Geen antennemast meer in de stad.

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Geen antennemast meer in de stad.

#1 Bericht door PA3FS »

Uit de tctubantia :arrow:
Geen antennemast meer in de stad

ENSCHEDE - Geen nieuwe antenneinstallaties in stedelijk gebied.

De gemeente Enschede krijgt jaarlijks twee tot drie aanvragen van zendamateurs voor het plaatsen van een antennemast. Die leiden vaak tot veel commotie in de buurt en ellenlange juridische procedures. Of aangespannen door buren als de vergunning wordt verleend of door de zendamateur als die wordt geweigerd, waarbij die met het recht op vrijheid van meningsuiting een sterk juridisch wapen blijkt te hebben.

Dat komt allemaal doordat er geen duidelijke regels zijn. Behalve dan dat de antenne niet hoger dan vijftien meter mag zijn en de aanvrager officieel geregistreerd moet staan als zendamateur. Vervolgens is er een zogenoemde omgevingsvergunning nodig. Om te beoordelen of die verstrekt kan worden, wordt gekeken naar het bestemmingsplan en de welstand. Dat betekent in de praktijk dat elke vergunning apart moet worden beoordeeld. Bovendien zijn de regels nooit eenduidig, waardoor er veel ruimte is voor discussie.

Om daar een einde aan te maken hebben B en W nu zogenoemde ‘beleidsregels’ vastgesteld. Zo wordt maar een antenneinstallatie per woning of perceel toegestaan, waarbij aan een mast wel meerdere antennes mogen hangen, en moet de aanvrager een Radio Amateur Station Licence hebben.

Meer in de krant van morgen.


Volledig art. incl reacties is te lezen op :arrow: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... e-stad.ece

Het art. v/d de gemeente :arrow: https://dloket.enschede.nl/loketburgers ... 0362269997
Laatst gewijzigd door PA3FS op 16 jul 2012, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#2 Bericht door PA2OLD »

Heb ik het mis en klopt de kop "Geen nieuwe antenneinstallaties in stedelijk gebied." eigenlijk niet?
Want: "beleidsregels’ vastgesteld. Zo wordt maar een antenneinstallatie per woning of perceel toegestaan, waarbij aan een mast wel meerdere antennes mogen hangen, en moet de aanvrager een Radio Amateur Station Licence hebben."
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#3 Bericht door PA3FS »

Het is staat er raar ,maar als ik zo lees maak ik toch een kans dat ik mijn mast mag plaatsen .

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#4 Bericht door elsinga »

Ik lees het als: standaard mag een 15 meter enkele mast met meerdere antennes, want is nu beleid.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#5 Bericht door PE7EB »

Mooi toch, mast van 15 meter in de tuin en nog een paar van <5m op het dak.
Gemeentelijk beleid kan nooit boven landelijke wetgeving staan, dus vergunningvrije antennes blijven gewoon toegestaan.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#6 Bericht door PA5COR »

Eerst maar afwachten wat de definitieve "beleidsregel" wordt.
Maar ik zie al weer een Gemeente die denkt dat haar "beleidsregels" boven provincial/landelijk/EU recht gaan, helaas voor hun is dat niet zo.

Zou men een 15 meter mast toestaan, kan daar 5 meter vergunning vrij bovenop, en blijven de vergunningvrije installaties buiten schot.
De Gemeente kan hooguit een beroep doen op het excessen regeltje in dat geval, maar als de zendamateur kan aantonen dat hij/zij die antennes nodig heeft voor de hobby zullen de meeste rechters met een goede aanbreng van je zaak je gelijk geven.

Zie ook de zaak van Johan PA0JAZ die meerdere masten op het dak heeft en mastjes achter het huis, ook hier bepaalde de R.v.S. dat de Gemeente geen enkele bemoeienis hiermee had en door het deskundigen rapport wat ik inbracht de rechter daar in meeging dat deze antennes allemaal noodzakelijk waren voor de hobby.

En dat de Gemeente daar wat betreft de vergunningvrije installaties deze niet mocht meetellen met de eventueel vergunning plichtige mast.
Verder dat een kleine overschrijding van die 5 meter norm niet direct maatregelen van de Gemeente tot gevolg mocht hebben.

We wachten het definitieve Beleidsplan maar even af.
Zo te zien zitten de Gemeenten behoorlijk in hun maag met ons zendamateurs en de uitslagen van de diverse rechtszaken in ons voordeel hebben ze toch tot denken aangezet.
Nu nog de goede kant opsturen... :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#7 Bericht door PA3FS »

Op de site v/d Veron Twente is een zienswijze te downloaden .
Iedereen die tegen is mag dit op sturen naar de gemeente Enschede.
> http://www.verontwente.nl/nieuw/index.p ... e-enschede

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#8 Bericht door Aeolus »

