luister hobby

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#4 Bericht door Aeolus »

Ok :) ik vroeg het maar even omdat ik ook eens naar deze antenne heb zitten kijken, en het me toen niet helemaal gerealiseerd heb dat het een rx only antenne was. Zoals gezegd, ik heb er ooit ook eens naar zitten kijken (uiteindelijk nooit gekocht), maar 1 ding wat ik altijd van deze antenne tegengekomen ben is dat het erg belangrijk is deze goed te aarden. En dan met absolute voorkeur om een eigen aardpen de grond in te hebben, en hem niet te verbinden met de aarde van je stopcontact. Doe je dat niet, dan schijn je nogal flink last te gaan hebben van ruis.

Er zijn enkele reviews te vinden ;

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=12712.0
http://www.eham.net/reviews/detail/5481

kloink
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012, 09:40

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#5 Bericht door kloink »

Aeolus schreef:Ok :) ik vroeg het maar even omdat ik ook eens naar deze antenne heb zitten kijken, en het me toen niet helemaal gerealiseerd heb dat het een rx only antenne was. Zoals gezegd, ik heb er ooit ook eens naar zitten kijken (uiteindelijk nooit gekocht), maar 1 ding wat ik altijd van deze antenne tegengekomen ben is dat het erg belangrijk is deze goed te aarden. En dan met absolute voorkeur om een eigen aardpen de grond in te hebben, en hem niet te verbinden met de aarde van je stopcontact. Doe je dat niet, dan schijn je nogal flink last te gaan hebben van ruis.

Er zijn enkele reviews te vinden ;

http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=12712.0
http://www.eham.net/reviews/detail/5481

Ja ook ik heb die reviews gelezen (enige die te vinden zijn) en het is maar een mening van 1 persoon die er nogal een heilige overtuiging op nahoudt dat dit de beste manier is (en hij natuurlijk ook gewoon gelijk kan hebben)

Toch...hoe is het mogelijk dat een antenne (die trouwens schijnt ontwikkelt te zijn samen met/voor nederlandse defensie?!) met een Nederlandse achtergrond zo onbekend is op fora etc.

Mocht iemand iets meer weten...kom maar op!

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#6 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Een kennis van me heeft er 2 , ondanks dat ze eigenlijk idioot duur zijn moet ik zeggen dat de ontvangst helemaal niet slecht was.
Nu stonden deze 2 ook wel op 17 mtr hoog.

Ook heeft DX-engeneering een assortiment van diverse mogelijkheden met actieve antennes, ook deze zijn zeer stevig van prijs.

Er is een tijdje terug in Electron een artikeltje geweest over een actieve antenne.

Verder kan ik wel vermelden dat bij al deze antennes en net als bij alle andere de plaatsing enorm van belang is voor het resultaat.
Zeker als het gaat om ontvangen van veel of weinig QRM.

In mijn noise canceler zit trouwens een heel klein antenne versterkertje met een J310 en een BC547 samen met een koppeltrafootje en een condensatortje kan je daar ook wel leuk mee versterken.
Er zijn op internet voldoende voorbeelden van actieve zelfbouw antennetjes te vinden die helemaal niet duur zijn.

Ik denk dat je met een DV27 en een antenne tunertje en eventueel een voorversterkertje dezelfde of misschien wel betere resultaten kan bereiken.

Een zelfbouw 1 op 9 trafootje met een stuk draad van een meter of 5 of 10 zal het ook wel doen op een ontvanger hoor.
Ook dan blijft de plaatsing zeer belangrijk voor het resultaat.

Ook moet je jezelf afvragen wat wil ik ontvangen.
Korte golf VHF UHF?
dat bepaald ook erg de keuze.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#7 Bericht door Aeolus »

PA1ZP schreef: Ook moet je jezelf afvragen wat wil ik ontvangen.
Korte golf VHF UHF?
dat bepaald ook erg de keuze.
Klopt zeker... het scheelt dat de genoemde antenne voor alle 3 opties de lading wel dekt... alhoewel het dan wel weer de vraag is of ie het overal goed doet, of dat dat per banddeel weer verschilt.

kloink
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2012, 09:40

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#8 Bericht door kloink »

Aeolus schreef:
PA1ZP schreef: Ook moet je jezelf afvragen wat wil ik ontvangen.
Korte golf VHF UHF?
dat bepaald ook erg de keuze.
Klopt zeker... het scheelt dat de genoemde antenne voor alle 3 opties de lading wel dekt... alhoewel het dan wel weer de vraag is of ie het overal goed doet, of dat dat per banddeel weer verschilt.
Het zou mij overigens om VHF/UHF gaan

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#9 Bericht door Aeolus »

als dat alles is, dan zou mijn eerste gedachte zijn om gewoon een standaard diamond antenne op je dak te gooien, die je een paar tientjes kost...

