Geen antennemast meer in de stad.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#16 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 18 mar 2013, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#17 Bericht door PA3FS »

Tnx Oene ,hopelijk zijn er meer amateurs die er zo over denken .
Mijn zienswijze gaat vandaag op de post !

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#18 Bericht door Dennisd »

Wat een nonsense zeg ,ze piepen wel anders als alle stroom wegvalt,en de radioamateur op ze accu,of noodstroom voorziening hulp kan aanvragen en of doorgeven.
maar volgens Europese gerechtshof in straatsburg heeft elke inwoner van de EU toch het recht op nieuwsgaring te verkrijgen, en is dit volgens mij louter tegen de wetgeving in?

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#19 Bericht door PA3FS »

Om extra kracht bij te zetten is het belangrijk dat er zoveel mogelijk zienswijze's worden gestuurd naar de gemeente Enschede :!:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#20 Bericht door PE1PQX »

De gemeente Enschede zou het VERON boek eens moeten doorkijken. Hier wordt heel veel duidelijk!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

transceptor
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 jul 2012, 07:23

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#21 Bericht door transceptor »

Het document (http://www.enschede.nl/loketten/lokette ... ATEURS.pdf) vermeld dat er (slechts) 13.000 zendamateurs in NL zijn en zelfs dat dit aantal afneemt.

Het belang van zendamateurs is vaak genoeg aangetoond dacht ik.
Niet alleen in geval van calamiteiten, maar ook voor research, experimenten, etc.
Als dit aantal terugloopt, zou je m.i. wat moeten doen om dit teruglopen te voorkomen en NIET de drempel hoger maken door het moeilijker c.q. onmogelijk maken van het krijgen van een vergunning om een antenne+mast te mogen plaatsen (NB. dit is een noodzakelijk onderdeel om je hobby fatsoenlijk uit te kunnen oefenen en experimenten te kunnen doen!).

Iemand die interesse in de radiocommunicatie heeft, bedenkt zich nog wel een keer alvorens met de opleiding voor zendamateur te beginnen. Na het slagen mag je misschien niet eens een antennemast plaatsen...
Aangezien het om een relatief kleine groep (13.000 op 17.000.000) mensen gaat, zou ik eerder voorstellen om de antenne-policy voor júist ZENDAMATEURS te versoepelen. Als is het alleen maar om de mensen niet te ontmoedigen om zendamateur te worden!


Op pag. 7 van het document van de gemeente Enschede zag ik trouwens nog wat opmerkelijks:

"2.6 Storingen
Elektronische apparatuur moet voldoen aan de eisen zoals gesteld in de EMC Richtlijn. De
zendamateur zal ervoor zorgen dat de door hem/haar opgewekte elektromagnetische velden
lager zijn dan die waartegen de elektronische apparatuur van de buren bestand is. In geval
van storingen kan het Agentschap Telecom worden ingeschakeld om de bron van de storing
te lokaliseren en de storing te laten verhelpen. Omdat dit kosten met zich meebrengt zijn
zendamateurs bereid om storingen te verhelpen en zullen ze hun best doen om te
voorkomen dat er zich stoorproblemen voordoen."


Ik vind een aantal zaken opvallend:

1)
“De zendamateur zal ervoor zorgen dat de door hem/haar opgewekte elektromagnetische velden
lager zijn dan die waartegen de elektronische apparatuur van de buren bestand is.”


De buren daarentegen dienen CE goedgekeurde apparaten te gebruiken. Veel apparatuur is dat niet (denk aan low cost China made en de ‘vergeten’ ontstoor c-tjes bijv.).
Dat wordt niet vermeld; er wordt klakkeloos van uit gegaan dat de apparatuur van de buren deugt!

2)
“In geval van storingen kan het Agentschap Telecom worden ingeschakeld om de bron van de storing
te lokaliseren en de storing te laten verhelpen. Omdat dit kosten met zich meebrengt zijn
zendamateurs bereid om storingen te verhelpen en zullen ze hun best doen om te
voorkomen dat er zich stoorproblemen voordoen.”