Interessant stuk... wel doet het laatste stukje me enigszins fronsen...
Op den duur kan het voortbestaan van de vereniging hierdoor in gevaar komen. Het is namelijk niet te wachten dat zendamateurs die geen antenne-installatie mogen plaatsen, lid zullen zijn van de vereniging. Voorts beperkt dit beleid het grondrecht om lid te worden van een vereniging. Ik ben van mening dat dit juridisch niet is toegestaan, omdat de vrijheid van vereniging (artikel 8 Grondwet, artikel 11 EVRM en artikel 22 IVBPR) hierdoor geschaad wordt.
Dat is natuurlijk een beetje onzin... er wordt gesteld dat als een zendamateur geen antennes mag plaatsen, hij minder snel lid zal worden van een vereniging als veron of vrza. Dit klopt uiteraard, want daar waar sommige amatoeters geen vergunning krijgen, zullen ze de gehele hobby aan de wilgen hangen, en dan inderdaad geen lid meer worden van een vereniging. Het recht tot het lid worden van een dezer verenigingen komt echter niet te vervallen, en zodoende wordt dat wettelijke artikel wat aangehaald wordt, niet geschaad.

Voor de rest is het wel een nette brief, en hoop ik van harte dat het resultaat zal hebben.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#9 Bericht door PA3FS »

Ik zeg met zijn allen die brief sturen .

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#10 Bericht door PA3FS »

Modelbrief VERON-VRZA zienswijze antenne beleid gemeente Enschede nu beschikbaar:

De gemeente Enschede heeft een concept antennebeleid radiozendamateurs ter inzage gelegd.
Het concept is beschikbaar op de website van de de gemeente Enschede :arrow: https://dloket.enschede.nl/loketburgers ... 0362269997
Samen met de VRZA-afdeling Twente is een zienswijze op dit conceptbeleid gemaakt, omdat dit beleid zeer nadelige gevolgen voor de radiozendamateur heeft. Deze zienswijze is hier te downloaden :arrow: http://www.verontwente.nl/nieuw/index.p ... ndamateurs

Wij verzoeken zo veel mogelijk amateurs om deze zienswijze te voorzien van een datum en naam, deze uit te printen, te ondertekenen en voor 1 augustus 2012 op te sturen naar:
Het college van Burgemeester en Wethouders
Postbus 20, 7500 AA Enschede

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#11 Bericht door pe1br »

Dit is het officiële concept van de gemeente Enschede, De kranten artikelen vertellen het verhaal heel anders.
Als je dit concept leest zul je zien dat het voor elke zendamateur in Enschede praktisch onmogelijk wordt gemaakt mits je op een industrie terrein of in een villawijk woont.
Of je moet jaren willen procederen want elke andere zaak komt voor de rechtbank.
Laatst gewijzigd door pe1br op 16 jul 2012, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#12 Bericht door pe5t »

Goed initiatief!

Een zienswijze moet van een belanghebbende komen, dus een amateur die mogelijk in zijn belang geschaad wordt.
Brieven van amateurs die niet in de gemeente Enschede wonen worden vrijwel zeker terzijde geschoven.

Kees

pe1br
Berichten: 618
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#13 Bericht door pe1br »

pe5t schreef:Goed initiatief!

Een zienswijze moet van een belanghebbende komen, dus een amateur die mogelijk in zijn belang geschaad wordt.
Brieven van amateurs die niet in de gemeente Enschede wonen worden vrijwel zeker terzijde geschoven.

Kees
Elk bezwaar moet door de gemeente Enschede in behandeling worden genomen, je zou in de toekomst maar zo kunnen besluiten dat je naar Enschede wilt verhuizen.

PD4M
Berichten: 809
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#14 Bericht door PD4M »

pe5t schreef: Brieven van amateurs die niet in de gemeente Enschede wonen worden vrijwel zeker terzijde geschoven.

Kees
Dat lijkt mij vreemd. Aangezien iedereen in de genoemde periode een zienswijze kan indienen, getuige de website van de gemeente. Omdat de gemeente de belangen behartigd (nemen we dan toch even aan...) van voornamelijk haar inwoners en bedrijven zal zij meer waarde hechten aan zienswijzen van haar inwoners. Terzijde leggen mag niet.

Daarnaast kan een beslissing in Enschede als een olievlek naar andere gemeenten werken als alles zonder slag of stoot verloopt.

Wat mij zorgen baart is dat de teneur van het verhaal vooral is dat mensen in hun beleving van de omgeving worden beperkt door de vervuilende werking van antennes.

Dat de halve buurt zwicht voor de plastic kozijnen maffia, rolluiken en dichtgetegelde achtertuinen waardoor een goede afwatering niet meer mogelijk is vind ik persoonlijk zeer vervuilend.
Maarten
PD4M

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Geen antennemast meer in de stad.

#15 Bericht door PA3FS »

Volgens mij mag iedereen die het niet eens is met dit beleid een zienswijze in sturen ,ook als niet zend/luister amateur en ook als je niet in Enschede woonachtig bent.
Ik zeg insturen ,kleine moeite toch .

Plaats reactie