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#10 Bericht door PE1KEL »

Aeolus schreef:als dat alles is, dan zou mijn eerste gedachte zijn om gewoon een standaard diamond antenne op je dak te gooien, die je een paar tientjes kost...
Aeolus, en andere geinteresseerden.

Ik heb zelf de DX-one en een DX500.
Beide antennes voldoen voor mij aan de verwachtingen.
Vwb de DX500, die heeft een oplopende versterking die tot ongeveer 12 dB oploopt bij 500 MHz.
De aarding van dit soort antennes is wel een vereiste, dat staat ook in de handleiding die erbij wordt geleverd.
Ook heb ik nog wat extra gegevens opgevraagd omdat ik ook de mogelijkheid heb om met 100 Watt op HF uit te zenden.
Hieronder het antwoord op mijn vraag aan Willem Bos van RF-systems.

Wat betreft u vraag; Het is absolute voorwaarde, dat zowel de DX 1 antennes als de DX 500 echt goed geaard zijn. Niet via de mantel van de coax naar binnen en dan aan de randaarde van de wandcontact doos, maar rechtstreeks vanaf de voet of mast waarop de antennes staan naar een goed aardpunt. De DX 1 antennes kunnen voor langere tijd zonder problemen 40 volt per meter verdragen. Voor korte momenten (10 usec) zelfs 10 kilovolt door statische ontladingen. De DX 500 kan voor langere tijd 20 volt per meter verdragen, voor korte momenten 1 kilovolt door statische ontladingen. Er zijn veel amateurs die de RF Systems antennes gebruiken om te luisteren en een dipool om te zenden. Probeer de zendantenne zo ver als mogelijk van de activieve antennes vandaan te houden. Wanneer de actieve antennes niet goed zijn geaard, dan werkt de beveiliging niet goed en kunnen ze wel defect raken. Duidelijk moet wel zijn, dat u tijdens zenden niet kunt luisteren, de antenne worden overstuurd door het zendsignaal. Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest, met vriendelijke groet, Wiillem Bos, RF Systems.

Misschien heeft iemand hier ook wat aan.

Adriaan.

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#11 Bericht door Haas »

ik open dit topic toch maar een keer. zie hier het een en ander geschreven maar zie nergens foto`s van hoe men het precies heeft aangelegd.
ik ben zelf inmiddels in bezit met de DX-500 antenne, de DX-500 ATT en de DX-500/1. heb hiernaast een voeding staan van 12.2 volt/25-30 ampère, maar het wil nog niet zo lukken als ik had gehoopt.
ik ontvang op een Trio-JR-310, alhoewel ontvangen op dit moment nog niet echt het juiste woord is.

wie oh wie heeft er wat duidelijke foto`s en/of beschrijving hoe dit is aangelegd.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#12 Bericht door pa3kc »

@haas
Kampioen oude topics bumpen :D

Shit, deze topic was 8 jaar oud !

Toen zagen we Aeolus nog wel eens op het forum van tijd tot tijd.

Haas
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jun 2016, 19:11

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#13 Bericht door Haas »

pa3kc schreef:@haas
Kampioen oude topics bumpen :D

Shit, deze dit topic was 8 jaar oud !

Toen zagen we Aeolus nog wel eens op het forum van tijd tot tijd.
ik weet, maar toen had ik de DX-500 nog niet (en was ik nog geen lid van dit forum ook nie)
voel ik me toch een beetje kampioen vandaag :lol:

maargoed, vraag blijft staan voor de kennissenkracht van nu.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#14 Bericht door PA1AIS »

Tja, Wim Bos, de geestelijk vader van de antenne is, dacht ik, niet meer onder ons.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Ervaringen RF systems DX 500 antenne ?

#15 Bericht door PE1KEL »

Nee, helaas is Willem niet meer onder ons.
Inmiddels heb ik de DX500 ook niet meer, ook de DX-one is weg.
Door veel te veel storing door allerlei digitale stoorsignalen was ik genoodzaakt om het spul op te ruimen.
Ik doen helemaal niets meer aan de hobby.
Tot zelfs op 2 meter heerst hier een ruisbult van S5-6.
Niet leuk meer :(

Plaats reactie