(ik dacht dat Agentschap Telecom slechts de storing lokaliseerde, maar ze verhelpen het ook. Dat wist ik niet).

Wat ik opmerkelijk vind is dat er staat dat zendamateurs bereid zijn om storingen te verhelpen OMDAT (en alleen OMDAT) het inschakelen van Agentschap Telecom kosten met zich meebrengt!
Ik was altijd in de veronderstelling dat zendamateurs absoluut geen storing willen veroorzaken en mochten ze dat wel doen, dat ze uit zich zelf (en NIET omdat het anders geld kost) aanbieden om de storing op te lossen.

Het in punt 2.6 beweerde vind ik dus op z’n minst opmerkelijk.
Misschien kan Agentschap Telecom eens aangeven wat de uiteindelijke oorzaak was van een gemelde storing in de gevallen dat er een storing gemeld (en opgelost :) ) is in het verleden.
Ik lees vaak over storingen door laagfrequent inpraten en dat de oorzaak dan ligt in het ‘gestoorde’ apparaat (geen CE keur of onterechte CE keur?).
Storingen ontstaan door onvoldoende onderdrukte harmonischen komen volgens mij een stuk minder vaak voor bij zendamateurs.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#22 Bericht door pe5t »

Na lezing van de concept beleidsregel moet ik vaststellen dat de gemeente de amateurs niet veel ruimte toewenst. Het concept is al overlegd met de vereniging(en). Misschien was een eerder concept nog restrictiever...Maar dat hoeft individuele amateurs in Enschede er niet van te weerhouden een kritische zienswijze in te dienen.
Opvallend is de passage over 15m t/m de hoogste antenne. 5 meter vergunningvrij boven op een 15 meter hoge mast zou niet kunnen? Kan natuurlijk wel. Nooit een vergunning aanvragen met de antennes in de mast getekend, altijd alleen voor de kale mast. De gemeente zegt het zelf: amateurs experimenteren met antennes. Het stukje over storing is feitelijk niet onjuist. Maar je kunt je afvragen waarom dit stukje erin staat. De gemeente heeft hier geen taak.
Dan hebben we het in Dongeradeel ruimer voor elkaar gekregen.

Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#23 Bericht door PE1PQX »

De Gem. Enschede vergeet ook voor het gemak dat er ook apparaten zijn die onze hobby onmogelijk kunnen maken, denk daarbij aan ondeugdelijke home-plug zooi, slechte plasma Tv's, foutief geïnstalleerde schrikdraad apparaten enz enz... Ook hier kan AT een rol vervullen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#24 Bericht door PE1PQX »

pe5t schreef:Goed initiatief!

Een zienswijze moet van een belanghebbende komen, dus een amateur die mogelijk in zijn belang geschaad wordt.
Brieven van amateurs die niet in de gemeente Enschede wonen worden vrijwel zeker terzijde geschoven.

Kees
Ik zie dat net even anders.
'T zou me niet verbazen dat Emmen (of Assen, Groningen, Maastricht, of.... welke gemeente dan ook in den lande) ook dergelijke maatregelen gaat nemen als Enschede dit doordrukt en voor elkaar krijgt. Dan kunnen we voor een heel groot deel onze hobby aan de wilgen hangen.

Aan de andere zijde zijn er ook voldoende recht-zaken geweest waarbij een gemeente dwars ging liggen en door de rechter is terug gefloten. Voorbeelden zijn genoeg te lezen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#25 Bericht door pe5t »

PE1PQX,

Je kunt dat wel anders zien, maar de AWB is hierin vrij duidelijk. Lees het maar eens na en zoek er wat jurisprudentie bij.
Het voornemen tot zo'n -locale-beleidsregel (of welk voorgenomen gemeentelijk besluit dan ook) staat ook echt niet in de Staatscourant maar komt niet verder dan de locale kranten en huis-aan-huis blaadjes.
Het is in wezen niet anders dan bezwaar tegen een besluit. Ook daarvoor moet je een (directe)belanghebbende zijn, prive personen of rechtspersoon (bv. de Veron). Ben je dat niet dan kun je je de moeite besparen.


Kees

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#26 Bericht door PE1PQX »

Kees,

En jij denkt niet dat gemeenten bij elkaar spieken?? Er is ook zoiets als de VNG, Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Theo

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#27 Bericht door Theo »

Het vieze smaakje van een gemeente die een erg wit voetje wil halen komt bij me op zetten.
Eerst een wijk laten ontploffen, en dan bijzonder streng worden op masten.
Je moet ergens in laten zien, dat je je zaakje goed voorelkaar hebt.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#28 Bericht door pe5t »

Waaruit zou blijken dat ik denk dat gemeenten niet bij elkaar spieken? Als ze verstandig zijn vinden ze niet ieder voor zich opnieuw het wiel uit.
In het stuk van Enschede staan passages die heel erg veel lijken op die in Dongeradeel en die in mijn PC staan. En, ja ik ken de VNG. De VNG heeft destijds het antennebeleid voor GSM/UMTS masten ontwikkeld dat door bijna iedere gemeente is overgenomen. Zou ze ook voor amateurantennes gevraagd kunnen worden. Maar dat zijn er waarschijnlijk te weinig.
Je kunt ook nog altijd via de Gemeenteraad je belangen uitdragen. Werkte via Oene in Dongeradeel uitstekend. Moet je uiteraard wel belanghebbende zijn.
En, ach, een beleidsregel is maar een beleidsregel. Uiteindelijk is er de rechter.
Dan is het handig van alle omwonenden (de ''derden'' van art 10.2 EVRM) een verklaring van geen bezwaar te hebben. Dat werkte bij mij als een speer.

Kees

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#29 Bericht door Remco »

Ik heb het conceptbeleid gelezen en het valt me op dat de desbetreffende
ambtena(a)r(en) heeft/hebben geprobeerd een gedegen stuk te schrijven dat
probeert de verschillende belangen te adresseren..

Wat me wel opvalt, is de klip en klare verwoording van de aanleiding van het voorgenomen beleid.
Ieder jaar worden in Enschede enkele aanvragen ingediend voor het plaatsen van antenne-installaties.
Elke aanvraag wordt tot nu toe apart beoordeeld. Die aanvragen geven vaak commotie in de buurt.
Het verlenen of weigeren van de vergunning leidt tot (langdurig) juridisch getouwtrek.

Doordat vrijwel iedere aanvraag uiteindelijk leidt tot een gang naar de rechter kost dit de afdelingen
vergunninen (en ontwerp) jaarlijks honderden uren.
Ik denk dat we, als gebruikersgroep, hier ook met een vinger naar onszelf moeten wijzen.

Want, 'ons gedrag' in deze heeft kennelijk de associatie 'zendamateurs + antennes = commotie'
geïnduceerd. Er is niet alleen 'gedoe' in de straat, maar ook binnen het gemeentehuis.

Mijn advies is om het woord 'commotie' uit de beleidsnotitie te krijgen.

Tekstvoorstel:
Die aanvragen kunnen soms onduidelijkheden in de omgeving oproepen waardoor soms juridische
procedures worden aangespannen. Deze procedures kosten de gemeente onevenredig veel
tijd. Om duidelijkheid te scheppen voor iedereen wil de gemeente het beleid aanpassen.

Remco
Laatst gewijzigd door Remco op 17 jul 2012, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#30 Bericht door pe5t »

Goed voorstel Remco!
Die gemeenteambtenaren van bouwzaken hebben de laatste tijd geen flikker te doen. Vergunningen worden nauwelijks nog aangevraagd. Dus gaan ze dit soort dingen doen. En illegale bouwsels opsporen en alsnog laten legaliseren of afbreken.
Je eigen werk scheppen.
Kees

Plaats reactie